זה מחלוקת הפוסקיםהיי, אני גם חיפשתי אותם וראיתי שכבר אין אותם ואז קראתי שוב פסק הלכה שאין בעיה להשתמש במגבונים רגילים. כנראה בגלל זה כבר לא מייצרים אותם.
עברית | English | Español | Français
הלכה ליום ראשון כ"ח שבט תשפ"ב 30 בינואר 2022
לחץ כאן להקדשת הלכה
ההלכה היומית נשלחת ל 28,041 מנויים יומיים פעילים
ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת
יעקב בן מיסה ז"ל
ת.נ.צ.ב.ה.
הוקדש על ידי
חתנו
מגבונים בשבת
שאלה: האם מותר להשתמש במגבונים לחים בשבת?
תשובה: בהלכות הקודמות ביארנו כי אחת המלאכות שאסורה בשבת, היא מלאכת "סוחט", ולפיכך, אסור בשבת לסחוט פירות, או לסחוט בגד שיש בו מים.
ועתה נדון לגבי מגבונים לחים, שספוגים בהם נוזלים, האם יש חשש "סוחט" כאשר משתמשים בהם בשבת? ובראשית יש לדעת, כי עיקר הדיון כאשר מדברים לגבי סחיטת מגבונים בשבת, הוא מצד איסור מ"דרבנן" שאסור לסוחטם בשבת. כי מן התורה ממש, אין חשש איסור בסחיטת המגבונים, משום ששיעור המים שיכול להסחט מהמגבונים אינו גדול כל כך כדי שיהיה בזה איסור מן התורה. ועוד, שאפילו אם יש איסור סחיטה מן התורה אפילו בסחיטה מועטת, מכל מקום לא שייך איסור סחיטה מן התורה אלא בדבר שהמים הבלועים בו גדלו בתוכו, כמו שמן - בזיתים, ויין - בענבים, ששניהם היו יחד מעצם גידולם, ולאחר מכן הסוחט את הזיתים והענבים מפריד ומפרק אותם זה מזה, ושייך בזה איסור סחיטה בשבת, אבל המגבונים שהמים לא בלועים בתוכם באופן טבעי, אין איסור בסחיטתם אלא מדרבנן. לפיכך, כאשר אנו דנים על שימוש במגבונים בשבת, אנו דנים על איסור סחיטה מדרבנן, האם הוא שייך במגבונים או לא.
ולגבי מגבונים לחים המצויים כיום, שמשתמשים בהם בעיקר עבור ניקוי תינוקות קטנים, הנה דן בזה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בארוכה, והביא כמה סברות להקל בענין זה, ובכלל דבריו כתב, שהמגבונים עשויים מסיבים סינטטים, ובסיבים אלו לא שייך איסור סחיטה, משום משום שאין איסור סחיטה שייך אלא בדבר שהוא "גידולי קרקע", כלומר, שהוא גדל מן הארץ, אבל המגבונים שאינם גידולי קרקע, אין איסור בסחיטתם. (ויש אופנים שמכל מקום אסרו לסחוט דבר אפילו שאינו גידולי קרקע. וכעת לא נוכל להרחיב).
ועוד כתב מרן זצ"ל, לפי דברי התוספות במסכת כתובות (ו.), שכל איסור סחיטה אינו שייך אלא כאשר רוצים להשתמש במשקה שיוצא מן הדבר הנסחט, אבל באופן שמיד הכל הולך לאיבוד, לא שייך איסור סוחט. ובשימוש במגבונים ידוע, שמיד לאחר מכן משליכים את המגבון לאשפה, ואין בו שום צורך. וגם מצד איסור "מלבן" ומכבס, לא שייך לאסור שימוש במגבונים, משום שאדרבה, הם מתלכלכים כאשר משתמשים בהם.
ולאור הטעמים הללו, ומעוד טעמים אחרים, היה מרן זצ"ל מורה לנו תמיד שמן הדין אפשר להקל בשימוש במגבונים בשבת. ולאחר מכן כאשר דן בזה בספרו חזון עובדיה חלק רביעי, הרחיב את היריעה יותר, ולמעשה כתב להקל בזה בפרט לצורך תינוקות, ובתנאי שיזהרו שלא לדחוק את המגבונים בחוזקה, כדי שלא יצאו מהם נוזלים, אלא ישתמשו בהם בנחת, ובזה יש להקל בפשיטות.
ולסיכום: מגבונים לחים שעשויים לנקות בהם תינוקות, מותר להשתמש בהם בשבת וביום טוב, אלא שיש להזהר לנגב בהם בנחת ולא בחוזקה, משום חשש איסור סחיטה.
ובאמת שהמעיין בדברי מרן זצ"ל יראה שאין ההיתר בזה רק עבור תינוקות, אלא כל שיש צורך בדבר, אפשר להקל כפי שביארנו. וכן אמר בפירוש והשיב לנו כמה פעמים.
האוסרים סוברים שהאיסור הוא מדין דישה ולא מדין ליבון . אגב שמעתי בעבר ממישהו ששאל את הרב והוא ענה שצריך להחמיר אבל המיקל יש לו על מי לסמוך. רק שכאן בשיעור אומרים אחרתזה מחלוקת הפוסקים
יש שסוברים שזה מותר ויש שסוברים שאסור
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: