תח"צ הסוף ככל הנראה להתעמרות של פקחי התחבורה הציבורית

משה שאחא

משתמש פעיל

הסוף לניגוד העניינים: פקחי התחבורה הציבורית לא יתוגמלו לפי כמות דו”חות​

בפסק דין חשוב ביותר בית המשפט המחוזי בירושלים שם קץ להתנהלות השערורייתית של חברות התחבורה בישראל. מעתה לא יתוגמלו הפקחים בהתאם לכמות הדו”חות שהם מחלקים לנוסעים. השופט קבע: “חשש לניגוד עניינים, ברור על פני הדברים”

רבים מנוסעי התחבורה הציבורית בישראל חוו את להיטות היתר וחוסר הרגישות של פקחים רבים שעולים לאוטובוס / הרכבת / הרכבת הקלה ועטים על הנוסעים בניסיון למצוא ביניהם מי ששכח לשלם או שבכוונה התרשל מקיום חובתו.
ניסיונות לקיים שיח מכובד עם הבקרים של חברות התחבורה נדמה כי נדון מראש לכישלון מהדהד, הם להוטים להשיג כמות דו”חות מירבית ככל שיעלה בידיהם. לאחרונה נחשף כי הסיבה לכך היא העובדה שחברות התחבורה מעסיקות את הפקחים על בסיס תגמולים אותם הם מקבלים בעבור כל דו”ח או בעבור צבירת כמות של דו”חות איכותיים.
בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא פסק דין חשוב ביותר עבור כלל משתמשי התחבורה הציבורית בישראל. על פי פסק הדין של השופט אלכסנדר רון, תיאסר מעתה העסקת פקחים המתוגמלים על פי כמות הדו”חות אותם הם מצליחים לחלק לנוסעים בתחבורה הציבורית.
בפסק הדין קבע השופט רון כי המצב הקיים בו חברות התחבורה מתגמלות את הבקרים על פי כמות ואיכות הדו”חות הוא מצב של “חשש לניגוד עניינים”.
דיונים רבים התקיימו בוועדה לפניות הציבור בראשות ח”כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה אודות תנאי העסקת הפקחים של חברות התחבורה הציבורית בישראל.
במהלך הדיונים עלה כי חלק מהחברות של התחבורה הציבורית בישראל מתגמלות את הפקחים על בסיס כמות הדו”חות שהם מצליחים לחלק לנוסעים באוטובוסים.
כך אמר בוועדה גל הרשקוביץ, יועץ ביקורת וגבייה, חברת אגד: “לפי הנהלים של אגד, כ- 60 קנסות בחודש מביאים פקח לקבל בונוס חודשי. חלוקת הדו”חות נעשית עם מנגנון של איזונים ובלמים”.

חברת דן לעומת זאת הודתה כי הפקחים זוכים לתגמול על כל דו”ח שהם מחלקים. דו”ח איכותי שכולל פרטים מלאים של האזרח מזכה את הפקח בתגמול של 20 שקלים. לעומת זאת דו”ח שאינו איכותי ללא פרטים מלאים של מקבל הדו”ח מזכה את הפקח בתגמול של 10 שקלים בלבד. יניב אשכנזי, סגן מנהל פיקוח ובקרה בחברת דן: “הפקחים שלנו מתוגמלים לפי יעילות עבודה במספר פרמטרים. אחוז האי תיקוף אצלנו עומד על כ- 20%”.
עידו אידלס, מנהל המבקרים הארצי של סופרבוס אמר בוועדה כי “פקחים מתוגמלים לפי סל קטגוריות. בין היתר גם לפי כמות הדו”חות, לא ייתכן שפקח יעשה את עבודתו ויהיה מצב שהוא מחלק אפס דו”חות”.

יו”ר הוועדה ח”כ פינדרוס סיכם את הדיון שנערך לפני חמישה חודשים בכנסת ואמר: “צריך להיות נתק בין מספק הדו”חות לתגמול הפקחים. צריך להיות הבדל בין אי תשלום לאי תיקוף. אם לא יהיה פיתרון יסודי לבעיית העסקת הפקחים לא יינתנו סמכויות לפקחים בוועדת הכלכלה. מדינת ישראל מממנת את הפקחים ואת התחבורה הציבורית של ישראל, לכן אנחנו כוועדה ממליצים להוציא את מודל העסקת הפקחים למכרז חיצוני. לא נוכל לתת סמכויות לפקחים בלי שינוי יסודי במודל ההפעלה של הפקחים בתחבורה הציבורית. משרדי התחבורה והאוצר מתבקשים לשבת יחד ולגבש נוהל עבודה סדור להפעלת הפקחים”.
אולם דיונים בועדה בכנסת, חשובים ככל שיהיו אין בהם די על מנת להטמיע שינוי מהותי בנהלי העבודה של חברות התחבורה הציבורית בשטח. במהלך דיון מעקב שהתקיים לפני שלושה חודשים עדכן נציג משרד התחבורה, דוד יוסף, סגן מנהל הרשות הארצית תחבורה ציבורית. כי “בקשר לתמריצים עבור פקחים זה נמצא במשא ומתן מתקדם, לפחות עם חברת אגד. כמו שאתם יודעים, קשה לנו להתערב בין עובד מעביד ולכן אנחנו נמצאים איתם במשא ומתן מתקדם. אני מקווה שכבר בימים הקרובים יהיה לנו משהו להגיד בעניין. כמובן זה כולל את שאר מפעילי התחבורה הציבורית, במידה ונותנים, אנחנו עדיין לא סגורים שכולם נותנים”.
בפסק דין ארוך ומנומק קובע השופט רון כי ההתנהלות של חברות התחבורה הציבורית באופן העסקת הפקחים אינה חוקית בעליל. הוא מותח ביקורת חריפה על עצם הצורך לקיים דיון בנושא וכותב: “לא זו בלבד שעמדת המשיב 1 מטרידה עד מאוד, דרך הילוכו עד המועד בו הגיש את כתב התשובה, מטרידה לא פחות. אודה בגילוי לב שהתקשיתי להבין למה נצרך דיון זה ואת יסוד ההתלבטות”.
בדבריו מבהיר השופט כי “לא שכר הבקרים עומד לדיון אלא ההגינות המינימלית המתחייבת כלפי הנוסעים. וככל שעל הפרק כאמור, תחום המתנהל תחת רגולציה כבדה, מתבקשת המסקנה שלמשיב 1 אחריות בסיסית, יסודית, ומוחלטת, שיתנהל תחום זה כשמערכת היחסים כלפי הנוסעים – הגונה. זאת, ועוד – על פי סעיף 44 לנימוקי העתירה שלא הוכחש בכתב התשובה, 8% מהכספים הנגבים בדרך זאת מועברים למדינה”.
לתפיסתו של השופט: “חוסר ההגינות כלפי הציבור שנדרש להתמודד עם בקרים המצויים פוטנציאלית בחשש לניגוד עניינים, ברור על פני הדברים. ולא פחות מכך תמהתי להיווכח, שגם לאחר דיון זה, ועד למועד בו נצרך המשיב 1 להגיש כתב תשובה לעתירה זאת, לא עשה דבר. ביום 1.5.24 הוגשה עתירה זו ורק סמוך למועד הגשת כתב התשובה ניתנה הוראת המשיב 1 לחדול מהמצב שהיה עד אז”.
בפסיקתו ממשיך השופט לנזוף בחברות וכותב: “מוכח, אפוא, שנדרשה העותרת להגשת עתירה זאת כדי להוביל את המשיב 1 להחלטה, שלדידי, היא ההחלטה ההגונה האפשרית היחידה, ייתכן שאתקשה שלא לתת לכך משקל שעה שאגיע לשאלת ההוצאות”.
על רקע כל האמור לעיל נמצא בזה לפסוק, לטעמי, את המובן מאליו שמקום בו ניתנת הסמכות לאדם הממלא תפקיד לחייב את הציבור בתשלום, שבפועל, כמוהו, כקנס לכל דבר ועניין, מחויב מי שמעניק את הסמכות לבעל תפקיד זה לוודא שלא יימצא בעל התפקיד בכל ניגוד עניינים. יש להבטיח, שלא יחוש הבקר, שככל שייחפז בהנפקת דרישות תשלום שכאלה, כך יתוגמל ביד נדיבה יותר. האחראי כלפי הציבור לוודא מצב דברים זה, כאשר על הפרק תחבורה ציבורית המתנהלת תחת אסדרה נרחבת ואף תוך קבלת סובסידיה שמקורה בכסף ציבורי הוא המשיב 1″.
את העתירה הגישה עמותת ‘דרך כבוד’ הפועלת לשיפור שירותי התחבורה הציבורית מתוך דאגה וגישה כי נוסעי התחבורה הציבורית יזכו לנסוע בדרך כבוד.
פסק הדין המלא:

 

משה שאחא

משתמש פעיל
צילום-מסך-2024-10-06-102226.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102246.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102312.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102331.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102331.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102226.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102246.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102312.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102331.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102349.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102408.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102444.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102501.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102518.jpg
צילום-מסך-2024-10-06-102539.jpg
 

מאירקה'

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

הסוף לניגוד העניינים: פקחי התחבורה הציבורית לא יתוגמלו לפי כמות דו”חות​

בפסק דין חשוב ביותר בית המשפט המחוזי בירושלים שם קץ להתנהלות השערורייתית של חברות התחבורה בישראל. מעתה לא יתוגמלו הפקחים בהתאם לכמות הדו”חות שהם מחלקים לנוסעים. השופט קבע: “חשש לניגוד עניינים, ברור על פני הדברים”

רבים מנוסעי התחבורה הציבורית בישראל חוו את להיטות היתר וחוסר הרגישות של פקחים רבים שעולים לאוטובוס / הרכבת / הרכבת הקלה ועטים על הנוסעים בניסיון למצוא ביניהם מי ששכח לשלם או שבכוונה התרשל מקיום חובתו.
ניסיונות לקיים שיח מכובד עם הבקרים של חברות התחבורה נדמה כי נדון מראש לכישלון מהדהד, הם להוטים להשיג כמות דו”חות מירבית ככל שיעלה בידיהם. לאחרונה נחשף כי הסיבה לכך היא העובדה שחברות התחבורה מעסיקות את הפקחים על בסיס תגמולים אותם הם מקבלים בעבור כל דו”ח או בעבור צבירת כמות של דו”חות איכותיים.
בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא פסק דין חשוב ביותר עבור כלל משתמשי התחבורה הציבורית בישראל. על פי פסק הדין של השופט אלכסנדר רון, תיאסר מעתה העסקת פקחים המתוגמלים על פי כמות הדו”חות אותם הם מצליחים לחלק לנוסעים בתחבורה הציבורית.
בפסק הדין קבע השופט רון כי המצב הקיים בו חברות התחבורה מתגמלות את הבקרים על פי כמות ואיכות הדו”חות הוא מצב של “חשש לניגוד עניינים”.
דיונים רבים התקיימו בוועדה לפניות הציבור בראשות ח”כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה אודות תנאי העסקת הפקחים של חברות התחבורה הציבורית בישראל.
במהלך הדיונים עלה כי חלק מהחברות של התחבורה הציבורית בישראל מתגמלות את הפקחים על בסיס כמות הדו”חות שהם מצליחים לחלק לנוסעים באוטובוסים.
כך אמר בוועדה גל הרשקוביץ, יועץ ביקורת וגבייה, חברת אגד: “לפי הנהלים של אגד, כ- 60 קנסות בחודש מביאים פקח לקבל בונוס חודשי. חלוקת הדו”חות נעשית עם מנגנון של איזונים ובלמים”.

חברת דן לעומת זאת הודתה כי הפקחים זוכים לתגמול על כל דו”ח שהם מחלקים. דו”ח איכותי שכולל פרטים מלאים של האזרח מזכה את הפקח בתגמול של 20 שקלים. לעומת זאת דו”ח שאינו איכותי ללא פרטים מלאים של מקבל הדו”ח מזכה את הפקח בתגמול של 10 שקלים בלבד. יניב אשכנזי, סגן מנהל פיקוח ובקרה בחברת דן: “הפקחים שלנו מתוגמלים לפי יעילות עבודה במספר פרמטרים. אחוז האי תיקוף אצלנו עומד על כ- 20%”.
עידו אידלס, מנהל המבקרים הארצי של סופרבוס אמר בוועדה כי “פקחים מתוגמלים לפי סל קטגוריות. בין היתר גם לפי כמות הדו”חות, לא ייתכן שפקח יעשה את עבודתו ויהיה מצב שהוא מחלק אפס דו”חות”.

יו”ר הוועדה ח”כ פינדרוס סיכם את הדיון שנערך לפני חמישה חודשים בכנסת ואמר: “צריך להיות נתק בין מספק הדו”חות לתגמול הפקחים. צריך להיות הבדל בין אי תשלום לאי תיקוף. אם לא יהיה פיתרון יסודי לבעיית העסקת הפקחים לא יינתנו סמכויות לפקחים בוועדת הכלכלה. מדינת ישראל מממנת את הפקחים ואת התחבורה הציבורית של ישראל, לכן אנחנו כוועדה ממליצים להוציא את מודל העסקת הפקחים למכרז חיצוני. לא נוכל לתת סמכויות לפקחים בלי שינוי יסודי במודל ההפעלה של הפקחים בתחבורה הציבורית. משרדי התחבורה והאוצר מתבקשים לשבת יחד ולגבש נוהל עבודה סדור להפעלת הפקחים”.
אולם דיונים בועדה בכנסת, חשובים ככל שיהיו אין בהם די על מנת להטמיע שינוי מהותי בנהלי העבודה של חברות התחבורה הציבורית בשטח. במהלך דיון מעקב שהתקיים לפני שלושה חודשים עדכן נציג משרד התחבורה, דוד יוסף, סגן מנהל הרשות הארצית תחבורה ציבורית. כי “בקשר לתמריצים עבור פקחים זה נמצא במשא ומתן מתקדם, לפחות עם חברת אגד. כמו שאתם יודעים, קשה לנו להתערב בין עובד מעביד ולכן אנחנו נמצאים איתם במשא ומתן מתקדם. אני מקווה שכבר בימים הקרובים יהיה לנו משהו להגיד בעניין. כמובן זה כולל את שאר מפעילי התחבורה הציבורית, במידה ונותנים, אנחנו עדיין לא סגורים שכולם נותנים”.
בפסק דין ארוך ומנומק קובע השופט רון כי ההתנהלות של חברות התחבורה הציבורית באופן העסקת הפקחים אינה חוקית בעליל. הוא מותח ביקורת חריפה על עצם הצורך לקיים דיון בנושא וכותב: “לא זו בלבד שעמדת המשיב 1 מטרידה עד מאוד, דרך הילוכו עד המועד בו הגיש את כתב התשובה, מטרידה לא פחות. אודה בגילוי לב שהתקשיתי להבין למה נצרך דיון זה ואת יסוד ההתלבטות”.
בדבריו מבהיר השופט כי “לא שכר הבקרים עומד לדיון אלא ההגינות המינימלית המתחייבת כלפי הנוסעים. וככל שעל הפרק כאמור, תחום המתנהל תחת רגולציה כבדה, מתבקשת המסקנה שלמשיב 1 אחריות בסיסית, יסודית, ומוחלטת, שיתנהל תחום זה כשמערכת היחסים כלפי הנוסעים – הגונה. זאת, ועוד – על פי סעיף 44 לנימוקי העתירה שלא הוכחש בכתב התשובה, 8% מהכספים הנגבים בדרך זאת מועברים למדינה”.
לתפיסתו של השופט: “חוסר ההגינות כלפי הציבור שנדרש להתמודד עם בקרים המצויים פוטנציאלית בחשש לניגוד עניינים, ברור על פני הדברים. ולא פחות מכך תמהתי להיווכח, שגם לאחר דיון זה, ועד למועד בו נצרך המשיב 1 להגיש כתב תשובה לעתירה זאת, לא עשה דבר. ביום 1.5.24 הוגשה עתירה זו ורק סמוך למועד הגשת כתב התשובה ניתנה הוראת המשיב 1 לחדול מהמצב שהיה עד אז”.
בפסיקתו ממשיך השופט לנזוף בחברות וכותב: “מוכח, אפוא, שנדרשה העותרת להגשת עתירה זאת כדי להוביל את המשיב 1 להחלטה, שלדידי, היא ההחלטה ההגונה האפשרית היחידה, ייתכן שאתקשה שלא לתת לכך משקל שעה שאגיע לשאלת ההוצאות”.
על רקע כל האמור לעיל נמצא בזה לפסוק, לטעמי, את המובן מאליו שמקום בו ניתנת הסמכות לאדם הממלא תפקיד לחייב את הציבור בתשלום, שבפועל, כמוהו, כקנס לכל דבר ועניין, מחויב מי שמעניק את הסמכות לבעל תפקיד זה לוודא שלא יימצא בעל התפקיד בכל ניגוד עניינים. יש להבטיח, שלא יחוש הבקר, שככל שייחפז בהנפקת דרישות תשלום שכאלה, כך יתוגמל ביד נדיבה יותר. האחראי כלפי הציבור לוודא מצב דברים זה, כאשר על הפרק תחבורה ציבורית המתנהלת תחת אסדרה נרחבת ואף תוך קבלת סובסידיה שמקורה בכסף ציבורי הוא המשיב 1″.
את העתירה הגישה עמותת ‘דרך כבוד’ הפועלת לשיפור שירותי התחבורה הציבורית מתוך דאגה וגישה כי נוסעי התחבורה הציבורית יזכו לנסוע בדרך כבוד.
פסק הדין המלא:

אולי מישהו ירים את הכפפה, ועל בסיס פסיקה זו, יגיש תביעה נגד פקחי העיריות, ושוטרי משטרת ישראל
שגם הם מתוגמלים לפי הצלחות.......
 

ליטאי פשוט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
תביעה נגד שוטרי משטרת ישראל
שם זה סיפור שונה כי ברוב המקרים שהנ"ל מחלקים דוחו"ת זה מטעמים של שמירה על ביטחון הציבור, לא הייתי רוצה לנסוע בכביש שידעו לי שנהגים עושים מה בא להם בראש
 
האם יש לך הוכחה לטיעון הזה?
כתבה מלפני כמה שנים באחד מערוצי החדשות לא זוכר כרגע
על שיטת הדוחות של שוטרי התנועה שחייבים לנפק מספר מינמום ביום ובלי זה הם ממש כמו מנודים
ובמקרים האלו במקום לטפל בעבריינים הם נטפלים לאזרח הפשוט.
הם ראיינו שוטר בעילום שם.
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai

יעקב הרמתי

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
יש תקופה ראשונית לשוטרים חדשים שנדרש להם מספר מינימלי של 'עבודה' כדי לקבל שיפורים
קרה לי פעם (לפני 18 שנה)ביום שישי
שוטר עצר על 2 מעל המותר, החל לרשום דו"ח ואז הוא הסתכל על השעון.
החזיר את הרישיון ואמר שהוא לא רוצה להתפרנס מיום שיש אחרי חצות
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
יש תקופה ראשונית לשוטרים חדשים שנדרש להם מספר מינימלי של 'עבודה' כדי לקבל שיפורים
קרה לי פעם (לפני 18 שנה)ביום שישי
שוטר עצר על 2 מעל המותר, החל לרשום דו"ח ואז הוא הסתכל על השעון.
החזיר את הרישיון ואמר שהוא לא רוצה להתפרנס מיום שיש אחרי חצות
זה לגטימי שאם שוטר או פקח לא מביא מספר דוחות מינימאלי אז כנראה הוא בכלל לא עובד.
אבל לתת תגמול על כל דו"ח זה משהו אחר וזה חמור ולא סביר.
למה שלא יתן דוח ?
 

יו''ש

משתמש רשום
זה לא נכון שהשוטרים מתוגמלים לפי דוחות.
אבל מבחינת המפקד אם עמדת יום שלם בכביש 1 ולא סיימת את פנקס הדוחות כנראה ששיחקת כל הזמן בפלאפון... ולא חיפשת נהגים מפירי חוק.
מה שלצערנו נכון...
והוא יכול לנזוף בשוטר אן להוסיף לו משמרות
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
זה לא נכון שהשוטרים מתוגמלים לפי דוחות.
אבל מבחינת המפקד אם עמדת יום שלם בכביש 1 ולא סיימת את פנקס הדוחות כנראה ששיחקת כל הזמן בפלאפון... ולא חיפשת נהגים מפירי חוק.
מה שלצערנו נכון...
והוא יכול לנזוף בשוטר אן להוסיף לו משמרות
זה לא שיש לו נגיעה אישית לתת את הקנס הספציפי הזה
יש לו נגיעה להביא כמה דוחות, כדי שלא יראה 'בטלן'

זה שונה לחלוטין כאשר חלק מהקנס נכנס ישירות לכיסו של הפקח.
כשהוא כותב דוח, הוא כותב לעצמו צ'ק של 20 ש"ח, למה שלא יעשה זאת ?
לכן הם פועלים בצורה ברוטלית ולא הוגנת ונותנים דוחות שאינם מוצדקים.
הם כותבים לעצמם צ'קים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  55  פעמים

אתגר AI

הצבע הירוק • אתגר 23

לוח מודעות

למעלה