מה קורה שלוימי? אני חייב עזרה בלימוד, אני כולי מסתבך בסוגיה בסוכה דף ז. לגבי דברי רבא לגבי צורת הפתח בדופן שלישית דסוכה, מועיל או לא מועיל, תכתוב לי פה סיכום של הסוגיא
ChatGPT said:
היי! שמע, סוגיית צורת הפתח בדופן השלישית בסוכה, בעיקרון, היא עניין מורכב אבל אני אנסה לפשט את זה.
במסכת סוכה דף ז' ע"ב, רבא דן בשאלה האם ניתן להכשיר את הסוכה כשיש שתי דפנות ואילו במקום הדופן השלישית יש רק "צורת הפתח". צורת הפתח, כידוע, מורכבת משני עמודים וקורה על גביהם, כמו "שער".
בוא נפרט את הדיון:
- רבא אומר: צורת הפתח מועילה להיחשב כדופן שלישית. דהיינו, אם יש שתי דפנות ראויות, וכנגד הדופן השלישית מעמידים צורת הפתח (עמוד מכאן ועמוד מכאן, וקורה על גביהם), זה נחשב כאילו יש לך דופן שלישית, והסוכה כשרה.
- הקושי בסוגיא: ישנה מחלוקת בין התנאים האם סוכה צריכה 3 דפנות שלמות או שמספיק שתיים ועוד משהו. דהיינו, שתי דפנות שלמות עם משהו קטן כדופן שלישית, או שלוש דפנות מלאות.
- דעה אחת סוברת שצריך שלוש דפנות מלאות, ולכן צורת הפתח לא תספיק לבד להכשיר את הדופן השלישית.
- רבא סובר, לעומת זאת, שלמעשה מספיק שיש שתי דפנות שלמות, ואת הדופן השלישית אפשר להשלים ע"י צורת הפתח.
- השאלה הגדולה: האם זה מועיל לכל סוג סוכה? יש פוסקים שחולקים ואומרים שצורת הפתח בדופן השלישית מועילה רק כשיש שתי דפנות טובות ואנו רוצים להקל בדופן השלישית, אבל בדופן ראשונה ושנייה לא מועיל להשתמש בצורת הפתח. כלומר, צריך לפחות שתי דפנות שלמות לפני שמתחילים לדבר על צורת הפתח כדופן שלישית.
בשורה התחתונה, רבא מכשיר סוכה עם שתי דפנות טובות וצורת הפתח כדופן שלישית. אבל צריך לזכור שבסוגיא יש עוד דעות שמקשות על זה ומחייבות שלוש דפנות מלאות ממש.
אם יש עוד נקודה שאתה לא בטוח לגביה, תכתוב לי!
You said:
תרחיב לי, מה שיטות הראשונים בסוגיא, ומה הבריסקרו'ב אומר?
ChatGPT said:
או, עכשיו נכנסים לעומק העניינים! השיטות של הראשונים בסוגיא הזו בעניין צורת הפתח בדופן השלישית של הסוכה מעניינות מאוד, וגם לבריסקרוב יש חידוש מבריק בנושא הזה.
שיטות הראשונים
שיטת רש"י:
רש"י (סוכה דף ז ע"ב, ד"ה "ועושה לה צורת הפתח") מפרש את דברי רבא בצורה פשוטה. לדעתו, רבא מתיר להכשיר סוכה שיש בה שתי דפנות שלמות ודופן שלישית עשויה מצורת הפתח. כלומר, אם יש שתי דפנות גמורות, אפשר להסתפק בדופן שלישית שמורכבת רק משני עמודים וקורה על גביהם, כמו "פתח". הוא רואה בזה דופן שלישית כשרה.
תוספות:
התוספות (דף ב ע"ב, ד"ה "סוכה") מקשים על רש"י. לדעתם, רבא לא התכוון שצורת הפתח עצמה תיחשב כדופן גמורה. הם מפרשים שבכדי להכשיר את הסוכה, צריך לפחות משהו מסוים כדופן שלישית – אבל לא מספיק רק צורת הפתח. הם מבינים שלפי רבא צורת הפתח היא רק פתרון קל במקום דופן שלישית, אבל היא לא לגמרי שוות ערך לדופן שלישית מלאה.
ריטב"א:
הריטב"א מסביר שצורת הפתח אכן מועילה בדופן השלישית, אך יש גבולות. הוא מסביר שיש מקרים שבהם גם אם עושים צורת הפתח, זה לא יספיק להכשיר את הסוכה – תלוי איך בדיוק נבנו שתי הדפנות האחרות. לדעתו, צורת הפתח תועיל רק אם שתי הדפנות האחרות הן "דפנות גמורות" באופן שהן עומדות בצורה יציבה ומלאה.
רמב"ם:
הרמב"ם פוסק בסוגיא הזו (הלכות סוכה, פרק ד' הלכה ב') שמועיל להשתמש בצורת הפתח בדופן השלישית של הסוכה. הוא מביא את ההלכה הזו להלכה למעשה, כלומר, אם יש לך שתי דפנות מלאות, אתה יכול להשלים את הדופן השלישית על ידי צורת הפתח, וזה נחשב דופן גמורה לעניין סוכה. יש לציין שהרמב"ם מפרש את המושג "צורת הפתח" בצורה ברורה, שיש לשים דגש על שני עמודים וקורה שמונחת מעליהם, שזה ממש כמו פתח רגיל.
מה אומר הבריסקרוב?
הבריסקרוב (ר' יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק) מנתח את הסוגיה הזו בצורה לומדסית, וכאן מגיע הייחוד שבשיטתו. הוא שואל:
מדוע צורת הפתח נחשבת כדופן? הרי לכאורה, אין כאן "דופן" פיזית ממש, אלא רק צורה של פתח. איך זה מספיק להיחשב כדופן?
הבריסקרוב מסביר שיש כאן
הבנה מחודשת במושג דופן. לפי דבריו, צורת הפתח איננה "דופן" במובן הפשוט של המילה, כלומר מחיצה פיזית, אלא היא מקבלת תוקף של דופן מתוך הגדרה הלכתית. הבריסקרוב מבדיל בין "מחיצה ממשית" שהיא מחיצה ממשית שנבנתה בפועל, לבין "מחיצה דינית" שהיא מחיצה שמוגדרת כך על פי ההלכה.
לדבריו, צורת הפתח אינה צריכה להיות דופן ממשית, אלא די בכך שההלכה מגדירה אותה כמחיצה לכל דבר ועניין. זהו חידוש משמעותי, שמאפשר להבין מדוע רבא מתיר להשתמש בצורת הפתח – כי היא מקבלת מעמד של דופן מתוקף ההגדרה ההלכתית שלה, ולא בגלל שהיא מהווה מחיצה ממשית.
במילים אחרות, הבריסקרוב רואה את ההכשר של צורת הפתח כ"תקנה הלכתית", שבעצם מתירה לצורת הפתח להיחשב כדופן על אף שאין שם מחיצה גמורה, מכיוון שהיא "מתוקנת" להיות דופן מהותית.
לסיכום:
- רש"י: צורת הפתח כשרה כדופן שלישית.
- תוספות: לא תמיד צורת הפתח מספיקה לבד, צריכים יותר מאשר רק שני עמודים וקורה.
- הריטב"א: צורת הפתח מועילה, אבל תלוי בשאר הדפנות.
- הרמב"ם: פוסק להלכה שצורת הפתח מועילה כדופן שלישית.
- הבריסקרוב: מחדד שההכשר של צורת הפתח נובע מכוח הגדרתה ההלכתית כמחיצה, ולא מהעובדה שהיא "מחיצה" במובן הפיזי.
מקווה שעכשיו העניינים יותר ברורים, אם יש לך עוד שאלות – אני כאן!