התייעצות התייעצות! מחשבות טורדניות אצל בחור בישיבה קטנה.

מצב
הנושא נעול.

ליטאי פשוט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
אחרי הטיפול הרצוי הוא יראה מישהו מזלזל בגמרא וזה לא יכאב לו? או יכאב לו אבל רק לחצי דקה?
המטרה היא לא להביא אותו למצב שזה לא יכאב לו ח"ו אלא להביא אותו למצב שזה לא יתפוס אותו כל היום
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
המטרה היא לא להביא אותו למצב שזה לא יכאב לו ח"ו אלא להביא אותו למצב שזה לא יתפוס אותו כל היום
ואם הוא רק עכשיו נכנס לישיבה חדשה ולפני כן הוא למד בחיידר שמור, ובפעם הראשונה הוא ראה בחורים שלא מקפידים על כמה דברים שאותו חינכו שזה קדש קדשים, האם זה לא טבעי שזה יזעזע אותו? אני מזכיר לכבודו שההודעה נכתבה ביום השני/השלישי ללימודים.
 

הלל א.

החיים שלנו כתובים בעיפרון, תמיד אפשר לתקן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
בלי לזלזל בבעיות ובחשיבות האבחון המקצועי. מהתיאור בפתיחת האשכול לא נראה שיש כאן בעיה משמעותית, רק תהיות של גיל ההתבגרות.
יש בעיות שמתפתחות דווקא בגלל שעושים מהם עניין רציני וגורמים לבחור להאמין שיש לו בעיה, כמו גם תופעות כפייתיות שממשיכות רק בגלל שקשה לבחור להשתחרר מחוסר הביטחון לגבי המחשבה עצמה. מניסיון, כשאין בעיה אקוטית, פעמים רבות כשהבחור מבין שעצם החשיבה היא לגיטימית וזה בסדר לשאול שאלות ולחשוב על דברים ויש מקום לשאול ויש מי שמקשיב, זה עצמו מרגיע את הכפייתיות.
רק חשוב להסביר לבחור, אחרי שמקשיבים לו, שלמרות שהמחשבה עצמה לגיטימית כדאי ללמוד להכניס את זה למסגרת ושיש דברים ומורכבויות שהוא יבין עם הזמן.
 

ליטאי פשוט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
ואם הוא רק עכשיו נכנס לישיבה חדשה ולפני כן הוא למד בחיידר שמור, ובפעם הראשונה הוא ראה בחורים שלא מקפידים על כמה דברים שאותו חינכו שזה קדש קדשים, האם זה לא טבעי שזה יזעזע אותו? אני מזכיר לכבודו שההודעה נכתבה ביום השני/השלישי ללימודים.
את זה צריך בדיוק צריך לבדוק
לפי התיאור זה לא נשמע ככה (והלוואי שאני טועה)
 

אינטקסט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עימוד ספרים
כשלמישהו יש מחשבות טורדניות זה לא שאלות בהלכה
כי גם כשיענו לו זה יעבור למקום אחר ולשאלה שמטרידה אותו ממקום אחר.
כשיש שאלות בהלכה/אמונה - הן יכולות מאוד להטריד, וגם להפוך לחרדה כשלא מקבלים תשובה.
צריך לתת הבנה לבחור שקודם כל יש תשובות!!!
במקביל צריך ללכת לטיפול להבין למה שאלה הופכת למטרידה.

אלו שתי נישות שונות ומקבילות בכאלה סוגים של שאלות. לא יעזור לטפל פיזית/רפואית/נפשית -
כשההבנה הבסיסית שלכל שאלה יש תשובה לא קיימת.
 

פורים בפתח

משתמש פעיל
אענה, לא יודעת מי עומד מאחורי הקווים למיניהם, יתכן כי מדובר באנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, עדיין, משערת כי פסיכיאטרים אינם.
כמו שלניתוח נלך על המומחים ביותר כי לא נפקיד את גופינו לכל רופא-(כולם עברו הכשרות ולימודים מפרכים) עדיין נעדיף לשלם על פרטי וכו' כדי להיות בטוחים שאנו בידיים טובות ומבחינת חובת ההשתדלות עשינו את המירב, כך כאן.
רק אומר שמשום מה אנשים כאן ישר רצו לתרופות פסיכיאטריות, כאילו כל אחד שהולך להערכה מאובחן ומטופל בתרופות וכדו'.
פסיכיאטר יידע לאמת או לשלול המצאות הפרעה או לא וע"ס האבחנה, טיפול מתאים.
אגב, פסיכיאטרים האחרונים שרצים לאבחן הפרעות, הם מאוד מאוד זהירים בעניין.
ודווקא משום הההתמחות שלהם זה בריאות הנפש, כמובן הם ירצו קודם לשלול בעיות גופניות או חוסרים וכו'
ספציפית בלב שומע נמצאים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה
פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועוד
 

למברגר

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
זה נראה כמו בעיה של כפייתיות
וצריך לטפל בזה
ויפה שעה אחת קודם!!!
 

שואל לעניין

משתמש מקצוען
כשיש שאלות בהלכה/אמונה - הן יכולות מאוד להטריד, וגם להפוך לחרדה כשלא מקבלים תשובה.
צריך לתת הבנה לבחור שקודם כל יש תשובות!!!
במקביל צריך ללכת לטיפול להבין למה שאלה הופכת למטרידה.

אלו שתי נישות שונות ומקבילות בכאלה סוגים של שאלות. לא יעזור לטפל פיזית/רפואית/נפשית -
כשההבנה הבסיסית שלכל שאלה יש תשובה לא קיימת.
נראה לכם שילד בן 14 יכל להבין תשובות לכל דבר?
החל מצדיק ורע לו רשע וטוב לו
ועד למה לאח הזה קניתם X ולי Y

לא כל דבר אפשר להסביר ולא כל דבר הוא יכול לתפוס

בגיל ההתבגרות החשיבה היא שחור ולבן
"אני ראיתי את הרב של אבא עושה XYZ הוא לא רב יותר"
"הראש ישיבה שלי גאוותן אני לא מכבד אותו"
אין לו את היכולת לראות דברים בצורה מורכבת
מה שעוזר זו הקניית מיומנות של ניתוב מחשבות, הסחת דעת ויכולת להישאר עם השאלות.
הראיה הכי ברורה זה מהרעק"א שנשאר בצע"ג ולמרות זאת המשיל ללמוד, חי עם השאלה ולא נתקע.

אפשר להגיד לו בנוסף שיש תשובות להכל, כרגע הוא לא יכול להבין אותם, "כשתגדל תבין", אבל התועלת של זה מוגבלת מאד
 

די

משתמש סופר מקצוען
נראה לכם שילד בן 14 יכל להבין תשובות לכל דבר?
החל מצדיק ורע לו רשע וטוב לו
ועד למה לאח הזה קניתם X ולי Y

לא כל דבר אפשר להסביר ולא כל דבר הוא יכול לתפוס

בגיל ההתבגרות החשיבה היא שחור ולבן
"אני ראיתי את הרב של אבא עושה XYZ הוא לא רב יותר"
"הראש ישיבה שלי גאוותן אני לא מכבד אותו"
אין לו את היכולת לראות דברים בצורה מורכבת
מה שעוזר זו הקניית מיומנות של ניתוב מחשבות, הסחת דעת ויכולת להישאר עם השאלות.
הראיה הכי ברורה זה מהרעק"א שנשאר בצע"ג ולמרות זאת המשיל ללמוד, חי עם השאלה ולא נתקע.

אפשר להגיד לו בנוסף שיש תשובות להכל, כרגע הוא לא יכול להבין אותם, "כשתגדל תבין", אבל התועלת של זה מוגבלת מאד
לדעתי כל אדם בכל גיל יכול לקבל תשובות שיניחו את דעתו לפי הרמה שלו.
 

אינטקסט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עימוד ספרים
נראה לכם שילד בן 14 יכל להבין תשובות לכל דבר?
החל מצדיק ורע לו רשע וטוב לו
ועד למה לאח הזה קניתם X ולי Y

לא כל דבר אפשר להסביר ולא כל דבר הוא יכול לתפוס

בגיל ההתבגרות החשיבה היא שחור ולבן
"אני ראיתי את הרב של אבא עושה XYZ הוא לא רב יותר"
"הראש ישיבה שלי גאוותן אני לא מכבד אותו"
אין לו את היכולת לראות דברים בצורה מורכבת
מה שעוזר זו הקניית מיומנות של ניתוב מחשבות, הסחת דעת ויכולת להישאר עם השאלות.
הראיה הכי ברורה זה מהרעק"א שנשאר בצע"ג ולמרות זאת המשיל ללמוד, חי עם השאלה ולא נתקע.

אפשר להגיד לו בנוסף שיש תשובות להכל, כרגע הוא לא יכול להבין אותם, "כשתגדל תבין", אבל התועלת של זה מוגבלת מאד
מהיכרות עם סיפור דומה [על פניו] ילדה בת 10 הבינה גם דברים עמוקים יותר.
יש ילדים עם עמקות שתשובות שנכונות לרוב אלו שבגילם - לא נכונות להם.
כל מקרה לגופו וצריך מאוד להיזהר לא לנפנף עם תשובות רדודות. זה נותן הרגשה שאין תשובה, וביהדות אין כזה דבר. כמובן שיש מושג של שאלות שלא שואלים (במופלא ממך אל תדרוש), אבל יש תשובות!!!
וילד, בכל גיל צריך לדעת שיש תשובות, והמשפט 'כשתגדל תבין' יכול להתפרש ולא בטעות - אין תשובה.
 

אינטקסט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עימוד ספרים
מה שעוזר זו הקניית מיומנות של ניתוב מחשבות, הסחת דעת ויכולת להישאר עם השאלות.
הראיה הכי ברורה זה מהרעק"א שנשאר בצע"ג ולמרות זאת המשיל ללמוד, חי עם השאלה ולא נתקע.
אכן, זה הפתרון!
אבל כמו שכבר הוזכר כאן, כשמתחילים עם שאלות זה בד"כ נהיה לופ.
כשכבר יודעים שיש תשובות, שלא מבינים או שאין דרך עכשיו להשיג תשובה,
המוח מתרגל למציאות שיש כל הזמן שאלות, ומפתחים כך מיומנות להנ"ל.
אי אפשר לדרוש את המיומנות הזו - בלי להתחכך בשאלות ולקבל על חלקן לכל הפחות תשובות אמיתיות.
 

אורי מלאכי

משתמש פעיל
הוא הלך לשאול את המשגיח שלו על הזלזול או למה הנוסח לא משתנה ולמרות שקיבל תשובה זה עדיין מטריד אותו
וזה מטריד ברמה שזה מונע תפקוד בפעולות יום יומיות(כגון הזלזול כ"כ פגע בו שהוא לא הצליח להתרכז ובמהלך הסדר)
כי אם לא זה נשמע שיש שאלות שמטרידות אותו
והגיוני זה ימי הבגרות ויש אנשים שצריכים לענות לו (אבא, ראש ישיבה ,משגיח, אחר) למה צריך מיד לחשוש שיש לו בעיה ולא לנסות פיתרון פשוט לפני זה
(שוב אם זה מטריד אותו ברמה שפוגע בתפקוד או שכל הזמן עולה לו עוד ועוד שאלות עד שברור שהמוח שלו מחפש סיבות להיות מוטרד זה שונה, אבל מהצגת השאלה בתחילת הדיון זה נשמע שאלות פשוטות ותמימות של ילד שכנראה היה ממש "ילד טוב ירושלים" ולכן ההורים שלו מיד נלחצים )
 

הכהה את שיניו

משתמש צעיר
קטונתי,
אבל על מה הפולמוס בכלל, זה נראה לא שגרתי ואופייני-זה ברור לכולם.
ואם זה OCD או לא זה יחליט הפסיכיאטר, בשביל זה הוא המומחה.
(אע"פ, שלי זה כן מרגיש כפייתיות. אבל ניתן למומחים לתת את ההבחנה)
מה שבטוח לא להזניח! לברר ולטפל כמה שיותר מהר.
אצל איש מקצוע לא איש חינוך וכד'....
 

ד. מ.

משתמש מקצוען
צריך לחלק כאן את הדיון לשני דיונים, א. מה עונים לפותחת האשכול, ב. סתם דיון מעניין אילו מחשבות הם נורמליות ואילו מצריכות טיפול, כי לגבי החלק הראשון לא נראה לי שיש כאן מישהו שרוצה לקחת אחריות, וגם לא נראה לי שפותחת האשכול צריכה לקבל דעות מניקים אנונימיים, ולכן מה שאפ' לסייע זה בסה"כ להפנות לאנשים מוסמכים שאפ' לדבר איתם (כגון הרב הוניקסברג (אני לא מדבר על ר' גדליה אלא על אחד מבני ברק מומחה גדול בתחום רק שאין לי את המספר שלו או את השם הפרטי, אבל שמעתי שבישיבת עטרת שלמה מביאים אותו בשביל הבעיות האלה) וכדו'), ולגבי החלק השני יש להדגיש שלא מדובר על הוראה למעשה ושכל אחד יכתוב מנסיונו מקצועיותו או מהרהורי ליבו.
 
נערך לאחרונה ב:

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
אם מדובר בבחור שרק הרגע התחיל ישיבה, אז הייתי ממתין מעט.
יתכן וזאת תגובה למצב הלחוץ של תחילת השנה.
תחילת אלול עושה לרבים 'כאב ראש' מהלחץ שהם מרגישים.
אולי תרופה לשבוע/שבועיים להרגעה ולראות מה קורה.
אפשר גם עם רופא משפחה [בהתחלה].
סביר מאוד שאם הוא בהתחלה אז אחר כך הוא יכנס למסלול.
========
חלק גדול מהתרופות נגד דיכאון וחרדות מתחילות להשפיע רק אחרי חודש חודשיים

בקיצור
ניתן להתייעץ עם רופא משפחה/ילדים
אולי זאת בעיה זמנית
 

אסתי בראון

משתמש מקצוען
נשמע כמו התחלה של OCD
ובמקרה הנל שום ראש ישיבה או מבין בנפש שיענו לו על השאלות לא יעזור
הוא צריך לראות דבר ראשון פסיכיאטר שיתאים לו תרופה אנטי חרדתית ובמקביל ללכת למטפל מקצועי ויר"ש- ויש ב"ה אנשי טיפול.
מחשבה שאינה מרפה, מטרידה מאד, מפריעה לתפקוד היומיומי ולא מאפשרת לחיות חיים תקינים. עכשיו OCD לא תמיד מחייב טקסים מרגיעים- כמו למשל אני מסתפק אם שכחתי לשטוף ידיים אחזור ואשטוף אותן כדי להרגיע את המחשבה הטורדנית וחוזר חלילה- כי הרי המחשבה מטרידה שוב ושוב ושוב
המחשבה החוזרת על עצמה היא הטקס הטורדני
עכשיו הנושא כאן הוא לא התוכן של מה שמטריד את הבחור- גמרא שהונחה שלא במקום, נוסחי תפילה וכו, יתכן מאד ואלו נושאים המעסיקים את בחור הישיבה הטרי, הצורה שבה הם מטרידים אותו- אינה תקינה משום כיוון. ולכן הוא צריך טיפול, מותאם, ומיידי.
האם לו נניח היתה פותחת האשכול מעלה דילמה של בחור ישיבה הסובל מכאבי ראש שאינם נותנים לו מנוח במשך שעות ארוכות- היו תשובות כמו- הוא נתון ללחץ, טבעי שבחור צעיר יחווה כאבי ראש קשים בתחילת ישיבה, נורמלי מאד שלבחורי ישיבה כואב הראש- היו מתקבלות בשוויון נפש?
הבחור הזה סובל, אולי תחילת הזמן והמעבר לישיבה היוו טריגר, אך התסמינים שלו הם א נורמטיביים. יש לכך טיפול והוא לא הראשון וכנראה גם לא האחרון שיפתח הפרעה טורדנית כפייתית, לקבל את המחשבות הללו שהינן סבל נפשי והרס פנימי איום- גדבר הגיוני המצריך בירור אצל יועץ מהישיבה שמבין בנפש- הינו מתכון להתדרדרות נפשית.
 
נערך לאחרונה ב:

הרה"צ משה שטרן

משתמש רשום
מוזיקה ונגינה
אני עובד/מתנדב בתחום הזה בחסידות שלי
קראתי בעיון את התגובות והם נראות לי די מוגזמות יחסית לפרטי המקרה
והייתי מציע כך
לפני שנקטלג את הבחור בעיני עצמו כבעייתי שצריך יעוץ/פסיכולוג וכו'
ולפי הדוגמאות המתוארות פה זה נראה יותר כבילבול שצריך הכוונה מאברך רציני ירא שמים
ולכן הייתי מציע לכם לבדוק בקהילה שלכם אחד שידבר איתו ( יכול להיות רב הקהילה או אברך שחי בעולמות החינוך) ויבדוק האם זה חריג בקנה מידה שצריך טיפול או שפשוט הוא צריך תשובות ועזרה
שאברך רציני יוכל לבדו לספק אותם
(אצל החסידים הייתי מבקש מהראש חבורה שלו שדבר איתו)
 

שרגא מ...

משתמש פעיל
אם זה מפריע לשגרת היום שלו באופן ברור
אז אבחון
ויפה שעה אחת קודם
ניתן לפנות לקופח לברר זכאות לאבחון וטיפול נפשי.
או לפנות ליועץ המתמחה בנפש ובדגש על נפש של בחורי ישיבה עם ניסיון בתחום
המלצה ראויה מנסיון
model.to101
ובהמשך שטרודל וכו'
סא'ך הצלחה
מומלץ בחום רב !
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
@אסתי בראון, תודה שענית.
בהכשרתך כעובדת סוציאלית, את מכירה בטח מקרים כאלו ודרכי טיפול בהם, לא? עקבתי אחרי האשכול, והתקשיתי לשים את האצבע על מה שהפריע לי. באת וניסחת את מה שהציק לי בצורה מאד מאד מדוייקת וקולעת.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  46  פעמים

אתגר AI

הצבע הירוק • אתגר 23

לוח מודעות

למעלה