תח"צ מרכזית הארזים

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

אופקים 1

משתמש מקצוען
אוקי, אז בא נשמע מה יש לראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לומר, לא לאגד. והוא הרבה יותר חריף מאגד.
היום בגלובס

החלטות ממשלה ודוחות מבקר המדינה קראו להסדיר את מעמד הרשות ולהקים רשויות מטרופוליניות לניהול התחבורה מאז שנות ה-90, ועל המלצות אלו חזרו גם מוסדות בינלאומיים ובנק ישראל. מטרת הרשויות לבזר את סמכויות משרד התחבורה.
"הגשתי לנציבות כבר בחודש מרץ עבודת מטה. התבססנו על דוחות מבקר המדינה והרשות תהיה עצמאית לחלוטין", הוא אומר.
מה ההבדל בתפעול היומיומי?
"תהיה מחלקה משפטית גדולה שתפעל עבור הרשות לנוכח המכרזים הרבים והמשאים־והמתנים, לצד חשבות נפרדת והסדרת ניהול מול הרשויות המטרופוליניות. היום הכל מעורבב. לדוגמה, פרויקטים שאני אחראי עליהם עוברים לאגף תשתיות של משרד התחבורה ואחר כך חוזרים אליי - זה לא יעיל וגורם לעיכובים מטורפים ולחוסר סנכרון. אני בפול גז גם על הרשויות המטרופוליניות. בלי לזלזל באף אחד כמובן, אבל הרבה פעמים אני מוצא את עצמי כסדרן אוטובוסים ובזה אני לא אמור להתעסק. אגף התפעול אצלנו אמור להתעסק בקביעת מדיניות, פיקוח ובקרה, לוודא שכולם עובדים על פי הנהלים. כל השאר זה רק הרשויות המטרופוליניות".
תקרא את דו"ח ועדת סדן, ותבין שהרשויות המטרופוליניות עליהם הם מדברים זה לא הרשויות המטרופוליניות שיפתרו את הבעיה.
ומחלקה משפטית גדולה, אפשר להקים גם ברשות הארצית.
חלוקה לאזורים - קיים כבר ברשות הארצית.
דו"ח ועדת סדן בדק את שיטות הניהול הקיימות בעולם, וקבע באופן ברור, שחלוקה של הפעילות לאזורים לא תייעל את פעילות התח"צ.

אני אסביר, בתחבורה ציבורית יש צורך לנהל באופן שוטף את הקווים, ולתת מענה מהיר לצרכים המשתנים.
בגלל הצורך בבקרה, רשות ממשלתית מתקשה להיות גמישה, ולכן גם אם מקבלי ההחלטות יהיו הכי קשובים ומבינים, המבנה של הרשות מונע מהם לתת מענה.
כלומר, אם יש אירוע חריג, וצריך לגייס סדרנים, רשות ממשלתית תצטרך להוציא מכרז, ויש גם סיכוי שהסדרנים לא יהיו יעילים במיוחד.
ואם יש צורך בתכנון מחדש של מסלולים או לוחות זמנים, גוף פרטי יכול לגייס ברגע ובאיזה שכר שנראה לו לנכון אנשי מקצוע מתאימים, לעומת זאת, גוף ממשלתי יאלץ (כדי למנוע שחיתויות) לגייס תקציב, לאפיין את המשרה, לפרסם מכרז לאיוש המשרה, לקוות שיגשו מעומדים, לראיין את כולם, עוד אסיפה כדי לקבוע מי ראוי, ובסוף לגלות שעד שקלטו עובד, האירוע כבר נגמר, או שלנוסעים כבר נמאס להתקע בכל פעם עם הבעיות של הקווים.

זאת הסיבה שוועדת סדן המליצה על גוף עצמאי שהתקציב שלו יהיה תלוי במספר הנוסעים, שתהיה לו גמישות בתשלומי השכר, ובהיקף ההעסקה של העובדים.
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
הוכחתי שנוסעי התח"צ בניגוד לדעתם המלומדת של מומחי משרד התחבורה
מעדיפים לשבת יותר זמן באוטובוס הפנימי או הבינעירוני
ולא אוהבים להטלטל ברגל ביניהם - והעיקר לחסוך זמן.

אי לכך הטוענים שתושבי רמות/רמת שלמה חסכו זמן של למעלה מ-5 דקות
אבל נאלצים להטלטל ברגל סיבובים אל התחנה הלא נגישה
נהנים מאד מהשינוי -
טועים מן הסתם.

וכאחת שניסתה פעם את אחד הקווים במרכזית הארזים
הריני להצהיר שבכיוון ההפוך מהשכונה ה""מרוויחה"" כבר לקחתי אוטובוס פנימי לתחנה אחרת ששייכת לחלופת הקו ההוא (שלמזלי עדיין קיימת) ולא למרכזית.
לא מדובר במחשבה שמדובר במהלך יותר נוח, אלא שמדובר בפתרון יותר מוצלח להכרח להוציא קווים מצירים בהם הם יגרמו לפקקים.

בסוף שנות התשעים פעלו בירושלים קווי מהדרין פרטיים, @יצחק למפרט יכול אולי לסייע לנו לדעת את המסלול המדוייק.
אני לא ממש זוכר את המסלול המדוייק שבו פעלו קווי ברכל בין ירושלים לבני ברק, אבל קו 402 בהחלט התבסס על המסלול הזה שהיה מסלו מוצלח ומבוקש.
אלא שככל שהביקושים עלו, גם עומסים התנועה על הציר עלו ועלה הצורך לגוון במסלולי הנסיעה על מנת להפחית את העומס בציר ירמיהו.
קו 422 היה בין הפעולות שנעשו כדי להסיט ביקושים מהציר, ובהמשך כשנפתחה מנהרת הארזים שונו חלק מהקווים, כך שהחלו את מסלולם בגשר המיתרים או הר נוף ואספו נוסעים בכיון ההפוך משאר הקווים.

הזרמה של אין ספור אוטובוסים באותו הקו היא לא יעילה, כי היא יוצרת עומסים על הציר, בעוד רבים מהנוסעים צריכים לקחת אוטובוס נוסף כדי להגיע לציר בו נוסעים האוטובוסים, וגם בנסיעה בינעירונית המתנה של מספר דקות לא פוגעת משמעותית ברמת השירות, וזאת הסיבה שהוקומו קווי השכונות של מודיעין עילית וביתר שפועלים בימי שישי ומוצ"ש וקווי בני ברק השונים הפועלים בכל ימות השבוע.

גם קו 422 שזכה לביקוש גבוה קיבל חלופות שכונות, כשהתקווה הייתה שהביקוש יהיה גבוה, ויהיה ניתן להרחיב את השירות, כפי שידוע הביקוש לא הצדיק הרחבה של השירות, וקווי השכונות אכן בוטלו עם המעבר מאפיקים לדרך אגד.

ההסדר הזה החזיק מעמד לא רע ברוב ימות השנה, עד שהוחלט על עבודות הרק"ל.
העבודות על ציר הרק"ל הצרו את הכביש, ונוצר צורך להסיט את רוב התנועה לציר שפע חיים (רחוב שהיה סגור שנים רבות בגלל חשש של תושבי השכונה מכביש סואן והמוני שיעברו בו רכבים רבים שמנסים לעקוף את עומסי התנועה בציר בר אילן).
אם כי רחוב שפע חיים איננו רחב כמו ציר בר אילן, ולכן עמדו בפני המתכננים 2 אפשרויות, האחת לפצל את כל הקווים, להפחית תדירות, קו לחיפה למשל הפועל 11 נסיעות לכיון יפעל בתדירות של 5 נסיעות בציר שפע חיים ו6 נסיעות בציר מקוצר, או לחילופין להשאיר חלק מהקווים בציר שפע חיים ואת האחרים במסלול מקוצר.

כיון שכאשר לא יודעים להגדיר זמני ביקוש מדוייקים תדירות גבוהה (אם כי לא גבוהה מידי) היא גורם עיקרי לרמת השירות, הרי שיותר הגיוני להקצות קווים בהם יש ליותר נוסעים בכל אוטובוס קשר לאזור מרכז העיר.
ההבנה הייתה, שנוסע מחיפה או אופקים לא מגיע באותה התדירות לשכונת רוממה כמו תושב מודיעין עילית או ביתר.
כמו"כ ההבנה הייתה שדווקא נוסעי ערד וקרית גת, היעד העיקרי שלהם בימי שישי ומוצ"ש הוא כן אזור ירמיהו, ושמדובר בהיקף נסיעות גבוה.
בנוסף, נוסע המשתמש בקו בתדירות גבוהה, אינו מנסה להגיע בדווקא לנסיעה שיוצאת בשעה מסויימת, וגם אם הוא כן מנסה ולא הצליח להגיע לתחנה בזמן, הוא ימתין מקסימום 20 דקות לנסיעה הבאה, ולכן סביר שהוא ינסה להגיע רק דקות בודדות לפני הזמן המשוער בו חולף האוטובוס.
לעומת זאת, נוסע ליעד מרוחק, יטרח להגיע מוקדם, ופעמים רבות גם יטרח להגיע לתחילת המסלול כדי להיות בטוח שהוא לא ממתין שעה ויותר לנסיעה הבאה. כלומר נוסע ליעד מרוחק יגיע גם זמן רב לפני הנסיעה לתחנה, וגם יסע את רוב מסלול האיסוף (ניתן לראות זאת די בבירור בקווי בני ברק ליעדים מרוחקים שממלאים בתחנות הראשונות של מסלול האיסוף, ומתרוקנות בתחנות הראשונות של מסלול הפיזור).
ודבר אחרון הוא זמן הנסיעה, משרד התחבורה מעריך (אין לי מושג על סמך מה) שנוסע בתחבורה הציבורית מוכן לנסוע עד פי 1.8 מנסיעה ברכב פרטי, ולכן אם נסיעה ליעדים קרובים תצריך החלפה, נוסעים שיש ביכולתם יעדיפו לנסוע בדרכים אחרות.
ולכן, ההחלטה שהתקבלה הייתה להשאיר את מעבר הקווים מיעדים קרובים בציר שפע חיים (כי יש להם יותר עניין באזור ןכדי זמן הנסיעה ישאיר את הקווים רלוונטיים)
ואילו את היעדים מהמרוחקים להעביר למסלול מקוצר, שכלל את הרטום, גשר המיתרים והיציאה מהעיר.

וכאן נכנסת מרכזית הארזים, כיון שיש זמני המתנה ארוכים לקו, ובעוד שבאזור בר אילן, ניתן לנצל את הזמן עד להגעת האוטובוס לסידורים אישים, הפתרון שניתן הוא מסוף עם אולם המתנה ממוזג ועוד מספר שירותים בסיסיים שניתן לצרוך במקום, המקום גם נותן מענה לזמן ההפסקה של הנהגים, וגם למחסור החריף בחניוני לילה באזור ירושלים

כמו פרוייקטים רבים, גם מרכזית הארזים רחוקה מלהיות מושלמת. הבעיה העיקרית היא המעבר לקווים העירוניים, לא הוסדרו עדיין מעברים תת קרקעיים המגיעים לתחנות העירוניות, התחנות העירוניות בצומת עמוסות עד כדי להתפקע, ואולי הקו החום יתן יום אחד מענה, אבל עד שיגיע היום האחד הזה, יעברו הרבה שנים אחדות.

קו 416 מראה שהמתכננים צדקו בהערכות שלהם שיעד תושבי הערים הקרובות הינו מרכז העיר, אלא שהקו הזה לא נועד להיות קו בפני עצמו אלא קו המפחית מהעומסים של הקווים העיקריים, וזאת כנראה הסיבה שהוא עדיין קיים (למרות שלדעתי עדיף לאחד את התשומות שלו עם קו אחר, או לכל הפחות לתכנן לו מסלול אחר בירושלים).
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
וכבר ענו לעיל
שלמרות התדירות הנמוכה יותר וההמתנה של עוד 5-10 דקות בתחנה -
הקו מגיע מהר יותר ליעדו.

מי שיעלה על קו 402 יגיע לבני ברק אחרי הקו 416 שיוצא 10 דקות אחריו
כך שכל עוד 402 יוצא כל 20 דקות ו416 כל חצי שעה - מבחינת זמנים עדיף לחכות ל416.

הנושא נידוש לעיל
ואחרי שהופרכה גם הטענה שאנשים "מכירים" רק את 402 (אבל משום מה התעדכנו במסלולו השונה)
בזה שבכיוון ההפוך אנשים כן עולים על 416...

דפדף למעלה ותצפה בטענות הממוחזרות ..
אף טענה לא הופרכה לעיל, הדיון מיצה את עצמו
ולמרות שהנתונים שהבאתם אינם נכונים לא אגיב להודעה הזו שכתובה בצורה גסה
 

מרכז מידע

משתמש פעיל
ציטוט כזה של אגד מחזק את הטענה שלי שניהול של הרשויות המקומיות לא ישפר את המצב, וכנראה שאף ידרדר אותו.
בגדול מה שאמר מנכ״ל אגד,
שאין היגיון שישב מאן דהו במשרד התחבורה ויכריע כמה קיבולת אוטובוסים יש ברחוב מסוים בגבעתיים/רעננה/אופקים או כל מקום אחר,
לא כל דבר זה נתונים דיגיטליים, שבהם לא משנה אם אתה מכיר את השטח, {האריכו למעלה כמה הם אמינים, עוד סיבה להכיר את השטח}
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
בגדול מה שאמר מנכ״ל אגד,
שאין היגיון שישב מאן דהו במשרד התחבורה ויכריע כמה קיבולת אוטובוסים יש ברחוב מסוים בגבעתיים/רעננה/אופקים או כל מקום אחר,
לא כל דבר זה נתונים דיגיטליים, שבהם לא משנה אם אתה מכיר את השטח, {האריכו למעלה כמה הם אמינים, עוד סיבה להכיר את השטח}
את רוב הנתונים על קיבולת יש באתר תלתן, כך שאין צורך בהכרעה.
תכנון קו הוא אירוע לא מצוי וכיום גם המפעיל וגם העירייה יכולים להעיר על בעיות מסוג זה.
ככל שהעיר גדולה יותר, כך הסיכוי שמישהו בעירייה ידע איך נראה כל רחוב קטנה.
אם האחריות עוברת לערייה, איך יתוכנן קו שחולף בכמה רשויות, נניח צפת בני ברק, מי יהיה האחראי על התכנון שלו?
לא סביר שימתינו לכל רשות שתחווה את דעתה ותאשר את המקטע שעובר בתחום שלה.
 

מתמחה לתחבורה

משתמש רשום
נהנתי לקרא בשקיקה כל מילה שלך.למעט שורה אחת:
כפי שידוע הביקוש לא הצדיק הרחבה של השירות, וקווי השכונות אכן בוטלו עם המעבר מאפיקים לדרך אגד.
א.בפגישה שהייתה לי במשרד התחבורה הובטח לי ש412 ישאר גם במכרז הבא. ב.כבר הבאתי לעיל שקו 421 הכי הצדיק את עצמו מבין כלל השכונות. ג.תושבי רמ"ש סובלים בעיקר בשעות הערב והלילה מאי הנגשת מרכזית הארזים וביטולו של 421 הקשה מאוד על השכונה . עכ"פ תודה על כל ההסבר.
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
נהנתי לקרא בשקיקה כל מילה שלך.למעט שורה אחת:

א.בפגישה שהייתה לי במשרד התחבורה הובטח לי ש412 ישאר גם במכרז הבא. ב.כבר הבאתי לעיל שקו 421 הכי הצדיק את עצמו מבין כלל השכונות. ג.תושבי רמ"ש סובלים בעיקר בשעות הערב והלילה מאי הנגשת מרכזית הארזים וביטולו של 421 הקשה מאוד על השכונה . עכ"פ תודה על כל ההסבר.
זה לא סותר.
יש ביקוש לתדירות נמוכה, קשה לתאם תדירות נמוכה אל מול ביקושים.
ולכן, העדיפות היא לבטל קווים מסוג זה.
אין לי יד ורגל בהחלטות של המשרד, ולדעתי רבות מהן נעשות ללא חשיבה מספקת, שנובעת מבעיה בצורת העבודה של המשרד ועומס עבודה גבוה ביחס על מקבלי ההחלטות שמונע מהם מהתעמק ולחשב את כלל הצדדים.
הקו אכן היה במכרז, ויתכן שאף בזמן שנפגשת עם משרד התחבורה לא התכוונו לבטלו.
להערכתי, הביקושים יעלו, מרכזית הארזים תעבור את הקיבולת שלה ויוקמו חלופות לקווים תדירים.
 

יוסי ב.ק

משתמש סופר מקצוען
מנכ״ל אגד בועידת כלכליסט לפני עשרה ימים מאריך בחשיבות העברה לעיריות, וטוען שבמקומות שהם עובדים באירופה {פולין, הולנד, זה ככה ועובד הרבה יותר טוב}

"צריך להעביר את ניהול התחבורה הציבורית בישראל לרשויות המקומיות במקום משרד התחבורה", אמר גלעד ריקלין, מנכ״ל קבוצת אגד בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט (תחבורה ציבורית)
פולין והולנד לא דומים בכלום לאופי הנוסעים והנסיעות בארץ, בדגש על הציבור החרדי, שהוא מגזר שלם שמתנייד המון בתח"צ וכמעט לכל מקום ואירוע ובמשפחות גדולות בלעה"ר.
רק מניחוש ולא מידיעה - כנראה שאין שם משפחות גדולות שנוסעות באוטובוסים לחתונות.
אין שם משפחות של עשרה נפשות שנוסעות לנופש בצפת (לא השנה) עם עגלותיהם ומזוודותיהם.
זה באמת מסובך לנהל תח"צ משתנה כל כך. תחשבו על תקופת החתונות שמחג השבועות ועד שלושת השבועות - אוטובוסים עמוסים במשפחות בדרך לחתונות, ופתאום - שלושה שבועות של ירידה דרסטית עם איזה משפחה בדרך לבר מצוה....
מה שלא יהיה האתגר, החברות צריכות ומחוייבות לעמוד בו, אבל הרושם הוא שכל פתרון שיגיע מחברות התח"צ ממש לא ישרת אותנו הנוסעים...
 

עורכת קליפים

משתמש פעיל
אין ספק שתושבי רמות ורמת שלמה חסכו את הדרך הנוספת עד הר חוצבים
בלת"ק
על רמת שלמה אי אפשר להגיד את זה, הם ממש לא הרויחו מהמרכזית,
במקום ה5 דקות שירדו להם נוספו 15 דקות נוספות שעכשיו לוקח לנסוע מרמת שלמה לצומת רמות בגלל כל הרמזורים והאוטובוסים שהוסיפו בדרך,
אז זה רק גרע!
ובחזור בהר חוצבים יכלו להגיע ישר לתחנה של 56, 67,
ועכשיו צריך סיבוב של 10 דקות במלא מעברי חציה בשביל להגיע לתחנה של צומת רמות-רכס.
וגם נזכיר את קו 421 שהם הפסידו בזכות המרכזית המהוללת
כך שלדעתי כרגע תושבי רמת שלמה לא הרויחו כלום מהמרכזית,
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
בלת"ק
על רמת שלמה אי אפשר להגיד את זה, הם ממש לא הרויחו מהמרכזית,
במקום ה5 דקות שירדו להם נוספו 15 דקות נוספות שעכשיו לוקח לנסוע מרמת שלמה לצומת רמות בגלל כל הרמזורים והאוטובוסים שהוסיפו בדרך,
אז זה רק גרע!
ובחזור בהר חוצבים יכלו להגיע ישר לתחנה של 56, 67,
ועכשיו צריך סיבוב של 10 דקות במלא מעברי חציה בשביל להגיע לתחנה של צומת רמות-רכס.
וגם נזכיר את קו 421 שהם הפסידו בזכות המרכזית המהוללת
כך שלדעתי כרגע תושבי רמת שלמה לא הרויחו כלום מהמרכזית,
לא מדוייק
יתכן שלעת עתה הם לא הרוויחו זמן בהגעה למרכזית החדשה, אבל הבדל של חמש דקות לכאן או לכאן, הוא לא שיקול בנסיעה בנעירונית ארוכה, שזה רוב הנסיעות שיוצאות מהמרכזית.
הם הרוויחו נגישות, כי יש יותר קווים שמגיעים לצומת רמות מאשר להרטום.
והם הרוויחו, כמו כל משתמשי התחנה, אזור המתנה ועלייה נוח לאוטובוס.
 

עורכת קליפים

משתמש פעיל
בנסיעה בינערונית אולי זה פחות משמעותי ה10 דקות,
אבל הדרך לצומת רמות היא לא רק לנסיעה בינערונית,
אני הייתי נוסעת לעבודה בתוך ירושלים בחצי שעה ובשבוע האחרון לוקח לי שעה להגיע,
באיזור 8 בבוקר הכביש בין רמת שלמה לצומת רמות פקוק כל כך שזה פשוט הזוי!!
 

יוסי ב.ק

משתמש סופר מקצוען
תושבי רמת שלמה ניזוקו באופן חמור מהמסוף החדש
במקום לנסוע באוטובוס עוד קצת יותר מ5 דקות עד הר חוצבים או מהר חוצבים

הם פותחים במסע סיבובי של 12 דקות הליכה מהתחנה אל/מ רמת שלמה - למסוף הארזים.
רק מדמיינת לעשות את זה בגשם עוד...

היתה פצצה הנגישות מקווי רמת שלמה ורמות לתחנות בהר חוצבים
זוועה הנגישות מצומת רמות למרכזית הארזים

בלת"ק
על רמת שלמה אי אפשר להגיד את זה, הם ממש לא הרויחו מהמרכזית,
במקום ה5 דקות שירדו להם נוספו 15 דקות נוספות שעכשיו לוקח לנסוע מרמת שלמה לצומת רמות בגלל כל הרמזורים והאוטובוסים שהוסיפו בדרך,
אז זה רק גרע!
ובחזור בהר חוצבים יכלו להגיע ישר לתחנה של 56, 67,
ועכשיו צריך סיבוב של 10 דקות במלא מעברי חציה בשביל להגיע לתחנה של צומת רמות-רכס.
וגם נזכיר את קו 421 שהם הפסידו בזכות המרכזית המהוללת
כך שלדעתי כרגע תושבי רמת שלמה לא הרויחו כלום מהמרכזית,
האמת שזה באמת מקומם.
כי כמו ש @מנוי פרימיום פירט למעלה במפורט, מרכזית הארזים היתה דבר נצרך מאוד.
חבל שהוא לא נעשה באזור של הר חוצבים, אולי היכן שהוא על צלע ההר שבין הר חוצבים לרמת שלמה באזור של הכביש שהולך לקום שם שיחבר ביניהם, דבר שהיה משאיר שכונות שלמות עם יכולת להגיע רגלית וביניהם רוממה, סנהדריה ואף רמת שלמה לפי המיקום החדש והכביש העתידי.
אבל גם לאחר שהוחלט שהוא יהיה בצומת רמות, זה ממש מקומם שלא דאגו לכל התשתיות מסביב.
יש אמנם כמה קווים שנכנסים לתוך המסוף, אבל החיבור לשכונות שלמות כמו רמת שלמה, רמות, הר נוף, בית וגן, נוה יעקב, נעשה ע"י התחנות שמסביב לצומת בלי שהמנהרה שתביא אותם פנימה בקלות ובנוחות תהיה מוכנה.
זה באמת יוצר תחושה של "אתם לקוחות שבויים ובכל מקרה לא תהיה לכם ברירה", אז בינתיים תסתדרו ככה, ובעוד שנה נקל מעליכם ונפתח לכם את המנהרה...
 

קצרה

משתמש מקצוען
לא מדובר במחשבה שמדובר במהלך יותר נוח, אלא שמדובר בפתרון יותר מוצלח להכרח להוציא קווים מצירים בהם הם יגרמו לפקקים.

בסוף שנות התשעים פעלו בירושלים קווי מהדרין פרטיים, @יצחק למפרט יכול אולי לסייע לנו לדעת את המסלול המדוייק.
אני לא ממש זוכר את המסלול המדוייק שבו פעלו קווי ברכל בין ירושלים לבני ברק, אבל קו 402 בהחלט התבסס על המסלול הזה שהיה מסלו מוצלח ומבוקש.
אלא שככל שהביקושים עלו, גם עומסים התנועה על הציר עלו ועלה הצורך לגוון במסלולי הנסיעה על מנת להפחית את העומס בציר ירמיהו.
קו 422 היה בין הפעולות שנעשו כדי להסיט ביקושים מהציר, ובהמשך כשנפתחה מנהרת הארזים שונו חלק מהקווים, כך שהחלו את מסלולם בגשר המיתרים או הר נוף ואספו נוסעים בכיון ההפוך משאר הקווים.

הזרמה של אין ספור אוטובוסים באותו הקו היא לא יעילה, כי היא יוצרת עומסים על הציר, בעוד רבים מהנוסעים צריכים לקחת אוטובוס נוסף כדי להגיע לציר בו נוסעים האוטובוסים, וגם בנסיעה בינעירונית המתנה של מספר דקות לא פוגעת משמעותית ברמת השירות, וזאת הסיבה שהוקומו קווי השכונות של מודיעין עילית וביתר שפועלים בימי שישי ומוצ"ש וקווי בני ברק השונים הפועלים בכל ימות השבוע.

גם קו 422 שזכה לביקוש גבוה קיבל חלופות שכונות, כשהתקווה הייתה שהביקוש יהיה גבוה, ויהיה ניתן להרחיב את השירות, כפי שידוע הביקוש לא הצדיק הרחבה של השירות, וקווי השכונות אכן בוטלו עם המעבר מאפיקים לדרך אגד.

ההסדר הזה החזיק מעמד לא רע ברוב ימות השנה, עד שהוחלט על עבודות הרק"ל.
העבודות על ציר הרק"ל הצרו את הכביש, ונוצר צורך להסיט את רוב התנועה לציר שפע חיים (רחוב שהיה סגור שנים רבות בגלל חשש של תושבי השכונה מכביש סואן והמוני שיעברו בו רכבים רבים שמנסים לעקוף את עומסי התנועה בציר בר אילן).
אם כי רחוב שפע חיים איננו רחב כמו ציר בר אילן, ולכן עמדו בפני המתכננים 2 אפשרויות, האחת לפצל את כל הקווים, להפחית תדירות, קו לחיפה למשל הפועל 11 נסיעות לכיון יפעל בתדירות של 5 נסיעות בציר שפע חיים ו6 נסיעות בציר מקוצר, או לחילופין להשאיר חלק מהקווים בציר שפע חיים ואת האחרים במסלול מקוצר.

כיון שכאשר לא יודעים להגדיר זמני ביקוש מדוייקים תדירות גבוהה (אם כי לא גבוהה מידי) היא גורם עיקרי לרמת השירות, הרי שיותר הגיוני להקצות קווים בהם יש ליותר נוסעים בכל אוטובוס קשר לאזור מרכז העיר.
ההבנה הייתה, שנוסע מחיפה או אופקים לא מגיע באותה התדירות לשכונת רוממה כמו תושב מודיעין עילית או ביתר.
כמו"כ ההבנה הייתה שדווקא נוסעי ערד וקרית גת, היעד העיקרי שלהם בימי שישי ומוצ"ש הוא כן אזור ירמיהו, ושמדובר בהיקף נסיעות גבוה.
בנוסף, נוסע המשתמש בקו בתדירות גבוהה, אינו מנסה להגיע בדווקא לנסיעה שיוצאת בשעה מסויימת, וגם אם הוא כן מנסה ולא הצליח להגיע לתחנה בזמן, הוא ימתין מקסימום 20 דקות לנסיעה הבאה, ולכן סביר שהוא ינסה להגיע רק דקות בודדות לפני הזמן המשוער בו חולף האוטובוס.
לעומת זאת, נוסע ליעד מרוחק, יטרח להגיע מוקדם, ופעמים רבות גם יטרח להגיע לתחילת המסלול כדי להיות בטוח שהוא לא ממתין שעה ויותר לנסיעה הבאה. כלומר נוסע ליעד מרוחק יגיע גם זמן רב לפני הנסיעה לתחנה, וגם יסע את רוב מסלול האיסוף (ניתן לראות זאת די בבירור בקווי בני ברק ליעדים מרוחקים שממלאים בתחנות הראשונות של מסלול האיסוף, ומתרוקנות בתחנות הראשונות של מסלול הפיזור).
ודבר אחרון הוא זמן הנסיעה, משרד התחבורה מעריך (אין לי מושג על סמך מה) שנוסע בתחבורה הציבורית מוכן לנסוע עד פי 1.8 מנסיעה ברכב פרטי, ולכן אם נסיעה ליעדים קרובים תצריך החלפה, נוסעים שיש ביכולתם יעדיפו לנסוע בדרכים אחרות.
ולכן, ההחלטה שהתקבלה הייתה להשאיר את מעבר הקווים מיעדים קרובים בציר שפע חיים (כי יש להם יותר עניין באזור ןכדי זמן הנסיעה ישאיר את הקווים רלוונטיים)
ואילו את היעדים מהמרוחקים להעביר למסלול מקוצר, שכלל את הרטום, גשר המיתרים והיציאה מהעיר.

וכאן נכנסת מרכזית הארזים, כיון שיש זמני המתנה ארוכים לקו, ובעוד שבאזור בר אילן, ניתן לנצל את הזמן עד להגעת האוטובוס לסידורים אישים, הפתרון שניתן הוא מסוף עם אולם המתנה ממוזג ועוד מספר שירותים בסיסיים שניתן לצרוך במקום, המקום גם נותן מענה לזמן ההפסקה של הנהגים, וגם למחסור החריף בחניוני לילה באזור ירושלים

כמו פרוייקטים רבים, גם מרכזית הארזים רחוקה מלהיות מושלמת. הבעיה העיקרית היא המעבר לקווים העירוניים, לא הוסדרו עדיין מעברים תת קרקעיים המגיעים לתחנות העירוניות, התחנות העירוניות בצומת עמוסות עד כדי להתפקע, ואולי הקו החום יתן יום אחד מענה, אבל עד שיגיע היום האחד הזה, יעברו הרבה שנים אחדות.

קו 416 מראה שהמתכננים צדקו בהערכות שלהם שיעד תושבי הערים הקרובות הינו מרכז העיר, אלא שהקו הזה לא נועד להיות קו בפני עצמו אלא קו המפחית מהעומסים של הקווים העיקריים, וזאת כנראה הסיבה שהוא עדיין קיים (למרות שלדעתי עדיף לאחד את התשומות שלו עם קו אחר, או לכל הפחות לתכנן לו מסלול אחר בירושלים).
אני טוענת בחיטים אתה עונה בשעורים.

הטענה שלי אינה נגד הוצאת קווים שכמות נוסעיהם פחותה ממסלולי האיסוף.
הטענה שלי היא אך ורק על ההנגשה של תחנת המסוף ובחירת מיקומה.

לדעתי קו 416 היה גדוש נוסעים אם תחנת האיסוף הראשונה שלו לא היתה אי שם מתחת גשר המיתרים
אלא במקום שקווים רבים מהשכונות מגיעים ישירות אליו.

וזו גם הטענה שלי לגבי מרכזית הארזים
התחנה ממוקמת במקום בלתי נגיש
ולא בוצעה אליה הנגשה מלאה או הנגשה בכלל. כולל לתושבי שכונות סמוכות.

ההשוואה שלי אינה בין איסוף של האוטובוסים הנדירים בשכונות לבין הוצאתם ממסוף
אלא רק בין מרכזית הארזים להר חוצבים
ולא שהר חוצבים היה מושלם אבל מרכזית הארזים עוד גרועה הרבה יותר.
אפילו לתושבי רמת שלמה ורמות הסמוכות כביכול - היא פשוט לא נגישה באופן ישיר. ממש כמו שהתחנה בגשר המיתרים לא נגישה לרוב תושבי ירושלים ולכן אם יש חלופה - היא נזנחת.
אז העובדה שבסוף יחסית להר חוצבים נחסך להם כמה דקות - לא גורמת למרכזית הארזים להיות יותר טובה ממיקום אחר למסוף - כי נוסעי תח"צ על פי הנסיון מעדיפים "להפסיד" כמה דקות ולא לעשות שמיניות באוויר בדרך לתחנה.

למשל - מרמת שלמה הקווים המועדפים כרגע הם 422 או 402 על פני 404 מ/אל מסוף הארזים.
 

קצרה

משתמש מקצוען
לא מדוייק
יתכן שלעת עתה הם לא הרוויחו זמן בהגעה למרכזית החדשה, אבל הבדל של חמש דקות לכאן או לכאן, הוא לא שיקול בנסיעה בנעירונית ארוכה, שזה רוב הנסיעות שיוצאות מהמרכזית.
הם הרוויחו נגישות, כי יש יותר קווים שמגיעים לצומת רמות מאשר להרטום.
והם הרוויחו, כמו כל משתמשי התחנה, אזור המתנה ועלייה נוח לאוטובוס.
נגישות הם לא הרוויחו
כי צומת רמות אינה מרכזית הארזים

וסיבובים של 10 דקות רגלית מהמרכזית לצומת
זה פחות נגיש. לא יותר נגיש.

ובדיוק כמו שאמרת חמש דקות לכאן או לכאן זה לא שיקול בנסיעה בינעירונית ארוכה
ולכן גם לתושבים הקרובים יותר טכנית לתחנה או שיש להם אוטובוס יותר מהיר אליה -
זה לא משנה הרבה כל עוד היא לא נוחה ולא נגישה.

ואם דיברנו על "נוחות". היא לא מתמקדת רק בסככה או מדרכה.
היה אותם גם בתחנות בהר חוצבים אגב.
 

מקצועיות

משתמש פעיל
לעומת זאת, נוסע ליעד מרוחק, יטרח להגיע מוקדם, ופעמים רבות גם יטרח להגיע לתחילת המסלול כדי להיות בטוח שהוא לא ממתין שעה ויותר לנסיעה הבאה. כלומר נוסע ליעד מרוחק יגיע גם זמן רב לפני הנסיעה לתחנה
לא רק שביעדים רחוקים יש פחות תחב"צ באופן כללי,
ואותם עוד מענישים בחלופות בו בזמן שאם פיספסת תחכה בתחנה עוד שעתיים.
מה שיקרה שלא יהיה אף משוגע שגר ביעדים המרוחקים ינסע בתח"צ,
כולם ישתמשו שם רק ברכבים פרטיים....
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
לא רק שביעדים רחוקים יש פחות תחב"צ באופן כללי,
ואותם עוד מענישים בחלופות בו בזמן שאם פיספסת תחכה בתחנה עוד שעתיים.
מה שיקרה שלא יהיה אף משוגע שגר ביעדים המרוחקים ינסע בתח"צ,
כולם ישתמשו שם רק ברכבים פרטיים....
המסלול עבור המשוגעים שגרים רחוק כבר קוצר לפני תקופה, ולא ניכרת ירידה במספר הנוסעים.
גם כשהקווים עברו בבר אילן חלק נכבד מהנוסעים הגיעו לתחנה באמצעות אוטובוס ולא בהליכה רגלית.
כך שהשישנוי הוא בעיקר מקום המתנה נוח יותר.
 

אופקים 1

משתמש מקצוען
נגישות הם לא הרוויחו
כי צומת רמות אינה מרכזית הארזים

וסיבובים של 10 דקות רגלית מהמרכזית לצומת
זה פחות נגיש. לא יותר נגיש.

ובדיוק כמו שאמרת חמש דקות לכאן או לכאן זה לא שיקול בנסיעה בינעירונית ארוכה
ולכן גם לתושבים הקרובים יותר טכנית לתחנה או שיש להם אוטובוס יותר מהיר אליה -
זה לא משנה הרבה כל עוד היא לא נוחה ולא נגישה.

ואם דיברנו על "נוחות". היא לא מתמקדת רק בסככה או מדרכה.
היה אותם גם בתחנות בהר חוצבים אגב.
אני אישית לא שמתי לב שבהר חוצבים היה אולם המתנה ממוזג. יתכן שפיספתי את הנקודה הזאת.
לכיון מרכז העיר יש קווים שיוצאים מתוך מתחם התחנה, ואין צורך להסתובב רגלית 10 דקות.
 

מרכז מידע

משתמש פעיל
תחשבו על תקופת החתונות שמחג השבועות ועד שלושת השבועות - אוטובוסים עמוסים במשפחות בדרך לחתונות, ופתאום - שלושה שבועות של ירידה דרסטית עם איזה משפחה בדרך לבר מצוה....
שנים שזה משגע אותי,
כאילו המדינה מנותקת,
נכון שא״א לגייס נהגים בזמני עומס ולפטר בזמני שפל,
אבל למשל קווים יחודיים כמו 413 למה הוא עובד כל השנה??? ואז כשמבקשים תיגבור אומרים לך חצי שנה הוא ריק!! שיגעון!
ויש עוד הרבה דוג׳ לניתוק הזה..
 

קצרה

משתמש מקצוען
אני אישית לא שמתי לב שבהר חוצבים היה אולם המתנה ממוזג. יתכן שפיספתי את הנקודה הזאת.
לכיון מרכז העיר יש קווים שיוצאים מתוך מתחם התחנה, ואין צורך להסתובב רגלית 10 דקות.
לאט לאט אנחנו יורדים
"נגישות משופרת" = לכיוון מרכז העיר יש קווים שיוצאים מהמתחם.

נראה כמו הכוכבית של הפרסומות.
עליבות גדולה זה לקחת את החיסרון הכי גדול של המקום - חוסר הנגישות
ולכתוב כותרת גדולה "שופרה הנגישות" כשבכוכבית קטנה יש 2 אוטובוסים למרכז העיר מתוך התחנה...
וכל השאר הפסידו זמן והפסידו נגישות.

במקרה זה הבהרת על היתרון הנגיש לשכונות רמת שלמה ורמות שקיבלו פקקי ענק והארכת זמן - לא ממש מרכז העיר.

אולם ההמתנה הממוזג הוא למי שפספס את האוטובוס שלו עקב חוסר הנגישות והחליט לחכות שעתיים---
הרציפים אינם ממוזגים ולא נצפתה נוחות ייחודית על פני תחנה קלאסית. וההמתנה לאוטובוס קרוב היא ברציף.
 

יוסי ב.ק

משתמש סופר מקצוען
הרציפים אינם ממוזגים ולא נצפתה נוחות ייחודית על פני תחנה קלאסית. וההמתנה לאוטובוס קרוב היא ברציף.
אין שום עניין לחכות לאוטובוס ברציף, אפשר לחכות באולם עד שהאוטובוס מגיע.
ולמה זה כ"כ חשוב?
כי בכל הקשור למרכזית הארזים נצטרך להתרגל לעוד משהו חדש - עמידה בתור...
חבל שזה ייראה כמו ביציאה מהכותל...
וזה משהו שתלוי רק בנו הנוסעים, ולא באף אחר
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  24  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה