שיתוף - לביקורת אתם לא החרדים החדשים. אתם החילונים החדשים.

הפקות ומשחק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הפקות ואירועים
חברה חשובה שלי,
מיום ליום אני מבינה כמה שאין דבר קל יותר בעולם מלרדת, וכמה שיותר מטה.
אתמול ראיתי כמה אותך, יחד עם עוד כמה חברות, חברות ילדות. עם פנים חדשות. ספיישל אחר מאיך שזכרתי אותן.
הייתן יחד, כל אלה שנסחפו אחרי העולם הזה.
צחקתן את החיים, הייתן נראות שוחות בתותים.
כל רגע מילה אחרת גלגלה מצחוק, ואין אדם שהלך שם ולא ראה אצלכן תות, בקצפת. ועוד שוקולד מעל לקינוח.
אבל אני ראיתי משהו אחר.
ראיתי עיניים עצומות. ובתוך תוכן היה רגש, שלקח לי שנייה בדיוק לזהות מהו.
ריקנות. ריקנות אינסופית.
צרחה אדירה של בואו ותצילו אותי מהבור הזה, כי לי קשה לבד.
וגם אם ברגע הזה יש צחוק על הפנים, פאה עד המותניים, ואשטאג של: אני עושה מה. שבא. לי.
ברגע הבא הכל יתרוקן. השכל יבין שאין שם כלום, ולא יישאר שם כלום.
רק תהום של ריק. ריק עמוק.
עוד שני רגעים הן ילכו, ואת תישארי לבד. עם האשטאג, השמלות הקצרות, האיפור העמוס. הניתוחים בפרצוף. ואת תרגישי עבד, עבד לחברה. עבד לעולם הזה.
ואולי עכשיו את תאמרי לי שהעולם השתדרג, הציבור החרדי התפתח. אתן נקראות 'החרדים החדשים'.
יש טלפון, נוחות ויופי.
ואז אני אצעק לך שאתן לא החרדים החדשים.
אתם החילונים החדשים.
יש תורה, והיא לא תהא מוחלפת. ואתן לקחתן אותה, וניסיתן לשפץ. להזיז מפה לשם.
והידרדרות רק באה במהירות הבזק.
על חשבון הבית, הילדים. חיי התורה.
חברה, רוצה נדבר גשמיות? על חשבון הכסף בחשבון הבנק שלך שמתרוקן על בילויים, ונופשים בחו"ל כל חודשיים.
מותר להנות, בטח מותר.
אבל איך פתאום ההנאות שלכן נהפכו לחילול התורה בצורה הכי מכפירה?!
תפסיקו להכתים את העולם החרדי, תפסיקו להשתמש בכתר הזה כשנוח לכם, ולמאוס בו כשהוא כבד לכם.
היצר הרע השתולל עליכן, אני רואה בעיניים שלי.
אבל לפחות אל תפדבקו אותו ברבים.
חברה,
אני לא שולחת לך את זה. כי יש פסוק שאומר "כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע".
עכשיו את לא תשמעי,
כי את כולך ברגעי הכיף, האקשן והחדש.
אבל לעולם אני אכתוב,
העולם מונה כ-8 מליארד אנשים.
מתוכם כ-15 מליון יהודים.
מתוכם רק כמליון חרדים, והאמת, כמה חרדים באמת יש בינינו?
בואו נתגאה בייחודיות המיוחדת שלנו. בואו לא נכתים אותה.
היא גאווה.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אאוץ
מכירה מקרוב וכואבת מאד
יש לך כתיבה מיוחדת שנוגעת בול בנקודה בלי לייפייף.
אם יורשה לי, לא מוגזם לכנות אותן "חילונים חדשים"?
מדובר בבנות/נשים שומרות מצוות, בדרך כלל מרקע חרדי, ששינו את לבושן שפתן והשקפת עולמן לסגנון דתי/דתי לאומי, משהו כזה.
 

נעה613

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וואו
אני מכירה את המציאות הזאת כמו שהיא בשלב מוקדם יותר, של ימי נערות סוערים.
אבל תכלס התופעה שתיארת היא פשוט המשך ישיר למה שהיה עוד קודם, כשהיית נערה והרגשת שמותר לך הכול. את הכישלונות הרוחניים שלך השלכת על הסמינר ועל הבית, ודי שכחת שזה לא עניין של אף אחד חוץ משלך.
אוףףף זה כל כך נורא
זה הכי נורא בעולם
השם, תביא כבר את המשיחחח
 

נעה613

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אם יורשה לי, לא מוגזם לכנות אותן "חילונים חדשים"?
אם נערה חרדית שומעת ורואה את אותם הדברים שנערה חילונית שומעת ורואה, משתמשת באותם מושגים שנערה חילונית נוהגת להשתמש, מתלבשת באותו סטייל שנערה חילונית מתלבשת- רק צנוע (וגם זה לא תמיד) אז מה חרדי בה?! המהות שלה לא שונה מהמהות של נערה חילונית. היא רק חיצונית נראית אחרת. אז לאיזה אישה היא תגדל?!
אבל מה שכן, אני כן חושבת שההגדרה 'חילונים חדשים' מתאימה למעט מאוד. הרוב די קרועים בין הרגע לנצח
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
יש בקטע הזה בעיה מובנית אחת:
הוא לא כנה.
הוא מתחיל כמכתב לחברה, מכתב שפונה כלפיה, ומדבר אליה.
אבל בפועל זה כמו שיחה של מחלקת שימור לקוחות של חברת סלולר.
בעצם המכתב לא פונה אליה, הוא רק מדבר עליה יפה מאחורי הגב,
מתאר אותה מבחוץ, איך היא נראית, מה היא חושבת, מה יקרה לה אחרי שההתדרדרות תתחיל לתת את אותותיה יותר ויותר, ואיך היא מרגישה עם כל זה, ומה המניעים לכל זה.
מדברת עליה - לא אליה.
היא אובייקט בסיפור, אין כאן אהבה, יצור פלסטיק נטול נשמה ורגש, שכרגע גולשת במורד מגלשה צבעונית, די חסרת דעה, ילדותית ונמשכת לזוהר ולנצנצים הדמיוניים שבחוץ.
את מסתכלת מהצד ומרחמת, שופטת, נותנת מוסר.
אבל ברור שקהל היעד שלך הן אלה שלא נמצאות שם, שאולי פוזלות לשם, שרוצות גם.
ובעצם יש כאן שני הפסדים:
1. היא לא תקשיב לך (גם עם ניסיתי לדבר בשפה שלה, והכנסת מילים עדכניות כמו האשטאג וכו)
2. לא פנית בכותרת לקהל הנכון, גם הוא לא בדיוק יקשיב לך.

מה שנוצר זה טקסט מלא בעובדות (לפחות חלקן) נכונות, שלא מדברות עם אף אחד.
כפשקוויל זה יכול לעבוד, ואני מאמין שעם קצת עבודה, ניירות ואקדח סיכות, זה יכול להיות תלוי על קיר כלשהו בסמינר.
הכותרת הכנה היא, מכתב פנימי למי שעדיין שמורה ומוגנת.
"כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע".
 

הפקות ומשחק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הפקות ואירועים
מדובר בבנות/נשים שומרות מצוות, בדרך כלל מרקע חרדי, ששינו את לבושן שפתן והשקפת עולמן לסגנון דתי/דתי לאומי, משהו כזה.
לא דיברתי על כאלה. דיברתי עם נשים שעדיין קוראות לעצמן 'חרדיות', אבל כל כך לא תואמות להגדרה.
הכותרת הכנה היא, מכתב פנימי למי שעדיין שמורה ומוגנת.
בדיוק. זו הייתה ההקדמה שלי לכל הקטע, רק שלא הוספתי אותה.
לא ניסיתי לדבר אליה, גם כתבתי בסוף.
אבל בהחלט הכותרת הייתה צריכה להשתנות. תודה על המילים.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא דיברתי על כאלה. דיברתי עם נשים שעדיין קוראות לעצמן 'חרדיות', אבל כל כך לא תואמות להגדרה.

בדיוק. זו הייתה ההקדמה שלי לכל הקטע, רק שלא הוספתי אותה.
לא ניסיתי לדבר אליה, גם כתבתי בסוף.
אבל בהחלט הכותרת הייתה צריכה להשתנות. תודה על המילים.
יש מצב שלא הבנתי למי בדיוק התכוונת. החברה החרדית, גם השמורה וגם הפתוחה, מגוונת מאד מאד ומורכבת מקבוצות ותתי קבוצות.
בנוסף, כל אחד מסתכל על הסובבים מנקודת המבט שלו. יתכן שלמרות ששתינו נגדיר את עצמנו חרדיות בוגרות בית יעקב, בכל זאת הבנתי שאת מתכוונת לקבוצה אחרת ממה שבאמת התכוונת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה