דרוש מידע צבעי יסוד

חייל לבן

משתמש חדש
מדוע צבעי היסוד בצבעים שצובעים על נייר הם: אדום, צהוב וכחול, ולעומת זאת צבעי היסוד בתאורה הם: אדום, ירוק וכחול (RGB)?
למישהו יש הסבר ברור לזה?
 

חייל לבן

משתמש חדש
תודה!
אבל עדיין לא הבנתי לגמרי איך ה"אשלייה" שבצבעי המסך פועלת שבגלל זה יש הבדל בין צבעי המסך לצבעי הדפוס.
 

uxui design

משתמש רשום
אשתדל להסביר עד כמה שהבנתי עד היום ( אני אביא מקורות למה שאני אומרת אבל שוב זה התבססות על הבנה שלי האישית והדברים נאמרים מדעתי )

אז ככה כדי להבין איך עובד צבעי מסך צריך להבין איך הולך קליטת הצבע בעין שלנו :
קליטת הצבעים מתבססת על קרני אור , וחיישנים ברשתית העין שקולטים קרני אור אדום ירוק כחול
והם בעצם יוצרים לנו את הצבעים כולם שאנחנו רואים
( התהליך בגדול ממש ,עובד שקרן עור פוגשת את הרשתית היא מתמיינת לפי הצבע( לפי כמה קרני אור נבלעו במוצר ) וכך אנו רואים את הצבע הספציפי . ואם נשתמש בכל הRGB נגיע לקרן נקיה לבנה ( וזה בעצם קרני השמש - שמורכבים על מכל הצבעים - אפשר לראות את זה כאשר יורד גשם וקרני השמש נעצרות ולא נבלעות אפשר לראות על הכביש שלל צבעי שהם מורכבת קרן אור .

ולכן בצבעי מסך שמתבססים על קרני אור נפעל לפי הצורה הטבעית של העין (והיא חלוקת הראות לפי RGB) וכך העין תראה את הצבע המתאים .
חיפשתי בגוגל ומצאתי מקור לזה
לא קראתי את המאמר כולו מניחה שיהיה יותר מדויק בקריאה מעמיקה

צבעי דפוס ( מסתבר שלייזר עובד אחרת ) הם בעצם שטחי צבע "מתים" אין להם את האפשרות של קרני אור וכו' כיוון שזה לא אור זה צבע על צבע כמו בצבעי ציור שכמה שנערבב יותר צבעים נקבל צבע שחור כי הוספנו עוד ועוד צבע
( תחשבו כמו שכבות של ציור ) ולכן השימוש הוא בצבע "מת " והם צבעי הCMYK
 

חייל לבן

משתמש חדש
וואוו
אני חושב שהבנתי...
את בעצם אומרת שבאמת הצבעי יסוד האמיתיים הם RGB ולעומת זאת ה-CMYK הם בעצם לא הצבעי יסוד המקוריים אלא צבע על צבע..
זה מעניין...
אם כך, למה כשמערבבים דלי צבע כחול עם דלי צהוב, יוצא ירוק? הרי פה זה לא צבע על צבע?
בכל זאת, נראה לי שהבנתי את ההבדל...
נראה לי שניסיתי פעם לסובב סביבון עם 3 צבעי היסוד של הדפוס, כלומר: אדום, צהוב וכחול וזה היה נראה לבן..
מעניין...
 

yossilang

משתמש מקצוען
צילום מקצועי

תיאוריית הצבעים​

כאשר מתחילים להבין את הסודות של הצבע, מגלים הרבה הפתעות, בהן חסר כל היגיון:

תורת הצבע


1. אדום ו-סגול הרחוקים ביותר זה מזה בספקטרום, בתפיסה שלנו קרובים מספיק זה לזה כדי לראותם כשכנים, מה שמאפשר לסגור את הספקטרום במעגל, המכונה “גלגל הצבעים”.

2. במעגל שהתקבל, תכלת לא מצא בן זוג ויצא מהריקוד.

3. אנו רואים כי על ידי ערבוב אדום ו-צהוב אנו מקבלים כתום, צהוב ו-כחול ירוק, אדום ו-כחול סגול. אבל ערבוב של כתום ו-ירוק לא הופך ל-צהוב, ירוק ו-סגול לא הופך ל-כחול, ו-סגול ו-כתום לא הופך ל-אדום.

תורת הצבע


4. באופן כזה, נשארנו רק עם שלושה צבעים בסיסיים מתוך שבעת צבעי הקשת: אדום, צהוב ו-כחול. הם לא בדיוק אדום, צהוב ו-כחול, כמו למשל בציור של פיט מונדריאן, אבל דווקא גוונים “קרים” אלה של שלושת צבעי היסוד הם הבסיס ליצירת (כתוצאה של ערבוב) קשת הצבעים כולה הגלויה לעין האנושית. ובדיוק אלה הצבעים שמהווים את הבסיס להדפסה דיגיטלית מודרנית.

תורת הצבע
תורת הצבע


5. הצבעים המתקבלים מערבוב שלושת צבעי יסוד – כתום, ירוק ו-סגול, מכונים צבעי משנה. בערבוב צבעי משנה וצבע בסיס מתקבלים שישה צבעים נוספים, המכונים צבעים שלישוניים: אדום-כתום, אדום-סגול, צהוב-ירוק, צהוב-כתום, כחול-ירוק וכחול-סגול.

120.png
צבע שחור


6. ההפתעה הבאה מחכה לנו כאשר אנו מערבבים את שלושת הצבעים העיקריים: מתקבל צבע שחור. למעשה, אין זה די אותו גוון עמוק של צבע שחור אכרומטי, אשר מתקבל על ידי שריפת עץ כדי לייצר פחם לרישום. אולם בכל זאת לציורו של קזימיר מלביץ’, שצויר ללא שימוש בצבע שחור הוא קרא – “הריבוע השחור”.

7. בתרשים הבא רואים כי במטרה להשיג צבע שחור, יספיקו שני צבעים שנבחרו כראוי. מפתיע שבכל זוג הצבע המתקבל הוא כהה יותר מאשר כל הצבעים המכילים, ואינו ממוצע כהות הגוונים. שני צבעים כאלה, היוצרים כצמד “צבע שחור”, נקראים צבעים משלימים.

תורת הצבע


בשביל מה צריך לדעת את זה ?

“כן” ו”לא” לא לומר, “שחור” ו”לבן” לא להגיד! זוכרים את משחק הילדות הידוע? צבע שחור מוחלט וצבע לבן מוחלט, כפי שכבר הזכרנו, בעולם היחסי שלנו לא קיימים. צבעים אלה תמיד בעלי גוון נוסף: חם (אדמדם או צהבהב) או קר (כחלחל).

תורת הצבע


8. אם נחצה קו דמיוני בגלגל הצבעים, נקבל את קשת הגוונים החמים (אדום, כתום וצהוב), ואת קשת הגוונים הקרים (כחול, סגול, וירוק). טמפרטורת צבע, חם או קר, מעיד על עוצמת הגוון וחיוני ליצירת האור בציור והבעת מצב הרוח של האמן.

תורת הצבע


9. סקלת גוונים בדרגות כהות שונות של צבע אחד מכונה מונוכרמטיות. מונו=אחד, כרום=צבע. משמעות המושג אכרומטיות הוא חוסר צבע והוא מתייחס ללבן, שחור ולגווני אפור, שנוצרים מערבוב לבן ושחור.
 

yossilang

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
למי שמעוניין להרחיב, יש כמה תאוריות מרכזיות בנושא:
התאוריה של גתה
התאוריה של שברל
והתאוריה של קנדינסקי שעוסקת יותר במשמעות הצבע בעיני האדם.
כמידה מסויימת כל התאוריות הנ״ל בעצם מבוססות על הראיה האנושית וככל שהמדע התפתח בכל נושא הראיה האנושית כך התחדדות התאוריות בנושא הצבע ובמקביל גם יצירת סרטי הצילום, בעבר, וכל החיישנים של המצלמות הדיגיטליות.
לא הרבה יודעים אבל לא כל החיישנים של כל החברות בנויים באותה טכנולוגיה ולא לכולם יש את אותה ״רגישות״ צבעונית. אינו דומה חיישן שיש בקנון לחיישן שיש בניקון או בסוני ובוודאי שיש בפוג׳י.
בכלל כל נושא הצילום הוא בעצם ״חיקוי זול״ של הראיה האנושית.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה