דיון איך יתקבל ספר אם בסיומו יבוא משיח בן דוד

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
אני באמצע לכתוב את הספר השלישי בטרילוגית "הצעה לסדר".
"הצעה לסדר" היא באופן כללי סדרת ספרים שהייתי מכנה אותה "משיחית"...

בספר הראשון נתנאל הלל אמור להיות מלך ואפילו "משיח" כהגדרת שוקי מלכה.

בספר השני יש אנרכיה, ו... יש מנהיג לאנרכיה. כי גם אנרכיה צריכה מנהיג.

בספר השלישי - "מסדר מלחמה" אני מתלבטת איך לסיים את העלילה המורכבת מאוד.
פתאום נפל לי האסימון שבגלל שהספר מציג את סיפורה של המלחמה האחרונה הרי שהסוף הכי מתאים יכול להיות בביאת משיח, ולא רק זה גם... טוב, לא אגלה יותר מידי.

השאלה אם מותר לכתוב כזו עלילה...
אם זה לא כפירה, או משהו כזה.

כי בדרך כלל ספרים כאלה מסתיימים ב... נחכה למשיח האמיתי!
אני רוצה שבספר הזה תהיה גאולה אמיתית. עם משיח אמיתי.
השאלה אם זה אפשרי ונכון לעשות זאת, ואם זה לא נחשב 'לתקוע מקלות' בגלגלי הגאולה חלילה.
(מי דמותו של משיח? זה יכול להיות כל גיבור בסיפור! חכו להפתעות!)

אומנם זה רק משל, כי רבנים רבים, ביניהם הינוקא, שהוא רב שמקובל על החרדים, הצהירו שמשיח זה "תודעה כללית"
לכולנו, אבל בכל זאת משיח אמור לבוא גם בדמות אדם, כפי שכתב הרמב"ם. השאלה אם כדאי לכתוב זאת בספר.

אגב, מאז מה שהעם שלנו עבר עם משיחי השקר המילה "משיח" נעשתה שלילית בעיני רבים מהעם, משהו שמתקשר
לכפירה, לסגידה לבן אדם ועוד. כך שאני יודעת עד כמה הנושא הזה נפיץ, ובצדק.

משיח - גם מתקשר למושג של מתמודדי נפש.

בכל זאת מעניין אם מדובר במושג קדוש שאמור להישאר רחוק או אפשר לכתוב על זה בתור דמות בספר.
מה דעתכם?

נ.ב. בגלל שעכשיו ערב חג יתכן ולא אוכל לענות על התשובות כי לא אוכל לשבת ליד המחשב, כך שאענה רק אחרי החג או שבוע הבא אחרי שבת.
בכל מקרה דעתכם חשובה.
דעתי האמת נוטה יותר לתשובה שזה לא מתאים, למרות זאת זו העלילה שהכי מתאימה לסיפור.
אם כי אפשר להשאיר את סיום העלילה פתוח עם תקיעת שופר ברקע, או עם אמירה מעורפלת, מה שלא אעשה כי "מה ששנוא עליך"...
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
קטע מתוך הספר "מסדר מלחמה" (את הספר הקודם - סדר הפוך - שמביא את אותן דמויות בעלילה מרתקת, ניתן להשיג באתר של פרי הוצאה לאור, עכשיו במחיר מיוחד).

המרצה דינה נאור הביטה לעבר קהל הנשים היושבות לפניה. "מנהיגות העתיד" כינתה אותן בליבה. מרוצה מהשקט המוחלט ששרר באולם.

"וכעת אני רוצה לשמוע מכן על מאורע מחולל שינוי שקרה לכן בחיים. מאורע שגרם לכן לחוש ש'זהו זה' אתן חייבות שינוי", אמרה, ממתינה לתגובה שבוששה לבוא.

"אם יש לכן תיאור מתאים אשמח לשמוע", ביקשה שוב בקול מצווה מעט.

הן לא נענו לבקשה.

דינה נאור המשיכה: "חשוב להבין שהשיתוף שלכן הוא חלק מהלימוד. מנהיגים חייבים לדעת לדבר ולשתף. כמובן חשוב לדעת כיצד. אבל השיח פה יעזור לכן".

אצבע אחת התרוממה בהיסוס.

"כן? תזכירי לי מה שמך?"

"גילי".

"כן גילי את מוזמנת לספר. איזה מאורע התחולל בחייך שדרש שינוי?"

גילי נעמדה וסיפרה: "דודה של אמא שלי גרה קרוב אלי. אני עוזרת לה המון. מה שאני יכולה. תמיד השתדלתי להיות שם בשבילה. יום אחד היא סיפרה לי שהכינה צוואה. הסתבר שהיא מתכננת להוריש את רכושה לאחיה הצעיר הגר בחו"ל ולא חסר לו רכוש.

זן היתה עבורי תקופה משמעותית. לראשונה עמדתי מול תחושת אכזבה כבדה מנשוא. ומול מחשבות מביכות אם אני עוזרת לה כי ציפיתי לקבל פרס?..."

גילי התיישבה ודינה עודדה: "תודה לך גילי על הכנות. מדובר אכן במאורע מכונן. נדבר בהמשך על המאורע שחווית.

וכעת ניתן במה למשתתפות נוספות. יש כאן עוד מישהי שרוצה לספר לנו על מאורע משמעותי שחוותה שגרם לה לסוויטש בחשיבה? חשוב לי לומר שכשאנחנו משתפות הרינו מאפשרות לעצמנו להתקדם צעד נוסף".

במשך הזמן שגילי דיברה, חשה רבקה שהיא רוצה לשתף את סיפורה אך גם חוששת בעת ובעונה אחת. היא הססה לרגע והרימה את ידה בריפיון, משתדלת לא לחשוב.

"כן, רבקה נכון?" המרצה זוכרת את שמה, וזה נתון מעודד.

"כן".

"בבקשה, עמדי ושתפי אותנו".

רבקה לא האמינה שהיא זו שרוצה לדבר. מה עובר עליה? ככה לפתוח בפני כולם סיפור אישי! היא השתדלה לא לחשוב, נשארה לשבת והחלה לדבר בקול רועד מעט שהתחזק ככל שהמשיכה לספר:

"זה קרה לפני שנתיים בערך.

בעלי בתפקידו עוזר של חבר כנסת. תמיד ידעתי שמדובר בעבודת קודש כי הוא עוזר להרבה אנשים. אבל לעיתים אני מרגישה שאני כועסת כי אני צריכה עזרה והבית אמור להיות לפני כולם, לא?

זה היה לפני פורים.

העבודה היתה רבה. ארזתי בעצמי משלוחי מנות לכל המי ומי. הבית היה עמוס בפריטים של תחפושות, קניות, הכל היה עלי.

בנוסף הייתי צריכה להכין לבעלי ארוחת ערב כי בצהריים הכנתי משהו קל.

בדרך כלל אני מסתדרת מצוין אבל זו היתה תקופה מאתגרת מכמה סיבות.

הרגשתי שאני חייבת עזרה. התקשרתי לבעלי וביקשתי שיבוא לעזור אבל הוא אמר שצביאלי צריך אותו".

רבקה שתקה לרגע ארוך. ניכר שהיא מתלבטת אם להמשיך.

המרצה אמרה מילה אחת: "המשיכי". רבקה נכנעה ללחץ הסמוי שנשב מצידה:

"ואז אני פותחת את העיתון ביום חמישי ורואה תמונה של מסיבה.

הכותרת הכריזה: "חבר הכנסת צביאלי במסיבת חנוכת ביתו החדש ביום שני בערב". בתמונה אני רואה את מוטי יושב עם החברים. ואני מבינה שביום שכמעט וקרסתי, מוטי הלך לחגוג במסיבה לא חשובה".

רבקה חייכה מעט והוסיפה: "מוטי היה בלחץ גדול שמא אמא שלו תראה את התמונה כי היא בטוחה שהוא לומד בכולל ערב, ובכלל לא היה אכפת לו שאני רואה את התמונה ויודעת שהוא יכול היה לבוא לעזור קצת יותר, עד כדי כך לא היה אכפת לו ממני".

היא עצרה מדיבורה, מקשיבה לשקט המוחלט שהשתרר והמשיכה לדבר:

"זה היה רגע מכונן.

אפילו לא כעסתי. זה היה כל כך מופלא. הרגשתי בהירות מופלאה. לא יכולה לתאר אבל באותו רגע עם כל העייפות והחולשה הבטחתי לעצמי להיות נאמנה לעצמי תמיד ולא להתמסר לאף אחד יותר. בחיים.

מישהו מעריך את ההשקעה?

מי כבר סופר אותי? למה אני צריכה להשקיע עד עילפון בכל ההצגות האלו של החיים? האם אני ונוחותי ושמחתי ובריאותי הנפשית לא קודמים להכל כולל הכל?"

רבקה נשמעה מעט מרירה? דינה נאור ציינה וי ליד שמה של רבקה בקלסר. על פניה נותר חיוך ידידותי וקשוב.

"הסיפורים של רבקה וגילי דומים בכך ששניהם עוסקים בציפיה מהסביבה", הביטה סביבה אל דינה וגילי ואל כולן, "יתכן שאם נפסיק לצפות לא נחווה אכזבה. מאידך הציפיה לפעמים חשובה.

מי עוד רוצה לשתף במאורע שקרה איתה?"

רבקה חשה אכזבה קלה.

המרצה מדברת על הימנעות מציפיה? זו זוית הראיה שלה לגבי הסיפור שלה?

למרבה הפתעתה, בסיום ההרצאה המרצה קראה לה וביקשה לשוחח איתה.

"אני מבינה שיש לך התמודדות מול בעלך וחמותך. אני צודקת? תדעי לך שאני איתך. ותזכרי שכל התמודדות פותחת לנו צוהר חדש להנהגה יותר טובה".

רבקה חשה שהמילים מהשורש נ.ה.ג עולות לה על העצבים.

"אנחנו לומדות כאן להיות מנהיגות? איך אפשר כל כך הרבה מנהיגים במדינתנו הקטנה?" היא קיוותה שהמרצה לא תפרש את השאלה כעקיצה.

"שאלה חשובה, אבסס עליה את ההרצאה הבאה", לא הסתירה המרצה את התפעלותה "וכעת נשוב לשאלה: מה הקונפליקט הכי גדול שלך מול חמותך?"

רבקה שתקה לרגע בהפתעה, "לא שיש לי קונפליקט עם חמותי. היא אישה טובה, רבנית ומרצה. אשה מיוחדת ממש" חייכה בהערכה, "האמת שכל הקטע שאני באה ללמוד כאן פחות מוצא חן בעיניה. חמותי לא מחבבת לימודים שלא במסגרת תורנית, היא גם מתנגדת לכל שימוש באינטרנט ובמחשבים. אני גדלתי בבית עם מחשב אבל היא לא מוכנה שיתקרב לבית שלה או של ילדיה מסך. יש לזה סיבה כי אחת התלמידות שלה ירדה מהדרך בעקבות המסך".

"אין לכם בבית מחשב?" שאלה המרצה.

"לא".

"ואיך את עם זה?"

"מצוין. לא חסר לי".

"אבל כאן בשיעור מחשבים אתן לומדות על הרשתות החברתיות. זה בסדר מבחינתה של חמותך?"

רבקה לא השיבה.

המרצה המתינה זמן מה ומשראתה שהתשובה לא מגיעה הניחה לפני רבקה תיק אפור שטוח.

"יש כאן מחשב נייד. אני צריכה ממך עבודה קטנה. קחי את המחשב לבית וחפשי לי ברשתות החברתיות מידע על השיעור הבא שיעסוק במנהיגות. האם יש מקום לכמה מנהיגים? מה ההבדל בין מנהיגותו של משה רבנו לפני העצה של יתרו למנהיגותו לאחר העצה?" הוסיפה מבט תורני, "אולי תבקשי מבעלך או מחמותך עזרה. מחר תחזירי לי את המחשב ותספרי לי איך היה".

"איך היה מה?"

"איך היה לגייס מנהיגות מול אנשים מהמשפחה".

"לגייס מנהיגות? מה פרוש?"

"מנהיג צריך לדעת להיות עצמאי ולהקשיב לעצמו, בעוד הסובבים אותו לא אמורים להכתיב לו איך לנהוג, אנחנו לומדות כאן להיות מנהיגות, רבקה. אני רוצה לראות אם יש לך פוטנציאל להיות עצמאית?"

רבקה רצתה לומר לה שאם היא לוקחת את המחשב לביתה היא בעצם נכנעת לפניה, בפני דינה נאור בכבודה ובעצמה, היא כביכול נמצאת בין דמויותיהן הסמכותיות של חמותה ושל המרצה דינה נאור, ואין כאן הפגנת מנהיגות כלל וכלל.

במקום לסרב, היא לא ידעה איך ומדוע נכנעה והסכימה לקחת את המחשב לביתה.
 

אליהו פ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני חושב שלא יהיה בעיה לסיים ספר כשמגיע המשיח!
אבל בתנאי שהוא יתואר כמנהיג שהרמב”ם מגדיר אותו שכל ישראל יאמינו בו וילכו אחריו והוא יהיה צדיק וכו’
ועדיף שהוא לא יהיה אחד שכתוב עליו בכל הספר ושמתואר בספר כל ההתמודדות האישית והנפילות שלו.
אלא שהוא יהיה מנהיג מורם מעם שמקובל על כל העם ומנצח את כל המלחמות בדרך התורה.
ואגב, אם כבר כפירה, אני חושב שזה שאומרים
שמשיח זה "תודעה כללית".
זה כפירה באחד מהי”ג עיקרים...
 

מקליד...

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
קודם כל קטע מרתק. עושה חשק לקרוא את כל הספר.
ולדעתי לא חושב שכדאי לסיים עם המשיח, אולי בשורה האחרונה אם זה מסתדר
קול שופר נשמע וכו'
לתאר אותו ממש - לא יצא אמין/מקובל
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
ואגב, אם כבר כפירה, אני חושב שזה שאומרים

זה כפירה באחד מהי”ג עיקרים...
סליחה, סליחה, שלא ישתמע מזה שדברי הינוקא הם כפירה חלילה.
מיהרתי להאזין לשוב לדברים שלו, לא מדויק מה שכתבתי שהוא אמר שמשיח זה תודעה כללית- זה פרשנות שלי.
אפשר להאזין לשיעור ביוטיוב בקישור הבא, ואם מישהו יכול שיצטט כאן את הדבריפ
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
תודה על התגובות.

האמת שהסיפור אמור להיות עם דמות ספרותית של משיח לכל דבר, ובגלל הקשר שלו עם אלוקים אפשר שהוא יהיה אולי גיבור-על מעניין... השאלה אם זה בסדר.

למרבה המזל ההו"ל של הציבור החרדי קלטו מראש עם מי יש להם עסק ומנעו מהספר החדש שלי "סדר הפוך"
להגיע לחנויות (אני כותבת באירוניה, כן? כי אף אחד לא יכול למנוע כלום מאף אחד, את הכל כנראה האדם גורם לעצמו).
כך שהספר כנראה יודפס במהדורה מצומצמת ולא כ"כ משנה איך הוא יכתב...

אבל כן חשוב לי שהוא לא יהיה שנוי במחלוקת. אלא יעורר ציפיה לגאולה ולא חלילה יביא משהו לא טוב.
הקטע של לכתוב על משיח זה כמו אומנות, כמו אדם שמצייר גאולה - כאן זה לכתוב גאולה.

אולי אכתוב שתי עלילות מקבילות עם אותה עלילה, רק שבאחד מהם אוסיף את המשיח ובאחד רמז למשיח, ואז אחליט עם מה מהם אני יותר שלימה להוציא לאור...
 

הודיה בן חיים

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אבל כן חשוב לי שהוא לא יהיה שנוי במחלוקת. אלא יעורר ציפיה לגאולה ולא חלילה יביא משהו לא טוב.
בשביל הסיכוי הקטן שזה יעבוד, את חייבת לעשות עבודת שטח מאוד מאוד עמוקה.
מספיק שפרט קטן יהיה לא נכון ולא מדויק, ויהיה מחלוקות.

אגב, אם את רוצה שהספר הזה כן יימכר בחנויות החרדיות, תנסי לכתוב אותו בראש ניטרלי מדיעות קדומות, ואל תכניסי את הנושא הזה, [לא כי הוא לא חשוב ולא צריך לעורר עליו. אלא כי צריך לדעת איך לכתוב ומה... ואם בכל זאת כן, אז אולי רק כמו שיונה ספיר עשתה במגן אנושי.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
תודה על התגובות.

האמת שהסיפור אמור להיות עם דמות ספרותית של משיח לכל דבר, ובגלל הקשר שלו עם אלוקים אפשר שהוא יהיה אולי גיבור-על מעניין... השאלה אם זה בסדר.

למרבה המזל ההו"ל של הציבור החרדי קלטו מראש עם מי יש להם עסק ומנעו מהספר החדש שלי "סדר הפוך"
להגיע לחנויות (אני כותבת באירוניה, כן? כי אף אחד לא יכול למנוע כלום מאף אחד, את הכל כנראה האדם גורם לעצמו).
כך שהספר כנראה יודפס במהדורה מצומצמת ולא כ"כ משנה איך הוא יכתב...

אבל כן חשוב לי שהוא לא יהיה שנוי במחלוקת. אלא יעורר ציפיה לגאולה ולא חלילה יביא משהו לא טוב.
הקטע של לכתוב על משיח זה כמו אומנות, כמו אדם שמצייר גאולה - כאן זה לכתוב גאולה.

אולי אכתוב שתי עלילות מקבילות עם אותה עלילה, רק שבאחד מהם אוסיף את המשיח ובאחד רמז למשיח, ואז אחליט עם מה מהם אני יותר שלימה להוציא לאור...
דעתי, שלא נוגעים בעיקרי האמונה.
יש הרבה יותר מה להפסיד, מאשר להרוויח.
זה רגיש מדי, כל דבר שם זה מחלוקות דקות, וחוסר הסכמה על ענפי ענפים, וצריך להכיר את כל הדעות ולהבין אותן לעומק, כי מספיק להחסיר אות או להוסיף אות - ונמצאת מחריב את העולם כולו.
יש הבדל גדול בין כתיבה לציור, כי בכתיבה - מתארים עולם, ולא תמונה אחת מתוכו. על כן, תיאור של המשיח בסיפור יחייב ליצור עבורו דמות, וכאן אנחנו נכנסים לבעיות די רציניות. מלבד זאת, הצגה של המשיח כאילו מדובר בסוג של גיבור על (מאיפה המקור לזה? בספרות התורנית, ובפרט עפ״י הרמב״ם - הוא יהיה קודם מלך, ורק אחרי בניית הבית השלישי הוא יהיה נביא), היא שגויה, והמשמעות היא עיוות של המסורת והתאמתה לצרכים ספרותיים, כאשר ספק גדול אם תהיה בכך תועלת כלשהי.
עדיף ליצור עולם דמיוני לגמרי, כזה שיש בו מנהיג שהוא לא משיח, ואין לו קשר למקורות היהודיים. היו מספיק מנהיגים לאורך הדורות שהיו די טובים למרות שלא היו משיח.
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
תודה על התגובות, ממש עזרתם וכיוונתם אותי. יישר כח!

נראה שלא אכתוב את דמותו של המשיח, אלא על המלחמה האחרונה שיוצרים אנשים שחושבים שהמלחמה האחרונה צריכה להיות בתאריך מסוים, וכנגדם יש איזה כח טוב (יתכן של כמה אנשים) שעובדים מאחורי הקלעים, משהו כזה...

חשבתי לכתוב על פסל דרקון מכושף שמי שמגיע אליו המלחמה תהיה לטובתו, או שיהיו לו כוחות מיוחדים שיוכל לנצח את הרע, אבל אז זה כבר פנטזיה וגם לא כל כך מתאים לכתוב על כישופים, ככה נראה לי.
למרות שזה נשמע ממש מעניין, כישוף עתיק, מלחמה אחרונה, מה יותר מתאים מחומרי גלם כאלה לספר מרתק...
 

אין פאנץ'

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
קראתי לפני כמה שנים טובות ספר שהסתיים בביאת המשיח, השם שלו היה משהו עם "2020"
תיאור של אנרכיה עולמית שמשתררת בשנת 2020 (זה נכתב כש2020 היה נשמע בערך כמו שנת תתפ"ד), אם כי זה היה ספר לא קונבציונאלי בעליל.
 

תמרוז

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בלת"ק
בכלל אל נישמע לי שכדאי לכתוב ספר שהמשיח מגיע בו. אנחנו לא יודעים מה יהיה ומה שנדמיין לא מתקרב למה שיהיה.
לכן ממש לא נשמע לי.
אולי מה שכתבת שישמעו ברקע תקיעת שופר, זה אולי בסדר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לב

א לְדָוִד מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה:ב אַשְׁרֵי אָדָם לֹא יַחְשֹׁב יְהוָה לוֹ עָוֹן וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה:ג כִּי הֶחֱרַשְׁתִּי בָּלוּ עֲצָמָי בְּשַׁאֲגָתִי כָּל הַיּוֹם:ד כִּי יוֹמָם וָלַיְלָה תִּכְבַּד עָלַי יָדֶךָ נֶהְפַּךְ לְשַׁדִּי בְּחַרְבֹנֵי קַיִץ סֶלָה:ה חַטָּאתִי אוֹדִיעֲךָ וַעֲוֹנִי לֹא כִסִּיתִי אָמַרְתִּי אוֹדֶה עֲלֵי פְשָׁעַי לַיהוָה וְאַתָּה נָשָׂאתָ עֲוֹן חַטָּאתִי סֶלָה:ו עַל זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹא רַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ:ז אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִי רָנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה:ח אַשְׂכִּילְךָ וְאוֹרְךָ בְּדֶרֶךְ זוּ תֵלֵךְ אִיעֲצָה עָלֶיךָ עֵינִי:ט אַל תִּהְיוּ כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִין בְּמֶתֶג וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם בַּל קְרֹב אֵלֶיךָ:י רַבִּים מַכְאוֹבִים לָרָשָׁע וְהַבּוֹטֵחַ בַּיהוָה חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ:יא שִׂמְחוּ בַיהוָה וְגִילוּ צַדִּיקִים וְהַרְנִינוּ כָּל יִשְׁרֵי לֵב:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

אומנות הנייר • אתגר 58

לוח מודעות

למעלה