שיתוף - לביקורת מוכר הפיתות הירושלמי

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
שלחתי את הסיפור להרבה אנשי קשר ביניהם לגיסתי שהתקשרה אלי בדמעות "כתבת את הסיפור עלי, אני זוכרת את סמטאות ירושלים ואת מוסאיוף ואת חנות הפיתות שנסגרה כבר. וסבתא שלי היתה גם לוקחת אותי לשם".
היא המשיכה ודנה איתי על הערך שהיה בעבר לכל דבר (חצי קילו קמח..). הבנתי אותה, אין כמו התמימות של פעם!
שמחתי שהסיפור ריגש אותה, כי בניגוד אלי היא לא מחוברת לעולם הכתיבה אלא טיפוס חברותי יותר. היא שיתפה אותי בזכרונות שלה, נראה שבבת אחת חזרה לימים של פעם.

לרגל יום ירושלים, סיפור קצר מימי ילדותי.

מוכר הפיתות הירושלמי

כשהייתי ילדה, אימי ואני ולפעמים גם סבתי , היינו הולכות פעמים רבות לבית הכנסת מוסאיוף לשמוע הרצאות של הרבנית ח..

ומול בית הכנסת, ממש בינות לסמטאות ירושלמיות עליהן פרוס היה חוט של גן עדן, היתה חנות לממכר פיתות 'אש תנור' שנאפו בטאבון.
קולות התפילות, אוירה כבדה של קודש, וריח מאפים עז שנישא בקלילות, מרצפות רחבות, לצד רוח ירושלמית טובה ועמוקה השלימו את החוויה.

היה זה לפני פסח.

חצי חבילת קמח נותרה לאימי ובמקום להשליך לפח החלטנו ללכת למסור את חצי קילו הקמח לאיש שמוכר פיתות.
למי שמכיר את האזור, גרנו במרחק די גדול משם. באחת מסמטאות גאולה בואכה מקור ברוך.
הגענו לשכונת בית ישראל וניגשנו לחלון האבן המפויח והעגול בחציו שהיווה דלפק ופתח דרכו ניתן לתקשר עם הגומחה שכונתה 'חנות'.
אמא שלי הגישה למוכר, שדמותו נראתה מקומחת ולא ברורה, את הקמח.

והוא לא הבין בהתחלה.

לאחר הסבר קצר הוא הביע לפתע אנושיות נלהבת.

"חכו רגע", רמז לנו, והתעקש להכין לנו פיתות. חינם.

"לא צריך", אמא שלי אמרה, "לא בשביל זה הבאנו את הקמח".

אבל הוא התעקש והכין לנו עוד, עטף לנו את הפיתות. והלכנו משם בהרגשה ממש טובה.

ואני, ילדה קטנה שכמותי, התרגשתי
והתלהבתי.
מאוד.

העולם, שהיה נראה לי מפחיד וזר נראה פתאום ידידותי למול עזרתו ויחסו הנדיב של האיש.

אני רוצה להסתכל בעיניים של אותה ילדה קטנה ולשאול: למה כל כך התלהבת?
באמת לא הכרת אנשים טובים בימי ילדותך?
לא פגשת באנשים נחמדים?
האומנם אדם לאדם היו זרים?
האמנם גדלת לתוך חסר חברתי כה עמוק, לניכור חברתי, לתחושות חסר כלכלי, כי העולם היה מקולקל או כי בחוויה שלך שפטת את העולם לרעה והוא נדמה בעיניך לזר?
ואין לי תשובה לשאלה הזו.

לאחרונה אני משלימה פערים.
לומדת לאט לאט שהכל מתחולל בתוכנו ויש לו הדהוד בעולם סביבנו.
לומדת שהעולם מתגשם כפי שאנו רואים אותו בדמיוננו, כמו ראי.

וככל שנלמד להיות גמישים, מכילים, ונפסיק לשפוט ולצפות, הרי שהעולם הזר והמנוכר יהפוך למאיר פנים ולמקום ידידותי שכיף להיות בו, לפעול, לתקשר ולהגשים.
 

וריטסרום

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
סיפור עם ניחוח ירושלמי חם
עטוף בתובנה יפיפה.
אהבתי.


לאחרונה אני משלימה פערים.
לומדת לאט לאט שהכל מתחולל בתוכנו ויש לו הדהוד בעולם סביבנו.
לומדת שהעולם מתגשם כפי שאנו רואים אותו בדמיוננו, כמו ראי.

וככל שנלמד להיות גמישים, מכילים, ונפסיק לשפוט ולצפות, הרי שהעולם הזר והמנוכר יהפוך למאיר פנים ולמקום ידידותי שכיף להיות בו, לפעול, לתקשר ולהגשים.

חז"ל מציגים לנו עיקרון זה בקביעתם "כל הפוסל במומו פוסל".כל מה שמפריע לנו אצל הזולת, שיוצר אצלנו אימפקט רגשי – מהדהד בנו חלק מוכר מבפנים. לפעמים הוא עטוף בהגנות ובשכבות של הצדקות, אבל הוא תמיד שלנו באופן כלשהו. וכפי שדרש הבעש"ט בדרך מליצה על מאמר חז"ל: "כל נגעים אדם רואה חוץ – מנגעי עצמו." מה שאנו רואים בחוץ, הוא שיקוף ופרויקציה של חלקים הקיימים בתוכנו.
ברוח זו התבטא מוהנדס גאנדי, המנהיג שהוביל את תנועת ההתנגדות השקטה בהודו: "היה אתה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם." כוונתו לא היתה, כפי שנוטים להסביר, 'תתחיל בעצמך'. אלא: אם העולם אינו מתוקן, סימן שמשהו אינו מתוקן בך. התחל מבפנים, והעולם ישתנה בהתאמה. (אורית ג'ושוע)
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
סיפור מרגש, בעיקר המבט שלך עליו. הוא היה יכול להיות סתם אפיזודה שקורית ושוכחים ממנה... תודה שהנגשת לנו אותה ונתת חומר למחשבה.

היא לא מחוברת לעולם הכתיבה אלא טיפוס חברותי יותר
למה זה סותר?
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
סיפור מרגש, בעיקר המבט שלך עליו. הוא היה יכול להיות סתם אפיזודה שקורית ושוכחים ממנה... תודה שהנגשת לנו אותה ונתת חומר למחשבה.


למה זה סותר?

תודה על העידוד.
לגבי השאלה למה זה סותר, אני חושבת שאנשים חברותיים מאוד -כאלה שהחברה תופסת מקום נכבד בעולמם - פחות יתחברו לכתיבה (או יש כאלה שפחות יתחברו גם לקריאה) כי כתיבה היא מסע פנימי ואנשים חברותיים יעדיפו לעסוק ולעבוד בעבודה מול קהל/כזו שמשלבת חברה, הרצון לקרוא או לכתוב מגיע בד"כ ממניע פנימי, פחות חיצוני.
יש כאלה שמשלבים גם וגם - גם חברה וגם כתיבה. וזה המצב הרצוי, אני מכירה יותר מצבי קיצון.
דמותו הידועה של הפילוסוף המתבודד היושב לבדו וכותב את הגיגיו היא דמות שיכולה לאפיין את דמות הסופרים הקלאסיים, לדעתי.

לא ברור לי מה קודם למה - האופי המתבודד מוביל לכתיבה או שמא תהליכי חיים מאתגרים מובילים את האדם לכתיבה.
אנשים רבים מתקשים לאפשר לעצמם לצאת החוצה, הכוונה לצאת לאור, דווקא בגלל הפער בין המקום המאוד פנימי ממנו הכתיבה נובעת - לבין המקום המאוד חיצוני - היציאה לאור.
כשהייתי ילדה שלחתי פה ושם מכתבים למדורי קוראים בעיתונים, וכשהעיתון היה מגיע לא יכולתי לקרוא את מדור המכתבים ומרוב עצבים ותחושת בושה הייתי קורעת את הדף בו היה כתוב המכתב... כן, כן... זה לא פשוט להוציא לאור את המחשבות שלך וההבנה אולי טעית, כתבת דברים מביכים היא לא נעימה בכלל...
היום אני מבינה שממש כדאי לכל אדם שיש לו משהו לתרום לעולם לצאת לאור בנקודה כלשהי בחייו, למרות זאת זה תהליך שמקביל מבחינתי ליציאת מצרים. הדרך ארוכה ודורשת לנפץ את הפסלים בדמות פחדים, התנצלות, בושה, חשש...

*

האמת שלפני יום ירושלים נזכרתי בסיפור הזה ובגלל העיתוי החלטתי לנסות לכתוב אותו.

הסיפור התגלגל וקיבלתי תגובה ממש מרגשת מקרובת משפחה של מוכר הפיתות:

"האיש שסיפרת עליו, מוכר הפיתות אש תנור, שמו אלי, אלי כהן והוא היה הדוד של בעלי. לפני פסח היו מתאספים כל האחיינים שלו להכין מצות שמורות. עובדים כל הלילה כדי להספיק ואז בערב פסח עצמו, בעת קריאת ההגדה הייתי רואה איך לאט לאט נעצמות עיניהם של אלו שעבדו כל הלילה.
אלי היה איש נעים הליכות, לא דיבר הרבה. הוא ואשתו מרים ניהלו את המקום עד שהם נפטרו."
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לד

א לְדָוִד בְּשַׁנּוֹתוֹ אֶת טַעְמוֹ לִפְנֵי אֲבִימֶלֶךְ וַיְגָרֲשֵׁהוּ וַיֵּלַךְ:ב אֲבָרֲכָה אֶת יְהוָה בְּכָל עֵת תָּמִיד תְּהִלָּתוֹ בְּפִי:ג בַּיהוָה תִּתְהַלֵּל נַפְשִׁי יִשְׁמְעוּ עֲנָוִים וְיִשְׂמָחוּ:ד גַּדְּלוּ לַיהוָה אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו:ה דָּרַשְׁתִּי אֶת יְהוָה וְעָנָנִי וּמִכָּל מְגוּרוֹתַי הִצִּילָנִי:ו הִבִּיטוּ אֵלָיו וְנָהָרוּ וּפְנֵיהֶם אַל יֶחְפָּרוּ:ז זֶה עָנִי קָרָא וַיהוָה שָׁמֵעַ וּמִכָּל צָרוֹתָיו הוֹשִׁיעוֹ:ח חֹנֶה מַלְאַךְ יְהוָה סָבִיב לִירֵאָיו וַיְחַלְּצֵם:ט טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב יְהוָה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר יֶחֱסֶה בּוֹ:י יְראוּ אֶת יְהוָה קְדֹשָׁיו כִּי אֵין מַחְסוֹר לִירֵאָיו:יא כְּפִירִים רָשׁוּ וְרָעֵבוּ וְדֹרְשֵׁי יְהוָה לֹא יַחְסְרוּ כָל טוֹב:יב לְכוּ בָנִים שִׁמְעוּ לִי יִרְאַת יְהוָה אֲלַמֶּדְכֶם:יג מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב:יד נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה:טו סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ:טז עֵינֵי יְהוָה אֶל צַדִּיקִים וְאָזְנָיו אֶל שַׁוְעָתָם:יז פְּנֵי יְהוָה בְּעֹשֵׂי רָע לְהַכְרִית מֵאֶרֶץ זִכְרָם:יח צָעֲקוּ וַיהוָה שָׁמֵעַ וּמִכָּל צָרוֹתָם הִצִּילָם:יט קָרוֹב יְהוָה לְנִשְׁבְּרֵי לֵב וְאֶת דַּכְּאֵי רוּחַ יוֹשִׁיעַ:כ רַבּוֹת רָעוֹת צַדִּיק וּמִכֻּלָּם יַצִּילֶנּוּ יְהוָה:כא שֹׁמֵר כָּל עַצְמוֹתָיו אַחַת מֵהֵנָּה לֹא נִשְׁבָּרָה:כב תְּמוֹתֵת רָשָׁע רָעָה וְשֹׂנְאֵי צַדִּיק יֶאְשָׁמוּ:כג פּוֹדֶה יְהוָה נֶפֶשׁ עֲבָדָיו וְלֹא יֶאְשְׁמוּ כָּל הַחֹסִים בּוֹ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

חתונה • אתגר 59

לוח מודעות

למעלה