'מטהר את עצמו' בלשון נפעל, איך?

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
מדוע המילה 'מתטהר' אינה נכונה ע"פ דקדוק?? ולמה המילה 'מתקדש' כן מדוקדק??
ואיך אומרים אדם שמטהר את עצמו בלשון נפעל, במילה אחת??
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
משהו לא 'מריח' לי בזה...
לדוגמה אני כותב משפט כזה, "כשאדם מתגבר על יצרו, הרי הוא מתקדש ונטהר"...??
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
דוגמה נוספת -
וּבְבֹא מֹשֶׁה אֶל־אֹהֶל מוֹעֵד לְדַבֵּר אִתּוֹ וַיִּשְׁמַע אֶת־הַקּוֹל מִדַּבֵּר אֵלָיו
במדבר ז פט
עי רש"י שם.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
מדוע המילה 'מתטהר' אינה נכונה ע"פ דקדוק?? ולמה המילה 'מתקדש' כן מדוקדק??
א. בנין התפעל = אדם עושה פעולה על עצמו.
ב. כאשר בפועל בבנין התפעל אות השורש הראשונה קרובה מאד לת' (כגון ד' וט', וכ"ש ת' עצמה) - יש מיזוג עיצורים שמשאיר אחריו דגש חזק. מִטַּהֵר, מִדַּבֵּר, תִּתַּמָּם.

ניקדתי פעם תפילה שהיה כתוב בה "יתתקן" וניקדתי יִתַּקֵּן. הלקוח סימן את זה כטעות בין הטעויות, ואמר לי שבכל המהדורות הנדפסות זה עם שתי ת'. אז הראיתי לו את הרש"י הנ"ל בסוף פרשת נשא על 'מִדבר', ואמרתי לו שהמחבר כתב עם שתי ת' כי זה לא היה מנוקד, ואם הוא היה מנקד ודאי שהיה כותב עם ת' אחת. אך הוא לא היה מוכן לשמוע, וגם הראה לי שבזוהר גם כתוב עם שתי ת'. אז בסוף בקונטרס שלו יש שתי ת', כי הלקוח תמיד צודק.
 
נערך לאחרונה ב:

אין יותר מזה

משתמש צעיר
מדוע המילה 'מתטהר' אינה נכונה ע"פ דקדוק?? ולמה המילה 'מתקדש' כן מדוקדק??
ואיך אומרים אדם שמטהר את עצמו בלשון נפעל, במילה אחת??
נפעל- נִטְהַר
בהתפעל-מטהר
כמו שלא אומרים מתטמא אלה מטמא
כשיש חיבור של ט ו-ת הם מתלכדות ל-ט
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בנין נפעל הוא ייחודי בכך שבפעלים מסוימים הוא משמש כפעיל ובפעלים מסוימים כחוזר, נוסף על היותו בד"כ סביל. לכן מיטהר (בהתפעל) ונטהר (בנפעל) יש משמעות זהה, כפועל חוזר, אם כי ל'נטהר' יכולה להיות גם משמעות סבילה (בוודאי כשמדובר בכלי, שאינו מטהר את עצמו אלא מטהרים אותו)
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
א. בנין התפעל = אדם עושה פעולה על עצמו.
ב. כאשר בפועל בבנין התפעל אות השורש הראשונה קרובה מאד לת' (כגון ד' וט', וכ"ש ת' עצמה) - יש מיזוג עיצורים שמשאיר אחריו דגש חזק. מִטַּהֵר, מִדַּבֵּר, תִּתַּמָּם.
ייש"כ הראשון שהסביר ההבדל בין מתקדש למטהר.
ניקדתי פעם תפילה שהיה כתוב בה "יתתקן" וניקדתי יִתַּקֵּן. הלקוח סימן את זה כטעות בין הטעויות, ואמר לי שבכל המהדורות הנדפסות זה עם שתי ת'. אז הראיתי לו את הרש"י הנ"ל בסוף פרשת נשא על 'מִדבר', ואמרתי לו שהמחבר כתב עם שתי ת' כי זה לא היה מנוקד, ואם הוא היה מנקד ודאי שהיה כותב עם ת' אחת. אך הוא לא היה מוכן לשמוע, וגם הראה לי שבזוהר גם כתוב עם שתי ת'. אז בסוף בקונטרס שלו יש שתי ת', כי הלקוח תמיד צודק.
הבעיה היא, כי הרבה מאד אנשים, לא מבינים כ"כ בדקדוק, ולכן המילה יתקן עם דגש מוזר להם, כמו במקרה שלי, אני לא בטוח אם אכתוב מתקדש ומטהר, כי לאוזן שאינו שקוע בכללי דקדוק, זה נשמע קצת מוזר, וכ"ש לאוזני חוצניקים זה בכלל איזה התערבות ציונית...
בנין נפעל הוא ייחודי בכך שבפעלים מסוימים הוא משמש כפעיל ובפעלים מסוימים כחוזר, נוסף על היותו בד"כ סביל. לכן מיטהר (בהתפעל) ונטהר (בנפעל) יש משמעות זהה, כפועל חוזר, אם כי ל'נטהר' יכולה להיות גם משמעות סבילה (בוודאי כשמדובר בכלי, שאינו מטהר את עצמו אלא מטהרים אותו)
מילים גבוהות גבוהות, שלא מובן לאדם פשוט.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה