אחג

משתמש מקצוען
במפלגה החרדית 'יהדות התורה' מאיימים הערב (שלישי) לפרוש מהממשלה באם יעבור חוק גיוס שיכלול סנקציות ומכסות.

גורמים המעורים במשא ומתן על חוק הגיוס אמרו הערב כי ב'יהדות התורה' העלו את האיום בפרישה ודרשו את הסרת האיום על סנקציות כלכליות ומכסות.
מחלוקת תגובות, תחליטו לבד...:

יובל קרני: ‏מי שמוביל את איומי הפרישה של יהדות התורה הוא פרוש. נציגי דגל התורה (גפני, מקלב, פינדרוס ועוד) לא בסיפור הזה בכלל.

ישי כהן: ‏החרדים הופתעו לשמוע על האיומים שלהם בפרישה מהממשלה. אפילו הם לא הכירו איום שכזה מהיממה האחרונה. הם מרגישים שמישהו בקואליציה (הליכוד) עושה עליהם סיבוב.
 

אחג

משתמש מקצוען
אמיר אטינגר: ‏משבר הגיוס: דרישות החרדים והיועמ״שית לא מתכנסות. כעת דיונים של רה״מ נתניהו, לוין והחרדים. בממשלה אומרים לי: ״אין אופטימיות בניסיון להגיע להסכמות. אירוע מסובך״.

למרות הכחשות לשכת גלנט, מתברר הערב - היועץ המשפטי למערכת הביטחון איתי אופיר סרב לשתף פעולה עם בקשות שהגיעו ממשרד ראש הממשלה בנוגע להכנת ״החלטת הגיוס״ (מיכאל שמש).

גורם ביהדות התורה לאבי מוסקוב: עד כמה נתניהו נואש ומנסה לשכנע את שרי הליכוד שזו הצעה גרועה לחרדים מלהמציא איום פרישה מהממשלה ועד לבקשת ארכה נוספת מבג"ץ.

ישי כהן: נתניהו מופתע מהקשחת העמדות של ראשי הסיעות החרדיות. ההקשחת העמדה היא תוצאה של ההוראות הברורות והחריפות של ההנהגה הרוחנית. יהיה קשה עד בלתי אפשרי להגיע להסכמות.

ח"כ משה רוט ב'קול חי': עשרות אלפי חיילים מסתובבים במשרדים בחוסר מעש. למה מלינים על לומדי התורה? לא מרגיש צורך להתנצל. חבל שהציבור החילוני לא משתתף במאמץ הלאומי הזה.
 

דה סנטיס 2024

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
דפנה ליאל: חוק הגיוס - הפגישה בין נתניהו לחרדים נמשכת. אחת האפשרויות היא לבקש דחייה במתן התשובה לבג״צ, אחרת היא לאשר את המתווה שפורסם כולל יעדי גיוס של אלפי חרדים מתוך הבנה שממילא לא יחוקק. נתניהו מנסה לשכנע את החרדים ללכת על האופציה השניה.
 

אפרים יעקובזון

משתמש סופר מקצוען
מיכאל שמש: הסתיימה ישיבת המפלגות החרדיות אצל נתניהו בלי הסכמות. המשנה ליועמ״שית גיל לימון השתתף בשיחות במהלך היום. לפי שעה אין מועד לדיון בממשלה ואין נוסח מוסכם.

במפלגות החרדיות תוקפים את היועמ״שית: ״שום פתרון לא מוסכם עליה, רק בחירות״
 

אייזנבך

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
דרמה היסטורית במונחים דתיים - פוליטיים: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, הודיעה כי במקרה של בקשת דחייה נוספת מטעם המדינה לחוק הגיוס, היא לא תגן עליו יותר בבג"ץ. המשמעות היא: על המדינה לנפק לבג"ץ הצעת חוק גיוס בתוך שעות ספורות.

במפלגות החרדיות מקבלים בימים האחרונים מסרים מגדולי ישראל, כי כל הצעה שתפגע בלימוד התורה של תלמידי הישיבות - לא תקבל את אישורם, לרבות מועצות גדולי ישראל השונות.
גם הסעד לו ציפו במפלגות החרדיות, לקבל מיו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ', התברר כמקור אכזב לאור ההתבטאויות שלו בתקופה האחרונה. היום (רביעי) התבטא סמוטריץ' במסר הקורא לחרדים להקים ישיבות הסדר.
הלחץ במפלגות החרדיות גובר לאור העובדה כי תשובת המדינה לבג"ץ צריכה להימסר בתוך פחות מ-6 שעות היות ובחצות הלילה יפקע מעמדם החוקי של כלל לומדי התורה בישראל והם יחוייבו בגיוס לפי חוק הגיוס הקבוע בישראל.
גורמים בממשלת הימין מאשימים את היועמ"שית בהצטרפות לניסיונות לפרק את ממשלת הימין על רקע חוק הגיוס אולם בהרב מיארה כבר הודיעה כאמור כי לא תגן על בקשת דחייה נוספת כפי שעשתה בעבר.
לפי הדיווח ב-Y-net, היועמ"שית הבהירה כי כל חוק גיוס שיוגש לבג"ץ, ואינו יכלול מסות ויעדים המחייבים לומדי תורה לשרת בצבא, לא קביל עליה והיא לא תגן עליו בג"ץ. המדינה תיאלץ להיערך במקרה כזה, להגנה משפטית חיצונית.
מוקדם יותר נחשף ב'כיכר השבת' דרישתו של חבר מועצת החכמים חכם משה צדקה - ראש ישיבת פורת יוסף הורה למפלגת ש"ס שלא להסכים לגיוסם של תלמידים - גם כאלה הנחשבים לחלשים יותר היות וערך לימוד התורה מגן בפועל על הלוחמים בחזיתות השונות.
יו"ר ישראל בתינו חבר הכנסת אביגדור ליברמן, הגיב לדברים בחוצפה ועזות מצח והאשים את ראש הישיבה ב"חילול השם".
במפלגות החרדיות טרם הגיעו להסכמות עם הליכוד והעומד בראשו על מתווה שיוסכם על הרבנים וגדולי ישראל מחד, אך יעמוד במבחן הבג"ץ ועיקרון השיוויון. בכיר חרדי אומר כי "הגענו למבוי סתום".
המסר החד והברור אותו מקבלים הפוליטיקאים החרדים מהרבנים הוא: לא ניתן להסכים על גיוס לומד תורה אחד שישרת בצבא במקום ללמוד בישיבה. הדרישה החד משמעית, לא מאפשרת תמרון לח"כים החרדים ולליכוד והמהלך עשוי לגרום להתפרקות הממשלה כבר בימים הקרובים.
 

אייזנבך

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
מזכיר הממשלה במכתב לשרים מודיע רשמית שלא תכונס ישיבת ממשלה על חוק הגיוס ומפנה אצבע מאשימה ליועמ״שית ולמשרד הביטחון: ״דלת הכספת לאישור החלטה בממשלה ננעלה על ידי היועמשית ואין מפתח, משום שלא ניתן לקבל את התשתית המקצועית ממשרד הביטחון. הייעוץ המשפטי לא הרים ׳דגל שחור’ ביחס להצעה
 

אייזנבך

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
הממשלה לא תבקש הערב (רביעי) דחיה במתן התשובה לבג"ץ בעתירות הגיוס - ההכרעה בעניין תעבור לידי בג"צ.

על פי דיווח של הכתב הפוליטי מוטי קסטל בערוץ 14, בתשובתה, הממשלה תטען כי בעקבות התנגדות היועמ"שית והקשיים שהוערמו בדרך, הניסיון להעביר החלטת ממשלה לדחיית הגיוס לא צלח.

בעמדה לגבי התמיכות הכספיות - הממשלה תאמר כי אי אפשר לעצור את התמיכות בבוקר אחד באבחת חרב מכיוון שישנה 'הסתמכות' על תשלומים שנקבעו מראש (וכן הלאה) ויש לתת על כך את הדעת.


נכון לשעה זו - הפרקליטות שאמורה להעביר את טיוטת תשובתה טרם עשתה זאת. בממשלה ממתינים לקבל את חו"ד היועמ"שית.
 

ליטאי פשוט

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
היועמ"שית לבג"צ: משעה שפוקעת החלטת הממשלה בעוד 4 ימים יש להיערך לגיוס תלמידי הישיבות. כמו"כ לממשלה לא תהיה סמכות להעביר כספי תמיכות למיועדים לגיוס. בטרם הפסקת התמיכות יש לאפשר תקופת היערכות קצרה בלבד
1711573515032.png
 

ליטאי פשוט

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
היועמ"שית לבג"צ: משעה שפוקעת החלטת הממשלה בעוד 4 ימים יש להיערך לגיוס תלמידי הישיבות. כמו"כ לממשלה לא תהיה סמכות להעביר כספי תמיכות למיועדים לגיוס. בטרם הפסקת התמיכות יש לאפשר תקופת היערכות קצרה בלבד
צפה בקובץ המצורף 1610195
בהמשך לזה↑

ביני אשכנזי:

שימו לב: גורמים במשרד המשפטים אמרו כעת לוואלה שמדובר בטיוטה שהודלפה מטעם הממשלה, כלומר זהו נוסח שטרם הוגש לבג״ץ והוגש רק למזכירות הממשלה על מנת שזו תאשר אותה
עם זאת מסתמן שהטיוטה הזאת תהיה גם הנוסח הסופי

ברוך קרא:
שימו לב שהמסמך שרץ עכשיו במדיות השונות של תשובת היועצת הוא טיוטה! לא הוגש לבג״ץ! יש עוד שעה לשינויים.
 

ליטאי פשוט

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
בואו נתעכב רגע על השורה המופלאה הזו. מתוך מכתבו של גיל לימון למזכיר הממשלה בשם היועמ"שית: "בהתאם להחלטת ביהמ"ש העליון בעתירות - אנו נדרשים להשיב לצווים על תנאי שהוצאו וכן לצו ביניים שיצא בנושא התמיכות. טיוטת התשובה תועבר להערותיך כמקובל ע"מ לשקף בגדרה את עמדת הממשלה בנושא"
וזה אולי הסיפור כולו. יש 'מדינה' שמשיבה לבג"צ ואיזשהו גוף טורדן זניח כזה בקצה שנקרא 'ממשלה' - אליו מעבירים את טיוטת התשובה שתועבר לבג"צ - שעה בלבד לפני תום המועד החוקי. מדהים. בקטנה כזה, להערות...

מוטי קסטל
1711575174405.png
 

זהו שמי!

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
אלוף (במיל.) דן ביטון

ביום ההוא!

ביום שכולם יזעקו כנגד החילוניים הרבים מגוש דן המשתמטים משירות צבאי אאמין לכם שמדובר בשאיפה לשוויון והזעקה היא לא משיקולים פוליטים.

בינתיים תמונת המצב היא שהכל גדל על ציר הזמן - יותר חרדים מתגייסים לצה״ל ויותר חילוניים מגוש דן משתמטים מצה״ל.

נתוני גיוס שנת 2020 -

ל 144,000 נערים נשלחו צווי גיוס.

67,100 - התגייסו לצה״ל.

66,500 - לא התגייסו.

להלן התפלגות הלא מתגייסים -

12,000 חרדים - קיבלו פטור "תורתו אומנותו".

10,000 - הלכו לשירות לאומי.

44,500 חילונים לא התגייסו לצבא ומרביתם מגוש דן רבתי.

הצביעות של קפלן וכל השמאל ההזוי חוגגת
 

הללוהו ב ו

משתמש מקצוען
יעקב גרודקה: ‏

טרם פגשתי בחור ישיבה אחד שילך ויתגייס בגלל סנקציות כאלו ואחרות וראש ישיבה שיסגור את ישיבתו בגלל העדר תקציבים. איומי הסרק הללו הם העדות הניצחת לבורות החילונית בהבנת המציאות החרדית. הכפייה מולידה רק תוצאה אחת: איחוד חרדי שטרם נראה כמותו; מיינסטרים, הפלג, חסידים, ליטאים וספרדים
 

אייזנבך

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
לאור הדרמה המתרחשת סביב ביטול מעמדם החוקי של בחורי הישיבות, מבדיקה מהירה של ההשלכות הכלכליות הצפויות על עולם התורה עולים נתונים המלמדים על עומק המשבר.

על פי הנתונים הרשמיים ניתן לומר כי בממוצע: כרבע עד שליש מתקציבי הישיבות המרכזיות מבוסס על תשלומים מהמדינה.
לדוגמה:
- תקציב ישיבת מיר עומד על קרוב למאתיים מיליון ש"ח בשנה, כאשר המימון מהמדינה עומד על כעשרים אחוז מכלל התקציב, למעלה מחמישים מיליון ש"ח בשנה.
- לעומתה, ישיבת פוניבז' שתקציבה "רק" כשישים מיליון ש"ח בשנה, תלויה ב-40% מתקציבה במדינה, דהיינו כעשרים מיליון ש"ח בשנה.
- בישיבת חברון תמיכת המדינה עומדת על רבע מהתקציב, כשמונה מיליון ש"ח.
- ישיבות עטרת שלמה כרבע מהתקציב, כעשרים וחמישה מיליון ש"ח
- ישיבת אורחות תורה כשלושים אחוז מהתקציב, ששה עשר מיליון ש"ח.
- בישיבת בעלזא בירושלים מגיעה התמיכה מהמדינה לשיעור של למעלה מחמישים אחוז, כעשרה מיליון ש"ח.
- ישיבת חידושי הרי"ם - גור בתל אביב, גם כן למעלה כחמישים אחוז מתקציבה מבוסס על תשלומי המדינה כאחד עשרה מיליון ש"ח.
- מוסדות ויז'ניץ כרבע מתקציב העמותה מגיע מקופת המדינה כעשרים מיליון ש"ח.
- בישיבת מאור התורה השליש מתקציב הישיבה מגיע מקופת המדינה, כחמישה מיליון ש"ח.
- בישיבת פורת יוסף מגיעה תמיכת המדינה לשבעה עשר אחוזים כשני מיליון ש"ח בשנה.
- בישיבת יקירי ירושלים, למעלה מחמישים אחוז מתקציבה מגיע מקופת המדינה, כשלושה עשר מיליון ש"ח בשנה.
במבט רחב יותר ניתן לומר כי בהכללה גסה תקציב עולם הישיבות מתחלק באופן שווה בין תשלומי ההורים לתשלומי המדינה ולתרומות מחו"ל וכדומה, כאשר כל חלק נושא כשליש מהעול הכלכלי.
על פי החישוב הזה, אם אכן יקוצץ תקציב עולם הישיבות יהיה על מנהלי המוסדות להשלים קצת פחות משליש מתקציבם הכולל, בהערכה גסה ניתן לומר כי מדובר על לפחות כרבע מיליארד ש"ח בשנה, הצפויים להיות מקוצצים מתקציב עולם התורה, אם כי הסכום עלול להיות גבוה יותר, עד ללמעלה מחצי מיליארד (500 מיליון!!) ש"ח בשנה.
התחשיב מתקבל כתוצאה מחישוב מספר בחורי הישיבות בגילאי גיוס, כשישים אלף כ"י, המתוקצבים בלמעלה משלוש מאות מיליון ש"ח בשנה, ועוד כארבעים אלף אברכים בגילאי גיוס (בחישוב גס) המתוקצבים בכשלוש מאות וחמישים מיליון ש"ח בשנה.

השלכות רוחב ועומק מסוכנות​

אמנם בתקציבי מדינה מדובר בסכומים לא משמעותיים יחסית, אך קיומו של עולם התורה במתכונתו הנוכחית עלולה להיפגע ח"ו.
זאת מכיוון שגם אם יצליחו מנהלי המוסדות לגייס חלק מהסכומים הללו אצל נדיבי עם, ככל הנראה תשלומי ההורים לא יצליחו להשלים את החסר.
הסיבה לכך היא שהמערכת הכלכלית החרדית מבוססת משמעותית על תקציבי המדינה, ובפרט בתחום החינוך.
לדוגמה: כ-40% מכלל הגברים החרדים העובדים לפרנסתם, מתפרנסים מתחום זה, ושכרם צפוי אף הוא להיפגע כתוצאה מפגיעה בתקציב המוסדות. מה שבתגובת שרשרת יקשה עליהם לשלם שכר לימוד גבוה יותר עבור בניהם הלומדים בישיבות.
כלומר פגיעה בתקציב עולם הישיבות לא תשפיע רק על המוסדות ועל התלמידים, אלא תשפיע כמעט על כל הכלכלה החרדית באופן משמעותי, דבר שיקשה עליה "לפצות" את הישיבות והכוללים על הקיצוץ הצפוי.

סכנות כלכליות עתידיות​

כל זאת מלבד גזירות כלכליות נוספות העלולות להתרחש כגון ביטול ההנחה בארנונה, או ביטול הסבסוד במעונות היום לנשות אברכים, ביטול הבטחת הכנסה לאברכים. ועוד גזירות כלכליות שמשמעותו נזק של אלפי שקלים בפרט למשפחות צעירות שטרם התבססו כלכלית.
חשוב לציין כי כלל החישובים שנערכו אינם מדוייקים אך מעניקים תמונת מצב כללית להשפעה של קיצוץ תקציבי עולם התורה שפרח עד כה בארץ ישראל באופן חסר תקדים.
ולה' הישועה
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
אלוף (במיל.) דן ביטון

ביום ההוא!

ביום שכולם יזעקו כנגד החילוניים הרבים מגוש דן המשתמטים משירות צבאי אאמין לכם שמדובר בשאיפה לשוויון והזעקה היא לא משיקולים פוליטים.

בינתיים תמונת המצב היא שהכל גדל על ציר הזמן - יותר חרדים מתגייסים לצה״ל ויותר חילוניים מגוש דן משתמטים מצה״ל.

נתוני גיוס שנת 2020 -

ל 144,000 נערים נשלחו צווי גיוס.

67,100 - התגייסו לצה״ל.

66,500 - לא התגייסו.

להלן התפלגות הלא מתגייסים -

12,000 חרדים - קיבלו פטור "תורתו אומנותו".

10,000 - הלכו לשירות לאומי.

44,500 חילונים לא התגייסו לצבא ומרביתם מגוש דן רבתי.

הצביעות של קפלן וכל השמאל ההזוי חוגגת
הנתונים הללו הוכחו כפייק מוחלט וגם הדובר כביכול מכחיש שאמר אותם.
 

אפרים יעקובזון

משתמש סופר מקצוען
לאור הדרמה המתרחשת סביב ביטול מעמדם החוקי של בחורי הישיבות, מבדיקה מהירה של ההשלכות הכלכליות הצפויות על עולם התורה עולים נתונים המלמדים על עומק המשבר.

על פי הנתונים הרשמיים ניתן לומר כי בממוצע: כרבע עד שליש מתקציבי הישיבות המרכזיות מבוסס על תשלומים מהמדינה.
לדוגמה:
- תקציב ישיבת מיר עומד על קרוב למאתיים מיליון ש"ח בשנה, כאשר המימון מהמדינה עומד על כעשרים אחוז מכלל התקציב, למעלה מחמישים מיליון ש"ח בשנה.
- לעומתה, ישיבת פוניבז' שתקציבה "רק" כשישים מיליון ש"ח בשנה, תלויה ב-40% מתקציבה במדינה, דהיינו כעשרים מיליון ש"ח בשנה.
- בישיבת חברון תמיכת המדינה עומדת על רבע מהתקציב, כשמונה מיליון ש"ח.
- ישיבות עטרת שלמה כרבע מהתקציב, כעשרים וחמישה מיליון ש"ח
- ישיבת אורחות תורה כשלושים אחוז מהתקציב, ששה עשר מיליון ש"ח.
- בישיבת בעלזא בירושלים מגיעה התמיכה מהמדינה לשיעור של למעלה מחמישים אחוז, כעשרה מיליון ש"ח.
- ישיבת חידושי הרי"ם - גור בתל אביב, גם כן למעלה כחמישים אחוז מתקציבה מבוסס על תשלומי המדינה כאחד עשרה מיליון ש"ח.
- מוסדות ויז'ניץ כרבע מתקציב העמותה מגיע מקופת המדינה כעשרים מיליון ש"ח.
- בישיבת מאור התורה השליש מתקציב הישיבה מגיע מקופת המדינה, כחמישה מיליון ש"ח.
- בישיבת פורת יוסף מגיעה תמיכת המדינה לשבעה עשר אחוזים כשני מיליון ש"ח בשנה.
- בישיבת יקירי ירושלים, למעלה מחמישים אחוז מתקציבה מגיע מקופת המדינה, כשלושה עשר מיליון ש"ח בשנה.
במבט רחב יותר ניתן לומר כי בהכללה גסה תקציב עולם הישיבות מתחלק באופן שווה בין תשלומי ההורים לתשלומי המדינה ולתרומות מחו"ל וכדומה, כאשר כל חלק נושא כשליש מהעול הכלכלי.
על פי החישוב הזה, אם אכן יקוצץ תקציב עולם הישיבות יהיה על מנהלי המוסדות להשלים קצת פחות משליש מתקציבם הכולל, בהערכה גסה ניתן לומר כי מדובר על לפחות כרבע מיליארד ש"ח בשנה, הצפויים להיות מקוצצים מתקציב עולם התורה, אם כי הסכום עלול להיות גבוה יותר, עד ללמעלה מחצי מיליארד (500 מיליון!!) ש"ח בשנה.
התחשיב מתקבל כתוצאה מחישוב מספר בחורי הישיבות בגילאי גיוס, כשישים אלף כ"י, המתוקצבים בלמעלה משלוש מאות מיליון ש"ח בשנה, ועוד כארבעים אלף אברכים בגילאי גיוס (בחישוב גס) המתוקצבים בכשלוש מאות וחמישים מיליון ש"ח בשנה.

השלכות רוחב ועומק מסוכנות​

אמנם בתקציבי מדינה מדובר בסכומים לא משמעותיים יחסית, אך קיומו של עולם התורה במתכונתו הנוכחית עלולה להיפגע ח"ו.
זאת מכיוון שגם אם יצליחו מנהלי המוסדות לגייס חלק מהסכומים הללו אצל נדיבי עם, ככל הנראה תשלומי ההורים לא יצליחו להשלים את החסר.
הסיבה לכך היא שהמערכת הכלכלית החרדית מבוססת משמעותית על תקציבי המדינה, ובפרט בתחום החינוך.
לדוגמה: כ-40% מכלל הגברים החרדים העובדים לפרנסתם, מתפרנסים מתחום זה, ושכרם צפוי אף הוא להיפגע כתוצאה מפגיעה בתקציב המוסדות. מה שבתגובת שרשרת יקשה עליהם לשלם שכר לימוד גבוה יותר עבור בניהם הלומדים בישיבות.
כלומר פגיעה בתקציב עולם הישיבות לא תשפיע רק על המוסדות ועל התלמידים, אלא תשפיע כמעט על כל הכלכלה החרדית באופן משמעותי, דבר שיקשה עליה "לפצות" את הישיבות והכוללים על הקיצוץ הצפוי.

סכנות כלכליות עתידיות​

כל זאת מלבד גזירות כלכליות נוספות העלולות להתרחש כגון ביטול ההנחה בארנונה, או ביטול הסבסוד במעונות היום לנשות אברכים, ביטול הבטחת הכנסה לאברכים. ועוד גזירות כלכליות שמשמעותו נזק של אלפי שקלים בפרט למשפחות צעירות שטרם התבססו כלכלית.
חשוב לציין כי כלל החישובים שנערכו אינם מדוייקים אך מעניקים תמונת מצב כללית להשפעה של קיצוץ תקציבי עולם התורה שפרח עד כה בארץ ישראל באופן חסר תקדים.
ולה' הישועה
הנתנונים לא כ"כ מדויקים כי לא כל תקציבי הישיבות יורדים אלא רק למי שבגיל גיוס 18-24
ובסורוצקין, מיר, ועוד הכסף שמגיע מהמדינה הוא לאברכים בגילאים יותר גדולים.
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
לאור הדרמה המתרחשת סביב ביטול מעמדם החוקי של בחורי הישיבות, מבדיקה מהירה של ההשלכות הכלכליות הצפויות על עולם התורה עולים נתונים המלמדים על עומק המשבר.

על פי הנתונים הרשמיים ניתן לומר כי בממוצע: כרבע עד שליש מתקציבי הישיבות המרכזיות מבוסס על תשלומים מהמדינה.
לדוגמה:
- תקציב ישיבת מיר עומד על קרוב למאתיים מיליון ש"ח בשנה, כאשר המימון מהמדינה עומד על כעשרים אחוז מכלל התקציב, למעלה מחמישים מיליון ש"ח בשנה.
- לעומתה, ישיבת פוניבז' שתקציבה "רק" כשישים מיליון ש"ח בשנה, תלויה ב-40% מתקציבה במדינה, דהיינו כעשרים מיליון ש"ח בשנה.
- בישיבת חברון תמיכת המדינה עומדת על רבע מהתקציב, כשמונה מיליון ש"ח.
- ישיבות עטרת שלמה כרבע מהתקציב, כעשרים וחמישה מיליון ש"ח
- ישיבת אורחות תורה כשלושים אחוז מהתקציב, ששה עשר מיליון ש"ח.
- בישיבת בעלזא בירושלים מגיעה התמיכה מהמדינה לשיעור של למעלה מחמישים אחוז, כעשרה מיליון ש"ח.
- ישיבת חידושי הרי"ם - גור בתל אביב, גם כן למעלה כחמישים אחוז מתקציבה מבוסס על תשלומי המדינה כאחד עשרה מיליון ש"ח.
- מוסדות ויז'ניץ כרבע מתקציב העמותה מגיע מקופת המדינה כעשרים מיליון ש"ח.
- בישיבת מאור התורה השליש מתקציב הישיבה מגיע מקופת המדינה, כחמישה מיליון ש"ח.
- בישיבת פורת יוסף מגיעה תמיכת המדינה לשבעה עשר אחוזים כשני מיליון ש"ח בשנה.
- בישיבת יקירי ירושלים, למעלה מחמישים אחוז מתקציבה מגיע מקופת המדינה, כשלושה עשר מיליון ש"ח בשנה.
במבט רחב יותר ניתן לומר כי בהכללה גסה תקציב עולם הישיבות מתחלק באופן שווה בין תשלומי ההורים לתשלומי המדינה ולתרומות מחו"ל וכדומה, כאשר כל חלק נושא כשליש מהעול הכלכלי.
על פי החישוב הזה, אם אכן יקוצץ תקציב עולם הישיבות יהיה על מנהלי המוסדות להשלים קצת פחות משליש מתקציבם הכולל, בהערכה גסה ניתן לומר כי מדובר על לפחות כרבע מיליארד ש"ח בשנה, הצפויים להיות מקוצצים מתקציב עולם התורה, אם כי הסכום עלול להיות גבוה יותר, עד ללמעלה מחצי מיליארד (500 מיליון!!) ש"ח בשנה.
התחשיב מתקבל כתוצאה מחישוב מספר בחורי הישיבות בגילאי גיוס, כשישים אלף כ"י, המתוקצבים בלמעלה משלוש מאות מיליון ש"ח בשנה, ועוד כארבעים אלף אברכים בגילאי גיוס (בחישוב גס) המתוקצבים בכשלוש מאות וחמישים מיליון ש"ח בשנה.

השלכות רוחב ועומק מסוכנות​

אמנם בתקציבי מדינה מדובר בסכומים לא משמעותיים יחסית, אך קיומו של עולם התורה במתכונתו הנוכחית עלולה להיפגע ח"ו.
זאת מכיוון שגם אם יצליחו מנהלי המוסדות לגייס חלק מהסכומים הללו אצל נדיבי עם, ככל הנראה תשלומי ההורים לא יצליחו להשלים את החסר.
הסיבה לכך היא שהמערכת הכלכלית החרדית מבוססת משמעותית על תקציבי המדינה, ובפרט בתחום החינוך.
לדוגמה: כ-40% מכלל הגברים החרדים העובדים לפרנסתם, מתפרנסים מתחום זה, ושכרם צפוי אף הוא להיפגע כתוצאה מפגיעה בתקציב המוסדות. מה שבתגובת שרשרת יקשה עליהם לשלם שכר לימוד גבוה יותר עבור בניהם הלומדים בישיבות.
כלומר פגיעה בתקציב עולם הישיבות לא תשפיע רק על המוסדות ועל התלמידים, אלא תשפיע כמעט על כל הכלכלה החרדית באופן משמעותי, דבר שיקשה עליה "לפצות" את הישיבות והכוללים על הקיצוץ הצפוי.

סכנות כלכליות עתידיות​

כל זאת מלבד גזירות כלכליות נוספות העלולות להתרחש כגון ביטול ההנחה בארנונה, או ביטול הסבסוד במעונות היום לנשות אברכים, ביטול הבטחת הכנסה לאברכים. ועוד גזירות כלכליות שמשמעותו נזק של אלפי שקלים בפרט למשפחות צעירות שטרם התבססו כלכלית.
חשוב לציין כי כלל החישובים שנערכו אינם מדוייקים אך מעניקים תמונת מצב כללית להשפעה של קיצוץ תקציבי עולם התורה שפרח עד כה בארץ ישראל באופן חסר תקדים.
ולה' הישועה
הכוללים אמורים להיפגע הרבה פחות בטווח הקצר בשל העובדה שרוב רובם של האברכים קיבלו כבר פטור מצה"ל. אף אחד לא הולך לגייס אותם.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  19  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה