מי מזכיר את המתחרה בפרסומות שלו?

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אחד הדיונים הכי מעניינים בעולם הפרסום הוא איזכור המתחרים בפרסום, כניגוח, כחיבוק חם, או כהשוואה.

אנחנו מכירים את זה בעיקר בקמפיינים פוליטיים (שלי או ביבי/ ביבי? אני לא מאמין לו). רואים לעיתים השוואות בין קופות חולים, ולעיתים יש לנו בעיתון שני חשבוניות של רשתות קמעונאות מתחרה.

בדרך כלל קהל המתגודדים סביב לוח המודעות שולף אוטומטית תגובות מהסוג "אם הוא תוקף, הוא דופק בעיקר את עצמו" וכן "גועל נפש" או "סוף סוף מישהו מכניס להם" "תראו איך הם בלחץ".

אז הוא אומר. העם הזה. מי הוא בכלל? :)

======

ניקח את סיפורה של סודה סטרים.

סודה סטרים, חברה די מצ'עממת. ישראלית במקור. מוכרת מתקני סודה ביתיים עם תמציות קולה ושאר טעמים.

יום אחד, נוחת מול מול המטה הבילאומי הראשי של חברת קוקה קולה באטלנטה מתקן מיחזור בגודל 2 מטר על 9 מטר, והוא מפוצץ בבקבוקי קוקה קולה ריקים (מלוכלכים, אלא מה?).

על המתקן שלט: "כל הזבל הזה נחסך בבקבוק סודה סטרים אחד מהול בתמצית קולה". והמסר, תראו, תושבי אטלנטה, מה קוקה-קולה מסתירה מכם.

לא פשוט לחמם את קוקה-קולה. תאגיד הענק הזה שכבר שנים מחזיק בכוח את המקום הראשון בסופר-ברנדס העולמי, מוציא כהרף עין מכתב חריף ומאיים חתום בידי סוללת עורכי דינים לבעלי סודה סטרים. אזהרות חמורות שעליהם לסלק ומיד את המתקן מהאף שלה.

כצפוי. כל העיתונות האקטואלית/כלכלית/צהובה/רכילאית/, כל רשתות הטלוויזיה בעולם, כולם דיווחו על מלחמת הענק הזו שבין סודה סטרים ובין קוקה קולה.

ואז יושב לו ג'סטין ג'קסון מאטלנטה ונחשף פתאום למשהו לא מוכר: סודה סטרים? קוקה קולה?. קולה?. בית?. מכשיר? מה הסיפור כאן?

הוא ירוץ לרכוש מתקן? לא ברור. אבל מספיק שאחד מתוך עשר בארה"ב יתנסה בעניין וסודה סטרים תתנפח ברגע למחוזות רחוקים.

מה בסופו של דבר עשתה סודה סטרים? פשוט למדי.

תאמינו לנו שאיכות הסביבה מעניינת את סודה סטרים כמו שמעניין אותנו הגרעין הצפון-קוריאני. מה יש לכם אתם עם הקשקוש הזה?

וזה בדיוק הקטע. במקום להוציא מאות מליונים על מסעי פרסום בארה"ב על הטעם הטוב של סודה סטרים. ועל עוד שלל מעלות שיש לה, בחסכון במחיר, בכסף, בשטח מטבח, היא אומרת משהו אחד וברור: אנחנו תחליף לקוקה-קולה. חברים, כל מה שידעתם על קוקה-קולה קיים גם אצלינו. תאמינו או לא, מספיק שאחד מעשר מכם יאמין.

======

את אותו תרגיל עשו תמי4 למי-עדן של קוקה-קולה (וכן 'נביעות', שנרכשה על ידה).

הם החליטו לתקוף חזיתית את סחיבות הבקבוקים של מי-עדן במסעי פרסום מבדחים ומעוררי צחוק. בתחילה זה נשמע מוזר, אבל מה מאד הם תפסו גובה.
בקוקה-קולה ישראל שהיו בטוחים שיש בידם את מנוע הצמיחה החזק של טרנד הבריאות בישראל, לא הבינו בדיוק מאיפה נופל עליהם השחקן החדש הזה. הם התעלמו, והתעלמו, וכיום הם אוכלים קש וגבבה. קטגוריית מים בכדים עברה להפסדים, והשם ישמור על ממון ישראל.


========


(הסעיף הבא אמור היה לקבל פוסט שלם נפרד)

וקוקה קולה? מה עליה לעשות?

אכן, בצורה כזו, מתחרה קטן מכניס את הגדול לחפש את הפינה בחדר עגול (ותודה למורדי מ'כלל גלגלי פרסום' על ההגדרה). אין מה לעשות העולם לא שייך רק לגדולים.

להתייחס? בעיה רצינית. חובה להתעלם לחלוטין משחקן כזה. מכיוון שהתייחסות תשדר לצרכן ש'יש משהו במה שהזבובון הזה אומר עליכם'.

להתפלל. תמיד לא יזיק.

בשלב שני, יש לבחון אם יש אמת מוצרית שגורמת לזבובון הזה לקרוא תיגר על החברה, בו בשעה שלחברה הגדולה אין יכולת (או שלא שווה לה) לכופף עצמה לסטנדרטים החדשים.

אם אמת בדבר, אין פתרון קסם בפרסום. על החברה בלית ברירה, ליצור קניבליזציה עצמית באמצעות תת-מותג שיהווה תשובה למחפשי הריגוש החדש. דוגמאות? אורנג' הפכה את 012 סמייל לחברת סלולר שתתמודד מול גולן-טלקום והוט-מובייל. רשת 'יש' פיתחה את 'יש חסד'. וכולי.

במקביל, על החברה הגדולה ליצור ערך רגשי גבוה שיחבר את הצרכן אליהם. להבליט את עליונותה בכל רובד, ואולי כך ירחם האלוקים.

(טיפ חינם ממני הקטן: קוקה קולה, תפציצו את אמריקה עם השוואה מסודרת בין סודה סטרים vs סופר דרינק. בול פגיעה)

============

הדי.אנ.איי העיקרי של השאלה אם להתייחס למתחרים בעצם כבר נענה בשני הסיפורים האחרונים. כשמילת המפתח היא ה'מיצוב'.

אתה רוצה שישוו אותך למתחרה? קדימה, תזכיר אותו, תיכנס בו, תחבק אותו אפילו (אוהבים אותך טדי, בוחרים אולמרט)! כל איזכור שלך יחד איתו יגרום לקהל היעד 'לחשוב בשניים' כשאחד מהם זה אתה. באיזכרו המשותף אתה קושר עצמך אסוציאטיבית למותג השני.

ובניגוד. אתה מונופול? מעדיף להיות יחיד בקטגוריה? אל תזכיר את המתחרה בחיים.

========

ועוד כמה צימוקים וטיפים.

א) כבוד כבוד כבוד. בכל נגטיב חשוב לראות שלא מדובר בעסקים קטנים שמטבע הדברים גורמים למותג להיות מיוצג כנרגן ומחרחר ריב. (מותגים גדולים זה בסדר).

ב) לטווח בינוני וארוך נטו בלבד. מכירתית, הסקרים בדקו שאין אפקט לאיזכור ברוב המקרים. כל המחקרים בדקו והוכיחו שהשוואת של חשבוניות בפרסום לא אמינה. אם כי כשלב למיצוב תדמיתי זה מועיל מאד.

ג) אל תפתחו אנטיביוטיקה. אסור לתקוף במקום בו קהל היעד מכיר את הנושא ונאמן אליו בכל אופן. זה רק מחסן את הצרכן מלשמוע אותכם במקומות נכונים.

רק דוגמא לדעתי הקטנה, אולי יש שיחלקו שהיא לא נכונה: מיקרוסטפוט תוקפת בימים אלו את גוגל על כך שהיא מפירה פרטיות. לדבריה, גוגל מציעה לנו את סל המוצרים שלה בזכות זה שהיא 'קוראת' את המיילים שלנו ומציעה לנו פרסמות מותאמות.

לדעתי, לגוגל יש אהדה ונאמנות גבוהה מאד. וכולנו שמחים על חדירת האלגוריתם שלה לתוכינו, ומוותרים לה בחפץ לב על האינצ' וחצי של מודעות המילים שלה. מייקרוסופט, כעת כל מה שתשכנעי אותי, אני כבר לא אאמין לך.

דוגמא נוספת, מלחמות האייפון עם הכיתוב 'החזירהו בתשובה שלימה מלפניך. אם הכוונה להרתיע אחרים מלהצטרף לחבורה הפורעת של האייפוניסטים, בסדר. אבל למחזיקי האייפון עצמו הפרסום רק הזריק חיסון נגד מוסר - אם הפרסומת לא הפריעה להם, שום דבר לא יפריע להם.


=====

יש לכם אולי דוגמאות נוספות של קמפיינים נגטיביים? מתחרים? אני אשמח לשמוע. תודה
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הפוסט עלה בצהריים והקפאתי אותו לאור הדיון המעניין של טוהר.
 

טוהר

משתמש צעיר
הדמיות בתלת מימד
D I G I T A L
אתה כתבת את הפוסט הזה?
 

טוהר

משתמש צעיר
הדמיות בתלת מימד
D I G I T A L
אז קודם כל נהניתי מכל מילה.

גם אם יש לי אי אילו הערות לא חשובות על המאמר, חד משמעית מאמר מעולה ומקצועי.

אם זהו סגנון החשיבה והכתיבה שלך, הלוואי וירבו כמותך בתחום!

אדיר
 

ישראל פרדס

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אני לא מבין גדול בפרסום אבל קראתי בשקיקה כל מילה, מאמר מעולה.
 

נוכחות לעסקים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עריכה תורנית
D I G I T A L
נכתב ע"י אלי אלימלך;956215:
אחד הדיונים הכי מעניינים בעולם הפרסום הוא איזכור המתחרים בפרסום, כניגוח, כחיבוק חם, או כהשוואה.

אנחנו מכירים את זה בעיקר בקמפיינים פוליטיים (שלי או ביבי/ ביבי? אני לא מאמין לו).
============

הדי.אנ.איי העיקרי של השאלה אם להתייחס למתחרים בעצם כבר נענה בשני הסיפורים האחרונים. כשמילת המפתח היא ה'מיצוב'.

אתה רוצה שישוו אותך למתחרה? קדימה, תזכיר אותו, תיכנס בו, תחבק אותו אפילו (אוהבים אותך טדי, בוחרים אולמרט)! כל איזכור שלך יחד איתו יגרום לקהל היעד 'לחשוב בשניים' כשאחד מהם זה אתה. באיזכרו המשותף אתה קושר עצמך אסוציאטיבית למותג השני.

ובניגוד. אתה מונופול? מעדיף להיות יחיד בקטגוריה? אל תזכיר את המתחרה בחיים.

הקרדיט לנעם מנלה
 

קבצים מצורפים

  • הם מפחדים.jpg
    KB 102.2 · צפיות: 153

בונפיס

משתמש צעיר
קודם כל אלי, כתיבה יפה ומאד משכנעת קריאה יש לך.

שאפו!

דבר שני, אני זוכר כבר שנים פרסומת מבריקה בה התנגחה חברת VOLVO בחברת מרצדס על תחום רכבי היוקרה למיטב זיכרוני כשהכניסו את סדרת רכבי ה S.

כל מה שאני זוכר משם עד עצם היום הזה בבירור רב (מה שמוכיח את התזה של שימוש נכון בחולשת המתחרה) זה את משפט המחץ שליווה את הקמפיין המבריק הזה: "רוצה ליסוע במרצדס? תזמין מונית".

כל מילה נוספת, מיותרת.
 

יוספי רוזן

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
כמו תמיד נהנתי לקרוא את הפוסט!
שאפו!!!
ועוד משו קטן רציתי להוסיף:
תמיד, מאז שאני זוכרת את עצמי גם בתור ילדה מסתכלת בפרסומים הייתי משתאה לנוכח המלחמות ה"לא מוכרזות" הללו, בפרט (בעיני ילדה/נערה) קופות חולים וצרכניות מזון למינהם, הם ממש פתחו דלת למתחרים, להכנס ולא בטוח שהיציאה משם היתה מהירה, כי היו השוואות כל הזמן שאחרי הפרסום. נקח לדוגמא מודעת פרסום חברת X את החשבונית של החברה המתחרה Y הם הדגישו בעלות היקרה שלה.
מחרת Y ישבו על המדוכה לפתח מלחמת פרסום.
מה יצא? גם Y וגם X הרוויחו, לא בטוח שזו היתה המטרה.

אבל אין ספק שהרעינות שהעלית של סודה סטרים מול קוקה קולה חזק ועצמתי.

תודה!!
 

itzuvim

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
שופט/ת באתגר דריבל
נכתב ע"י אלי אלימלך;956215:
======

את אותו תרגיל עשו תמי4 למי-עדן של קוקה-קולה (וכן 'נביעות', שנרכשה על ידה).

הם החליטו לתקוף חזיתית את סחיבות הבקבוקים של מי-עדן במסעי פרסום מבדחים ומעוררי צחוק. בתחילה זה נשמע מוזר, אבל מה מאד הם תפסו גובה.
בקוקה-קולה ישראל שהיו בטוחים שיש בידם את מנוע הצמיחה החזק של טרנד הבריאות בישראל, לא הבינו בדיוק מאיפה נופל עליהם השחקן החדש הזה. הם התעלמו, והתעלמו, וכיום הם אוכלים קש וגבבה. קטגוריית מים בכדים עברה להפסדים, והשם ישמור על ממון ישראל.

========
אני מבין שאשכול הזה כבר כמעט נשלך לגנזך. אלא שמעבר לכל תחזית, הבליץ הלזה עובד במלא מובן המילה!
החברה המרכזית למקשאות קלים (קוקה קולה ישראל), יצאו בימים אלו במוצר חדשני ומהפכני!
נו, נחשו איזה... מיני בר למים טעימים ומסוננים. :)
 

NG

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
אפרופו סודה סטרים חברה שלא כל כך הצליחה בארץ
אבל בחו"ל היא מתחרה עם הגדולים.

הנה פרסומת שהוכנה לסופר בול ולא שודרה בסוף בגלל מלחמה של קוקה קולה ופפסי נגדה - בינתיים ביוטיוב זה כבר מגיע לכ - 5 מיליון צפיות

https://www.youtube.com/watch?v=68al-o2XSpE
 

NG

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
הנה הקובץ עצמו

פרסומת סודה סטרים
 

קבצים מצורפים

  • Game Day 2013 Commercial_ The Unaired SodaStream Ad.mpg
    7.5 MB · צפיות: 192

איציק דרעי

משתמש רשום
כרגיל אני לא מפספס אף שיעור פוסט של אלי אלימלך

כמי שעוקב אחרי עלייתה המטאורית של סודה סטרים ממפעל עלוב לפופולרית בוול סטריט
נראה שהחשוב ביותר הוא אור הזרקורים בתקשורת יותר מפרסום.

הפרסומות הפכו לזבוב טרדן, חדשות נמשיך לצרוך כמו מזון ושתייה,
סודה סטרים השכילה בעלות נמוכה לחשיפה וסיקור עולמי.
 

סטודיו מיתר

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
מעניין לראות כמה זמן ימשיכו צבר ואחלה להתקוטט על החומוס , (מאז שצבר קיבלו בד"צ) ,

קצת מוזר לראות איך כל אחד מתייחס אך ורק לעצמו ומשחק ראש קטן כאילו אין בכלל מתחרה ,

מה אתם אומרים איך זה יגמר?
 

פיקצר פרפקט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
אוטומציה עסקית
עיצוב ואדריכלות פנים
מענין מי עוקב אחרי המאבק של החומר משמר בגבינה צהובה..
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עברה כמעט שנה מאז הפוסט הזה. אבל מסתבר שסודה סטרים ממשיכים מלאה בלי לסטות מהקו שלהם: הם צומחים על חשבון החיכוך עם קוקה קולה ופפסי.

להלן הכתבה מדה-מרקר.

סודהסטרים שוב מרגיזה את קוקה קולה: הפרסומת לסופרבול נפסלה
רשת פוקס דחתה את הפרסומת שבסיומה אומרת הפרזנטורית שלהם: "מצטערת, קולה ופפסי"

===

לאחר שבשנה שעברה נאלצה סודהסטרים לשנות את הפרסומת הראשונה שלה בסופרבול בעקבות לחץ מצד קוקה קולה ופפסי, הצליחה השנה החברה הישראלית שוב להרגיז את ענקיות המשקאות התוססים המתחרות.

הפרסומת החדשה של סודהסטרים, המיועדת לשידור באירוע הנצפה ביותר בטלוויזיה האמריקאית, יוצאת באופן ישיר נגד קוקה קולה ופפסי, מה שמעורר שוב סערה – וגם הרבה באזז, כמו בשנה שעברה.

רשת פוקס, שתשדר את הסופרבול, דחתה את הגרסה הראשונה לפרסום של סודהסטרים, שבסופה אומרת הפרזנטורית של החברה: "מצטערת, קולה ופפסי", דיווח "USA טודיי". מנכ"ל סודהסטרים דניאל בירנבאום אמר לעיתון כי הוא זועם: "זה סוג הדברים שקורים בסין. כאמריקאי, אני מאוכזב".


פוקס ופפסיקו לא הסכימו למסור תגובה ל-"USA טודיי" בעניין, אך קוקה קולה אמרה כי לא הפעילה לחץ על פוקס.



ולמי שלא הבין, דניאל בירנבוים ש"זעם" (זעם מאד) על הנהלת הסופרבול שדחתה את שידור הפרסומת, היה ממרר בבכי מר אם אלו כן היו מקבלים את הפרסומת. כי אז היא היתה עולה לו 4 מליון דולר לחצי דקה.

אולם במצב הנוכחי, עצם הדחייה הביאה לסרטון באז אדיר, וחידדה את המסר שענקיות המשקאות נלחמות בסודה-סטרים. קיצר, 3 בקבוקים בלגימה אחת.
 

אורח חיים

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פוסט בהמשכים, 5 וחצי שנים.
יפה מאוד !
 
נערך לאחרונה ב:

שרינה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עסקת ענק: פפסיקו רוכשת את סודהסטרים ב-3.2 מיליארד דולר
(דה מרקר היום)
היה מרתק לקרוא את המאמר בתחילת האשכול בלי לראות את התאריך,כאילו נכתב היום,רלוונטי יותר מתמיד!!!
כנראה שהדרך להצלחה היא "להזכיר את המתחרה בפרסומת..."
מזכיר קצת:אולי יש לכם ביטוח,אבל אין לכם הראל...
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
היה מרתק לקרוא את המאמר בתחילת האשכול בלי לראות את התאריך,כאילו נכתב היום,רלוונטי יותר מתמיד!!!
כנראה שהדרך להצלחה היא "להזכיר את המתחרה בפרסומת..."
מזכיר קצת:אולי יש לכם ביטוח,אבל אין לכם הראל...
הדרך להצלחה היא מיצוב נכון של העסק. לפעמים להזכיר את המתחרה. לפעמים להחליט שהמתחרה הוא בכלל משוק אחר שאף אחד אחר לא חלם עליו. לפעמים להתעלם מהמתחרה לגמרי. :)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכ

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֶל יי בַּצָּרָתָה לִּי קָרָאתִי וַיַּעֲנֵנִי:ב יי הַצִּילָה נַפְשִׁי מִשְּׂפַת שֶׁקֶר מִלָּשׁוֹן רְמִיָּה:ג מַה יִּתֵּן לְךָ וּמַה יֹּסִיף לָךְ לָשׁוֹן רְמִיָּה:ד חִצֵּי גִבּוֹר שְׁנוּנִים עִם גַּחֲלֵי רְתָמִים:ה אוֹיָה לִי כִּי גַרְתִּי מֶשֶׁךְ שָׁכַנְתִּי עִם אָהֳלֵי קֵדָר:ו רַבַּת שָׁכְנָה לָּהּ נַפְשִׁי עִם שׂוֹנֵא שָׁלוֹם:ז אֲנִי שָׁלוֹם וְכִי אֲדַבֵּר הֵמָּה לַמִּלְחָמָה:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה