סיפור בהמשכים מסתורין במאורת הקופרייטר.

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
שלום לכולם.
זה הפרק הראשון מתוך שניים או שלושה, סיפור שאני כותב להנאתי, ללא שום מטרה. אי״ה אמשיך את הפרקים הבאים בקרוב.
אשמח לשמוע מה דעתכם עליו:

===

חמש עשרה שנים המתין דודי לרגע הזה.

חמש עשרה שנים של סבל, של התעלמות סביבתית, של חוסר הערכה מצד קרוביו ומכריו, בהן הוא נאלץ לשמש כעוזרו הזוטר של ר׳ מוישה, מנהל הכספים האגדי של מוסדות ׳עונה עשוקים׳.

ובדיוק כשהוא חשב שאבדה כל תקווה, שלנצח הוא יישאר נושא הכלים, שוליית הנגר, החליט סוף-סוף ר׳ מוישה לגמול עמו חסד של אמת, והודיע על פרישה מכל תפקידיו במוסד.

באותו רגע מכונן, כאשר ניצב דודי מול מנהל המוסדות הישנוני שהודיע לו ביובש כי הוא זה שנבחר למלא את מקומו של ר׳ מוישה, התאפק דודי שלא לפרוץ בבכי של התרגשות. ״לו רק היו ההורים שלי זוכים לראות אותי ברגע המושלם הזה״, הוא חשב לעצמו בערגה, ״הם היו גאים בי כל-כך...״ הדמעות הכריעו אותו והוא נאלץ למחוט את אפו במטלית רקומה, מתעלם ממבטו הנגעל של מנהל המוסדות.

כשיצא דודי מן החדר, הוא הרגיש כאילו נולד מחדש. בבת אחת התגשמו כל חלומותיו. מאדם שפוף כתפיים שתפקידו הסתכם בנהיגה במכונית החבוטה של ר׳ מוישה ובהכנת קפה דלוח עבור אישי ציבור שונים, הוא הפך לאיש מקושר בעל יכולות, שברשימת אנשי הקשר בפלאפון שלו מופיעים שמותיהם של גבירים מפורסמים וראשי עירייה נכבדים. מאדם אפרורי שמקומו בספסלים האחוריים של בית הכנסת ושמו נהגה מפי הגבאי רק בשלהי קריאת התורה של ׳שמחת תורה׳, הוא הפך לדמות מכובדת שהכיבודים החשובים ביותר זורמים אליה. מתנות הורעפו עליו מגורמים שונים, ובפורים הוא לא הפסיק להתלונן בפני כל מי שהיה מוכן לשמוע על חוסר האחריות של מעניקי משלוחי המנות שגודשים את ביתו וממלאים את הארונות בחמץ לקראת הפסח. ״אבל זה בסדר, אני לא כאן בפסח,״ הוא הקפיד להדגיש בכל עת, כראוי לבעל מעמד כמוהו. ״אני לא מוותר על הטיסה לקאריביים, להרגיש בן חורין אמיתי פעם אחת בשנה״. את המבטים העגולים שנתלו בו אל מול ההצהרה המשונה הזו, הוא פירש כמבטי קנאה, ולכן מיהר להיאנח אנחה עמוקה ולומר: ״העבודה קשה, זה לא כמו שזה נראה. ההצלחה דורשת כוחות נפש רבים״.

מהר מאוד התרגל דודי למעמדו החדש. ימי העבר בהם הוא שירת בנאמנות את ר׳ מוישה חלפו, והוא הרשה לעצמו להתחיל ללעוג לאיש שפעם העריץ. ״זה ברור שהוא היה אדם מיושן שלא ידע את העבודה״, היה דודי משכתב את ההיסטוריה בפני רעיו הקרובים. ״כבר מזמן רצו להעיף אותו, ידעו שאני בעשר רמות מעליו. אבל היה לו ותק, היו צריכים לשלם לו פיצויים גבוהים, אז רק חיכו שאני אחליף אותו״.

פעמים רבות כל-כך חזר דודי על תיאוריות סרק אלו, עד שהוא עצמו החל להאמין בהם. לכן, לא היה מופתע ממנו כאשר בערב ראש חודש אלול הוא נקרא אל חדרו של מנהל המוסדות, שם לצד המנהל עב הכרס עמד לא אחר מאשר ר׳ מוישה.

״שלום דודי״, אמר ר׳ מוישה, פניו רציניות להחריד.

״שלום,״ השיב לו דודי בשפה רפה, מריץ במוחו תרחישי אימה.

״אתה יכול להיות רגוע״, קרא ר׳ מוישה את מחשבותיו. ״אני לא מתכוון לחזור״.

אבן גדולה נגולה מליבו של דודי. ״נראה לך שעל זה חשבתי?״ הוא חייך בידידות מזויפת. ״טוב לראות אותך״, המשיך בחנפנות צבועה.

״תקשיב דודי״, פתח מנהל המוסדות ללא גינונים. ״אתה מנהל הכספים שלנו כבר חצי שנה, אבל עד עכשיו לא הגיעה השעה לחשוף אותך לסוד הגדול ביותר עליו מתקיימים המוסדות. כעת, לפני הקמפיין של חגי תשרי, הגיע הזמן״.

מנהל המוסדות נעץ בו עיניים חודרות. ״מה שתראה ותשמע היום הוא סוד כמוס ברמה הגבוהה ביותר. אתה צריך להתחייב שלא תספר אותו לאף ילוד אישה. זה סוד שעובר ממנהל למנהל, אפילו לאשתך אסור לדעת אותו״.

״כן, בטח!״ התחייב דודי המבולבל.

״אם כן״, אמר מנהל המוסדות. ״הגיע הזמן. אתה ור׳ מוישה תלכו יחד, ואני מזהיר אותך כבר מעכשיו – עליך לשמוע לכל מה שר׳ מוישה מורה לך, גם אם זה נראה לך תמוה ביותר״.

״כן, בטח״, התחייב דודי שוב, מבולבל עוד יותר.

ר׳ מוישה קם ממקומו. ״בוא דודי, הולכים״. אמר בטון מסתורי.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
התחלה מעניינת, מחכים להמשך.
הערה על הכתיבה עצמה:
חמש עשרה שנים המתין דודי לרגע הזה.

חמש עשרה שנים של סבל, של התעלמות סביבתית, של חוסר הערכה מצד קרוביו ומכריו, בהן הוא נאלץ לשמש כעוזרו הזוטר של ר׳ מוישה, מנהל הכספים האגדי של מוסדות ׳עונה עשוקים׳.

ובדיוק כשהוא חשב שאבדה כל תקווה, שלנצח הוא יישאר נושא הכלים, שוליית הנגר, החליט סוף-סוף ר׳ מוישה לגמול עמו חסד של אמת, והודיע על פרישה מכל תפקידיו במוסד.

באותו רגע מכונן, כאשר ניצב דודי מול מנהל המוסדות הישנוני שהודיע לו ביובש כי הוא זה שנבחר למלא את מקומו של ר׳ מוישה, התאפק דודי שלא לפרוץ בבכי של התרגשות. ״לו רק היו ההורים שלי זוכים לראות אותי ברגע המושלם הזה״, הוא חשב לעצמו בערגה, ״הם היו גאים בי כל-כך...״ הדמעות הכריעו אותו והוא נאלץ למחוט את אפו במטלית רקומה, מתעלם ממבטו הנגעל של מנהל המוסדות.

כשיצא דודי מן החדר, הוא הרגיש כאילו נולד מחדש. בבת אחת התגשמו כל חלומותיו. מאדם שפוף כתפיים שתפקידו הסתכם בנהיגה במכונית החבוטה של ר׳ מוישה ובהכנת קפה דלוח עבור אישי ציבור שונים, הוא הפך לאיש מקושר בעל יכולות, שברשימת אנשי הקשר בפלאפון שלו מופיעים שמותיהם של גבירים מפורסמים וראשי עירייה נכבדים. מאדם אפרורי שמקומו בספסלים האחוריים של בית הכנסת ושמו נהגה מפי הגבאי רק בשלהי קריאת התורה של ׳שמחת תורה׳, הוא הפך לדמות מכובדת שהכיבודים החשובים ביותר זורמים אליה. מתנות הורעפו עליו מגורמים שונים, ובפורים הוא לא הפסיק להתלונן בפני כל מי שהיה מוכן לשמוע על חוסר האחריות של מעניקי משלוחי המנות שגודשים את ביתו וממלאים את הארונות בחמץ לקראת הפסח. ״אבל זה בסדר, אני לא כאן בפסח,״ הוא הקפיד להדגיש בכל עת, כראוי לבעל מעמד כמוהו. ״אני לא מוותר על הטיסה לקאריביים, להרגיש בן חורין אמיתי פעם אחת בשנה״. את המבטים העגולים שנתלו בו אל מול ההצהרה המשונה הזו, הוא פירש כמבטי קנאה, ולכן מיהר להיאנח אנחה עמוקה ולומר: ״העבודה קשה, זה לא כמו שזה נראה. ההצלחה דורשת כוחות נפש רבים״.

מהר מאוד התרגל דודי למעמדו החדש. ימי העבר בהם הוא שירת בנאמנות את ר׳ מוישה חלפו, והוא הרשה לעצמו להתחיל ללעוג לאיש שפעם העריץ. ״זה ברור שהוא היה אדם מיושן שלא ידע את העבודה״, היה דודי משכתב את ההיסטוריה בפני רעיו הקרובים. ״כבר מזמן רצו להעיף אותו, ידעו שאני בעשר רמות מעליו. אבל היה לו ותק, היו צריכים לשלם לו פיצויים גבוהים, אז רק חיכו שאני אחליף אותו״.

פעמים רבות כל-כך חזר דודי על תיאוריות סרק אלו, עד שהוא עצמו החל להאמין בהם. לכן, לא היה מופתע ממנו כאשר בערב ראש חודש אלול הוא נקרא אל חדרו של מנהל המוסדות, שם לצד המנהל עב הכרס עמד לא אחר מאשר ר׳ מוישה.
כל החלק הזה בנוי כהקדמה. מסכם לנו חיים שלמים בתיאור של "היה כך וכך, עברנו את זה". לא נותן מקום להתחבר לקטע, להזדהות או לעקם את האף. לעומת החלק השני של הפרק, שבו הקורא יכול לחיות את הרגע ולהתחבר אליו.
באופן כללי, עדיפה צורת הכתיבה השניה. היא חיה, היא מעודדת קריאה, היא מרתקת.
אולי עדיף, במקום להריץ את סיפור חייו של דודי, לתת לנו הצצה לכמה רגעים משמעותיים בדרך הזו, והקורא יבין לבד את הרצף?
זה אמנם יהיה מעט יותר ארוך, אבל נראה לי שזה יכול לשדרג את הסיפור.

הכתיבה עצמה יפה מאוד.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
פרק ב׳ - יהיו עוד. אשמח לשמוע את תגובותיכם.

===



השעון היוקרתי שעל פרק כף ידו של דודי הציג את השעה אחת עשרה בלילה.

המכונית החבוטה של ר׳ מוישה החליקה באיטיות במורד הרחוב, פנסיה מתגברים בקושי על העלטה הכבדה. אף נפש חיה לא נראתה ברחוב, עובדה שכנראה הייתה לשביעות רצונו של ר׳ מוישה, דבר שניכר בהמהומים המרוצים אותם הוא פלט מתחת לשפמו העבות.

מכשיר ה׳וויז׳ הודיע ׳הגעת ליעד׳.

״אל תעצור! אל תעצור!״ ציווה ר׳ מוישה בבהילות על דודי המפוחד.

״למה?״ התפלא דודי.

״תעצור עוד מאה – מאתיים מטר״, הורה ר׳ מוישה. ״רק זה חסר לי, שמישהו יראה את היונדאי שלי ויבין שאני כאן״.

דודי כיווץ את גבותיו בפליאה. ״אתה לא רוצה שיידעו שאתה כאן?״ תמה. ״מדוע?!״

ר׳ מוישה נעץ בו מבט מאיים. ״בוא נבהיר משהו,״ אמר בקול שלא היה בו שמץ לחביבות הרגילה שלו. ״אתה הצטרפת לנסיעה הזו בתנאי שלא תשאל שאלות ולא תפקפק בשום דבר שאומרים לך. שאלות כמו זו ששאלת כעת מעידות שאתה רחוק מלהבין את גודל המעמד״.

״גודל המעמד?״ השתומם דודי. ״למה אתה מתכוון? איזה מעמד? לאן אנחנו בכלל הולכים?״ המחשבות הכלואות שהציקו לו מתחילת הערב התפרצו בבת אחת, והוא ירה אותן בזו אחר זו. ״אתה לא מספר לי כלום,״ התלונן בזעם. ״מנהל המוסדות מתנהג כאילו אני איזה ילד קטן, אתה מתנהג אפילו יותר גרוע ורק דורש ממני לעשות דברים מוזרים בלי לתת עליהם הסברים, ושניכם מצפים שאציית כאילו נרצעתי לך לעבד עולם״. קולו הפך להיות גבוה, פניו האדימו. ״אני לא יודע מה אתה חושב, אבל כבר מזמן חלפו הימים בהם הייתי העוזר שלך ויכולת לצוות עליי מה שאתה רוצה. אני אמנם מכבד אותך, אבל אם תזלזל בי אני לא אקבל זאת. תדבר אליי בגובה העיניים, או שלא תדבר בכלל״.

ר׳ מוישה השיב במבט משועשע, אדיש לחלוטין להאשמות שכוונו כלפיו. ״תירגע דודי,״ הוא אמר בקול שקט אך סמכותי. ״אף אחד לא מזלזל בך, אבל בניגוד למה שאתה חושב, אתה עדיין צעיר ויש לך הרבה מה ללמוד מהוותיקים״. הוא הסיר את משקפיו ונעץ בדודי מבט רב משמעות שהבהיר לדודי כי ר׳ מוישה בקי היטב ברכילויות אותן משמיע דודי אודותיו לאחרונה. ״למעשה,״ המשיך ר׳ מוישה, ״מנהל המוסדות לא חשב שאתה בשל להגיע עמי לפגישה היום, ולכן הוא ביקש ממני לקיים אותה לבדי על אף שכבר פרשתי מתפקידי. אולם אני ביקשתי ממנו בכל תוקף שגם אתה תשתתף בפגישה״. מבטו של ר׳ מוישה נעשה רך פתאום. ״אתה יודע, אנחנו לא חיים לנצח. אם חלילה יקרה לי משהו, מי יוכל למלא את התפקיד הרגיש הזה במקומי אם לא אתה? אמרתי לו, לראש המוסדות, שאתה חייב לבוא איתי, להיות ערוך ומוכן לקראת העתיד, לדעת מה עושים וכיצד מתנהלים״.

דודי השפיל את מבטו, נכלם. ״אני מצטער ר׳ מוישה״, אמר בכנות. ״אתה צודק, לא הייתי צריך לדבר אליך כך. אולם תבין אותי, אני לא רגיל להיות מחוץ לעניינים, ועד עכשיו אני מרגיש כמו איזה מתלמד שאי אפשר לחשוף אותו לשום דבר, וזה משגע אותי. לשם מה, לדוגמא, היינו צריכים לקנות את הבוטנים בחנות ההיא ליד גאולה?״

ר׳ מוישה בחן את דודי בדקדקנות, כאילו מתלבט אם ניתן יהיה לחשוף אותו לסוד העמוק שמאחורי קניית הבוטנים. ״הרבה לא אוכל לומר לך״, אמר לבסוף, ״אולם כן אוכל לחשוף בפניך שמדובר במנחת פיוס״.

״מנחת פיוס״? דודי לא הכיר את המושג.

״כן״, השיב ר׳ מוישה. ״האיש עמו אנו נפגשים הוא חובב גדול של הבוטנים הללו, אותם ניתן לרכוש רק בחנות אחת בירושלים ואולי בכל הארץ. הבוטנים הללו הם מופת של קלייה, מידת עשייה מושלמת ומליחות ברמה המדויקת הערבה ביותר לחכו של בן אנוש. זה כמעט כאילו יצרו את הבוטנים הללו במעבדה״.

״ולמה אנחנו צריכים לתת לו את הבוטנים?״ שאל דודי.

ר׳ מוישה נאנח. ״אם לא ניתן לו את הבוטנים, הוא יסרב לשתף איתנו פעולה״.

״ואז מה יקרה?!״ ניסה דודי לברר סוף-סוף את המסתורין שסביב הפגישה.

המבט בעיניו של ר׳ מוישה נעשה מבועת. ״הכול יקרוס, דודי!״ הוא אמר בקול מעורר יראה. ״המוסדות שלנו יכלו בבת אחת כעשן, היתומים והאלמנות שתלויים בכספים שאנו מחלקים יסולקו מבתיהם ויושלכו לרחובות בביזיון, האביונים והחלכאים שנהנים מחלוקות תפוחי האדמה והגזר שלנו בערבי פסחים ירעבו ללחם (או למצות), והכי גרוע... מה יהיה עלינו?״

קולו של ר׳ מוישה נשבר. ״מהיכן נביא אנחנו פרנסה לביתנו?״ הוא שאל בקול בוכים. ״מי ישלם על השיפוץ שהתחלתי בבית? מי יממן את הטיסה שלך לקאריביים בפסח הבא? מילא הם, העניים, אין להם הרבה הוצאות. הם יוכלו לחיות גם בלי קופסאות השימורים של האפונה וגזר אותן אנו מחלקים, אבל אנחנו – איך נוכל לחיות כפשוטי העם, בלי חימום רצפה תת קרקעי וברזים מעוצבים בצורת ברבור?״

המחשבות אודות הזוועות האפשריות נסכו כוחות בר׳ מוישה, והוא לפת את דודי בחזקה בצווארון חולצתו. ״הכול תלוי בזה, דודי. הכול תלוי בפגישה הזו. אם היא תצליח, הצלחנו כולנו. אם לא, כבר הסברתי לך מה יהיו ההשלכות״.

דודי סירב לקבל את הדברים, הוא בהה בר׳ מוישה כשמבע מופתע מאוד על פניו. ״אני לא מבין״, הוא אמר. ״מעולם לא שמעתי על אדם אחד שכל המוסדות תלויים בו. מילא, אם לא הייתי מכיר את המוסדות וכיצד הם מתנהלים, יכול הייתי להאמין לכך. אבל אני לא אדם זוטר, אני מנהל הכספים, מי מכיר טוב ממני את הצינורות מהם מגיעים הכספים עליהם מיוסדים המוסדות?״

״אתה לא מבין כלום!״ חרץ ר׳ מוישה.

״בוודאי שכן״, היה דודי נחוש להראות את הידיעות שרכש בשנה האחרונה. ״הכספים של המוסדות מקורם בתרומותיהם של קבוצת גבירים ידועי שם ובעלי הון רב, יחד עם תרומות של עשרות אלפי אנשים פשוטים שהתרגשו מהפרוספקטים הצבעוניים שמפיקה קופת הצדקה מדי שבוע בשבוע. איך אתה יכול לטעון שאדם אחד אחראי על כל זה? מי זה אותו אדם? ראש הממשלה? נשיא ארצות הברית?״

״לא...״ השיב ר׳ מוישה במסתוריות. ״האיש הזה חשוב הרבה יותר מראש הממשלה ומהנשיא. בידו של האיש להחליט אם הגבירים יתרמו את תרומותיהם והוא זה שיכול לקבוע אם האנשים הפשוטים יתרמו או לא. אנחנו מדברים כאן על דמות מופת שמסתתרת בצללים, והיא המנווטת את כל מה שקורה כאן״.

״מי זה? מי זה?״ צרח דודי בקוצר רוח.

״אנחנו מדברים על ׳זלמן הנורא׳״ השיב ר׳ מוישה ואצבעותיו רטטו בפחד איום...
 

M . A

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה והפקת סרטים
לפי הכותרת די ברור מיהו 'זלמן הנורא'...

רק לי זה הציק?
והכי גרוע... מה יהיה עלינו?״

קולו של ר׳ מוישה נשבר. ״מהיכן נביא אנחנו פרנסה לביתנו?״ הוא שאל בקול בוכים. ״מי ישלם על השיפוץ שהתחלתי בבית? מי יממן את הטיסה שלך לקאריביים בפסח הבא? מילא הם, העניים, אין להם הרבה הוצאות. הם יוכלו לחיות גם בלי קופסאות השימורים של האפונה וגזר אותן אנו מחלקים, אבל אנחנו – איך נוכל לחיות כפשוטי העם, בלי חימום רצפה תת קרקעי וברזים מעוצבים בצורת ברבור?״
ישנם מנהלי כספים רבים שעושים את מלאכתם נאמנה ויותר מזה

כתיבה יפה וכיפית
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
לפי הכותרת די ברור מיהו 'זלמן הנורא'...

רק לי זה הציק?

ישנם מנהלי כספים רבים שעושים את מלאכתם נאמנה ויותר מזה

כתיבה יפה וכיפית
1. הכותרת מטעה מעט.
2. הסיפור לא בא לתאר את דמותם הכללית של מנהלי הכספים, והכותב אינו מתיימר להבין ולו במעט כיצד פועלות קופות צדקה. הסיפור הוא אך ורק על דודי מנהל קופת ׳עונה עשוקים׳ ועל רעהו מנהל הקופה בדימוס, ואם מישהו מכיר אותם והם נפגעו - שלחו להם את התנצלותי הכנה. כל קשר בין הדמויות בסיפור לדמויות אמיתיות או לקופות צדקה אמיתיות, מקרי בהחלט.
 
נערך לאחרונה ב:

ישיבע בוחער

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
לפי הכותרת די ברור מיהו 'זלמן הנורא'...
לאיזו כותרת אתה מתכוין?
אני עדיין מנסה לנחש מיהו 'זלמן הנורא', וכבר הרצתי כמה סרטים בראש רק את הבוטנים לא כ"כ הצלחתי לחבר...;)
 

M . A

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה והפקת סרטים
1665680856438.png



אבל -
הכותרת מטעה מעט.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
התקדמות צפויה אבל יפה.
אוה.
תפוחי האדמה והגזר שלנו בערבי פסחים ירעבו ללחם (או למצות)
כשהוא מדבר, הוא אומר "או למצות", או לא אומר?
אם הוא אומר, למה הסוגריים. אנחנו לא מדברים עם סוגריים. ואם הוא לא אומר, זה לא אמור להיכנס.
המחשבות הכלואות שהציקו לו מתחילת הערב התפרצו בבת אחת, והוא ירה אותן בזו אחר זו. ״אתה לא מספר לי כלום,״ התלונן בזעם. ״מנהל המוסדות מתנהג כאילו אני איזה ילד קטן, אתה מתנהג אפילו יותר גרוע ורק דורש ממני לעשות דברים מוזרים בלי לתת עליהם הסברים, ושניכם מצפים שאציית כאילו נרצעתי לך לעבד עולם״. קולו הפך להיות גבוה, פניו האדימו. ״אני לא יודע מה אתה חושב, אבל כבר מזמן חלפו הימים בהם הייתי העוזר שלך ויכולת לצוות עליי מה שאתה רוצה. אני אמנם מכבד אותך, אבל אם תזלזל בי אני לא אקבל זאת. תדבר אליי בגובה העיניים, או שלא תדבר בכלל״.
קולו של ר׳ מוישה נשבר. ״מהיכן נביא אנחנו פרנסה לביתנו?״ הוא שאל בקול בוכים. ״מי ישלם על השיפוץ שהתחלתי בבית? מי יממן את הטיסה שלך לקאריביים בפסח הבא? מילא הם, העניים, אין להם הרבה הוצאות. הם יוכלו לחיות גם בלי קופסאות השימורים של האפונה וגזר אותן אנו מחלקים, אבל אנחנו – איך נוכל לחיות כפשוטי העם, בלי חימום רצפה תת קרקעי וברזים מעוצבים בצורת ברבור?״
״אנחנו מדברים על ׳זלמן הנורא׳״ השיב ר׳ מוישה ואצבעותיו רטטו בפחד איום...
בלי להיכנס לשאלה האם מתוארת פה תופעה או יצור פרי הדמיון, אנשים מן הישוב לא מדברים ככה, בטח לא בשיחות אחד על אחד.
גברים בוגרים לא לופתים צווארונים מהר כל כך, והם גם לא רוטטים דקות ספורות לאחר מכן בפחד איום.
על דבריו של דודי אפשר איכשהוא להחליק, להגיד שהוא איבד עשתונות וגם ככה הוא לא בוגר מדי. ועדיין הניסוח מוזר לי. ר' מוישה?! הוא לא נשמע ככה בשאר השיח. הוא נשמע בוגר, שקול ורציני.

אם זה כן קטע הומור אשמח לעדכון, כי לא הבנתי את זה עד כה.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
התקדמות צפויה אבל יפה.

אוה.

כשהוא מדבר, הוא אומר "או למצות", או לא אומר?
אם הוא אומר, למה הסוגריים. אנחנו לא מדברים עם סוגריים. ואם הוא לא אומר, זה לא אמור להיכנס.



בלי להיכנס לשאלה האם מתוארת פה תופעה או יצור פרי הדמיון, אנשים מן הישוב לא מדברים ככה, בטח לא בשיחות אחד על אחד.
גברים בוגרים לא לופתים צווארונים מהר כל כך, והם גם לא רוטטים דקות ספורות לאחר מכן בפחד איום.
על דבריו של דודי אפשר איכשהוא להחליק, להגיד שהוא איבד עשתונות וגם ככה הוא לא בוגר מדי. ועדיין הניסוח מוזר לי. ר' מוישה?! הוא לא נשמע ככה בשאר השיח. הוא נשמע בוגר, שקול ורציני.

אם זה כן קטע הומור אשמח לעדכון, כי לא הבנתי את זה עד כה.
אני אסביר:
סגנון הכתיבה שלי הוא בדרך כלל שונה בתכלית, עמוק ומורכב (לעיתים מורכב מדי) והרבה יותר מקצועי.
בתקופה זו אני מתמודד עם מחסום כתיבה קטן, והדרך שלי להתגבר עליו היא פשוט לשפוך את כל מה שיש לי בפנים החוצה, בלי הגהות, בלי תיקונים, היישר מהמוח הקודח אל המחשב (דרך אגב, שיטה מעולה). הסיפור הנוכחי הוא התוצאה.
באופן כללי, הסיפור עוד לא החליט מה הוא רוצה להיות, ולכן מעורבים בו קטעים מסוגים שונים. קטע אחד הוא פרודיה על ספרות זולה, והקטע הבא הוא הספרות הזולה בעצמה. קטע אחד מתיימר לתאר רגשות עדינים מדוייקים, ובקטע הבא הכול מוגזם ומוקצן בצורה נוראית וחסרת חן. עם זאת אוכל לומר שאין בסיפור שום קטע שנכתב ברצינות, דבר שבוודאי יתבהר בפרק/ים הבא/ים.
אני באופן אישי מאוד אוהב את הקטעים שאני יוצר ללא מחשבה, בעיקר בגלל שאני חושב שזה נחמד לעיתים לפרוץ את הכללים היבשים. לדוגמא, המילים ׳או למצות׳ שמופיעות בסוגריים, שבאמת לא ברור מי אומר אותן, ובאופן מוזר למדי אני חושב שזה דווקא נחמד, כי לדעתי בלבול הקורא הוא אחד מאבני היסוד של הספרות.
 
נערך לאחרונה ב:

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
פרק שלישי (עוד לא האחרון):

====

״זלמן הנורא?״ שאל דודי בחשש. ״מי זה?! מעולם לא שמעתי את השם שלו!״

״נו, בוודאי!״ הגיב ר׳ מוישה, המבט המפוחד עדיין בעיניו. ״מעטים עלי אדמות זכו להיחשף לשמו של זלמן הנורא, ומעטים עוד יותר הורשו לחשוף את שמו של האיש לאנשים אחרים. שמו של זלמן ותארו המלא נשמרים תחת מעטה סודיות קפדני, כך שרק קומץ של אנשים שמחזיקים בתפקידי מפתח חשובים זכאים להיחשף לשם ולהעלות אותו על דל שפתותיהם״.

ר׳ מוישה הרים לפתע את ראשו, נותן מבט בוחן בדודי. ״אני מכיר אותך לא מהיום,״ הוא אמר בקול שהיה בו גוון של אזהרה. ״מצד אחד אתה בחור מוכשר שיכול לנהל היטב את כספי המוסדות. מצד שני, אני לא משוכנע שהתבגרת לחלוטין. עדיין אני יכול לזהות אצלך ניצוצות של שובבות ילדותית. אתה חייב להבין, דודי, שהפגישה שלנו הערב שונה מכל פגישה אחרת שנכחת בה עד היום. כאן, בפגישה הזו, לא תוכל להשתמש בקסם האישי שלך כדי לחפות על חוסר הרצינות שלך. הסודות שתשמע היום מוכרחים להיות כמוסים בליבך לעד, לא תוכל לחשוף אותם לאנשים אחרים ואחר כך לפטור את עצמך בהתנצלות מגומגמת. אתה חייב להבין שמכאן ואילך אתה לא ניצב מולי או מול מנהל המוסדות, אלא מול זלמן הנורא בכבודו ובעצמו. זלמן הנורא אינו מתרשם מקסם אישי, הוא אינו מבין בדיחות, והוא לא מקבל תירוצים ומריחות. לא תוכל להסתיר ממנו דבר. אתה חייב לציית היטב לכל מה שאומרים לך, אחרת רע ומר יהיה גורלך״.

דודי נראה מורתע מעט מאזהרותיו של ר׳ מוישה. ״אני לא מבין,״ הוא אמר בטון הססני שלא התאים לו. ״מי הוא זלמן הנורא? באיזה תפקיד מחזיק האיש הזה שהצליח להטיל עליך, ר׳ מוישה החד והשכלי, כזו אימה? האם הוא צדיק כלשהו? מקובל בעל כוחות עוצמתיים ונדירים?״

״לא ולא״. השיב ר׳ מוישה נחרצות. ״זלמן הנורא אינו מקובל. הוא גם לא צדיק במיוחד. למעשה, אני בספק אם הוא לומד אפילו דקה ביום״.

״אז מיהו? מי האיש הזה?״ איבד דודי את סבלנותו.

ר׳ מוישה השתהה לרגע, נהנה לראות את דודי מתוח עד עמקי נשמתו. הוא נשם נשימה עמוקה, ואז פלט את הסוד הגדול:

״זלמן הנורא הוא קופירייטר״.

עיניו של דודי שהיו עד עתה פעורות בסקרנות, התכווצו ברגע אחד. מבע מאוכזב ומבולבל נח על פניו.

״אתה רציני?״ הוא שאל בקול המום. ״זה הסוד הגדול? בשביל זה אתה מריץ אותי ערב שלם? בשביל זה כל ההקדמות המאיימות האלו? הכול בשביל פגישה מטופשת עם קופירייטר?״

״היזהר בדבריך, דודי!״ עצר אותו ר׳ מוישה מלהמשיך ולדבר. ״אל תאמר דברים שאתה עתיד להתחרט עליהם! אנשים שילמו מחיר יקר על זלזול בכבודו של זלמן הנורא, גם כשזה נעשה בשוגג!״

דודי החל לחשוד שמדובר במתיחה מאורגנת היטב. ״אני לא מבין,״ הוא אמר בתסכול. ״מה זה השטויות הללו? ממתי אנחנו מתכוננים כל-כך לפגישה עם קופירייטר? ממתי קופירייטר מכנה את עצמו בשמות תואר מוזרים וצריך להישמר כל-כך מלפגוע בכבודו? מי זה האיש הזה שאנחנו כל-כך זקוקים לו? יש מיליון קופירייטרים בשוק, רק ביממה האחרונה קיבלתי שלושים מיילים מכאלו שרוצים לעבוד איתנו. מה פשר ההבלים האלו?״

״אני אסביר,״ אמר ר׳ מוישה בנחת. ״אתה צודק שהשוק מלא בקופירייטרים, אתה צודק שבדרך כלל מדובר באנשים רגילים מן השורה שתפקידם מסתכם בהמצאת רעיונות שיווקיים קליטים שיגרמו לתורמים להוזיל מממונם עבור המוסדות, אולם כאן במקרה שלנו לא מדובר במשהו דומה. אפילו לא קצת. זלמן הנורא הוא דמות נשגבת, מיוחדת מאין כמותה, שאין לה תחליף. הוא חולש על התחום החשוב ביותר, החזק ביותר, שבלעדיו מוסדות רבים לא יהיו קיימים, והוא היחיד שעושה זאת. אין לו מתחרים, אין אף אחד שיכול להתקרב לרמת הגאונות שלו, והוא לא חייב לנו שום דבר״.

ר׳ מוישה פתח את דלת הרכב, אוויר ירושלמי קר זרם פנימה.

״החל מהרגע,״ אמר ר׳ מוישה בטון דרמטי, ״החיים שלך עומדים להשתנות. מכאן ואילך אתה לא אדם רגיל. אתה הופך באחת מאדם פשוט וחסר טרדות לחבר במועדון אפל ומסתורי של אנשים שנושאים עליהם את העול העצום של הסוד הנורא. תחשוב על זה, דודי, תחשוב אם אתה מוכן, אם אתה בשל מספיק וחזק מספיק כדי להחזיק את הסוד הזה ולשמור עליו״.

דודי עטה מבע רציני, מהורהר. לאחר מספר שניות הוא התעשת, בעיניו ניצת זיק נחוש. ״אני מוכן, ר׳ מוישה״, הוא אמר בקול בטוח. ״אתה יכול לסמוך עלי״.

״אם כן,״ אמר ר׳ מוישה בשמחה גלויה. ״בוא ונצא״.

השניים יצאו מהרכב, טורקים את הדלתות אחריהם. הם פסעו בשתיקה במשך דקה וחצי, כאשר ר׳ מוישה מכונס במחשבותיו ודודי נמנע מלהפריע לו.

״זה כאן״. אמר ר׳ מוישה פתאום.

דודי הביט לימינו, הייתה שם גדר אבנים גבוהה, במרכזה קבוע שער חלוד עליו היה תלוי שלט שהכריז ״אין כניסה לזרים! כלב נושך מאוד!״. ר׳ מוישה ניגש אל השער, מקיש עליו מספר נקישות. השער נפתח בחריקה.

מאחורי השער נחשפה חצר חשוכה ומוזנחת, במרכזה ניצב בניין אבנים עתיק. ר׳ מוישה פסע פנימה, אל תוך החצר, דודי נשרך אחריו.

כשחצה דודי את קו השער הוא הבחין בדמות גבוהה, עטויה שחורים. כנראה האדם שפתח את השער. ״שלום!״ קרא דודי בהיסוס, הדמות לא הגיבה.

״אל תבזבז את זמנך״, יעץ ר׳ מוישה. ״האיש הזה לא יענה לך. הוא נשבע לשרת את זלמן הנורא בשתיקה, והוא לעולם לא יפר את נדרו״.

דודי כבש את תמיהתו, ממשיך לפסוע אחרי ר׳ מוישה. בליבו הוא קיבל החלטה לנסות ולקצר את הפגישה כמה שיותר. הסיטואציה הייתה מוזרה לו, ופחד מוזר החל להזדחל לליבו.

בכניסה למבנה האבן הייתה תלויה עששית, בתוכה נר דולק. ר׳ מוישה עקר את העששית ממקומה, פוסע ונכנס אל תוך מבנה האבן. דודי נשם נשימה עמוקה לפני שנכנס, מנסה להתגבר על החשש המוזר שאחז בו. מבלי משים נשלחה ידו אל חגורתו, שם היה תלוי נרתיק ובתוכו מיכל גז פלפל אותו הוא רכש בגל הפיגועים האחרון. המגע במיכל הפלסטיק המעוגל השרה עליו ביטחון, והוא נכנס פנימה, מביט סביבו במהירות.

זה היה חלל לא גדול, עשוי אבנים שחורות גדולות מכוסות אזוב מערות. מלבד הפתח ממנו הם נכנסו לא היו פתחים נוספים, גם לא חלונות. העששית הפיצה אור צהוב מהבהב, צללים קודרים שייטו על הקירות. קולות מהדהדים בקעו משום מקום, צלילים שלא הזכירו שום דבר ששמע דודי בחייו.

״מה הולך כאן?״ הוא שאל את ר׳ מוישה בפחד גובר. ״מה זה המקום הזה?״

״זו המאורה״. השיב ר׳ מוישה בביטחון מוחלט. ״בוא אחריי, אל תשאל שאלות״.

דודי שאל את עצמו לאן מתכוון ר׳ מוישה ללכת, כאשר למראית עין היה החלל ריק לגמרי וחסום מכל צדדיו. ר׳ מוישה לעומתו נראה כמי שיודע בדיוק מה הוא עושה. הוא צעד בפסיעות בטוחות, מתקרב אל אחת הפינות הרחוקות והמוסתרות. דודי צעד אחריו ברגלים רועדות, מבחין לתדהמתו בפתח מרובע שהיה פעור בקרקע, בתוכו היה סולם עץ רקוב.

מספר שניות לאחר מכן עמדו ר׳ מוישה ודודי בתחתית הסולם, באולם גדול שרצפתו הייתה מלאה מים עד לגובה הקרסוליים. בקצה האולם הייתה קבועה דלת פלדה, משני צידיה עמדו שומרים לבושי מדים שחורים ואוחזי לפידים. ״הגענו!״ לחש ר׳ מוישה. ״כאן, מאחורי השער הזה, יושב זלמן הנורא״.
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
סיפורי קריאייטיבי לחלוטין.
אהבתי את החיבור הבלתי אפשרי בין אנשים כביכול רגילים
למקרים ומראות הזויים ומדומיינים.
אכן, כפי שציינת,
הסיפור לא עונה על שום כלל.
אבל נחמד באמת לרענן את המוח מידי פעם בלקרוא כלום על כלום.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
סיפורי קריאייטיבי לחלוטין.
אהבתי את החיבור הבלתי אפשרי בין אנשים כביכול רגילים
למקרים ומראות הזויים ומדומיינים.
אכן, כפי שציינת,
הסיפור לא עונה על שום כלל.
אבל נחמד באמת לרענן את המוח מידי פעם בלקרוא כלום על כלום.
הסיפור הוא לא על כלום (יש מסר בסוף שמצדיק את כל ההזיה הזו).
והמציאות יותר הזויה ממנו.
בקיצור, יש למה לחכות...
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
פרק רביעי (אחד לפני האחרון). אשמח לקבל תגובות


===

דודי פסע באיטיות בעקבות ר׳ מוישה, המים העכורים חודרים לתוך נעליו, מרטיבים את גרביו. ״לא יכולת לומר לי להביא נעליים סגורות?״ שאל בטרוניה.

ר׳ מוישה הביט בו באכזבה. ״על זה אתה חושב?״ נזף. ״במקום להתכונן לקראת הרגע המכונן אתה חושב רק על הנוחות שלך?״

דודי השתתק, מבין שהוא כרגע בעמדת נחיתות. ׳אני אמצא את הדרך להתנקם בו׳ הבטיח לעצמו. ׳עכשיו זה לא זמן מתאים׳.

הם פסעו בדממה, מתקרבים באיטיות אל שער הפלדה. ליבו של דודי החל להלום בקצב מהיר, רעדה קלה טלטלה את עצמותיו.

השניים כבר היו קרובים ממש לדלת הפלדה, כאשר נשמעה הצרחה.

דודי מעולם לא שמע צרחה כזו. היא הייתה כה עוצמתית, עד שקולה בקע מעבר לדלת הפלדה הכבדה, מתגלגל בחלל האולם כשאגה של אריה זועם. אזניו של דודי כמעט ונחרשו, האבנים הכבדות סביבו רטטו, גלים נמוכים נעו במים שעל הקרקע.

לרגע אחד קפא דודי על מקומו, שערותיו סומרות. ברגע שלאחר מכן הוא התעשת, שולף במהירות שיא את מיכל הגז המדמיע, מכוון אותו בתזזיתיות לכל הכיוונים, שפתיו פולטות נהמות משונות של אימה.

ברגע בו נשלף מיכל הגז, אירעו כמה התרחשויות:

שני השומרים הדוממים שעמדו משני צדי הדלת ניתקו ממקומם, צועקים בשפה לא מוכרת, מזנקים לעבר דודי האוחז את המיכל בידו. ר׳ מוישה התנער מהמחשבות העמוקות בהן היה שקוע, על פניו ניכרה אימה של ממש, והוא זעק לעבר דודי: ״עזוב את זה! זרוק את זה!״ דודי, שאזניו צפצפו כתוצאה מהצרחה, לא שמע את הקריאות והמשיך להשתולל כשבידיו מיכל הגז, אצבעותיו מנסות ללא הצלחה לפתוח את ניצרת הביטחון.

אילו היו השומרים מגיעים אל דודי ומצליחים להניח עליו את ידיהם, ייתכן ולעולם לא היה דודי זוכה להיחשף לסוד שמאחורי דלת הפלדה. למזלו של דודי, האיש שליווה אותו היה ר׳ מוישה, שבעבר נכח מספר פעמים בשיעורי אמנות לחימה מסוג ׳קונג פו׳ למתחילים. כך, ברגע בו ראה ר׳ מוישה את השומרים רעולי הפנים מזנקים לעברו של דודי, הוא מיהר לכוון לעבר דודי בעיטה מסובבת מדויקת הידועה בכינויה ׳סצ-טוי׳. הבעיטה שאמורה הייתה לפגוע בדייקנות במיכל הגז המדמיע ולהרחיק אותו מידיו של דודי, פגעה במקום זאת בכתפו ובקצה ערפו, והוא הושלך ארצה אל תוך המים העכורים כשהוא צווח בכאב ובהלם. תוך כדי כך, ר׳ מוישה שלא היה בכושר ולא התאמן מזה שנים רבות, לא הצליח להתייצב לאחר הבעיטה, והוא קרס בחוסר שיווי משקל על דודי, מועך את כתפו וגורם למיכל הגז המדמיע להתעופף ולשקוע בתוך המים.

השומרים שכבר כמעט והגיעו לדודי נעצרו בפתאומיות, ולהפתעתו של דודי המתייסר הם פרצו בצחוק אדיר, חסר מעצורים, ממלמלים מילים זרות שנשמעו כמו חריקה של מזלג על גבי שולחן נירוסטה. דודי, שניסה להבין באיזו שפה הם מדברים, הצליח לזהות פעמים רבות את המילה ׳גיג׳, אף על פי שלא מובן היה לו מה פשר המילה ומה היא באה להביע.

צחוקם של שני השומרים הקשוחים הרגיע מעט את דודי, והוא הצליח לאזור כוחות ולהתרומם מתוך המים, ואפילו לסייע לר׳ מוישה שכנראה נקע את קרסולו (לא ברור אם בגלל הבעיטה או בגלל הנפילה) ונראה כאוב ומיוסר. החשש הגדול של דודי היה ממצב בו ר׳ מוישה יאבד את יכולת התפקוד שלו, וישאיר אותו להתמודד לבדו עם הסיטואציה הכי חסרת היגיון שדודי חווה בחייו.

לבסוף, לאחר כשתי דקות של התארגנות ולאחר איסוף מגבעת משקפיים ועט נובע ששקעו בתוך המים, ניצבו ר׳ מוישה ודודי שוב על עומדם, מלוכלכים וקרועי בגדים. התרוממות הרוח של ר׳ מוישה שקעה בעקבות המאורעות האחרונים, והוא נראה נרגז כשצלע לעבר דלתות הפלדה. כשהיו השניים במרחק של מטר בודד מהדלתות, הסיטו שני השומרים שמצדי הפתח את הבריחים הכבדים שנעלו אותן, והן נפתחו בחריקה מעוררת אימה, כאשר הן חושפות מאחוריהן חדרון זעיר וצפוף.

החדרון, בניגוד לשאר חלקי המבנה, היה מודרני יחסית. היה שם שולחן עץ כבד, עליו נח מכשיר טלפון קווי מיושן לצד מכשיר הקלטה מסורבל אליו היו מחובר מיקרופון זעיר. ערמות של מסמכים גדשו את השולחן, כמעט מסתירות את הדמות שישבה מאחוריו, מוסתרת בצללים.

דודי פסע פנימה, מנסה להתרגל לאור הצהבהב ששרר בחדר. הוא אימץ את עיניו, בוחן בסקרנות את הדמות הרכונה מעל השולחן.

זה היה איש צעיר, בסביבות גיל השלושים. הוא היה חיוור מאוד, נראה שלא נחשף לשמש במשך שנים. גופו היה צנום, עורו מלא חברבורות, שערו אדמדם-חום. הוא היה מכוסה בבגד חסר צורה שנראה כמו שק שנתפר בתפירות גסות, הבגד השתפל מראשו כמו טלית וכיסה את ידיות הכיסא עליו הוא ישב.

כשראה את ר׳ מוישה הוא המהם המהום מרוצה. ״פיצוחים!״ לחש בקול חורק.

״הבוטנים!״ נלפת ר׳ מוישה אימה, פותח בחיפוש קדחתני בכיסיו. הוא נראה לחוץ מאוד, תנועותיו תזזיתיות. רגעים ארוכים חלפו, רגעים שנדמו לדודי כמו נצח, עד שאנחת רווחה שנשמעה מצדו בישרה לו שר׳ מוישה איתר את הבוטנים. ״פחדתי שהם נרטבו במים״, שיתף ר׳ מוישה את דודי, בעודו מניח על השולחן את שקית הנייר החומה.

הדמות הכפופה שלחה יד ארוכה, ודודי התפלץ כשראה כמה רזה האיש. לרגע נראה היה שהאיש פונה לאכול את הבוטנים, אולם רגע לאחר מכן הבין דודי שהוא רק מרחרח אותם, כאילו בודק באמצעות חוש הריח שלו את טיבם.

״יפה״. לחש האיש בקולו החורק. ״עמדת בהתחייבות. אפשר להמשיך״.

ר׳ מוישה רכן לעבר האיש, פניו מביעות חנופה. ״אני מבקש רשות להציג בפניך את דודי, המלווה והיורש שלי״.

האיש נעץ עיניים בוערות בדודי, מהנהן הנהון קל בראשו. ״אתה רשאי לחשוף בפני היורש את התואר המלא שלי״, אמר.

ר׳ מוישה הזדקף, פניו מאירות. ״דודי״, הוא אמר בקול מלא רגש. ״הכר בבקשה את זלמן הנורא, המצנתק הצורח״.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
סיפורי קריאייטיבי לחלוטין.
לא כל-כך הבנתי את המילה ׳קריאייטיבי׳ בהקשר הזה.
אם הכוונה היא שהסיפור מכיל תוכן שיווקי או פרסומת למשהו, אז לא. הסיפור הוא דווקא די נשכני, ומטרתו היא לבקר תופעה מסוימת ולא לשווק אותה.
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
לא כל-כך הבנתי את המילה ׳קריאייטיבי׳ בהקשר הזה.
אם הכוונה היא שהסיפור מכיל תוכן שיווקי או פרסומת למשהו, אז לא. הסיפור הוא דווקא די נשכני, ומטרתו היא לבקר תופעה מסוימת ולא לשווק אותה.
קריאייטיבי זה יצירתי.
קצת גוגל...
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

תגובות
16
צפיות
2K

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה