אתרוג לחנוכה

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
כ"ג כסלו
ר' יענקל עמד נזעם מול בקבוקי שמן הזית הסדורים ברחבת הכניסה בצרכניית 'זול פה'. חוצפה פשוט חוצפה, חשב לעצמו, 11.90 לא פחות ולא יותר.. והוא נפנה כאחת ורץ החוצה לעבר צרכניית 'זיל הזול', שם נמכרו בקבוקי השמן ב8.90 בלבד.

אבל חוששני שקצת הקדמנו את המאוחר..

כ"ז אלול
בעצומם של ימי הרחמים והסליחות, צעד לו ר' יענקל מיודענו אל ביתו של ר' ירוחם, שיר הזדמזם לו מתחת לשפמו, ורגליו ספק הלכו ספק רקדו כל אותה הדרך.
ומה ראה ר' יענקל לשמוח שמחה יתירה, ימים ספורים קודם יום הדין?
אלא חזקה עליו מצות השמחה בחג הסוכות, ואם חלילה אתרוג נאה לא יהיה ברשותו, כיצד יוכל לקיים מצוה זו?! וכבר אמרו חכמים שלשים יום קודם החג דורשים מעניינו של חג.
לפיכך הזדרז ושם פעמיו אל ביתו של ר' ירוחם בעל האתרוגים, שמא יקדמנו אחר.
וכל אותה הדרך כבר גלגל ר' יענקל במוחו את מראה האתרוג: צבעו זהוב, חברבורותיו עדינות, ללא שמץ וכתם, פיטם מתנוסס בראשו, ריחו העז נישא למרחוק וכולו אומר הדר.
ר' יענקל התמוגג כאשר שמע בעיני רוחו, את קריאות ההתפעלות של מתפללי בית הכנסת, אפילו הרב, נראה היה שהגניב את מבטו בשעת ההקפות..
אין ספק שר' יענקל זכאי לאתרוג שכזה, הרי בט"ו בשבט טעם ממרקחת האתרוגים שהתברכה על ידי תריסר צדיקים, פלח מהאתרוג שבירך עליו גדול הדור, ושלל סגולות שר' יענקל מסרב לחשוף לציבור.

נשאיר את ר' יענקל בביתו של ר' ירוחם, ואת ערימת השטרות שנפרד מהם, תמורת היהלום שבכתר.

כ"ד כסלו
ר' יענקל נכנס לביתו שעה קלה לפני הדלקת הנרות, ועצר כהלום רעם מול בקבוק השמן זית שהמתין לו סמוך לחנוכייתו.
- ביילא, קרא בקול, היכן הבקבוק שרכשתי אך אתמול?
- כנראה שהוא בארון הבקבוקים, השיבה ביילא.
- ו..? שאל ר' יענקל בקוצר רוח.
- את הבקבוק הזה קנית בדרכי הביתה, לאחר שיעורה של הרבנית נחמה.
- וכל זה למה לך? הוסיף ר' יענקל להקשות, בעודו קולט את מדבקת המחיר שעדיין התנוססה על גבי הבקבוק - 30 שקלים, שומו שמים..
- הרבנית הזכירה בשיעור, אמרה ביילא בקול רועד, שהידור מצוה הוא להדליק בשמן זית הראוי למאכל, וחשבתי שמי כמוך ישמח להיות מן המהדרין במצוה......
 
נערך לאחרונה ב:

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
חזק!
 
  • תודה
Reactions: 2u2

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
ועכשיו נעבור לשלב הביקורת.

הרצון היה להעביר כמה נקודות:
א. התפארות חיצונית במצוה.
ב. פעמים שאנחנו לא שוקלים נכון את היחס להידור מצוה, בעוד שברור לנו משום מה שאתרוג הוא דבר שמשלמים עליו (אגב, ומה עם לולב והדסים?), מדוע בנר חנוכה נסתפק משמן שעשוי מגרעיני הזית, בעוד ששמו זית משובח לא יקר ממנו בהרבה.
ג. עיסוק מוגזם בסגולות.
(ד. תעירו כל מה שלא נראה לכם)

האם לדעתכם/ן המסר ברור דיו?
 
נערך לאחרונה ב:

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
ועכשיו נעבור לשלב הביקורת.

הרצון היה להעביר כמה נקודות:
א. התפארות חיצונית במצוה.
ב. פעמים שאנחנו לא שוקלים נכון את היחס להידור מצוה, בעוד שברור לנו משום מה שאתרוג הוא דבר שמשלמים עליו (אגב, ומה עם לולב והדסים?), מדוע בנר חנוכה נסתפק משמן שעשוי מגרעיני הזית, בעוד ששמו זית משובח לא יקר ממנו בהרבה.
ג. עיסוק מוגזם בסגולות.
(ד. תעירו כל מה שלא נראה לכם)

האם לדעתכם/ן המסר ברור דיו?
ברור.
רק שכדאי לשנות את התגית ל"שיתוף".
התגית ביקורת ספרות לא שייכת לכאן.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ועכשיו נעבור לשלב הביקורת.

הרצון היה להעביר כמה נקודות:
א. התפארות חיצונית במצוה.
ב. פעמים שאנחנו לא שוקלים נכון את היחס להידור מצוה, בעוד שברור לנו משום מה שאתרוג הוא דבר שמשלמים עליו (אגב, ומה עם לולב והדסים?), מדוע בנר חנוכה נסתפק משמן שעשוי מגרעיני הזית, בעוד ששמו זית משובח לא יקר ממנו בהרבה.
ג. עיסוק מוגזם בסגולות.
(ד. תעירו כל מה שלא נראה לכם)

האם לדעתכם/ן המסר ברור דיו?
המסר די ברור, אם כי חשוב לדעת שפעמים רבות האברכים לא עושים זאת מחוסר שיקול הדעת.
מצות אתרוג היא מדאורייתא, והאתרוג הוא הפרי היחיד שנאמר עליו 'הדר', ויש דברים שפוסלים את האתרוג מעיקר הדין.
לעומת זאת, מצות נר חנוכה אינה אלא מדברי סופרים, ומעיקר המצווה אפשר להדליק לכתחילה בשמנים ופתילות שפסולות לנר שבת, אף על פי שאינם דולקים היטב. אלא שמצינו ברמ''א (סי' תרעג ס''א) ש'מצוה מן המובחר' בשמן זית, ואף על פי כן כתב הרמ"א שנהגו במדינות אלו להדליק בנר של שעווה, שאורן צלול כמו שמן. ומבואר שיסוד ההידור בשמן זית הוא משום שאורו צלול, ולא משום שהדליקו בו במנורה שבבית המקדש. וכן היא משמעות הגמרא (שבת כג.) 'כיון דשמע לה להא דרבי יהושע בן לוי מהדר אמשחא דזיתא, אמר 'האי צליל נהוריה טפי''.
אם כן, ברגע שגם שמן זית 'מזוכך' אורו צלול היטב, אין שום סיבה להדר דווקא בשמן שראוי לאכילה, שרמת החמיצות שלו נמוכה יותר.
ולמרות שיש שכתבו שיש עניין להדר בשמן שיותר דומה לשמן שדלק בבית המקדש, חשוב להבין את רמת ההידור שבזה.
העניין של הסגולות נראה די מלאכותי ומודבק, ויש מספיק אברכים שלא רודפים אחרי סגולות, ולעומת זאת קונים ד' מינים במחירים גבוהים.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
המסר די ברור, אם כי חשוב לדעת שפעמים רבות האברכים לא עושים זאת מחוסר שיקול הדעת.
מצות אתרוג היא מדאורייתא, והאתרוג הוא הפרי היחיד שנאמר עליו 'הדר', ויש דברים שפוסלים את האתרוג מעיקר הדין.
לעומת זאת, מצות נר חנוכה אינה אלא מדברי סופרים, ומעיקר המצווה אפשר להדליק לכתחילה בשמנים ופתילות שפסולות לנר שבת, אף על פי שאינם דולקים היטב. אלא שמצינו ברמ''א (סי' תרעג ס''א) ש'מצוה מן המובחר' בשמן זית, ואף על פי כן כתב הרמ"א שנהגו במדינות אלו להדליק בנר של שעווה, שאורן צלול כמו שמן. ומבואר שיסוד ההידור בשמן זית הוא משום שאורו צלול, ולא משום שהדליקו בו במנורה שבבית המקדש. וכן היא משמעות הגמרא (שבת כג.) 'כיון דשמע לה להא דרבי יהושע בן לוי מהדר אמשחא דזיתא, אמר 'האי צליל נהוריה טפי''.
אם כן, ברגע שגם שמן זית 'מזוכך' אורו צלול היטב, אין שום סיבה להדר דווקא בשמן שראוי לאכילה, שרמת החמיצות שלו נמוכה יותר.
ולמרות שיש שכתבו שיש עניין להדר בשמן שיותר דומה לשמן שדלק בבית המקדש, חשוב להבין את רמת ההידור שבזה.
העניין של הסגולות נראה די מלאכותי ומודבק, ויש מספיק אברכים שלא רודפים אחרי סגולות, ולעומת זאת קונים ד' מינים במחירים גבוהים.
אתה באמת נותן לי רעיון לכתוב על שיקולי בחירת ארבעת המינים, והטרדת הרבנים..
מסכים לגמרי ששמן למאכל זה חומרא חדשה, שכנראה באה מביתו של הרב אלישיב, אבל אעתיק לך מויקי:
סאטירה היא טכניקה ספרותית אומנותית ששמה דבר מה (רעיון, התנהגות, מפלגה וכו') ללעג, ובדרך זו מביעה דעה, לרוב במטרה לגרום או למנוע שינוי. לרוב, שימוש בסאטירה מעורר צחוק, אך מטרתה המרכזית היא הביקורת באמצעים קומיים.
הסאטירה לרוב משלבת שימוש באירוניה וסרקזם עם צורות מבע קומי קלאסיות כמו:
  • הקטנה והגדלה - הקטנת או הגדלת גודלו של דבר מה, כדי לגרום לו להראות מגוחך או כדי שאפשר יהיה לבחון אותו מחדש.
  • הגזמה והקצנה - לקיחת סיטואציה ותיאורה בצורה מוגזמת ומנופחת, כך שהיא הופכת לנלעגת, וחולשותיה נראות ביתר בירור.
  • סמיכות - הצבתם של אלמנטים השונים מאוד בחשיבותם או מעמדים זה לצד זה.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אתה באמת נותן לי רעיון לכתוב על שיקולי בחירת ארבעת המינים, והטרדת הרבנים..
מסכים לגמרי ששמן למאכל זה חומרא חדשה, שכנראה באה מביתו של הרב אלישיב, אבל אעתיק לך מויקי:
סאטירה היא טכניקה ספרותית אומנותית ששמה דבר מה (רעיון, התנהגות, מפלגה וכו') ללעג, ובדרך זו מביעה דעה, לרוב במטרה לגרום או למנוע שינוי. לרוב, שימוש בסאטירה מעורר צחוק, אך מטרתה המרכזית היא הביקורת באמצעים קומיים.
הסאטירה לרוב משלבת שימוש באירוניה וסרקזם עם צורות מבע קומי קלאסיות כמו:
  • הקטנה והגדלה - הקטנת או הגדלת גודלו של דבר מה, כדי לגרום לו להראות מגוחך או כדי שאפשר יהיה לבחון אותו מחדש.
  • הגזמה והקצנה - לקיחת סיטואציה ותיאורה בצורה מוגזמת ומנופחת, כך שהיא הופכת לנלעגת, וחולשותיה נראות ביתר בירור.
  • סמיכות - הצבתם של אלמנטים השונים מאוד בחשיבותם או מעמדים זה לצד זה.
יש כאן גבולות שצריך לשמור שלא יטשטשו
סאטירה על העדר חיובית ורצויה, סאטירה על הלכה שלילית ואינה רצויה.
אם היתה השוואה בין החומרות היתה סאטירה רק על העדר, אבל אם אין השוואה ביניהם יש כאן גם סאטירה על ההלכה.
אני כשרקאתי את הפוסט חשבתי כיונתן אבל שזה בא נטו מבורות ולכן לא הגבתי. כעת אני מרשה לעצמי להגיב.
 
  • תודה
Reactions: 2u2

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
העניין של הסגולות נראה די מלאכותי ומודבק, ויש מספיק אברכים שלא רודפים אחרי סגולות, ולעומת זאת קונים ד' מינים במחירים גבוהים.
אני כשקראתי את הפוסט חשבתי כיונתן אבל שזה בא נטו מבורות ולכן לא הגבתי.
תודה על הביקורת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה