שיבושים שנכנסו לציבור מטעויות של זמרים

פצוץ

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
אשכול זה עלול להכיל פסוקים ולכן אין לקראו במקומות שאסור ללמוד בהם דברי תורה.
כתוב בפרשה (ראה)
וְשָׂמַחְתָּ֖ בְּחַגֶּ֑ךָ(דברים טז יד)וְהָיִ֖יתָ אַ֥ךְ שָׂמֵֽחַ׃ (דברים טז טו)
א בתורה אין את רצף המילים הללו, זה שילוב של שני פסוקים.
ב "ושמחת" זה ציווי על לעתיד ולכן הוא במלרע, מי ששר במלעיל משנה את משמעות הפסוק כאילו זה מעשה שהיה לשעבר.
לא הבנתי מה אתה מתכווין?
כל שיר ממוצע, מורכב- משני מקורות ביהדות!
 

אליהו אקספרס

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
בלת"ק
טעות שצרמה לי הרבה שנים,
שרים (לא יודע של מי השיר): "וְנִקֵּתִי דָּמָם, לֹא נִקֵּתִי" - שאין לו שום הבנה,
במקום: "וְנִקֵּתִי, דָּמָם לֹא נִקֵּתִי" -
היינו שהקב"ה ימחל לגויים על הכל, אך על דמם של בני ישראל - לא.
בב"א.
כעת ראיתי שהובא כבר לעיל...
 

אוהב ספר

משתמש פעיל
בשיר 'שנשתוקק' של נפתלי קמפה במילים 'שנהיה תמיד נענים בעת שנתפלל אליך' הוא אומר נענים בסגול סגול [כמו נהנים] במקום בפתח פתח.

השיר 'כי הם חיינו' ממשיך בהמשך הברכה-ואהבתך אל תסיר וכו', למרות שזה 2 חלקים בלי קשר, וכך הוא נוסח הברכה:
אַהֲבַת עולָם בֵּית יִשרָאֵל עַמְּךָ אָהָבְתָּ. תּורָה וּמִצְות חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים אותָנוּ לִמַּדְתָּ. עַל כֵּן יי אֱלהֵינוּ בְּשָׁכְבֵנוּ וּבְקוּמֵנוּ נָשיחַ בְּחֻקֶּיךָ. וְנִשמַח בְּדִבְרֵי תּוֹרָתֶךָ וּבְמִצְותֶיךָ לְעולָם וָעֶד: כִּי הֵם חַיֵּינוּ וְאֹרֶךְ יָמֵינוּ וּבָהֶם נֶהְגֶּה יומָם וָלָיְלָה: וְאַהֲבָתְךָ אַל תָּסִיר מִמֶּנּוּ לְעולָמִים. בָּרוּךְ אַתָּה יי. אוהֵב עַמּו יִשרָאֵל:
וברור שהמילים כי הם חיינו הם הסבר לכך שבשכבנו ובקומינו נשיח וכו', ואילו המילים ואהבתך וכו' הם חזרה על המשפט הראשון של הברכה כדי שיהיה מעין החתימה סמוך לחתימה.
 

פצוץ

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
בשיר 'שנשתוקק' של נפתלי קמפה במילים 'שנהיה תמיד נענים בעת שנתפלל אליך' הוא אומר נענים בסגול סגול [כמו נהנים] במקום בפתח פתח.

השיר 'כי הם חיינו' ממשיך בהמשך הברכה-ואהבתך אל תסיר וכו', למרות שזה 2 חלקים בלי קשר, וכך הוא נוסח הברכה:
אַהֲבַת עולָם בֵּית יִשרָאֵל עַמְּךָ אָהָבְתָּ. תּורָה וּמִצְות חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים אותָנוּ לִמַּדְתָּ. עַל כֵּן יי אֱלהֵינוּ בְּשָׁכְבֵנוּ וּבְקוּמֵנוּ נָשיחַ בְּחֻקֶּיךָ. וְנִשמַח בְּדִבְרֵי תּוֹרָתֶךָ וּבְמִצְותֶיךָ לְעולָם וָעֶד: כִּי הֵם חַיֵּינוּ וְאֹרֶךְ יָמֵינוּ וּבָהֶם נֶהְגֶּה יומָם וָלָיְלָה: וְאַהֲבָתְךָ אַל תָּסִיר מִמֶּנּוּ לְעולָמִים. בָּרוּךְ אַתָּה יי. אוהֵב עַמּו יִשרָאֵל:
וברור שהמילים כי הם חיינו הם הסבר לכך שבשכבנו ובקומינו נשיח וכו', ואילו המילים ואהבתך וכו' הם חזרה על המשפט הראשון של הברכה כדי שיהיה מעין החתימה סמוך לחתימה.
אם באת לתפוס כל שינוי בדקדקנות לשונו של כל זמר, אל תיכנס למיטה ...
אם הם משנים מילים נוסחאות אין סיבה שיפריעו להם דקדוקי לשון...
 

ץ

משתמש צעיר
יש מזמרים:
שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אֵין אָנוּ מַטְבִּילִין אֲפִילוּ פַּעַם אַחַת, במקום אֶחָת.
 

h.m Automation

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
אוטומציה עסקית
עימוד ספרים
שכל העמים...

1681713681237.png
 
נערך לאחרונה ב:

h.m Automation

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
אוטומציה עסקית
עימוד ספרים
שיבוש של עברית. כתבתי את זה כאן כי זה נמצא בשיר
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
יש שיבושים שדווקא לא נובעים מזמרים אלא מ'המון העם':

ב"פיוט" המפורסם ברוב קהילות ישראל (פחות אצל חרדים כמובן, אבל מקובל גם אצל רבים מהם)
"הודו על ארץ ושמים וירם קרן לעמו" הרבה מאוד אומרים 'הודו' כמו 'הודו לה' קראו בשמו' (לא מצליח לנקד..)
ולא 'הודו' מלשון הוד והדר, ההוד שלו.
כמובן שיבוש הנוגע ביותר כי כל אחד אומר זאת בפסוקי דזמרה מידי יום ולא רק כשמחזירים את ספר התורה..

2. בניגון "וכל קרני רשעים אגדע" הרבה מנקדים לא נכון את "וירד מים עד ים" בניקוד של 'וירד' מלשון ירידה, כמובן שאינו נכון אלא 'וירד' עם שווא על הרי"ש, מלשון רדיה (המלך ירדה בכל העמים מים עד ים, במהרה בימנו)
 

מזמור לתודה!!!

משתמש פעיל
יש לחיים ישראל ומשה מרגליות שיר בשם "רבות מחשבות"
הניקוד, כמה צפוי... לא כנכתב במשלי "רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ", אלא עם שווא בח'!
פתחתי את המקור (כרגיל, ככה אני) והתאכזבתי, עד שהם שרים שיר מהמקורות! אז לא שמעתי שוב, כדי לא להתרגל...
זה לא פשלה, זה כבר ה-'הלוך ילך' של הזמרים...
לפעמים אני תוהה האם זמרים פותחים תנ"ך לפני הכניסה לאולפן, או רק מתאימים את הטקסט ששמו לפניהם לפלייבק!
ועוד משהו, כשרואים אברך לא צעיר שמברך ברכת המזון ומסיים ב: "כפירים רעשו ורעבו.."... (במקום "רשו" כמובן)
זה בא בעיקר מגני הילדים, אולי הגננות לא עונות על ההגדרה של זמרות, אבל זה גם שיבוש שמקורו בשירה לא מדויקת.
 

ץ

משתמש צעיר
הניקוד, כמה צפוי... לא כנכתב במשלי "רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ", אלא עם שווא בח'!
בדרך כלל הזמרים מהפכים ח"פ לשווא. כמו " וַחֲסִידִים בְּרִנָּה יָגִילוּ" "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ"
(לא מצליח לנקד..)

איך מנקדים במחשב?

העתקה ממילון ממוחשב
אפשר להעתיק מהמילונים המקוונים את המילה המנוקדת בעזרת העתק-הדבק (cntrl+C, cnrtl+V), ולהשתמש רק באות המנוקדת. אחר כך צריך להתאים את המילה לגופן המתאים לטקסט שלנו.

ניקוד במחשב
אפשר לנקד בעצמנו במחשב. אפשר לנקד בקובצי Word, במצגות, בדואר אלקטרוני, בפייסבוק ועוד.

  1. כותבים את המילה שרוצים לנקד, ועומדים עם הסמן אחרי האות שרוצים לנקד. הניקוד ייכנס תמיד לאות שמימין לסמן.
  2. לוחצים על Caps Lock וגם על מקש Shift ומשאירים את שניהם לחוצים.
  3. לוחצים לחיצה קצרה על אחד ממקשי הספרות שבשורה שלמעלה. כל מקש ספרות ייתן סימן ניקוד אחר.


המקששם סימן הניקודסימן הניקוד
;שוואאְ
1חטף סגולאֱ
2חטף פתחאֲ
3חטף קמץאֳ
4חיריקאִ
5צירהאֵ
6סגולאֶ
7פתחאַ
8קמץאָ
9שׂין
0שׁין
חולםאֹ ; וֹ
=דגש או שורוקבּ ; וּ
\קובוץאֻ


איך מנקדים כמה סימנים באותה אות?

באותה אות יכולים להיות כמה סימנים.

דוגמאות: פַּ (דגש ופתח), שְׂ (במילה שְׂמֹאל, למשל – נקודה באות ש' שאומרת לקוראים איך לבטא את הש': sh (ש' ימנית) s או (ש' שמאלית), או (במילה הַשְּׂמֹאל, שבה יש גם דגש).

רצוי לנקד בסדר הזה:

דגשים ושורוק (נקודה באות).

ש' ימנית או שמאלית.

התנועה (קמץ, פתח, צירה, סגול, חיריק, קובוץ, וחטפים.

1. ראשית דגשים (או שורוק)

2. אח"כ נקודת השי"ן (היינוּ שׁח לעומת שׂח)

3. ואח"כ ניקוד התנועה (קמץ, פתח,).

טיפ אחרון: מומלץ לכתוב קודם את כל הטקסט ורק אחר כך לנקד אותו, כדי למנוע בלבולים וטעויות.
 

ץ

משתמש צעיר
הרבה ששרים את השיר "מה אשיב" במנגינה של קרליבך "אנה ה' כי אני עבדך א‍ני עבדך בן אמתך" שרים את המלה עבדך ב"מלרע".
האמת היא שהראשון "מלעיל" והשני "מלרע"
אָנָּה ה' כִּי אֲנִי עַבְדֶּךָ אֲ‍נִי עַבְדְּךָ בֶּן אֲמָתֶךָ
בכל אופן, אין בזה שינוי משמעות.
 

אם לא תשאל איך תדע

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
הרבה ששרים את השיר "מה אשיב" במנגינה של קרליבך "אנה ה' כי אני עבדך א‍ני עבדך בן אמתך" שרים את המלה עבדך ב"מלרע".
האמת היא שהראשון "מלעיל" והשני "מלרע"
אָנָּה ה' כִּי אֲנִי עַבְדֶּךָ אֲ‍נִי עַבְדְּךָ בֶּן אֲמָתֶךָ
בכל אופן, אין בזה שינוי משמעות.
אין מלרע יש מלעיל שרע לו
 

Harmonyapro

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני בכלל לא הבנתי מה הוא אומר שם.........[חשבתי שרק אני וכולם כן מכירים איזה פסוק עלום........ביננו שיר שהקטע הראשון שלו יפה והשני סתם הרס אותו]
יש איזה גירסא של מלכות שהם החליפו את הקטע השני.......
סורי על הקפצה,
אאל''ט השיר הולחן לבר מצווה של ילד שאימו נפטרה (אחיין של רכניץ?!) תקופה קצרה קודם לכן אחרי מחלה ה''י,
והמילים הן אכן ''אני האמא אתכם לעולמי עד''.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
סורי על הקפצה,
אאל''ט השיר הולחן לבר מצווה של ילד שאימו נפטרה (אחיין של רכניץ?!) תקופה קצרה קודם לכן אחרי מחלה ה''י,
והמילים הן אכן ''אני האמא אתכם לעולמי עד''.
האחים רכניץ הם תאומים. אשתו של אחד מהם נפטרה, והשיר הולחן בעקבות הצוואה של האם.
ואף אחד לא שינה את השיר.
 

Harmonyapro

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
האחים רכניץ הם תאומים. אשתו של אחד מהם נפטרה, והשיר הולחן בעקבות הצוואה של האם.
ואף אחד לא שינה את השיר.
זהו, זכרתי סיפור כזה במעומעם..
זה היה בן בכור-אישה צעירה עם הרבה עשיה, אז בכלל אפשר להבין מאיפה הגיע שיר כזה.
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
לא ממש הבנתי.
האמא נפטרה וכתבה בצוואה שילחינו שיר לזכרה עם המילים האלו?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  19  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה