שלום חברים, במאמר זה נסקור מעט את הקליגרפיה העברית,
וננסה לשרטט יחד כמה אותיות בתוכנת אילוסטרייטור.
מה זה קליגרפיה?
קליגרפיה להבדיל מטיפוגרפיה, מתייחסת לכתיבת האותיות עצמם במכשיר כתיבה כלשהו. הקליגרפיה לרוב תבוצע במכשיר כתיבה הקטום בראשו, דוגמת קולמוס או עט צפורן וגם נוצה שהוכשרה לכך.
טיפוגרפיה היינו 'סידור האותיות' בצורה הנאותה לעין הקורא, למשל, היררכיה- כותרת גדולה לעומת טקסט רץ קטן, יישורים של טקסט, חלוקת שורות וכל הקשור לזה.
כתיבה קליגרפית קיימת מאז שבני האדם כתבו.. בעברית הכתיבה פותחה מאוד כבר בתקופות מוקדמות, מהסיבה שתמיד כתבו ספרי תורה, גמרא, פירושים והלכה. כן! עד להמצאת הדפוס והתפתחותו לפני כ-500 שנה, כל הכתיבה של הספרים הללו נעשתה בצורה ידנית, ע"י סופרים אמנים שברוב המקרים גם היו תלמידי חכמים גדולים.
בין כתבי היד העברים העתיקים ביותר שנמצאים בידינו כיום, ניתן למנות את המגילות שנתגלו באיזור ים המלח, המתוארכות לאמצע ימי בית שני [המאה השנייה לפני הספירה]. בין המגילות נמצא ספר ישעיה בשלימות [ומוצג כיום בהיכל הספר במוזיאון ישראל].
נדב עזרא מ'פונטביט' בנה מחדש פונט על בסיס אחת הכתיבות מ'מגילות ים המלח', לפונט קוראים [איך לא?] "ים המלח". ונודף ממנו בהחלט ניחוח של 2000 שנה.. הנה דוגמא לשימוש בפונט:
נתקדם עוד כ-1000 שנה ויותר קדימה, וניתן כבר לחלק את הכתיבה ל-2 סגנונות עיקריים [כי יש הרבה משניים..], סגנון הכתיבה הספרדי שמבוצע באמצעות קולמוס, וסגנון הכתיבה האשכנזי שמבוצע באמצעות נוצה.
ועכשיו ל'מעיישה':
נפתח מסמך בתוכנת אילוסטרייטור.
נבחר בכלי מברשת הצורה [-Blob brush tool. מקש קיצור- Shift+B], ונקליק עליו דאבל קליק. מכיוון שאנו צריכים מכשיר כתיבה קליגרפי, נגדיר אותו כך:
את מכוון Fidelity שבראש החלון הקובע את ה'נאמנות' לשרטוט שניצור נגדיר כך, אפשרות זו תבצע 'החלקה' אוטומטית לשרטוט שנעשה, ותפתור את בעיית ה'רעידות הקלות' שלנו.
ניתן בהחלט לשרטט אותיות באמצעות העכבר ולא חייבים לוח גרפי לעניין זה [כל האותיות במאמר הזה בוצעו באמצעות העכבר במחשב נייד..].
אז אחרי שהגדרנו את כלי מברשת הצורה, נאשר את החלון ב-OK. במידת הצורך נעשה זום [-Ctrl + ] ונתקרב מעט.
שרטוט האות א' בכתיבה הספרדית (3 משיכות):
נמשוך קו אלכסוני מצד שמאל למעלה כלפי צד ימין למטה:
לאחר מכן נעמוד בצידו התחתון של הקו שיצרנו, בערך בין אמצע הקו לראש הקו השמאלי. ונמשוך קו כלפי מטה בעיגול, ו...לא נעזוב את העכבר.. כאשר נגיע ממול תחתית הקו האלכסוני נבצע משיכה לשמאל. משיכה זו נקראת "משיכת הלוך ושוב" [למטה ומיד לשמאל], אנחנו לא מרימים את מכשיר הכתיבה במשיכה הזו:
נעמוד בצידו העליון של הקו האלכסוני הראשון, כלפי ראש הקו הימני, ובגובה ראש הקו השמאלי, נמשוך משיכת הלוך ושוב לצד שמאל ומיד כלפי מטה, באופן שהיא תתחבר לקו האלכסוני בין האמצע שלו לבין ראשו הימני:
ויש לנו א'..
הנה כמה פונטים ידועים על בסיס הכתיבה הספרדית:
שרטוט האות ש' בפונט וסגנון שנקרא "ירושלמי" (6 משיכות):
ראשית, נמשוך "משיכה אלכסונית" לצד שמאל למטה באורך קצר, ומיד נמשוך ממנה "משיכה ישרה" לצד ימין, גם היא באורך קצר:
נמשוך משיכה אלכסונית מראש המשיכה כלפי מטה לצד ימין:
נעמוד כלפי ראש המשיכה שיצרנו בצד ימין, נמשוך משיכה ישרה-עגולה משמאל לימין [למעלה מעט]:
נעמוד שוב בצד ימין של המשיכה ה-3 שיצרנו, ונחזור על זה:
נמשוך משיכה באלכסון-קעור מ'קצה שמאל' של משיכה 3, כלפי גוף משיכה 2:
נמשוך שוב משיכה כזו, הפעם יותר ארוכה.. מ'קצה שמאל' של משיכה 4, כלפי הקצה התחתון של משיכה 2:
ויש לנו ש' בסגנון "ירושלמי".
רצוי מאוד להשתמש בגריד של קו מקווקו, לפחות כדי להגדיר את "ראש השורה" ואת "בסיס השורה", את הקווים המקווקוים נשים בשכבה נעולה.
זה יעזור לנו מאוד גם בהתמודדות עם אותיות כמו ל', שיוצאת מראש השורה, או אותיות סופיות שממשיכות מ"בסיס השורה":
ניתן גם להגדיר אלכסון פחות זוויתי למברשת הצורה שלנו, דוגמת זה:
ובאמצעותה ליצור א' בסגנון כזה:
ושווה כמובן להתנסות בעוד זוויות וסגנונות..
מקווה שנהניתם, ובהצלחה!
מאיר
וננסה לשרטט יחד כמה אותיות בתוכנת אילוסטרייטור.
מה זה קליגרפיה?
קליגרפיה להבדיל מטיפוגרפיה, מתייחסת לכתיבת האותיות עצמם במכשיר כתיבה כלשהו. הקליגרפיה לרוב תבוצע במכשיר כתיבה הקטום בראשו, דוגמת קולמוס או עט צפורן וגם נוצה שהוכשרה לכך.
טיפוגרפיה היינו 'סידור האותיות' בצורה הנאותה לעין הקורא, למשל, היררכיה- כותרת גדולה לעומת טקסט רץ קטן, יישורים של טקסט, חלוקת שורות וכל הקשור לזה.
כתיבה קליגרפית קיימת מאז שבני האדם כתבו.. בעברית הכתיבה פותחה מאוד כבר בתקופות מוקדמות, מהסיבה שתמיד כתבו ספרי תורה, גמרא, פירושים והלכה. כן! עד להמצאת הדפוס והתפתחותו לפני כ-500 שנה, כל הכתיבה של הספרים הללו נעשתה בצורה ידנית, ע"י סופרים אמנים שברוב המקרים גם היו תלמידי חכמים גדולים.
בין כתבי היד העברים העתיקים ביותר שנמצאים בידינו כיום, ניתן למנות את המגילות שנתגלו באיזור ים המלח, המתוארכות לאמצע ימי בית שני [המאה השנייה לפני הספירה]. בין המגילות נמצא ספר ישעיה בשלימות [ומוצג כיום בהיכל הספר במוזיאון ישראל].
נדב עזרא מ'פונטביט' בנה מחדש פונט על בסיס אחת הכתיבות מ'מגילות ים המלח', לפונט קוראים [איך לא?] "ים המלח". ונודף ממנו בהחלט ניחוח של 2000 שנה.. הנה דוגמא לשימוש בפונט:
נתקדם עוד כ-1000 שנה ויותר קדימה, וניתן כבר לחלק את הכתיבה ל-2 סגנונות עיקריים [כי יש הרבה משניים..], סגנון הכתיבה הספרדי שמבוצע באמצעות קולמוס, וסגנון הכתיבה האשכנזי שמבוצע באמצעות נוצה.
ועכשיו ל'מעיישה':
נפתח מסמך בתוכנת אילוסטרייטור.
נבחר בכלי מברשת הצורה [-Blob brush tool. מקש קיצור- Shift+B], ונקליק עליו דאבל קליק. מכיוון שאנו צריכים מכשיר כתיבה קליגרפי, נגדיר אותו כך:
את מכוון Fidelity שבראש החלון הקובע את ה'נאמנות' לשרטוט שניצור נגדיר כך, אפשרות זו תבצע 'החלקה' אוטומטית לשרטוט שנעשה, ותפתור את בעיית ה'רעידות הקלות' שלנו.
ניתן בהחלט לשרטט אותיות באמצעות העכבר ולא חייבים לוח גרפי לעניין זה [כל האותיות במאמר הזה בוצעו באמצעות העכבר במחשב נייד..].
אז אחרי שהגדרנו את כלי מברשת הצורה, נאשר את החלון ב-OK. במידת הצורך נעשה זום [-Ctrl + ] ונתקרב מעט.
שרטוט האות א' בכתיבה הספרדית (3 משיכות):
נמשוך קו אלכסוני מצד שמאל למעלה כלפי צד ימין למטה:
לאחר מכן נעמוד בצידו התחתון של הקו שיצרנו, בערך בין אמצע הקו לראש הקו השמאלי. ונמשוך קו כלפי מטה בעיגול, ו...לא נעזוב את העכבר.. כאשר נגיע ממול תחתית הקו האלכסוני נבצע משיכה לשמאל. משיכה זו נקראת "משיכת הלוך ושוב" [למטה ומיד לשמאל], אנחנו לא מרימים את מכשיר הכתיבה במשיכה הזו:
נעמוד בצידו העליון של הקו האלכסוני הראשון, כלפי ראש הקו הימני, ובגובה ראש הקו השמאלי, נמשוך משיכת הלוך ושוב לצד שמאל ומיד כלפי מטה, באופן שהיא תתחבר לקו האלכסוני בין האמצע שלו לבין ראשו הימני:
ויש לנו א'..
הנה כמה פונטים ידועים על בסיס הכתיבה הספרדית:
שרטוט האות ש' בפונט וסגנון שנקרא "ירושלמי" (6 משיכות):
ראשית, נמשוך "משיכה אלכסונית" לצד שמאל למטה באורך קצר, ומיד נמשוך ממנה "משיכה ישרה" לצד ימין, גם היא באורך קצר:
נמשוך משיכה אלכסונית מראש המשיכה כלפי מטה לצד ימין:
נעמוד כלפי ראש המשיכה שיצרנו בצד ימין, נמשוך משיכה ישרה-עגולה משמאל לימין [למעלה מעט]:
נעמוד שוב בצד ימין של המשיכה ה-3 שיצרנו, ונחזור על זה:
נמשוך משיכה באלכסון-קעור מ'קצה שמאל' של משיכה 3, כלפי גוף משיכה 2:
נמשוך שוב משיכה כזו, הפעם יותר ארוכה.. מ'קצה שמאל' של משיכה 4, כלפי הקצה התחתון של משיכה 2:
ויש לנו ש' בסגנון "ירושלמי".
רצוי מאוד להשתמש בגריד של קו מקווקו, לפחות כדי להגדיר את "ראש השורה" ואת "בסיס השורה", את הקווים המקווקוים נשים בשכבה נעולה.
זה יעזור לנו מאוד גם בהתמודדות עם אותיות כמו ל', שיוצאת מראש השורה, או אותיות סופיות שממשיכות מ"בסיס השורה":
ניתן גם להגדיר אלכסון פחות זוויתי למברשת הצורה שלנו, דוגמת זה:
ובאמצעותה ליצור א' בסגנון כזה:
ושווה כמובן להתנסות בעוד זוויות וסגנונות..
מקווה שנהניתם, ובהצלחה!
מאיר