אם חשבתם שההצלחה זוהרת מכל פינה, לכל מי שרק רודף אחריה, יואלי דיקמן הוא הדוגמא לאנשים שחתרו ועבדו בזיעת אפיים מתחת לפני השטח, עד שהגיעו לתוצאות משביעות רצון.
הדרך לא היתה קלה, וגם ההגעה למקום הפופולארי בו הוא מככב, היתה מלאה בתובנות מחשלות.
המנצח המוסיקאי, היוצר והמעבד יואלי דיקמן שהעולם מכיר, התחיל את דרכו כבר לפני יותר מעשור, כאשר שמו היה חסוי בהחלט ורק באולפן הוא נהגה ביראת קודש. היראה כמובן היתה מפני הצוות בישיבה בה הוא עשה שטייגען.
"היה אסור שידעו שאני מתעסק במוזיקה, זה לא התאים לרוח הישיבה. אממה, כן עסקתי במוסיקה והייתי מעורב בהפקות! אז היה לי שם כיסוי, שנקרא בפי השדרנים והאמנים 'י.ד.' יום אחד ראש הישיבה הגיע אליי ואמר : 'י.ד. בוא אליי לחדר' ואז הבנתי שעלו עליי".
יש תשובה כזו, שמסבירה מתי מעבד יכול לצאת עם יצירות לעולם המוסיקה?
"מעבד טוב שעושה את העבודה הנכונה, יכול לפרוץ. מעבד צריך סייעתא דשמיא באמת, ולא קלישאתית כזו, שרק מדברים עליה... מבחינת ההשתדלות שלנו, מעבד שיודע את תורת הקומפוזיציה, תורת היצירה, הרמוניה - כמו שצריך, את השפה הנכונה לתקשר עם הנגנים: מעבד צריך לדעת איך לעבוד עם הנגנים שמגיעים להקלטות באולפן ועליו לדעת כיצד לכתוב בשפה המוזיקלית של כל אחד מהם, את התפקידים שלהם, הבנויים על פי חוקי המוסיקה.
אבל הכי חשוב כדי להצליח – זה לעבוד מהנשמה. מעבד שלא יחשוב על שיקולים כספיים ויעשה את העבודה ממקום מוזיקלי, היצמדות לכללים ולחוקיים ומתוך אהבה - השמים הם הגבול להצלחתו".
כמה אתה מעריך שהאלקטרוניקה שחדרה לעולם המוסיקה, היא רק טרנד עובר?
"בכל התקפות בהיסטורית המוסיקה, היא עברה שינויים מבחינת הסגנון והאופי שלה, בטרנדים שבאים והולכים. כעת ניכנסה המוסיקה האלקטרונית לעולם, אגב, היא פחות פופולארית במוסיקה הישראלית, אלא יותר בכלל עולמית, וכעת חדרה גם למוסיקה החסידית...
יש כמובן צדדים איכותיים במוסיקה האלקטרונית, אך המוסיקה האותנטית לא תיעלם לעולם! היא תהיה לעולמי עד, כמו בכל התקופות בהיסטוריית המוזיקה שמתקיימים בה שינויים לפה ולשם אבל היא תישאר לעד.
אפשר להגדיר שהמוסיקה האלקטרונית טובה כ'פתרון'. יש אנשים שהיא מאד משמחת אותם כי יש בה תדרים שלא קיימים במוסיקה אותנטית, התדרים האלו יכולים לגרום לאדם להתחיל לרקוד כמעט בלי לשים לב, לשמוח ולרענן את מב הרוח. הדבר הנכון הוא לאחד מוסיקה אלקטרונית עם כלים חיים, ומי שמצליח לעשות זאת, לדעתי, זהו השילוב המנצח"
יצא לך לעבד פעם תשובה, מה ההגדרה למעבד טוב?
"מעבד מוצלח הוא זה שמשרת את הלחן ואת המלודיה בצורה הכי נכונה לשיר. זה תלוי מי הזמר ובעוד מרכיבים וגורמים. אבל לפעמים מעבד רוצה להראות את היכולות שלו ובגלל זה, לטעות בדרישה של השיר, ואגב, גם אני חטאתי בזה בתחילת דרכי.
בכל שיר יש לחן, והמעבד צריך לדאוג לא להסיר את תשומת הלב מהלחן. מעבד צריך להגביה את הלחן ולהאדיר את המנגינה למקומות גבוהים שכל אוזן תוכל להתרגש ממנה.
הלחן הוא השיר, ואנחנו צרכים לתת לו את המעטפת המדויקת למנגינה. לפעמים עיבוד, יכול להיות יותר מדיי דומיננטי ועם פוזיציה לא נכונה, להרוס את הלחן ואת המלודיה. עיבוד נכון וטוב, הוא זה שמשרת את המלודיה בצורה מדויקת".
כל יוצר משלים עם העובדה כי היצירות שלו, הן כמו הילדים שלו. ימים של השקעה, שימת הנשמה בתוך היצירה ועמל שמניב התרגשות מכל פסיעה ופסיעה בעולם. ובכל זאת, היחס והגאווה ביצירות, משתנה מאחת לשניה.
אז אחרי שהנחנו את מה שבוודאי תגיד, שאת כולם אתה אוהב, לאיזה עיבוד אתה הכי מתחבר?
"בכל תקופה יש את העיבוד שאני 'גאה' בו. העיבוד הראשון שהייתי גאה בו הוא 'כל ישראל' בדיסק של יוסף חיים שוואקי 'חביבין עליי' זה השיר הראשון שהייתי גאה בו באותה תקופה.
מהתקופה האחרונה יש לי עיבוד מדהים בתקליט של בערי וובר 'לעתיד לבוא'. זו יצירה שאני גאה לעמוד מאחוריה. יש לי כמובן גם את הפתיחים המטורפים להאסק, אבל אמרנו כבר, יצירות הם כמו ילדים וכולם היו בניי, אז נעבור לשאלה הבאה "
אם אנחנו מדברים לקראת יום העיון הקרב ובא בצעדי ענק לבית פרוג, ביום רביעי הקרוב בעז"ה, מה היית רוצה להעביר לדור המעבדים ואנשי הסאונד שכבר קם ומתהווה כאן?
"אני חושב שהדור הבא של אמני מוסיקה, אולפניסטים, מלחינים ומעבדים הוא דור איכותי עם יכולות לא פחות גבוהות מהדור הישן והטוב של המוסיקאים שעליהם גדלנו. ויש לו אפילו מעלות ופריבילגיות שלא היו קימות בדור המעבדים ההוא.
חשוב להפנים שהיכולת של מוסיקה טובה לגעת בנשמה, היא כלי מדהים שחשוב להיזהר ולעשות אותו הכי נכון והכי טוב שאפשר. ומי שזה בנשמה שלו, כנראה קיבל את היעוד לעשות זאת ובעז"ה להצליח.
הצעד הנכון שאני ממליץ לכל אחד שרוצה להצליח, אגב, בכל תחום שהוא, זה פשוט להיות עקשן, להתמיד ולפענח את התחום, וככול שלומדים יותר ומנסים, כמובן עם סייעתא דשמיא יד ביד - פשוט נכנסים לזה ובעז"ה עם כל הכלים הנכונים, מתפתחת יכולת להגיע ללב השומעים, לרגש ולחולל מהפכות".
צפו במופע שירה בציבור מבית 'קול ברמה'
עם השיר 'אבא' עליו ניצח יואלי דיקמן.
הדרך לא היתה קלה, וגם ההגעה למקום הפופולארי בו הוא מככב, היתה מלאה בתובנות מחשלות.
המנצח המוסיקאי, היוצר והמעבד יואלי דיקמן שהעולם מכיר, התחיל את דרכו כבר לפני יותר מעשור, כאשר שמו היה חסוי בהחלט ורק באולפן הוא נהגה ביראת קודש. היראה כמובן היתה מפני הצוות בישיבה בה הוא עשה שטייגען.
"היה אסור שידעו שאני מתעסק במוזיקה, זה לא התאים לרוח הישיבה. אממה, כן עסקתי במוסיקה והייתי מעורב בהפקות! אז היה לי שם כיסוי, שנקרא בפי השדרנים והאמנים 'י.ד.' יום אחד ראש הישיבה הגיע אליי ואמר : 'י.ד. בוא אליי לחדר' ואז הבנתי שעלו עליי".
יש תשובה כזו, שמסבירה מתי מעבד יכול לצאת עם יצירות לעולם המוסיקה?
"מעבד טוב שעושה את העבודה הנכונה, יכול לפרוץ. מעבד צריך סייעתא דשמיא באמת, ולא קלישאתית כזו, שרק מדברים עליה... מבחינת ההשתדלות שלנו, מעבד שיודע את תורת הקומפוזיציה, תורת היצירה, הרמוניה - כמו שצריך, את השפה הנכונה לתקשר עם הנגנים: מעבד צריך לדעת איך לעבוד עם הנגנים שמגיעים להקלטות באולפן ועליו לדעת כיצד לכתוב בשפה המוזיקלית של כל אחד מהם, את התפקידים שלהם, הבנויים על פי חוקי המוסיקה.
אבל הכי חשוב כדי להצליח – זה לעבוד מהנשמה. מעבד שלא יחשוב על שיקולים כספיים ויעשה את העבודה ממקום מוזיקלי, היצמדות לכללים ולחוקיים ומתוך אהבה - השמים הם הגבול להצלחתו".
כמה אתה מעריך שהאלקטרוניקה שחדרה לעולם המוסיקה, היא רק טרנד עובר?
"בכל התקפות בהיסטורית המוסיקה, היא עברה שינויים מבחינת הסגנון והאופי שלה, בטרנדים שבאים והולכים. כעת ניכנסה המוסיקה האלקטרונית לעולם, אגב, היא פחות פופולארית במוסיקה הישראלית, אלא יותר בכלל עולמית, וכעת חדרה גם למוסיקה החסידית...
יש כמובן צדדים איכותיים במוסיקה האלקטרונית, אך המוסיקה האותנטית לא תיעלם לעולם! היא תהיה לעולמי עד, כמו בכל התקופות בהיסטוריית המוזיקה שמתקיימים בה שינויים לפה ולשם אבל היא תישאר לעד.
אפשר להגדיר שהמוסיקה האלקטרונית טובה כ'פתרון'. יש אנשים שהיא מאד משמחת אותם כי יש בה תדרים שלא קיימים במוסיקה אותנטית, התדרים האלו יכולים לגרום לאדם להתחיל לרקוד כמעט בלי לשים לב, לשמוח ולרענן את מב הרוח. הדבר הנכון הוא לאחד מוסיקה אלקטרונית עם כלים חיים, ומי שמצליח לעשות זאת, לדעתי, זהו השילוב המנצח"
יצא לך לעבד פעם תשובה, מה ההגדרה למעבד טוב?
"מעבד מוצלח הוא זה שמשרת את הלחן ואת המלודיה בצורה הכי נכונה לשיר. זה תלוי מי הזמר ובעוד מרכיבים וגורמים. אבל לפעמים מעבד רוצה להראות את היכולות שלו ובגלל זה, לטעות בדרישה של השיר, ואגב, גם אני חטאתי בזה בתחילת דרכי.
בכל שיר יש לחן, והמעבד צריך לדאוג לא להסיר את תשומת הלב מהלחן. מעבד צריך להגביה את הלחן ולהאדיר את המנגינה למקומות גבוהים שכל אוזן תוכל להתרגש ממנה.
הלחן הוא השיר, ואנחנו צרכים לתת לו את המעטפת המדויקת למנגינה. לפעמים עיבוד, יכול להיות יותר מדיי דומיננטי ועם פוזיציה לא נכונה, להרוס את הלחן ואת המלודיה. עיבוד נכון וטוב, הוא זה שמשרת את המלודיה בצורה מדויקת".
כל יוצר משלים עם העובדה כי היצירות שלו, הן כמו הילדים שלו. ימים של השקעה, שימת הנשמה בתוך היצירה ועמל שמניב התרגשות מכל פסיעה ופסיעה בעולם. ובכל זאת, היחס והגאווה ביצירות, משתנה מאחת לשניה.
אז אחרי שהנחנו את מה שבוודאי תגיד, שאת כולם אתה אוהב, לאיזה עיבוד אתה הכי מתחבר?
"בכל תקופה יש את העיבוד שאני 'גאה' בו. העיבוד הראשון שהייתי גאה בו הוא 'כל ישראל' בדיסק של יוסף חיים שוואקי 'חביבין עליי' זה השיר הראשון שהייתי גאה בו באותה תקופה.
מהתקופה האחרונה יש לי עיבוד מדהים בתקליט של בערי וובר 'לעתיד לבוא'. זו יצירה שאני גאה לעמוד מאחוריה. יש לי כמובן גם את הפתיחים המטורפים להאסק, אבל אמרנו כבר, יצירות הם כמו ילדים וכולם היו בניי, אז נעבור לשאלה הבאה "
אם אנחנו מדברים לקראת יום העיון הקרב ובא בצעדי ענק לבית פרוג, ביום רביעי הקרוב בעז"ה, מה היית רוצה להעביר לדור המעבדים ואנשי הסאונד שכבר קם ומתהווה כאן?
"אני חושב שהדור הבא של אמני מוסיקה, אולפניסטים, מלחינים ומעבדים הוא דור איכותי עם יכולות לא פחות גבוהות מהדור הישן והטוב של המוסיקאים שעליהם גדלנו. ויש לו אפילו מעלות ופריבילגיות שלא היו קימות בדור המעבדים ההוא.
חשוב להפנים שהיכולת של מוסיקה טובה לגעת בנשמה, היא כלי מדהים שחשוב להיזהר ולעשות אותו הכי נכון והכי טוב שאפשר. ומי שזה בנשמה שלו, כנראה קיבל את היעוד לעשות זאת ובעז"ה להצליח.
הצעד הנכון שאני ממליץ לכל אחד שרוצה להצליח, אגב, בכל תחום שהוא, זה פשוט להיות עקשן, להתמיד ולפענח את התחום, וככול שלומדים יותר ומנסים, כמובן עם סייעתא דשמיא יד ביד - פשוט נכנסים לזה ובעז"ה עם כל הכלים הנכונים, מתפתחת יכולת להגיע ללב השומעים, לרגש ולחולל מהפכות".
צפו במופע שירה בציבור מבית 'קול ברמה'
עם השיר 'אבא' עליו ניצח יואלי דיקמן.
גם את מוזמנת ליום עיון מקצועי!
עם השמות הגדולים בתחום הסאונד
לרגל השקת קורס סאונד והפקות אולפן
בהנחיית אלישבע אבר
בית פרוג
ז'בוטינסקי 168 ב"ב
ההרשמה מראש | לנשים בלבד | כיבוד עשיר במקום
יום רביעי יג כסלו 11.12.19
בשעה 9:30
עם השמות הגדולים בתחום הסאונד
לרגל השקת קורס סאונד והפקות אולפן
בהנחיית אלישבע אבר
בית פרוג
ז'בוטינסקי 168 ב"ב
ההרשמה מראש | לנשים בלבד | כיבוד עשיר במקום
יום רביעי יג כסלו 11.12.19
בשעה 9:30
בתכנית:
יואלי דיקמן
מלחין מעבד מנצח ומפיק מוזיקלי
שותף בעשור האחרון באלבומים ובהפקות המרשימות והמושקעות במוזיקה היהודית חסידית
עומר קרני
מנכ"ל חברת Omer K. Acoustic Design, המתמחה במתן פתרונות אקוסטיים לתחום המקצועי והביתי. עומר בנה אולפנים למובילי הטכנאים, המפיקים והמוזיקאים בארץ.
עם פאנל מקצוענים בתעשיית המוזיקה:
חיים גוטסמן
מפיק, טכנאי מיקס והקלטות.
בעשור האחרון מיקסס והקליט עבור כמעט כל אמני המוזיקה החסידית
וכן ניהל והפיק מגוון רחב של פרוייקטים מהארץ ומחו"ל.
עדי נתנאלי
מעבד מוזיקאלי ומתכנת. מנכ׳ל אולפני סינטי מיוזיק, אולפני הקלטה דומיננטים בשוק המוזיקה והשידור בישראל, מתמחה בפיתוח סאונדים ודגימות ברמת גימור גבוהה שמשמשת מוזיקאים רבים בארץ ובעולם.
דור אסרף
מוזיקאי ומעבד מהשורה הראשונה
מנגן במגוון כלי נשיפה בהרכבים עם אברהם פריד, חנן בן ארי, יהורם גאון, עידן רייכל ועוד. בשנת 2015 הוציא אלבום אינסטרומנטלי שהיה מועמד לגראמי האמריקאי בקטגוריית מוזיקת עולם עכשווית.
אסף קליין
מורה ומרצה לסאונד והנדסת קול, מנהל טכני ברדיו קול חי, בעל נסיון רב באולפני הקלטות, קריינות ובחברות הגברה. בוגר לימודי סאונד, הגברה והקלטה. מתכנן אולפנים ומערכות סאונד
יואלי דיקמן
מלחין מעבד מנצח ומפיק מוזיקלי
שותף בעשור האחרון באלבומים ובהפקות המרשימות והמושקעות במוזיקה היהודית חסידית
עומר קרני
מנכ"ל חברת Omer K. Acoustic Design, המתמחה במתן פתרונות אקוסטיים לתחום המקצועי והביתי. עומר בנה אולפנים למובילי הטכנאים, המפיקים והמוזיקאים בארץ.
עם פאנל מקצוענים בתעשיית המוזיקה:
חיים גוטסמן
מפיק, טכנאי מיקס והקלטות.
בעשור האחרון מיקסס והקליט עבור כמעט כל אמני המוזיקה החסידית
וכן ניהל והפיק מגוון רחב של פרוייקטים מהארץ ומחו"ל.
עדי נתנאלי
מעבד מוזיקאלי ומתכנת. מנכ׳ל אולפני סינטי מיוזיק, אולפני הקלטה דומיננטים בשוק המוזיקה והשידור בישראל, מתמחה בפיתוח סאונדים ודגימות ברמת גימור גבוהה שמשמשת מוזיקאים רבים בארץ ובעולם.
דור אסרף
מוזיקאי ומעבד מהשורה הראשונה
מנגן במגוון כלי נשיפה בהרכבים עם אברהם פריד, חנן בן ארי, יהורם גאון, עידן רייכל ועוד. בשנת 2015 הוציא אלבום אינסטרומנטלי שהיה מועמד לגראמי האמריקאי בקטגוריית מוזיקת עולם עכשווית.
אסף קליין
מורה ומרצה לסאונד והנדסת קול, מנהל טכני ברדיו קול חי, בעל נסיון רב באולפני הקלטות, קריינות ובחברות הגברה. בוגר לימודי סאונד, הגברה והקלטה. מתכנן אולפנים ומערכות סאונד