לבנות בית חינוכי בכלים הנכונים. מאמר קצר על הערות לילדים

בס"ד

מאמר קצת מאת רות פ' יועצת חינוכית תורנית

כמה פעמים אפשר לבקש מהילד להכנס למקלחת?

ישנם הרבה הורים העומדים נבוכים מול השאלה למה הילד לא מקשיב לי? הם משתדלים להעביר לו את המסר בכל מיני צורות ולעיתים קרובות מרגישים תחושת תסכול וחוסר אונים אל מול זה שהילד לא נענה. ישנה התמודדות נפוצה שההורה מתאר שהילד מעין "חירש" לדרישות המשמעת. ההורה מבקש לאסוף והילד מתעלם. ההורה מבקש שהילד יבוא והילד פשוט לא שומע ולא מתייחס.

עבודה עם כלים נכונים יסייעו בתחושה של ההורה ליצירת אמון מול הילד. עפ"י הרב יחיאל יעקובסון, ישנם יותר ויותר הורים ומחנכים, הנוטים למתוח ביקורת על הילד גם על דברים שוליים מאוד וחסרי משמעות. הם מבקרים אותו על כל צעד ועל כל שעל וכל עניין פעוט שהילד עושה, תופס אותם במוכנות לתגובה אינסטינקטיבית כמעט למאורע. "למה אתה עושה ככה לאחיך? מתי כבר תהיה כמותו רגוע", למה אתה נוגע? מה אתה לא שומע? למה אתה לא יכול לבוא כשאני מבקשת? וכו'...

גם כשההורים מודעים לבעיה הם אינם מצליחים להתאפק. הם יודעים שהדבר יוצר מתח בבית ובכל זאת מרגישים שאם לו רק יגידו את המשפט הנכון, אזי יצליחו לתקן את נפשו של הילד והכל ישוב על מקומו בשלום.

אם ילד נורמלי במהלך היום יקח ויפנים את הביקורת שאנו בתור הורים ומחנכים נותנים על בסיס יום יומי, סביר להניח שהוא ייצא מדעתו. הילד לא יכול לשאת זאת. לפיכך בורא עולם עשה חסד עם אותם ילדים שסופגים כ"כ הרבה הערות ופשוט הפך אותם למעין "חירשים" להערות שמגיעות לכיוונם. הורים רבים מתארים שהילד פשוט לא שומע. כמו שמורותי היתה אוהבת לתאר בעבר, אני מדברת והמילים נכנסות לך באוזן אחת ויוצאות מהשניה. כן, כך באמת המצב. ננסה לתאר מצב שאנו מדליקים מזגן. ברגע שהמזגן נדלק אנו נשמע אותו. אם הוא ימשיך לפעול כל זמן שאנו פועלים בשיגרת יומנו אנו כבר לא נשמע את המזגן כי הוא כל הזמן עובד. כך עובדת הביקורת- ככל שנציין לילד במה התנהגותו לא תקינה, כך הילד לא יצליח לשמוע אותנו. בדיוק כמו שאנחנו לא שומעים את המזגן לאחר כמה שעות שהוא פועל.

אז איך ניתן להוריד ביקורת ולבנות יחסי אמון מול הילד באופן שירצה להקשיב לנו?

צורת התמודדות אחת היא להבין את עולמו הפנימי של הילד. להבין את העולם מצורת מבטו. ננסה לתאר לעצמנו שיש לידנו איש שמדבר אלינו וכל הזמן מציין איפה היינו לא בסדר. לאחר זמן מה היינו רוצים להפטר מהקול המעיק הזה. נכניס את עצמנו לנעליו של הילד שלא יכול להפטר מהקול שלנו וננסה לפתור אותו בעצמנו מזה. ננסה גם לשאול כמה האישיות שלנו בנויה מניסיון וכמה מביקורת "בונה"? האם כשנפלנו למדנו בעצם הנפילה ומעצם זה שאדם אחר בא לציין לנו להיזהר לא ליפול?

נדע להחכים ולדעת שהילד לומד מתוך ניסיון אישי שלו עם העולם ולא מתוך המילים שלנו כהורים.

מילים מיותרות יכולות רק לגרום נזק בטווח הארוך ליחסנו עם הילד ולביטחונו העצמי.

הפיתרון המעשי- הדרכה.

לנוכח הדברים, עלינו לתת לילד הצעה כיצד להתמודד עם הבעיה לא בשעת מעשה, אלא כהדרכה לפעם הבאה. ולא די בכך, אלא להקפיד לעשות זאת מתוך מקום אוהב בטונים נעימים ואוהדים, וכך נלך עם הילד ולא נגדו ונביא לשינוי מתוך הנאה של רצון לעשות טוב.




את המאמר כתבה הגב' רות פ' הי"ו מדריכת הורים, יועצת חינוכית, מרצה ומטפלת ריגשית.
על המחבר
N
ב"ה
כבר עשור מלווה הורים ומשפחות לבנות בית חינוכי לידיהם. את חוכמת החינוך למדתי משני רבותי שליט"א הרב יחיאל יעקובסון, ותלמידו הרב אברהם ברזילי.

מייל ליצירת קשר שאלות וייעוץ חינוכי וזוגי:
הוא שם המשתמש שלי במייל של גימייל.

תגובות

ננסה לתאר לעצמנו שיש לידנו איש שמדבר אלינו וכל הזמן מציין איפה היינו לא בסדר.
לאחר זמן מה היינו רוצים להפטר מהקול המעיק הזה.
נכניס את עצמנו לנעליו של הילד שלא יכול להפטר מהקול שלנו.
wow!
 
יפה מאוד!! כמה נכון!
לפעמים צריך לזכור שמצות ואהבת לרעך כמוך נכונה גם כלפי הילדים...
 

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  37  פעמים

אתגר AI

הצבע הירוק • אתגר 23

לוח מודעות

More from ניסן ייעוץ חינוכי

שתף את המאמר

למעלה