"אז אתה מבין? המשלוח עד הבית, ההזמנה מאוד פשוטה ונוחה, המחירים זולים, בקיצור - לא מבין איך לא חשבו על זה לפני כן".
"מה פתאום?! המוצרים באיכות מאוד נמוכה, האתר לא אמין, יש טענות על גניבות אשראי, למה להסתכן לחינם? לדעתי כל הרעיון הזה מטופש מיסודו וחבל שקם בכלל"
מכירים? דיונים כאלו קמים כל שני וחמישי, וכל עם ישראל דש בנושא הבוער הזה בתחום הצרכנות: טמו או אליאקספרס? באתר פרוג אפשר כבר לראות עשרות אשכולות על הנושא, והתגובות לעיתים קיצוניות ממש. ואכן, טמו ואליאקספרס מציעות שניהם מגוון רחב מאוד של מוצרים, באיכויות שונות ומגוונות ובמחירים זולים בהחלט. מהיכן להזמין נהיתה התלבטות קשה...
אז בגלל זה הגעתי להסכמה שצריך פעם אחת ולתמיד לאגד את הדעות וליצור תמונת השוואה כללית על שני ענקי הצרכנות הללו - טמו ואליאקספרס.
בואו נתחיל, זה יהיה מרתק!

1730119819825.png
הוותיק והטוב: אלי אקספרס.
אז מהו אתר אליאקספרס? אלי הוקם בשנת 2010 בארץ... סין כמובן, על ידי חברת עליבאבא והוא משמש בעצם כמתווך בין חברות ויצרנים ללקוחות. ניתן למצוא שם את כל סוגי המוצרים, כולל אלקטרוניקה, אופנה, כלי בית, מוצרי חשמל ועוד. ניתן לשלם בו בכרטיס אשראי בינלאומי ובצורה מאובטחת לחלוטין, כיוון שהוא ענק אינטרנט ולכן חשוב לו מאוד לשמור על בטיחות התשלום. על חלק מהמוצרים ניתן לשלם עם פייפאל אם אתם מעדיפים. רוב המוצרים באתר אלי מקוריים, ואליאקספרס מאמצת מעקב אחר חיקויים בשנים האחרונות. התחום המרכזי שאתר אליאקספרס מתעסק איתו הוא ביגוד ואלקטרוניקה, מה שאומר שיש שם מבחר ענק מהנ"ל, אך זה לא מבטיח על האיכות. מסתבר שבגלל הכמויות של מוצרי הביגוד והחשמל קשה לשמור על איכות מתמדת.

1730119779738.png

חדש ונוצץ: טמו
טמו הוקמה בשנת 2022 על ידי חברת PDD Holdings הסינית, ונחתה בארצנו בשנת 2023. כמו אליאקספרס, גם טמו משמשת כמתווכת בין לקוחות לחברות ויצרנים, וניתן למצוא שם את כל סוגי המוצרים. גם בה ניתן לשלם באשראי ובאמצעי תשלום אחרים. עיקר הטענה על חברת טמו היא שהיא אינה בטוחה ומאמצת מדיניות לא נכונה בעניין הגינות וישרות, וכך גם לפי הביקורות הרבות שעליה.

ההשוואה
בקנייה מרשתות האינטרנט, כמו בכל קניה רגילה, אנחנו שמים את הדגש על הנתונים הבאים, החשיבות מובאת לפי הסדר:
הבטיחות מהווה שיקול ראשון, כיוון שאם לא שמים לעיתים את האשראי על קרן הצבי. הקונה צריך להיות רגוע ולא לבדוק את חשבון הבנק בגלל הקניה שלו.
למחיר שיקול מכריע בבחירת החנות, כיוון שהוא הקובע בסופו של דבר האם נקנה את המוצר שבחרנו.
למרות שיקול המחיר, האיכות חשובה לנו מאוד. אנחנו רוצים מוצר עמיד ולא כזה שמתפרק אחרי שבוע.
כשהמשלוח הוא עוד כסף, פעמים רבות נוותר על המוצר. אותו דבר כשצריך לטרוח בשביל לאסוף אותו; לכן זה צד חשוב.
כשיש אבא ואמא למוצר שאנחנו קונים, נקנה בלב שקט יותר. כך זה בדרך כלל.
למי יש כח לחכות חודש עד שהמוצר יגיע? כשקונים מוצר, רוצים שהוא יגיע כמה שיותר מהר.
בחיפוש מוצר, אנחנו שמים דגש על כמות רבה יותר מהחיפוש שלנו.
אין ספק שנחמד יותר לקנות מאתר נגיש וברור מאשר במשהו מיושן. החוויה היא חצי דבר.
אמנם אנחנו לא בוחרים חנות לפי שירות כשאנחנו לא צריכים שירות, אבל כשיודעים שאתה לא לבד בתוך הדבר הסיני הענק הזה - ברור שקונים יותר בשקט.


בטיחות - טמו vs אלי
טמו מקבלת 3.5 ואלי 4.5
גם באלי, שהיא חברה בטוחה יחסית כיוון שהיא ענקית אינטרנט וחשוב לה לשמור על השם שלה כפי שאמרנו, קיימים מקרי גניבות אשראי. אבל עדיין, ניתן לומר שהיא בטוחה. לעומת טמו, שאמנם גם היא בטוחה, אך נדרשים אמצעי זהירות גדולים יותר, כיוון שהיא חלשה וחדשה.
אך בסופו של דבר, הבטיחות אינה מהווה שיקול מכריע בקנייה משני הרשתות.

מחיר - טמו vs אלי
טמו מקבלת 4.5 ואלי 4
עיקר הרווח בטמו לעומת אלי, זה שהיא זולה עוד יותר ממנה. שלא תטעו, גם אלי זולה מאוד, אבל כשמדובר על גרושים זה משנה... לכן, אף על פי שפער המחירים קטן, הוא קיים. ולכן בנקודה הזו טמו מקבלת את הקרדיט.

איכות - טמו vs אלי
טמו מקבלת 2.7 ואלי 3.5
אין ספק שמי שמחפש איכות המקום שלו הוא ברשת מקצועית ולא בחאפר. ואין ספק - במודגש - ששניהם מציעות מגוון רחב של ספקים, ולא על כולם ניתן לדרג את אותם כוכבים. אבל עדיין, בהסתכלות כללית - האיכות של טמו פחותה בהרבה. כנראה שבגלל שטמו עוד לא מנוסה מספיק האיכות יורדת אוטומטית. בקטע הזה אלי בהחלט מובילה.

משלוח - טמו vs אלי
טמו מקבלת 5 ואלי 2.7
הפער עצום. בקטע הזה טמו לא רואה את אלי בכלל. כל דיון שמשווה את שני הענקיות הללו יתמקד מהר מאוד בנושא המשלוח - טמו שולחת בחינם ועד הבית, ואלי לא תמיד בחינם ולא עד הבית, אלא לנקודת דואר מרגיזה שצריך לחכות בתור שעות בשביל לזכות לקבל את החבילה שלך. כך שזה עניין ממש מכריע לטובת טמו, שלוקחת פה בענק!
אבל אסור לשכוח שטמו חדשה, ולכן מנסה לשווק את עצמה בצורות מיוחדות. היא מצליחה, אין מה לומר, וכנראה שהחגיגות יגמרו מתישהו, אך בינתים היא כזו.

אחריות - טמו vs אלי
טמו מקבלת 5 ואלי 4.5
טוב, זה ודאי נובע מכך שטמו עוד חדשה ומנסה להציג את עצמה כנוצצת, כך שהתמכרות למדיניות ההחזרות החצי חינמיות של טמו מטופשת. אבל עדיין, טמו מוכיחה את עצמה כחנות שקל להתנהל מולה הרבה יותר מאשר מול אלי בקטע הזה של החזרות מוצרים ותלונות. כך שכרגע, ורק כרגע, טמו מובילה. ועדיין לא בפער משמעותי מדי.

מהירות - טמו vs אלי
טמו מקבלת 4 ואלי 4.2
זה כבר התלבטות של ממש, ויש כאלו שיאמרו שדווקא טמו יותר מהירה.
אבל כשמסתכלים על כך באופן סובייקטיבי, מגלים שגם בטמו וגם באליאקספרס זמן המשלוח משתנה מאוד ועומד על ממוצע שבועיים. כי אם המוצר שלך הוזמן יום לפני הטיסה בטמו ויום אחרי הטיסה באלי - ברור שתגיד שטמו יותר מהירה... כך שזה ממש לא שיקול, אבל עדיין בסקרון קצרצר הוכח שישנה עדיפות מסויימת לאלי על פני טמו.

מגוון ומבחר - טמו vs אלי
טמו מקבלת 3.5 ואלי 4.5
בשניהם יש מבחר עצום. אין מה לומר. אבל עדיין, כשאלי ותיקה ומכירה יותר היא יודעת על מה צריך לשים דגש יותר ועל מה פחות, היא מכירה את השוק ומתאימה את עצמה יותר בקלות לציבור. כך שבנקודה הזו אלי עדיפה עשרת מונים על פני טמו, אף על פי שבשניהם יש הכל.

נוחות - טמו vs אלי
טמו מקבלת 5 ואלי 3.7
כי אין מה לומר, אלי מיושן בהרבה מטמו, כמעט ולא השתדרג מ 2010 וקשה ומסורבל יותר להירשם, להתחבר ולחפש בו. לעומת טמו הנוצצת, שמציעה נוחות מירבית ויופי מקסים ומודרני. אם תשאלו אותי, זו סיבה מכריעה לכך שהיא תופסת את השוק. היא פשוט מציגה את עצמה בצורה מותאמת יותר מאלי. ולכן, אם אתם מחפשים נוחות קניה - טמו היא המקום המתאים.

שירות - טמו vs אלי
טמו מקבלת 5 ואלי 4.5
טמו מפנקת מכל הלב בנציגים.ות שנותנים שירות מכל הנשמה ובלבביות יוצאת דופן. כפי שאמרנו, טמו עדיין חדשה וחסרת ביסוס יציב, וזה יכול להסביר גם את העניין הזה, אבל שוב - בינתיים השירות אדיב מאוד. אלי אדיבים גם הם, ואפילו מאוד, אבל אין שם משהו מיוחד ויוצא דופן כמו בטמו.

לסיכום

טמו חדשה עדיין, ומנסה להציג את עצמה באור זוהר, "מהניילונים" כמו שנקרא. והיא גם מצליחה במידה רבה, אך חשוב לזכור שכנראה זה לא יישאר כך לנצח. אלי ותיקה וטובה, יציבה, בעלת מבחר ובלי בעיות מיוחדות. לכן ההמלצה שלי היא - בדברים קטנים תעדיפו את טמו. זול ונוח יותר. אבל ברכישות גדולות, אם יש לכם אופציה למשלוח חינם או בפרוטות תעדיפו את אליאקספרס, זה הכי בטוח שיכול להיות.
העדיפו את אלי לפחות עד שטמו יתייצבו על הכביש. בהצלחה!