"לקראת החגים: במעיני הישועה עושים לך סדר בתזונה בהריון – מיתוסים ועובדות שכדאי להכיר"

עם בואם של ימי החג, עולות שאלות רבות בקרב נשים בהריון: מה כדאי לאכול? ממה חשוב להימנע? האם יש אמת באזהרות השונות שסובבות את תקופת החגים? ד"ר אורי שטטמן, מומחה נשים במרכז הרפואי מעיני הישועה מספק תשובות מעודכנות ומפתיעות ל7 'עובדות' מוכרות שיכולות לשנות את התפיסה הרווחת על תזונה בהריון בימי החג.


1: אסור לשתות קפה בהריון​

באופן מפתיע, שתיית קפה בהריון אינה אסורה לחלוטין. ד"ר שטטמן מסביר: "ניתן לצרוך עד 200 מיליגרם קפאין ביום – כמות שמקבילה לכוס אספרסו אחת ביום, ללא כל חשש." בשורה משמחת לכל חובבות הקפה שחששו להיפרד מההרגל הזה למשך תשעה חודשים.

2: חייבים להימנע ממוצרי החלב​

מוצרי חלב מומלצים במיוחד, בעיקר אלו שמועשרים בויטמין D. "מומלץ להקפיד על מוצרי חלב – כמובן לשים לב שהחב מפוסטר, כמו גבינות קשות, חלב מועשר ויוגורט, ולהימנע מגבינות רכות או גבינות עובש או כאלו שעומדות במעדניה במים עומדים," מציין ד"ר שטטמן. אז בפעם הבאה שאתן נתקלות בשולחן מלא כל טוב בחג, תוכלו לבחור במוצרי חלב בטוחים ומזינים.

3: אסור לאכול דגים בהריון​

דגים הם דווקא מקור תזונתי נהדר לנשים בהריון, כל עוד בוחרים אותם בתבונה. ד"ר שטטמן ממליץ: "שתי מנות דגים מבושלים בשבוע הן אידיאליות. כדאי להעדיף דגים טריים (לא מהקפאה) וכאלו העשירים באומגה 3, ולהימנע מדגים משומרים ולא מבושלים." כך שתוכלנה ליהנות ממנת דג חמה בארוחת החג.

4: ירקות ופירות מסוימים מסוכנים בהריון​

ההפך הוא הנכון. ירקות ופירות מגוונים מומלצים במיוחד. "הם עשירים בויטמינים ומינרלים חיוניים להתפתחות העובר," אומר ד"ר שטטמן. סלט צבעוני בארוחת החג לא רק יוסיף טעם, אלא גם יתרום רבות לבריאותך ובריאות התינוק שבדרך.

5: אסור לאכול ביצים בהריון​

צריכה של 2 ביצים ליום דווקא מומלצת בהריון, כל עוד הן מבושלות היטב או מפוסטרות. "ביצים קשות או חביתות הן אפשרות בטוחה ומזינה, רק חשוב לשים את הדעת שלא לאכול חלילה ביציים חיות שלא בושלו – גם בקינוחים וכדו' " מסביר ד"ר שטטמן. אז אל תהססו לשלב אותן בארוחה.

6: מותר לשתות מעט אלכוהול בהריון​

ד"ר שטטמן מדגיש כי יש להימנע מאלכוהול לחלוטין במהלך ההיריון, גם בחגים. "אין כמות בטוחה של אלכוהול בהריון," הוא אומר. אז גם בימי החג, ותרו על הלגימה לכבוד בריאותכן ובריאות העובר.

7. אין בעיה לקנות אוכל נע ואוכל במשקל.​

ברעיון התשובה היא כן ולא, ד"ר שטטמן זהיר בדבריו ומתרה מפני הסכנות: "בשר ודגים נעים או משומרים (כלומר שלא בושלו), סלטים במשקל, אוכל לא משומר ובכללי כל אוכל רגיש לקיבה ובמיוחד כשהוא עומד באוויר הפתוח - כדאי להשאיר מחוץ לתחום, עדיף שתקנו באריזה סגורה ורק מאכלים מבושלים ומוכנים שאפשר לסמוך על הטריות והאיכות שלהם." אגב, זה כולל גם דגים מעושנים ונקניקים/נקניקיות למיניהם – הם לא ממש עשויים כל צורכם ולא בריאים להריון.


צפו:​





"החגים הם זמן לשמחה ולמשפחתיות, ואין סיבה שלא תיהנו מהארוחות תוך שמירה על בריאותכן. ד"ר שטטמן מזכיר: "עם מודעות נכונה, ניתן ליהנות ממגוון מאכלים גם בהריון. שימו לב להימנע מאלכוהול, להקפיד על טריות ואיכות המאכלים, לשמור על איזון בתזונה, ולפנות לרופא המטפל לקבלת המלצות מותאמות אישית."


אז כשתשבו לשולחן החג, אל תרימו ידיים מראש, זכרו – בעזרת קצת תשומת לב, תוכלו לחגוג, ליהנות ולשמור על עצמכן ועל העובר. חג שמח ובריא!