רקע סרטון פרק 5 ברסלב.jpg

איך מעצבים בית כנסת עם 2 תקרות | פרק 5
(קישור לסרטון נמצא בסוף הכתבה)


כאן בפרויקט הזה הבנתי, למה אנשים מעדיפים שנתחיל את העיצוב בהדמיה. ורק אחר כך שנתקדם לשרטוטים אדריכלים.
תמונה.jpg

בית הכנסת הזה כבר בנוי בבית שמש, והגודל שלו הוא 160 מ"ר והלקוח בא אלינו כי רצה שהתקרה תהיה יצירתית. ושתחבר בין החלונות שנבנו עם הפרשים לא שווים בניהם, וכן לקשר בין כל האלמנטים הקיימים בבית הכנסת. נקודה נוספת שהייתי חייב להתייחס אליה, זה שאין מקום כמעט למשחקי גובה, בגלל שחלונות עזרת הנשים כמעט צמודות לתקרה, וזה יחסום את הקול של החזן.
תקרה 1.jpg


התחלתי לעצב עם צורה שלקחתי מחלק בארון הקודש, וסביבו בניתי את הקו האחיד שאיתו נלך בכל העיצוב. לקחתי את החלונות שהרווח בין חלון שתיים לשלוש לא היה שווה לשאר. וקישרתי בניהם לבין החלונות ליד ארון הקודש, וככה ניצלתי את הרווח הלא אחיד בניהם כדי לחבר אותם בעין, וליצור כמעין קשתות מהם לחלונות האחרים, וככה בעצם עטפתי את האלמנט המרכזי שיישב באמצע, ובתוכו ויטראז'.

היו קצת שינויים ושידרוגים כפי שאתם רואים. וכבר התחלנו במשרד את השירטוטים.
תקרה 2.jpg

הכל היה כבר מוכן.

אבל אז הלקוח ביקש לשנות הכל, וכאן מגיע הפלוס הענק! בהתחלת עיצוב הדמיה כמו שאנחנו עושים, לפני שמתחילים שרטוטים שלקוחות פחות מבינים בהם ויותר קשה להם לדמיין את זה.
מכמה סיבות הוא ביקש סגנון יותר סולידי ומצד שני כבד. ללכת על סגנון קצת יותר מיושן אבל מצד שני מפואר.

תקרה בית המדרש.jpg

וכך התחלנו תקרה שניה, עם סקיצות ראשוניות הצלחנו לדייק את התכנון עד לפרטים הקטנים.
תקרה חדשה.jpg

וכפי שאתם רואים שילבתי ציורים של פסוקים מפרקי אבות שהלקוח מאוד התחבר אליהם, ועיצבתי להם תמונות בסגנון רומאי עתיק. את צבעי התקרה צבעתי בהמון נגטיב שיבליט את הפרשי הגבהים, ובתוכו משולב המון נגיעות של זהב עדין, ותאורה נסתרת חמה.
הוי רץ כצבי - Copy.jpg

במרכז ממוקם כיפה יפה. כשמשני צידיו משרביות לא בולטות מידי. אלא עם צבעים עדינים ומשתלבים, התקרה בנויה עם הפרשי גובה ניכרים מאוד. ושילוב מזגנים בכל המפלסים.

מסביב להכל שמתי סינר שקופץ חזרה לגובה האפס של התקרה, שלא יחסום את האקוסטיקה לחלונות עזרת הנשים שממוקמים צמוד לתקרה. וככה בעצם גם הנשים מרגישות חלק מבית הכנסת.
תקרה מתחת לעזרת הנשים.jpg

עיצוב מרכזי נוסף היה מתחת לעזרת הנשים, שזה בעצם התקרה הראשונה שרואים כשנכנסים פנימה לבית כנסת, שמרתי על אותה שפה עיצובית גם עם המשרביות וגם בצבעים, שילבתי בניהם את המזגנים. והוספתי מסביב תאורה נסתרת שזורקת אור דווקא על ארונות הספרים.

בלובי הכניסה למרות שהקיר הימני מדורג, הצלחתי להעתיק וליישר את המבט עם העיצוב, ולתת לו מרכז מיושר. גם כאן הוספתי את אותו אלמנט שרץ על הכל. אותו קו אותו עיצוב רק בקטן.
תקרה לובי כניסה.jpg

בעזרת הנשים שיכפלתי את הרעיון הכולל אבל עם עיצוב טיפה שונה, וגם כאן הוספתי במרכז הפרש גובה שיתפוס את המבט למרכז, ומצד שני ימשוך אותו לקיר המזרח.
תקרה עזרת הנשים.jpg

וככה, בתוצאה הסופית, ומכמות התגובות שאני מקבל ממבקרים במקום.
יצא תקרה באמת אחת מהיפות שעיצבתי.


ולהתראות בפרוייקט הבא.
אבי אשר | אדריכלות ועיצוב פנים לבתי כנסת
______________________________________________________

וידאו קצר וקולע, על "התהליך עיצוב בית כנסת" | פרק 5:
צפיה מהנה:



לינק לצפיה בוידאו של כל הסדרה בגוגל דרייב, לחצו כאן :

איך מעצבים בית כנסת | כל הפרקים – Google Drive