לאחר תקופה מלאת תהפוכות מערכת הבחירות חזרה למסלולה, ערב העימות הראשון של האריס והשני של טראמפ, הסקרים מתאזנים, אפקט הועידה והמומנטום הדמוקרטי נשחק מעט, וטראמפ חוזר להוביל אם כי בפערים נמוכים בתוך טווח טעות הדגימה.

בפרק הבא נעסוק בג'ורג'יה, עד לפני חודשיים נראה היה כי ג'ורג'יה בכיס של טראמפ ברוב הסקרים טראמפ לקח אותה בפער של 6-7%, אמנם פרישת הנשיא הקשיש, ועלייתה של סגניתו האריס לפרונט שינו את כללי המשחק.

נתחיל עם מעט היסטוריה ודמוגפיה הנחוצים ע"מ להבין את מגמות ההצבעה.


היסטוריה:


ג'ורג'יה המכונה 'מדינת האפרסק' ממוקמת בדרום- מזרח ארה"ב, באזור הנקרא 'חגורת התנ"ך' הנקרא כך ע"ש ריכוז גבוה במיוחד של נוצרים שמרנים, האזור כולל את כל דרום- מערב ארה"ב וחלקים ממרכזה, הוא מתחיל בטקסס במערב, גובל באוקיינוס האטלנטי במזרח, מרכז פלורידה מדרום ומשתרע עד לחלקים מאוהיו, אילינוי ומיזורי בצפון.

המדינה מתפרסת על 154,0000 קמ"ר- מקום 24 בשטחה ממדינות ארה"ב, ואוכלוסיתה מונה יותר מ-11,000,000 נפש. ג'ורג'יה גובלת בפלורידה מדרום, באלבמה מערב, האוקיינוס האטלנטי ודרום קרולינה ממזרח, וצפון קרולינה וטנסי מצפון.

בירת ג'ורג'יה אטלנטה הינה המטרופולין השישי בגודלו בארה"ב, עם 6.3 מיליון תושבים- דהיינו רוב תושבי ג'ורג'יה מרוכזים במטרופולין של אטלנטה, באטלנטה ממוקם נמל התעופה 'הרטספילד- ג'קסון אטלנטה' העמוס ביותר בעולם. ערים גדולות נוספות בג'ורג'יה: קולומבוס, סוואנה, אוגוסטה ומייקון.
1726011370685.png


המדינה מיוצגת ע"י 14 חברי קונגרס, מייצגים את 14 המחוזות של ג'ורג'יה.


ג'ורג'יה היא אחת מ-13 המושבות שהקימו את ארצות הברית של אמריקה, והיא הרביעית מתוכן שאישרה את חוקת ארה"ב ואת ההצטרפות לברית.

השנה היחידה שג'ורג'יה לא השתתפה בבחירות לנשיאות הייתה 1864 בזמן מלחמת האזרחים בה ג'ורג'יה עמדה במרכז מדינות הקונפדרציה שהתנגדו לנסיונות של הצפון לכפות על מדינות הדרום את ביטול העבדות.

אטלנטה, ג'ורג'יה

במפקד האוכלוסין של 2020 ג'ורג'יה שמרה על 16 האלקטורים שלה, בשונה משכנותיה פלורידה מדרום, וצפון קרולינה מצפון שהוסיפו לעצמן אלקטור נוסף במפקד 2020. מפקד זה הוא הראשון שג'ורג'יה לא מוסיפה לעצמה אלקטורים מאז 1990 שהוסיפה אלקטור אחד, בשנת 2000 הרוויחה 2 אלקטורים נוספים, ובמפקד של 2010 הוסיפה ג'ורג'יה אחד נוסף.


המרוץ לנשיאות:

עד לבחירות 2020 הצביעה ג'ורג'יה למועמד הרפובליקני לנשיאות ברציפות מהניצחון הגדול של רייגן בשנת 1984, למעט 1992 אז קלינטון הדרומי מושל ארקנסו לשעבר ניצח את בוש האב בג'ורג'יה וזכה בנשיאות בפער גדול (370-168). בשנת 1980 הצביעה ג'ורג'יה לקרטר יחד עם רוד איילנד, מרילנד מערב וירג'יניה ומינסוטה נגד כל מדינות ארה"ב שהצביעו לרייגן. בשנת 1968 זכה המועמד העצמאי וולס באלקטורים של ג'ורג'יה יחד עם שכנותיה אלבמה, מיסיסיפי, ארקנסו ולאיזיאנה שהן עד היום מרכז הכובד של 'חגורת התנ"ך'.


בבחירות 2020 נפל דבר וביידן ניצח את טראמפ בג'ורג'יה עם 0.23% בפער של 12,000 קולות בלבד. כזכור הניצחון הדחוק גרם לשיחת הטלפון המפורסמת של טראמפ עם מזכיר המדינה הרפובליקני רפנספרגר בה ניסה הראשון לגרום למזכיר המדינה למצוא 12,800 קולות 'אבודים'. שיחת הטלפון האומללה הזו גרמה לכתב אישום נגד טראמפ שהוגש ע"י מדינת ג'ורג'יה, פסק הדין ככל הנראה ינתן לאחר הבחירות אך מתן העדויות יתחיל כבר בשבועות הקרובים, מה שעלול לפגוע בתמיכה בו בקרב מצביעים עצמאיים ובשוליים של המחנה הרפובליקני המתון.


בכל מערכת הבחירות הנוכחית עד לפרישת ביידן טראמפ קיבל בסקרים הובלה ממוצעת של 6-7%, ונראה היה שג'ורג'יה חזרה למקומה הטבעי ובחירות 2020 היו תקלה מצערת בהיסטוריה של המדינה. אמנם לאחר פרישת ביידן ועליית האריס למרוץ מול טראמפ, הפער של טראמפ החל להישחק עד שכעבור שבועות מספר האריס הובילה עליו ברוב הסקרים. כרגע טראמפ התייצב מעט לאחר שחיקת המומנטום הדמוקרטי ומוביל באחוז או שניים עדיין בטווח טעות הדגימה.


ע"מ להבין מה אירע בג'ורג'יה בבחירות 2020 צריך לחזור מעט אחורה לשנת 2018, אז התמודדה חברת הקונגרס של ג'ורג'יה סטייסי אברהמ'ס על משרת המושל מול הרפובליקני בריאן קמפ, בסיום המרוץ קמפ ניצח בפער של 55,000 קולות. צריך לציין כי קמפ כיהן כמזכיר מדינת ג'ורג'יה בשעת הבחירות, מה שאומר שהוא הכריז על עצמו כמנצח בבחירות ואז פרש ממשרת המזכיר למשרת המושל, דבר שעורר טענות על ניגוד עניינים. אברהמס לאחר ההפסד הדחוק הקימה את ארגון 'Fair Fight Action' הפועל לרשום בוחרים דמוקרטיים חסרי השכלה (בעיקר שחורים) להצבעה, בשנת 2020 לפני הבחירות לנשיאות גייס הארגון עשרות אלפי מתנדבים שעברו דלת דלת באטלנטה מטרו ובחלק מהפרברים ורשמו להצבעה עשרות אלפי ויש אומרים מאות אלפי בוחרים דמוקרטים חדשים. את התוצאות היה ניתן לראות באחוזי ההצבעה של השחורים בג'ורג'יה, אם בשנת 2016 אחוז ההצבעה של השחורים בקרב כל המצביעים בג'ורג'יה היה 27%, בבחירות 2020 הוא כמעט השתווה לאחוז שלהם באוכלוסיה יותר מ- 29% מצביעים שחורים, כשאחוז השחורים באוכלוסיה עומד על 30.5%, וכזכור ביידן ניצח עם 12,000 קולות ואין ספק שביידן לקח את ג'ורג'יה בזכות הפעילות של אברהמ'ס. אגב, כל זה לא עזר לאברהמ'ס עצמה שהפסידה שוב למושל קמפ בבחירות 2022 בפער יותר גדול.

באופן כללי ג'ורג'יה ירדה ממעמדה כרפובליקנית בטוחה בשנים 2000-2008, ונהפכה לנוטה בסבירות גבוהה לרפובליקנים בשנים 2008-2016. אם בשנים 2000/2004 בוש ניצח את ג'ורג'יה בפער של 11.7%ו-16.6% בהתאמה, בשנת 2008 הפער ירד ל5%, ובשנת 2012 עלה מעט ל8%, ובבחירות 2016 טראמפ הביא 5.2% פער על קלינטון.

הירידה באחוזי התמיכה ברפובליקנים בג'ורג'יה נובעת מגידול מואץ באוכלוסיות מיעוטים המרוכזות באטלנטה ובפרבריה, ובירידה כללית בתמיכה של לבנים משכילים במפלגה הרפובליקנית.

למערכת הבחירות הנוכחית מגיעה המפלגה הרפובליקנית וטראמפ לאחר שורה של נצחונות במנהיגות המקומית בג'ורג'יה דבר שנותן תקווה שג'ורג'יה תחזור לידיים רפובליקניות, מסרטונים מלפני מספר חודשים ניתן לראות את טראמפ נכנס בהפתעה למסעדות באטלנטה המעוז הדמוקרטי הכמעט יחיד של ג'ורג'יה ומתקבל באהדה עצומה.

מצד שני האריס וסגנה וולץ בילו בשבוע שעבר בסיורי בחירות בסוואנה - אזור רפובליקני מובהק ולא התקבלו בקללות, נראה שהאריס מאמינה שהיא צריכה רק עוד מעט מצביעים חדשים כדי לקחת את ג'ורג'יה.

טראמפ לפני מספר שבועות כמעט ודפק את כל הקמפיין בג'ורג'יה כאשר בעצרת בחירות ירד אישית על המושל קמפ ואשתו, מאז הוא כבר הספיק להתנצל ולהתקוטט שוב. המושל בבחירות לנשיאות הוא אחת הדמויות המשפיעות ביותר על הקמפיין, הוא האחראי על מטה השטח של המפלגה, ואם הוא יפגע או יחליט לעבוד קצת פחות סיכוייה של האריס לקחת את ג'ורג'יה משתפרים פלאים, נראה שגם טראמפ הבין את זה ובאקט נדיר טרח להתנצל בפניו, כל זאת ללא העובדה שקמפ הינו מושל אהוד במיוחד בג'ורג'יה ולא כדאי להרגיז את הבייס במדינה המתנדנדת.

1726011589602.png


דרך אגב נספר שלקמפ יש עבר עשיר של דיכוי הצבעה, מכיוון שמשרד המושל ומזכיר המדינה אחראים על הבחירות הם יכולים לפסול עשרות ומאות אלפי הרשמות להצבעה בתואנות שונות ומשונות, זו שיטה רפובליקנית מוכרת שגם גרג אבוט מושל טקסס ודה סנטיס מושל פלורידה מיישמים אותה בפועל.


בפועל לקראת הבחירות הקרובות קשה מאד לחזות את התוצאה בג'ורג'יה שכנראה תהיה תלויה במספר משתנים, אחוזי ההצבעה של אטלנטה והקהילות השחורות שע"פ הסקרים הארציים מתכוונות להצביע לטראמפ באחוז מעט יותר גבוה משנת 2020, רצונו של המושל קמפ להוציא מצביעים, מידת ההתלהבות של קמפ לפסול הרשמות באזורים 'מסויימים', הצבעה יוצאת דופן של הבייס האדום ועוד.

גם בגזרת הנתונים היבשים הכל לא ממש ברור, מצד אחד בתפקידים המדינתיים כגון המושל ומזכיר המדינה, וכן בבית הנבחרים והסנאט המדינתי הרפובליקנים ניצחו ומחזיקים ברוב, וגם במשלחת הקונגרס היחס הוא 9-5 לטובת הרפובליקנים, היחס אינו היחס האמיתי של רפובליקנים מול דמוקרטים אלא פירות לעבודה של הרפובליקנים בשרטוט מפת המחוזות אחרי מפקד האוכלוסין של 2020.
בריאן קמפ, מושל ג'ורג'יה

מצד שני בסיבוב שני של הבחירות לסנאטורים של ג'ורג'יה שנעשו מיד לאחר בחירות 2020 ניצחו 2 הדמוקרטים (היו 2 מרוצים לסנאט בו זמנית בגלל שאחד מהם היה 'בחירות מיוחדות' אחרי התפטרות של הסנאטור) בפערים יותר משמעותיים מהפער הדחוק שהביא ביידן מול טראמפ. ג'ון אוסוף הדמוקרטי הדיח בסיבוב שני בשנת 2021 את דיוויד פרדו הרפובליקני בפער של 1.22% עם 45,000 קולות יותר מיריבו, ואילו דניאל וורנוק הדמוקרטי ניצח את קלי לופלר הרפובליקנית בפער של 2.08% עם 93,000 קולות יותר. הדעות חלוקות האם אפשר להתייחס למרוצי הסנאט הללו כמגמה משום שהסיבוב השני נעשה לאחר הפסדו של טראמפ וטענותיו על זיופים בג'ורג'יה ועימות פומבי עם מזכיר המדינה והמושל הרפובליקנים, כך שמי שהאמין לטראמפ לא יצא להצביע כי ממילא הבחירות מזוייפות, ומי שלא האמין גם לא יצא להצביע לאחר הטענות המופרכות של טראמפ. כמו"כ פרדו הסתבך עם שקרים שנחשפו שבועיים לפני הסיבוב השני כך שלקחת דוגמא מהמירוץ הספציפי הזה א"א, מה שבטוח שג'ורג'יה מאד צמודה וכל מעידה של מועמד יכולה להזיז כמה עשרות אלפי קולות שיכריעו את הבחירות.




כמה נקודות מעניינות על הסנאטורים של ג'ורג'יה: דניאל וורנוק הינו הדמוקרטי הראשון שניצח במרוץ לסנאטור של ג'ורג'יה משנת 2000, ג'ון אוסוף הוא הראשון שכיהן כסנאטור דמוקרטי של ג'ורג'יה משנת 2003 אז מקס קללנד הפסיד את המושב, כמו"כ וורנוק הוא השחור הראשון שמכהן כסנאטור של ג'ורג'יה ובכלל כסנאטור מטעם מדינה דרומית כלשהי, וכן אוסוף הוא היהודי הראשון שמכהן בתפקיד הסנאטור של ג'ורג'יה, ואף היהודי הראשון שמחזיק בתפקיד סנאטור של מדינה דרומית משנת 1878!


המרוצים לבית הנבחרים:

את ג'ורג'יה מייצגים בקונגרס 14 חברים, כל אחד תחת מחוז מארבעה עשר המחוזות של ג'ורג'יה.

הרפובליקנים שולטים שליטה מלאה במשלחת לקונגרס המונה 9 רפובליקנים מול 5 דמוקרטים בלבד, אם נשאל כיצד במדינה מתנדנדת השיגו הרפובליקנים רוב מוחלט במשלחת לקונגרס, נגלה את נפלאות שירטוט המפה מחדש. אחרי מפקד האוכלוסין של 2020 משרטטים מפה חדשה לחלק מחדש את המחוזות לפי האוכלוסיה שגדלה או התמעטה באזורים מסויימים, בג'ורג'יה בשונה מחלק ממדינות ארה"ב שמצריכות ע"פ חוק הסכמה דו- מפלגתית ע"מ לאשר את המפה החדשה או אישור בית משפט הרוב משרטט את המפה כיצד שנוח לו, ומכיוון שהרפובליקנים שולטים בבתים המדינתיים הם שרטטו מפה לשביעות רצונם.
1726012261982.png


הדמוקרטים של ג'ורג'יה כמו בכל ארה"ב מייצגים 5 מחוזות עירוניים, 4 מהדמוקרטים מייצגים את מטרופולין אטלנטה, והחמישי מייצג את המחוז המערבי הצמוד לאלבמה הכולל 3 ערים גדולות - קולומבוס, מייקון ואולבני.


הרפובליקנים פחות או יותר שולטים בכל מחוז שהוא לא אטלנטה או כולל בתוכו כמה וכמה ערים גדולות.

מה שמעניין שככל הנראה העבודה של הרפובליקנים בסנאט של ג'ורג'יה ובבית הנבחרים הייתה כל כך יסודית עד שלא נשאר אפילו לא מחוז אחד שהם יכלו להניח עליו את ידם ולא עשו זאת. כל המחוזות בסיכויי זכיה של 99% ומעלה הן הדמוקרטיים והן הרפובליקניים, למעט מחוז אחד שאחוז סיכויי הזכיה בו 'רק' 95% (למתעניינים מדובר במחוז ה-2 היחיד מבין הדמוקרטים שלא באזור מטרופולין אטלנטה).

מייקון, ג'ורג'יה

חברי קונגרס בולטים מג'ורג'יה:


הראשונה שבהם המייצגת את המחוז ה-14 היא מרג'ורי טיילור גרין, חברת קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית, טיילור- גרין הינה מהשוליים הקיצוניים ביותר של המפלגה ואף הואשמה באנטישמיות פרועה ע"י מספר אישי ציבור יהודיים וארגונים יהודיים. היא הניחה את ההצעה להדיח את ביידן מהנשיאות יום לאחר השבעתו, ותמכה בכל פלטפורמה אפשרית בטענותיו של טראמפ על זיוף הבחירות של 2020. ברקורד המרשים שלה יש מספר אמירות קיצוניות ביותר כגון להוציא להורג דמוקרטיים ביניהם קלינטון ואובאמה, השוואה בין רדיפות הדמוקרטים בתקופת הקורונה לבין רדיפות היהודים בשואה ועוד ועוד. גרין אף תומכת בנשיא רוסיה פוטין בפלישתו לאוקראינה, ומסתייגת נחרצות מכל סיוע כספי לבנות ברית כולל לישראל, כמו"כ היא מקדמת תאוריות קונספירציה כל אחת הזויה יותר מהשניה. ברביעי בפברואר 2021 הצביע בית הנבחרים לשלול ממנה את חברותה בוועדות הקונגרס.

השניה לוסי מקבאת הדמוקרטית מייצגת את המחוז ה-7, אשה שחורה פרוגרסיבית שידועה בזכות ההתנגדות שלה לנשק בעקבות רצח בנה בפלורידה בשנת 2012, היא התפרסמה בנאומה בוועידה הדמוקרטית בשנת 2016. מקבאת התמודדה בבחירות לראשונה בשנת 2018 במחוז ה-6 של ג'ורג'יה שהיה רפובליקני מאז ומעולם, מקבאת ניצחה בפריימריז הדמוקרטי ובבחירות מול קארן הנדל הרפובליקנית. אחרי מפקד האוכלוסין של שנת 2020 הרפובליקנים דאגו לספח למחוז ה-6 חלקים כפריים מצפון, אבל מקבאת זיהתה את הסיכון של המחוז שלה אחרי השינויים דילגה למחוז 7 הסמוך וניצחה בפריימריז מול הדמוקרטית המכהנת.


השלישי החבר קונגרס הדמוקרטי סנפורד בישופ מייצג את המחוז ה-15, בישופ הינו חבר הקונגרס הותיק ביותר מטעם ג'ורג'יה, הוא מכהן משנת 1993 ברציפות. בישופ חבר בסיעה השמרנית של המפלגה הדמוקרטית הכוללת דמוקרטים מתונים יותר מחבריהם.

הרביעי מייצג את מחוז 3 של ג'ורג'יה הרפובליקני דרו פרגוסון, פרגוסון מכהן כסגן המצליף של הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים. התפרסם כשהצביע נגד הקמת ועדה שתחקור את אירועי ה6 בינואר 2021.







1725921987151.png

תמונת שער



מקורות: wikipedia, cnn, America Baby Podcast
Previous article in the series 'בחירות ארה"ב 2024': הבחירות לנשיאות ארה"ב #05 - האריס 🙋🏿‍♀️
  • 1726012235438.png
    1726012235438.png
    1.7 MB · צפיות: 4