לפעמים פונים אלי מעסיקים, קולגות שלי בעבר, שמחפשים עובדות הייטק.
בציבור חם ואכפתי כמו שלנו, אני אומרת בחצי פה למשהיא "שמעתי שמחפשים עובדת עם ניסיון ב—", ותוך כמה שעות יש לי עשרות קו"ח נואשים במייל.
הייתה לי פעם שגיאה, בקושי הכרתי אז את פרוג, קראתי שרשור ועניתי למשהיא שחיפשה עבודה "אם זה עדיין רלוונטי אז קולגה מחפש עובדת—", תוך יומיים המייל העסקי שלי היה מפוצץ בקו"ח.

סיננתי הרבה מאוד קו"ח במקרים הנ"ל, וכן ביצעתי פירוש רש"י לקורות חיים חרדים עבור מעסיקים חילונים.

היום, עם 16 שנה ניסיון בעולם ההייטק, זכיתי לעבור על הרבה קורות חיים. רגע רגע, בהכרותי עם פרוג אל תשלחו, אני לא עובדת בניסוח ו/או תיקון קורות חיים, בשום פנים ואופן, אלו היו מקרי עזרה טרם פריחת "תעשיית" כתיבת קורות חיים… פריחה שלרוב מבורכת.

אז אלו התובנות שיש לי לשתף איתכן, מה לא לעשות וממה להיזהר:

לעולם אל תשקרו - אפשר לייפות דברים, קצת לעגל פינות (דרשו ניסיון של שנתיים, ויש לך רק שנה ו-9 חודשים, תגשי ותצפי וטוב), אך לא לשקר.
אם דורשים שנתיים ניסיון בשפת סקפטים כל שהיא, ואת רושמת 2022-2024 חברה עם שם לא מוכר פיתוח js עם פירוט ארוך ויפה. העיניים רצות להמשך הדף 2022-2024 לימוד מה"ט… נו זה לא ברור שאת משקרת? אי אפשר גם ללמוד במשרה מלאה וגם לעבוד בפרויקט מטורף שתיארת כמה שורות מעל בזמן מקביל.
אל תכתבי שעבדת בחברה עם שם עלום, ואז בשיחת טלפון קצרה, בקצת משיכות לשון מבינים שזה סתם הפרויקט גמר שלך.
אני רק מסננת שלפני המגייסת, כשתגיעי לראיון עם הגורם המקצועי הוא יעבור שורה שורה מול הקו"ח לבדוק שלא שיקרת, והמגייסת תעשה לך אותו דבר לגבי הפרטים הלא מקצועיים.

אל תשלחו קו"ח רק באנגלית, אלא אם אתן עדיין באשליות ובתקוות לעבוד בסארט אפ בלבד.
שמעו סוד: רוב המגייסות הן ישראליות כמוני וכמותכן, ושפת האם שלהן עברית, ויותר קל להן לדפדף בקובץ בעברית.
ברור שעדיף לשלוח גם עברית וגם אנגלית. אבל אם אתן שולחות קובץ אחד בלבד: לחברות סטארט אפ, סייבר, ובינלאומיות שלחו באנגלית, לכל השאר - בעברית.

אל תראו בקו"ח בתשלום מילה אחרונה, תנו אותם אחרי הניסוח בתשלום למשהיא מהתחום שתבדוק שאין טעויות.
אגב, בקו"ח באנגלית מבנה ותוכן הקובץ אמור להיות שונה אם הוא נשלח לחברה ישראלית, אמריקאית, בריטית, צרפתית, וכו.

אל תשלחו בפורמט שאינו PDF, יש חברות שמחייבות לשלוח בפורמט מסוים, יש אתרים שיש בהם מנגנוני AI מתוחכמים, באלו אני לא מבינה. אבל בשליחה ישירה דרך חברות / שכנות וכו, הקבצי וורד מתחרבשים ונראים נורא. הציבור שלנו פחות משתמש פלאפון חכם אז אין לכן מושג איזה מכוער קטוע ומזעזע יכול להיראות קובץ וורד יפיפה באיפון, אייפד, וכו.

אל תשתמשו בקדימון מייל קבוע אלא רק אם הוא ממש גנרי, משעשע לראות מיילים המגיעים אלי "ראיתי את המשרה שפרסמתם—", או "חברתכם נראית כ—", איזה חברה ואיזו פרסום? אני סתם מתכנתת!

אל תחיו באשליות, אתן אכן מקסימות וטובות ונפלאות, ובשביל אמא אתן מושלמות. אל תדמיינו שמשרת החלומות תחכה לכן מיד בפינה עוד לפני שתצברו ניסיון אמיתי. אל תשתחצנו - אין לך מושג שבדיוק המגייסת בחופשת לידה והמנכ"ל בכבודו ובעצמו עושה את הראיון הטלפוני (!) והולך לפסול אותך כי "היא תברח אחרי חצי שנה" [זה ציטוטים ששמעתי].

ראיון אינו זמן ל"ענווה" - כל מעלה שקיימת בך ורלוונטית לעבודה צריכה להישמע בשלב כל שהוא של הראיון, בלי שחצנות כמובן, אבל היא צריכה להאמר.

אל תגיעי לראיון רעבה / צמאה / קצרת נשימה, לא תוכלי להיות במיטבך במצב כזה

אל תרמו בראיון עבודה לגבי ניסיון, ראיתי את אלו שעשו כך… כולן פוטרו תוך שנה מקסימום. חוסר אמון בעובד/ת זה הדבר הכי קשה למעסיק. אפשר לעגל, אפשר לייפות, אפשר להאדיר, אסור לשקר.

אף אחד חוץ מאמך/בעלך לא צריך לדעת על הראיון /המשרה! פרנסה משמים, אך צריך השתדלות. והיו דברים מעולם- גיסות, חברת וכו ששמעו וניגשו גם הן והתקבלו. זה ניסיון מאוד קשה מבחינה רוחנית לזכור שהן לא לקחו את שלך, השתדלי לא להכניס עצמך לפינה כזו.

לעולם אל תבחרו עבודה ראשונה לפי גובה השכר, אלא לפי טיב הניסיון והידע שתרכשו. משרת ג'וניור עם שכר גבוה מדי תגרום לי להירתע - יתכן שהולכים לקבור את הג’וניורית בעזרת הכסף במשרה משעממת של "עבודה שחורה". אל תדמיינו שג'וניורית מרוויחה כמו מנוסה יתכן שחברה שלכן לא מדייקת לגבי הסכום שהיא מרוויחה…


מקווה שהועלתי למשהיא.
אנא הוסיפו בתגובות הצעות משלכן, הערות והארות. אך ציינו במקביל האם אתן עובדות בתחום או כותבות את הגיגי ליבכן והשערותיו…​