מדריך רכישת דירה יד שניה

במידה והנכם עומדים טרום רכישת דירה יד שניה יותר מכדאי שתקראו את הכתבה הבאה למען ביטחון כספכם!
ככל הנראה במהלך חיפוש אחר הדירה המיוחלת, ביקרתם במספר דירות השוואתם מחירים והנה אתם עומדים לפני רגע גדול ומשמעותי מבחינה כלכלית של רכישת נכס מקרקעין.
העובדה שקיים לנכס ארבעה קירות, ריצפה בוהקת והמחיר טוב אינה מעידה כי ניתן עדין לחתום על זיכרון דברים שהינו מסמך משפטי מחייב והפרתו מחייבת קנס.
להלן אפרט מספר בדיקות שחובה לבדוק לפני חתימה על זיכרון דברים או חוזה מכר.
  • בדיקה קניינית- עיון בנסח טאבו עדכני מלשכת רישום מקרקעין יגלה לנו מי בעל הזכות המעודכן בנכס, יש לוודא מול תעודת זהות של המוכר זהות מלאה בינו לבין בעל הזכות הרשום בנסח. בדיקה נוספת שנעשה מול הנסח היא, נבדוק האם הדירה רשומה כדירה (ולא כמחסן), האם מוצמד לדירה זכויות (מחסן, גג וכד'), מה גודלה של הדירה, האם רובץ על הנכס שעבודים או הערות אזהרה.
  • עיקולים שעבודים חובות – כפי שפורט לעיל, בנסח טאבו ניתן למצוא חלקיות של הנתונים בדבר שעבודים את יתר המידע נוציא מעיון ברשם המשכונות שם נוודא שעל בעל הנכס לא רובץ כל שעבוד, יש לשים לב שלעיתים שעבוד מוסר מנסח טאבו אך הרישום ברשם המשכונות טרם נמחק מה שעלול להוות בעיה לכל הפחות בקבלת משכנתא על הנכס.
  • בדיקת מסמכי הבית המשותף- בדיקת מסמכי הבית המשותף (צו, תקנון ותשריט) יאפשרו לזהות את הדירה, מיקומה ואת הרכוש הצמוד לה. ישנה חשיבות מרובה לבדוק את תשריט הבית לצורך זיהוי הבית וגילוי חריגות בניה. תשריט הוא למעשה תכנית של הנכס בו ניתן לראות את החלוקה הפנימית של הבית כגון חדרים, חדרי שירות, שטח חצר, כניסות ודרכי גישה. באמצעות התשריט ניתן לוודא כי יש התאמה פיזית בין הנכס אותו נרצה לרכוש לבין הזכויות כפי שהן רשומות בפועל וכך ניתן לגלות האם נבנה בדירה חלקים ללא היתר או נסגרו מרפסות שמוצגות לנו כחדרים במקור.
  • בדיקה תכנונית- בדיקת היתר בניה של הנכס במחלקת ההנדסה של הרשות המקומית הרלוונטית. היתר בניה הוא אישור רשמי שניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לבצע עבודות בניה במקרקעין ושם מפורט מה אופי הבנייה על הקרקע (דירות מגורים, שטחי מסחר, משרדים וכד') כמו כן מצורף גרמושקא (תשריט ראה לעיל) החתום על ידי הוועדה.
במאמר מוסגר אוסיף כי מצוי ברחבי הארץ דירות רבות שבנתה חברת 'עמידר החברה הלאומית לשיכון בישראל בע"מ' דירות שנרשמו בנסח טאבו כדירה אך בבדיקה התכנונית לא נמצא היתר בניה ותשריט, במצב כזה חברת עמידר שהיא חברה ממשלתית לוקחת אחראיות על בנית הבית והרשות המקומית מוציאה אישור המהווה היתר בניה וזאת בלי שהיא מצאה את ההיתר בניה. הרשות המקומית יוצאת מנקודת הנחה שהיתר הבניה אבד עם השנים. (אישית נתקלתי במקרים כאלו בירושלים ובאר שבע).
בעבר המסמכים לא נסרקו וקרו מקרים שהיתרי הבניה והגרמושקא היו נמסרים לצורך עיון ולא היו מוחזרים, אישור העיריה במקרה זה כמוהו כהיתר בניה הן לשווי הבית והן לצורך שמאות במקרה של נטילת הלוואת משכנתא.
  • מס רכישה מופחת לדירת מגורים ראשונה- במידה ואתם רוכשים דירת מגורים ראשונה עד לסכום של 1.9 מל"ש היא פטורה ממס רכישה אך שימו לב לנורת אזהרה חשובה הפטור ניתן לרכישת דירת מגורים בלבד כך שבמקרה ונרכוש דירה הרוסה בלי מטבח, שירותים ומקלחת אינה מחוברת לחשמל ומים רוב הסיכויים שנאלץ לשלם 8% מס על כל מחיר הדירה!! דירת מגורים היא רק דירה שמיועדת במצבה הנוכחי למגורים. נושא זה עלה בדיון במיסוי מקרקעין לגבי דירת יוקרה שנמכרה והמוכר רצה להשאיר את הדירה ריקה על מנת שהקונה יבנה את פנים הבית כרצונו וברמה שלו אך מנגד בכדי שהנכס יעמוד בכללים של דירת מגורים רכש באיקאה מתקנים שונים (מטבח, חדר אמבטיה וכד') אותם התקין בדירה, רשות המיסים טענה שמדובר במצג שווא והדירה אינה מיועדת למגורים שכן מתקנים של איקאה אינם תואמים דירת יוקרה, בית המשפט פסק שהדירה עומדת בהגדרה של דירת מגורים שכן אפשר להשתמש בה במצבה הנוכחי למגורים רמת המתקנים לא רלוונטית וגם אם גלוי לעין כי המתקנים הותקנו על מנת לחמוק מתשלום מס עדין היא תחשב למגורים.
המידע לעיל הינו מידע חלקי של הפרטים החשובים והמהותיים טרום רכישת דירה, משרדי נותן ליווי אישי ומקצועי בכל אחד מהשלבים הקשורים לרכישת דירה, זכרו תמיד כי רכישת דירה היא כנראה העסקה הכי גדולה שתעשו בחייכם וכל טעות קטנה עלולה לעלות ביוקר.

אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, הכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב . בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.
על המחבר
אביגיל עו"ד יועצת מס
הכותבת עורכת דין ויועצת מס בעלת תואר ראשון בחשבונאות ומערכות מידע ובעלת תואר ראשון במשפטים עוסקת בדיני החוזים, מקרקעין (חוזי מכר ורכש), מיסוי מקרקעין, תאגידים (הקמה ופירוק), מכתבי התראה, תצהירים, דיני עבודה, החזרי מס וגילוי מרצון.

אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, הכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב . בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.

בברכה,
אביגיל כלאב עורכת דין ויועצת מס
0555-695-260

תגובות

כרגיל מאמרים נהדרים!!!
אבל אני חושב שבדיוק - אבל בדיוק בשביל זה לוקחים עורך דין - [מישהו שסומכים עליו] כדי שיבדוק את הדברים האלה.
ובכל חתימה ודיבור בקניית הדירה - תוסיפו את המילים בכפוף לבדיקת עורך הדין שלי.
לא?
ובשביל זה יש אותך!!!
 
כרגיל מאמרים נהדרים!!!
אבל אני חושב שבדיוק - אבל בדיוק בשביל זה לוקחים עורך דין - [מישהו שסומכים עליו] כדי שיבדוק את הדברים האלה.
ובכל חתימה ודיבור בקניית הדירה - תוסיפו את המילים בכפוף לבדיקת עורך הדין שלי.
לא?
ובשביל זה יש אותך!!!
תודה,
הנקודה החשובה היא לקחת עורך דין מומחה לכל תחום, דהינו לא בגלל שהוא עורך דין הוא כשיר לטפל בכל נושא.
כמו שרופא שינים לא מטפל בלב רק בגלל היותו רופא.
'ובכל חתימה ודיבור בקניית הדירה - תוסיפו את המילים בכפוף לבדיקת עורך הדין שלי'.
התשובה היא לא!!
ברגע שחותמים אין ערך למילים!!
 
ת
'ובכל חתימה ודיבור בקניית הדירה - תוסיפו את המילים בכפוף לבדיקת עורך הדין שלי'.
התשובה היא לא!!
ברגע שחותמים אין ערך למילים!!
לא מסכים בכלל
אם זה כפוף לאישור העורך דין שלי - והוא החליט שיש כאן בעיה אין שום ערך לשום חתימה
אני מכרתי דירה - וחתמנו זיכרון דברים והלקוח כתב בכפוף לאישור העורך דין שלי.
והעורך דין שלו היה מרובע ועשה לי בעיות של החיים [זה היה דירה עם גג - ע"ע המאמר שלך לדירה עם גג - שלדעתי לא רלוונטי בעיר בני ברק].
והעסקה בוטלה
אחרי הרבה מאמץ והסבר שהוא יבין שבבני ברק הגגות זה לא מה שהוא מכיר מפתח תקווה העסקה חזרה לשולחן
 
אם אני רוכשת קרקע על הנייר, אני צריכה לשלם עליה מס כדירה שניה ( יש לי כבר דירה)?
והאם יש מגבלה בקרקע להשקעה?
 
אם אני רוכשת קרקע על הנייר, אני צריכה לשלם עליה מס כדירה שניה ( יש לי כבר דירה)?
והאם יש מגבלה בקרקע להשקעה?
אם את רוכשת קרקע שהקבלן מתחייב לבנות דירה, את יכולה להצהיר על דירה חלופית או אז תצטרכי למכור את דירתך כיום בתוך 12 חודשים מיום המסירה בפועל.
קרקע להשקעה ממוסה בלי קשר לדירת מגורים.
 
היי
האם הלואה - בערבות, כלומר מי שקונה דירה ולא נרשם עליו הערת אזהרה - אבל יש לו טופס חתום עם עורך דין שהדירה משועבדת לו האם יש לזה מעמד משפטי?
תודה רבה
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

More from אביגיל עו"ד יועצת מס

שתף את המאמר

למעלה