עדכון קיץ (תשעה באב, ערב בין הזמנים) תשפ"ד: בימים האחרונים פעלו רק שני קומותיים (233-344-02 ו -233-343-02), והאחרים לא נצפו פעילים כבר תקופה.
אם אף אחד מהם לא פועל, נסו בחיפה עם הכרמלית, הרכבל, רכבת, ואוטובוס אקורדיון במטרונית...


רוצים לעשות טיול תחבורה ציבורית חוויה לילדים עם נסיעה באוטובוס קומותיים?
אז עשיתי טיול כזה, וזה אפשרי, ואפשר לשלב גם רכבת (או אוטובוס מפרקי). בימים א׳-ה׳, קו 190 מראשל״צ (רכבת הראשונים) לסבידור מרכז מפעיל בין 2 ל-4 אוטובוסי קומותיים (בסוף השבוע הם מתגברים את ת"א-נהריה, אז אל תבנו עליהם בשישי).

1689265560519.jpeg

קומותיים של אגד. גם פה אפשר לראות שהאוטובוס אפור כמו שכתבנו בכתבה הקודמת.


אז איך עושים את זה?

את הטיול שלנו נתחיל באחד הקצוות של הקו: הרכבת הראשונים (קניון עזריאלי ראשונים, שדרות נים ראשל"צ) או בתחנת הרכבת סבידור-מרכז. לשני המקומות אפשר להגיע בקלות בתחבורה ציבורית -ברכבת מלוד, או באוטובוסים מכל המרכז (לרבות בני ברק וערים נוספות. מבני ברק אפשר גם לשלב נסיעה באוטובוס מפרקי -הלא הוא אוטובוס אקורדיון, שגם זה מוסיף לחוויה למי שאינו מורגל בכך בעירו)

20210808_183659.jpg

אחיינים עם הקומותיים כשהיה עוד רק אחד כזה על הכביש, באב תשפ"א | צילום: עצמי

אפשר גם בכל תחנה של קו 190 בדרך - וזה אפילו עדיף, כי בתחנת המוצא אי אפשר לדעת אם האוטובוס הבא שיוצא הוא קומותיים.
מצד שני, בתחנת המוצא יש יותר סיכוי להיות ה"נהג" של הקומה השניה.
אם יש לכם צורך בהסעת נכים (הקומותיים נגיש!) ניתן לבקש זאת במוקד אגד, וייתכן שגם אם לא ניתן לבקש- ניתן לברר. לא ניסינו.
אז איך יודעים? אפליקציות התחבורה הציבורית השונות מספרות מהו מספר הרישוי של האוטובוס וכיום יש רק 4 כאלה בשירות סדיר בתחבורה הציבורית, ומהם ברוב הימים פעילים 2-3 בלבד, אז זה לא נדיר אבל גם לא נפוץ.


נכנסים לאפליקציית איפה בוס, ובודקים את מספרי הרישוי.. המספרים הם:
233-34-202
233-34-302
233-34-402
233-34-502
שירותים ואוכל בדרך יש בסבידור מרכז וכאמור בקניון עזריאלי שדרות נים, ויש בשני המקומות פינות בצד לשבת לאכול על דשא או ספסלים בתחנת הרכבת.

אז איך יודעים?
1689265735623.png

זמני הגעה ממוצעים מאתר איפה בוס, שנמצאים גם באפליקציה. חשוב לעקוב ולראות. לרוב, אם האוטובוס חזר מראשון לציון
אם אנחנו מהתחנה השניה ואילך, הוא מחובר למחשבי משרד התחבורה ואומר לנו את מספר הרישוי של האוטובוס הצפוי. שימו לב שהקומתיים מבצע רק אחת לכמה נסיעות (פה למשל: את הנסיעה של 6:30 בבוקר).

ייתכן שניתן גם לברר במוקד "אגד" לנגישות לגבי מתי יש אוטובוס נגיש, ואז רוב הסיכויים שהוא הקומותיים.

או, לעקוב אחרי הנסיעה במסלול הנגדי (אם אתם מתכננים לעלות עליו בתל אביב, לראות האם קומותיים מגיע בקרוב מראשון לתל אביב, ואחרי כמה דקות או נסיעה או שתיים הוא לרוב יסע לצד השני).
השעות הטובות לטיול הם כנראה אחה"צ המוקדמות.
שימו לב שאיפה בוס יודע את מספר הרישוי רק מהתחנה השניה ואילך, כלומר רק אם אתם עולים עליו באמצע המסלול אתם יכולים להיות בטוחים בכך שהבא בתור הוא קומותיים.

1689266262309.jpeg

אל תשכחו להתכופף מתחת לחוטי חשמל ועמודי טלפון... | צילום : אלעד גרוס

דוגמא לטיול שעשיתי, יציאה מפתח תקוה:
התחלנו אותו ברכבת קריית אריה, ומשם לסבידור מרכז ברכבת - כבר הרווחנו חוויה אחת. מסבידור מרכז, לקחנו 190 לראשון (לקח לנו 2-3 קווים לחכות עד שהגיע - חשוב להכין את מה לעשות בזמן שבו ממתינים והאוטובוס שמגיע אינו דו קומותי...). נסענו איתו עד התחנה האחרונה בשדרות נים, ואז חזרנו ב-164 (שהוא אוטובוס מפרקי...) בחזרה לפתח תקווה, והאחיינים נהנו מאוד.
אפשר באותה מידה לצאת מבני ברק (לכל אחת מקצוות הקו).
20210808_200234.jpg
20210808_195301.jpg

בין קומה 1 לקומה 2, וניסיון לא מוצלח להוריד מנורות שתלתה עיריית ראשל"צ | צילום: עצמי

ניתן באותה מידה לצאת מירושלים ברכבת (ולהחליט האם עולים עליו בתל אביב ברכבת ההגנה או ברכבת סבידור, בהתאם להערכה שלכם מתי יצא דו קומותי), ובכך לקבל חוויה של תחבורה ציבורית.

1689266311537.jpeg

הקומה השניה | צילום: אלעד גרוס

מעט אחרי תשעה באב, צפויה להיפתח הרכבת הקלה בתל אביב- הקו האדום, שתהיה חוויה מאוד טובה לנסוע בו בעיקר בתחנות תל אביב התת קרקעיות (הקו תת קרקעי מבני ברק ועד תל אביב, ובבת ים ובפתח תקווה הוא מעל הקרקע) - שזה חוויה קצת שונה מהרקלת של ירושלים. ככה אם תפספסו את הקומותיים, עדיין תוכלו לקבל חווית תחבורה ציבורית כמו בערים הגדולות בעולם. בחודשים הראשונים הרכבת צפויה להיות בחינם (לפי שרת התחבורה). אני מקווה שהרכבת תעלה כסף, שכן אחרת היא תהיה מלאה עד 0 מקום ולא מומלצת לילדים.
1689271388873.jpeg

הרכבת הקלה של תל אביב בנסיעת נסיון | צילום: אלעד גרוס

1689271416879.jpeg

הרכבת הקלה של תל אביב מבפנים, בעת סיור של 'תחבורה בדרך שלנו' | צילום: אלעד גרוס

תודה לאלעד גרוס מארגון 'תחבורה בדרך שלנו' על התמונות, ולחברים נוספים על הרעיון לכתוב על זה.


מאתגר את הציבור היקר לכתוב לנו גם על טיול רכבות לחיפה (שם יש את מוזיאון הרכבת, הכרמלית - שהיא פוניקולור - כלי תחבורה ציבורית שמבוסס על הרעיון של מעלית, ואת הרכבלית החיפאית).

הערה: התשלום על ילדים שאין להם רב קו בתחבורה הציבורית די מעצבן. ייתכן שאפשר לשלם באמצעות התקנת שתי אפליקציות (אחת על המבוגר ואחת על הילד), אבל עדיף - רב קו לכל ילד, ושיהיה מוטען בסכום מספיק לכל הטיול כולל בלת"מים.

נסיעה טובה!