הבחירות לנשיאות ארה"ב מתקרבות, המועמדים כבר מנערים מעליהם את אבק הפריימריז.


ג'ו ביידן ודונלד טראמפ נמצאים בעמדת הזינוק, נואמים בכנסים מרובי משתתפים, מדלגים מכנס תרומות אחד למשנהו, וטראמפ עומד לקראת ההחלטה הסופית לגבי זהות הסגן.


לקראת הבחירות ניתן כאן סקירה קצרה על שיטת הממשל והבחירות, ומעט על מצב המועמדים והמפלגות.



Trump_2016.svg.png

סיסמת הבחירות של טראמפ




הבחירות יערכו ביום שלישי ד' חשוון תשפ"ה (5 בנובמבר 2024 למניינם).


אמנם הבוחרים האמריקאים יצאו להצביע על מספר משרות שונות, ויש מדינות בהן יצביעו לעשרה מועמדים שונים לתפקידים שונים, אבל מה שבעיקר מעניין אותנו, ומשפיע על העולם כולו אלו שלושה מרוצים בכל מחוז. לנשיאות, סנאט ולבית הנבחרים.




המרוץ לנשיאות:


ארה"ב מורכבת מ50 מדינות. הבחירות לנשיאות אינן נעשות בשיטה ישירה אלא בשיטת האלקטורים. דהיינו כל מדינה מצביעה בנפרד לנשיא, כשהמדינה מעבירה בשיטת כל הקופה את כל הקולות שלה למועמד המנצח באותה מדינה.


יוצאות דופן מדינות מיין ונברסקה שבהן אם מחוז מסויים מצביע ברובו נגד ההצבעה המדינתית - האלקטור שלו עובר לבדו לצד השני, ואכן בבחירות 2020 המחוז השני של מיין הצביע עבור טראמפ וכל שאר המדינה העבירה את האלקטורים (3) לביידן.


המנצח בבחירות הוא המועמד שגורף לכיסו יותר ממחצית מהאלקטורים, שזה אומר לפחות 270 אלקטורים.

האלקטורים אלו אנשים שהמפלגה בוחרת ע"מ שייצגו אותה בבחירת הנשיא, בד"כ אלו אנשי המפלגה או פעילים פוליטיים מובהקים, בחלק מהמדינות אף שמם מופיע על פתקי ההצבעה. ע"פ החוק ברוב המדינות בארה"ב האלקטור יכול לשנות את הצבעתו לאחר הבחירות, אמנם נדיר מאד שאלקטורים משנים הצבעה, משום שכאמור אלו פעילי מפלגה בולטים.




המרוץ לסנאט:


הסנאט מורכב מנציגות שווה של שני סנאטורים מכל מדינה ובסה"כ 100 סנאטורים, אלו מייצגים את המדינות ללא קשר לגודלן או השפעתן. הבחירות לסנאט מתקיימות פעם ב6 שנים לכל מושב, מה שאומר שכל שנתיים עומדים לבחירה 33 סנאטורים, ופעם בשש שנים מתמודדים 34 סנאטורים על מקומם.


בעקבות כך שמספר הנציגים בסנאט הוא עגול (100) במקרה של תיקו, סגן הנשיא שמכהן כיו"ר הסנאט מקבל זכות הצבעה ע"מ להכריע.


(בסנאט הרפובליקנים מחזיקים כמעט תמיד במחצית או יותר מהסנאטורים, בגלל שהם מחזיקים בכמות גדולה של מדינות קטנות שמרכיבות את צפון ומרכז המדינה הפחות מאוכלס, וממילא הנתון הזה נותן להם עדיפות קלה בסנאט).

Flag_of_the_United_States_Senate.svg (1).png

סמל הסנאט




בית הנבחרים:


הבית התחתון של ארה"ב, בו יש ייצוג אמיתי של האזרחים, דהיינו כל מספר אזרחים (בערך 700K) מקבלים נציג בבית הנבחרים, בבית הנבחרים יושבים 435 נציגים.


הבחירות לבית הנבחרים נערכות לכל המושבים כל שנתיים דבר שיוצר מירוץ מתמיד וחובה לרצות את תושבי המחוז פעמים רבות נגד עמדת המפלגה. משום כך הזהות המפלגתית של תושבי המחוז ושל נבחר הציבור של המחוז לא תמיד חופפת, ישנם כמה עשרות מושבים בכל ארה"ב שהצביעו לנשיאות לטראמפ ובחרו בחבר בית נבחרים דמוקט וכן ההפך, רובם נמצאים במדינות מתנדנדות. ואליהם יש לכוון את הפוקוס העיקרי של הבחירות לנשיאות, כי אלו המחוזות שיכריעו במידה רבה את הבחירות.


Flag_of_the_United_States_House_of_Representatives.svg.png

סמל בית הנבחרים



איך מחולקים האלקטורים והמושבים בסנאט ובבית הנבחרים?


בכל 10 שנים עגולות נערך מפקד אוכלוסין שמונה מחדש את מספר התושבים במדינות ומשקלל שוב את מספר האלקטורים וחברי בית הנבחרים של המדינה (הסנאט כאמור לא מושפע מכך).


כל מדינה מקבלת אוטומטית שני חברים בסנאט, וחבר בבית הנבחרים. על מנת לקבל כל מושב נוסף בבית הנבחרים צריך שיתגוררו במדינה כמות תושבים שהיא כל תושבי ארה"ב לחלק ל435 (מספר המושבים בבית הנבחרים).


538 האלקטורים מחולקים על פי המפתח הנ"ל, אבל מוסיפים גם את מספר הסנאטורים שכאמור אינו כפוף למספר התושבים האמיתי. דבר שיוצר מצב שמדינה עם 500,000 תושבים מצביעה ל3 אלקטורים, בעוד מדינה עם 1,000,000 תושבים תצביע רק עבור 4 אלקטורים.


חלוקת האלקטורים גם ע"פ חברי הסנאט, דהיינו שני אלקטורים לכל מדינה ללא קשר לגודל האוכלוסיה, הוא אחד הסיבות כיצד הרפובליקנים ששולטים במספר גבוה של מדינות קטנות יחסית מרוויחים נשיאות בפער זעום בסך הקולות הכללי או אפי' במינוס.


מי שאוחז ראש שם לב שעדיין לא הגענו למספר האלקטורים הכולל, כאמור קיימים 538 אלקטורים, אם נחלק 435 כמספר חברי בית הנבחרים, ועוד 100 כמספר חברי הסנאט נגיע ל535. אלא ששלושת האלקטורים הנותרים שייכים למחוז קולומביה בו שוכנת וושינגטון הבירה, המחוז מקבל בבחירות לנשיאות יחס של מדינה ומביא 3 אלקטורים כמו המינימום שמקבלת מדינה.


במפקד האוכלוסין אחרון מדינות רפובליקניות מובהקות כגון טקסס, פלורידה, ומונטנה הרויחו אלקטורים וכן מדינות שנוטות לרפובליקנים כגון צפון קרולינה, משא"כ לדמוקרטים שהפסידו מושבים במדינות מובהקות ונוטות אליהם כמו אילינוי, קליפורניה, ניו יורק, מישיגן ופנסילבניה.


לכאורה המספר החדש לא ישנה את התוצאה של הבחירות מכיוון שמדובר בשקלול כולל של 3 אלקטורים שעברו צד לרפובליקנים, ולא סביר שהבחירות יוכרעו על חודם של 3 אלקטורים. הייתה רק פעם אחת בעשרות שנים האחרונות שנשיא זכה בפער קטן, בשנת 2000 הנשיא בוש זכה בבחירות עם 271 אלקטורים כשלניצחון דרושים 270.


Screenshot_3.png

השינויים בעקבות מפקד האוכלוסין 2020




צריך לציין שיש טענות רבות נגד מפקד האוכלוסין, אחת הטענות המרכזיות היא שאזרחי ארה"ב המתגוררים מחוץ לארה"ב, לא נפקדים במפקד האוכלוסין, אך הם מצביעים במדינותיהם ברחבי העולם, מה שיוצר מצב שבמדינות עם אחוזי הגירה גבוהים כגון ניו יורק, קליפורניה ופלורידה יש יותר מצביעים מכמות האלקטורים המוקצית עבורם.

טענה נוספת משמיעים המתנגדים שאסירים נספרים במדינה בה הם כלואים, דהיינו אם אסיר נכלא בכלא פדרלי במדינה אחרת הוא רשום שם ומצביע שם, על אף שאין לו שום קשר למדינה בה הוא מצביע.




מדינות המפתח:


רוב מדינות ארה"ב די ברורות בהצבעתן במרוץ לנשיאות, מה שמותיר את ההכרעה בידיהן של 6-8 מדינות הנקראות 'מדינות מפתח', במדינות הללו המועמדים ישקיעו את מירב הכספים והמאמצים, ובסופו של יום ייתכן וירויחו את הנשיאות על חודם של 80,000 קולות בשלוש מדינות שונות (ע"ע בחירות 2016).


בראש המדינות המתנדנדות עומדת פלורידה על 30 האלקטורים שהיא מחלקת, ניצחון בפלורידה הוא כמעט הדרך הסלולה לניצחון (אע"פ שטראמפ ניצח בה ב2020 והפסיד את הנשיאות), והפסד בה הוא הפסד כמעט ודאי של הנשיאות.


במקום השני עומדת פנסילבניה המחלקת נדוניה נאה של 19 אלקטורים למנצח.


השלישית היא ג'ורג'יה מדינה דרומית המעניקה 16 אלקטורים למנצח, בשנים האחרונות המדינה עברה מאדומה (רפובליקנית) מובהקת, למתנדנדת על סף הכחולה.


הרביעית החמישית והשישית אלו מישיגן (15), אריזונה (11) וויסקונסין (10).


אפשר לספור גם את צפון קרוליינה (16), אוהיו (17) ונבאדה (6), אך לכאורה השתיים הראשונות יילכו לאדומים והאחרונה לכחולים.

1717417088876.png

מדינות המפתח מסומנות בלבן.






התחזית כרגע מדברת על ניצחונו של טראמפ בכל מדינות המפתח, עם זאת ביידן מתאושש במספר מדינות, כך שלהספיד את הדמוקרטים מוקדם מאד.


בבית הנבחרים לרפובליקנים יש תוספת כח משמעותית והיא מפקד האוכלוסין, המפקד כאמור נתן למדינות רפובליקניות עוד 3 אלקטורים, מה שאומר שמדינות עם נטיה לרפובליקנים מקבלות עוד 3 חברים בבית הנבחרים, בתוספת ארבעת החברים שיגרעו מהדמוקרטים מדובר על פער של 6 חברים שמתווסף על הפער הקיים 213-222 לטובת הרפובליקנים.


גם בסנאט הרפובליקנים מצפים לבשורות טובות, כאשר 12 מתוך 33 המושבים העומדים לבחירה אלו מושבים דמוקרטיים מתנדנדים שינטש עליהם קרב צמוד בין המפלגות, בעוד שלרפובליקנים יש רק 2 מושבים בקרב צמוד.


עדיין צריך לזכור שלא פעם היה נראה שמפלגה לוקחת את הבחירות, ולמעשה המפלגה היריבה לקחה כמעט את כל המושבים הצמודים בהפרשים קטנים מאד.



בעז"ה עד הבחירות אשתדל לעבור על כל מדינה רלוונטית לעומק ע"מ ללמוד עליה, ולנסות לחזות את התוצאות בה ע"פ מגמות ונתונים שונים.


לפרק הבא >>>>







מקורות:

270towin.com ,Wikipedia
Next article in the series 'בחירות ארה"ב 2024': הבחירות לנשיאות ארה"ב #02 -אוהיו