טור שאסור להפסיד!

שונאים להפסיד? זה משפיע על הארנק שלכם!




תנו לי לומר לכם את זה בפָּנים: אם לא תקראו את הטור הזה עד הסוף, תפסידו בוודאות הרבה כסף במהלך חייכם!

בנוסף, קבלת ההחלטות שלכם תהיה במקרים רבים לא נכונה ולא רציונלית, ובעיקר לא תבינו את עוצמת אחד הכוחות הכי חזקים שמניעים אותנו.

דמיינו שמתקשרים אליכם באמצע היום ומבשרים לכם שזכיתם באלף ש"ח. איך תרגישו?

עכשיו דמיינו שמתקשרים אליכם בדרישה לשלם אלף ש"ח על נזק לא צפוי שעשיתם. איך אתם מרגישים עכשיו?

כעת, שאלו את עצמכם איזו תחושה משמעותית יותר...

אני מניח שעניתם כמו רובנו: הפרידה מה-אלף ש"ח חדה יותר מקבלתם.

למה?

כי הכאב על אובדן כסף שכבר היה שלנו עולה פי כמה על העונג שבקבלת כסף חדש.



ההפסד מתחיל בראש



בשנות ה-80 חקרו הפסיכולוגים עמוס טברסקי ודניאל כהנמן את תחום קבלת ההחלטות הכלכליות שלנו והגיעו למסקנה שרובן אינן רציונליות, אלא מושפעות מהטיות שונות - 'כלכלה התנהגותית', בשפת החוקרים.

אחד הגורמים העיקריים המשפיעים עלינו, לרוב לא לטובה, מכונה 'שנאת הפסד'. התופעה הזו גורמת לנו להוציא כספים מיותרים ולקבל החלטות כלכליות שגויות עקב הפחד מהפסד, למרות שמבחינה רציונלית אנו אמורים לקבל החלטה אחרת.

אחד המשתתפים בקורסים של 'מסילה סקול' סיפר שהוא רוכש ביטוחים למוצרי חשמל למרות שבמקרים רבים אין לכך כדאיות כלכלית. הפחד מתשלום פתאומי שתגרום תקלה של אחד ממכשירי החשמל בבית גורם לו לבטח אותם במחירים מפולפלים.

בני משפחה שליוויתי במסילה סיפרו שבתחילת תקופת הקורונה, כאשר מדדי המניות ירדו בחדות בעשרות אחוזים, הם משכו את כספי הפנסיה שלהם בהפסד, מחשש שיאבדו את כל כספם. תקופה קצרה לאחר מכן עלו השווקים בחדות, עליות שהסתיימו רק בסוף 2021, אבל הם לא היו שם כדי ליהנות מהתשואות. הפחד גרם להם להפסיד מאות אלפי שקלים.

בתחילת השנה האזרחית עלו המיסים ברכישת רכב חשמלי ב-10%, מה שגרם לרוכשים רבים להקדים לקנות רכב חשמלי בימים האחרונים של 2022. אחד האנשים שעשו זאת סיפר לי שזאת אופציה לעשות 'כסף קל'. לדבריו, הוא רכש 4 רכבי טסלה במחיר הישן, וכעת הרוויח הרבה מאוד כסף במספר ימים. על הנייר!

לצערו, זה נשאר רק על הנייר. ימים ספורים לאחר תחילת השנה הודיעה טסלה שהיא מורידה את מחירי הרכבים משמעותית, ורכב שמחירו עמד על 242 אלף שקלים - נמכר ב-205 אלף שקלים.



רתמו את הפחד



הסיבה המרכזית שגורמת לנו להתפתות למבצעים היא 'שנאת הפסד' - הפחד להישאר מחוץ למשחק כשהמחיר יעלה. מאידך, ניתן להשתמש בפחד הזה לצרכים שלנו. לדוגמה: כשמבינים את כוחו של הפחד ואת המניע החזק שלו, ניתן לתרגם זאת לצורת שיווק מתאימה שתמשוך לקוחות.

כשנבין כיצד אנו פועלים בהחלטות כלכליות, נפנים שהפחד מהפסד גורם לנו להוציא כספים מיותרים, או לחילופין גורם לנו להימנע מקבלת החלטות שאנו חייבים לקחת.

ועכשיו תחשבו מה היה קורה אם הייתי פותח את הטור במילים: "אתם תרוויחו אם תקראו את הטור הזה עד הסוף"...



הגעתם עד לכאן? יש לי מתנה בשבילכם:

ערכת 'זוזים' של מסילה - בחינם!

הערכה הזו, פיתוח בלעדי של מסילה, מאפשרת תהליך מנטורינג כלכלי אישי, ניהול תקציב וכלים להתנהלות נכונה. אני יכול לספר לכם שאלפי משפחות רכשו אותה ועשו שינוי גדול מאוד בהתנהלות שלהם בזכותה, וכעת היא לגמרי בחינם בשבילכם. וגם – מדריך "כוחו של הכסף" שיעשה לכם סדר במכשירים הפיננסיים. לחצו על הקישור מלאו פרטים ונשלח לכם.



לתגובות והערות

נחום ברוק, מנהל מקצועי במסילה: nb @ mesila.org