תהליך גיבוש הסקיצות והרקע..
הייתי קצת מופתע לגלות שהסקיצה הקדומה ביותר
לפיתוח האותיות של כיסופים מתייחסת לחודש 7 ב- 2017
אז בדיוק התחלתי את פרויקט הסת"ם המרתק של הסופר ר' יוסל הורוביץ.
הוא החל בפיתוח פונט מבסיס כתב ידו של הסופר.
הוא הסתעף והתפתח למעל 10 סגנונות כתבי סת"ם משובחים
עבור קהילות שונות, שפותחו במשך כחמש השנים.
מהות האות העברית
פרויקט הפיתוח של אותיות הסת"ם העניק לי קשת של תובנות עמוקות
בנוגע לכתיבה קליגרפית, מבניות שלדים, מרכיבי אותיות נתיבהם וחוקיהם.
מהי אות בכלל עברית?
מניין נובעים חלקיה ורכיביה של כל אות?
מהו שלד נכון לתפיסות השונות?
הפרויקט גם פתר תהיות מסוימות
שהיו לי לגבי האות העברית הנפלאה שלנו.
שהיא מאותיות השפה הקדומות ביותר!
כחומר ביד היוצר
גופנים קליגרפים יש לרוב, אך לכל סגנון ייחודית משלו,
לכתבים קליגרפיים השפעות ותכונות רבות
שנובעות מאופיו של היוצר, הרגליו, תנועותיו, ותפיסותיו.
נובעות גם, מהחומר סוג הקולמוס וצורת ראשו, אופני השימוש בו
רמת סמיכות הדיו, חיספוס הנייר, עוצמת לחיצה, זוית הכתיבה, נתיב
מגוון השפעות אלו - מתנקזות לטיפוס מגובש, יוצרות תוצר עם אופי ייחודי
הסיפור של כיסופים
בניית פונט היא כמין מסע פנימי ואינטואיטיבי אחר השראה וביטוי ויזואלי
המסע מתחיל ביצירת שלד בסיסי, ואט אט הטיפוס קורם לו עור וגידים..
בתחילה נבחנת ההרמוניה הכללית ובהמשך היצירה מתהדקת
הזהות מתגבשת וגם הדמיון וההרמוניה בין האותיות..
לעיצוב הפרויקט הנחשק - "כיסופים" - הגעתי עמוס בתובנות מפרויקט הסת"ם..
"אך האתגר היה מורכב במיוחד"
מטרתי הייתה להושיב (מלבוש) של תנועה קליגרפית מסורתית
על גבי שלד עכשווי בעל מאפיינים גאומטריים שמשופע בעיקולים מודרניים
ההתנגדות בין הגישות יצרה לי קונפליקט בגיבוש הטיפוס.
פיתחתי את האותיות
כבר בבניית הסקיצה הבסיסית של אותיות כיסופים גיליתי תכונה נהדרת
אך ככל שהתחלתי לבחון ולחקור את הרמוניית השלד, גיליתי שהאתגר היה לא פשוט
משום שבהתנהגות הטיפוגרפית נוצרו המון בעיות והתנגשויות
ניסיתי לעבוד על מקצב והרמוניה
עבדתי על הריווח יצרתי התאמות וויתורים שיפרתי
את האיזונים ופרופורציות. דייקתי ושוב שיניתי
בחנתי הדפסים ורצפים..
שמתי ברקס..
כאן הגעתי לנקודה מתסכלת ביצירה שלו..
הרגשתי שלא הצלחתי לפצח לחלוטין אמירה
טיפוגרפית מובהקת ומגובשת כפי ששאפתי
כך נטשתי את אות כיסופים המיוחדת ב- 2020
כדי לחזור אליה חכם יותר (:
..............................................................................
נטישה וריסטרט..
כשעזבתי את כיסופים התחלתי להתרכז בפרויקט הקלאסי
הווריבלי, ברוך הפיצ'רים - "טאלנט" סיימתי והשקתיו.
ואז הגיע עיצוב פרויקט "תניא" הייחודי שהתפתח מכתב סת"ם
אדמו"ר הזקן (שפותח בפרויקט הסת"ם) ואותו גם הספקתי להשיק
לקראת היארצייט של בעל התניא.. הרחבתי עליו כאן
לאחר מכן לקראת הבחירות, פיתחתי את הגרסא החדשה (2.00)
לפונט הליכוד, שכללה כמה פיצ'רים מרתקים מערכת גופן תלת לשונית
הרחבתי עליו כאן
החזרה הגדולה הגיעה לקראת סוף 2022
במגוון הפרויקטים שפיתחתי לאחרונה צברתי ידע וניסיון
בטכנולוגיה הווריבל (variable)
קצת רקע על גופנים ווריבלים
גופן ווריבלי הוא קובץ גופן בודד שמאכלס
בתוכו מגוון של גופנים ומופעים, מעניק גמישות טיפוגרפית
בפרמטרים שונים: כמו עובי (משקל) רוחב, גובה, הטיה, לכלוך,
מדדים אופטיים, דקורטיביות, ועוד מלאא תכונות כיד היוצר...
איך זה עובד טכנולוגית
ממש בדומה לכלי הבלנד של אילוסטרייטור
מתקיים מעבר הדרגתי בין צורות ווקטורים מתמטיים
בעלי תכונות (עוביים, אורכים, הטיות,) משתנים
המעבר הזה מכונה - אינטרפלציה
הסליידרים מאפשרים למשתמש משחק ושליטה
על הציר ההדרגתי וקביעת העובי, ההטיה בטווח הרצוי וכו..
אותיות העוגן שבינהם יוצרים את המעבר
מכונות מאסטרים (בתכונת משקל: קל מרכז ושחור)
וכל מה שבמרכז אלו "מופעים שאנו קובעים
מבחינת קבצי פונט
מדובר על קובץ פונט בודד שמותקן בדקסטופ בסיומת VF
ומקנה גמישות ושליטה בעיצוב, התאמה אישית טיפוגרפית
ע"י סליידר כל ציר: ניתן לדוג' לקבוע מופעי משקל רצויים
מידת הטיה, רוחב, ותכונות מתקדמות מגוונות
הטכנולוגיה הוריבלית כבשה את ליבי כבר בהטמעתה
בפונט טאלנט, הטמעתי כמובן בפונט כיסופים..
(ועוד כמה בפיתוח)
חלק מהיתרונות של גופנים ווריבליים (A variable font)
כטיפוגרף..
זה מאפשר לי לנהל פרויקט יצירתי באיכות גבוהה,
ובדיוק מקסימלי, וזה גם מאפשר יותר מבחינה טכנית..
לשם העולם הולך..
כיום גופנים ווריבלים נתמכים בממשקים ותוכנות
גרפיות פופולאריות הם זמינים גם בפיגמה
וגם נתמכים בדפדפנים הגדולים..
עיצוב וריבלי הוא הדבר הבא בעיצוב אינטרנט
הוא מאפשר ליצור אנימציות אינטראקטיביות
ולאפשר לממשקים להפעיל אינטרפלציה וליצור
התאמות רספונסיביות למסכים ולגדלי טקסט שונים
אפשר לקרוא על זה כאן
קיימים גופנים וריבלים שמגיעים לעשרות צירים וריבלים
וסליידרים שמאפשרים מופעים בתצורת מרהיבות
לאחר הידע שצברתי חזרתי לאות כיסופים במלוא המרץ
את פרויקט כיסופים עיצבתי מחדש לקראת סוף 2022
כגופן ווריבלי מגובש ומושלם!
בקצרה:
יצרתי 3 מאסטרים שמשמשים כעוגנים
אלו מייצגים את המעבר הוריבלי (אינטרפלציה)
זוכרים? כמו כלי הבלנד באילוסטרייטור
המטרה מוצאת ביטוי בשלד האות
מטרת הפונט שהלכה והתגבשה בבניה המחודשת הייתה ליצור גופן
בעל אופי קליגרפי בחרתי בשלד מלבני בעל תנועת קו עכשווית
כדי לספק מראה אצילי וכריזמטי
המלבוש – התנהגות קליגרפית
כאות אצילה, מרגשת, מלאת תשוקה וכיסופים - כמובן
הטמעתי בשלד תנועת קולמוס מתוחכמת, כיפופים
עגלגלים, קונטרסטיות קליגרפית
ושבירות טבעיות.
שילבתי בנתיב צורות הריבוע העיגול והמשולש
כדי לספק מראה שלד גאומטרי מודרני ועכשיו
וכמובן להעצים את הייחודיות ולהגדיל
את מנעד השימושים שלה.
מוצר מוגמר - אופטיקה, מרכיבים חזרתיים
בתהליך של ניסוי וטעיה התייחסתי
בקפדנות למקצב וחזרתיות של אלמנטים
באות הוטמעו מרכיבים עדינים ודיוקים אופטיים
כדי להקנות לה קריאות רהוטה ונהדרת
לגבש שפה עשירה, מסורתית מחד,
ןמודרנית ואצילית, מאידך
לבסוף התייחסתי לאיזונים, לחיתוכים, טרמינלים (סיומות)
שמעדנים את האוירה ויוצרים קונטרסטיות אופטית
מרתקת באיזון שבין החלל והכתם בקליגרפיה
המרגשת של האות כיסופים!
תודה לאברך בנימין המוכשר @בן של מלך! על העצות והעזרה לכל אורך הדרך!
ועל הרעיון המדהים של תכנות הדולר והסנט, כאשר במשקלים עבים הקו הפנימי נעלם
התבוננו בקסם הזה....
תודה ל- @רעות בן משה המעצבת המוכשרת
שעשתה לפונט כמה פרזנטציות משובחות (:
נ.ב. את שם הפונט הציעה מעצבת במסגרת הצעת שמות תחרותית
אשר תגמלה את מציע השם המובחר בפונט, תודה!
כאן תוכלו להתענג על הפרויקט המלא
תודה, שוקי (:
הייתי קצת מופתע לגלות שהסקיצה הקדומה ביותר
לפיתוח האותיות של כיסופים מתייחסת לחודש 7 ב- 2017
אז בדיוק התחלתי את פרויקט הסת"ם המרתק של הסופר ר' יוסל הורוביץ.
הוא החל בפיתוח פונט מבסיס כתב ידו של הסופר.
הוא הסתעף והתפתח למעל 10 סגנונות כתבי סת"ם משובחים
עבור קהילות שונות, שפותחו במשך כחמש השנים.
מהות האות העברית
פרויקט הפיתוח של אותיות הסת"ם העניק לי קשת של תובנות עמוקות
בנוגע לכתיבה קליגרפית, מבניות שלדים, מרכיבי אותיות נתיבהם וחוקיהם.
מהי אות בכלל עברית?
מניין נובעים חלקיה ורכיביה של כל אות?
מהו שלד נכון לתפיסות השונות?
הפרויקט גם פתר תהיות מסוימות
שהיו לי לגבי האות העברית הנפלאה שלנו.
שהיא מאותיות השפה הקדומות ביותר!
כחומר ביד היוצר
גופנים קליגרפים יש לרוב, אך לכל סגנון ייחודית משלו,
לכתבים קליגרפיים השפעות ותכונות רבות
שנובעות מאופיו של היוצר, הרגליו, תנועותיו, ותפיסותיו.
נובעות גם, מהחומר סוג הקולמוס וצורת ראשו, אופני השימוש בו
רמת סמיכות הדיו, חיספוס הנייר, עוצמת לחיצה, זוית הכתיבה, נתיב
מגוון השפעות אלו - מתנקזות לטיפוס מגובש, יוצרות תוצר עם אופי ייחודי
הסיפור של כיסופים
בניית פונט היא כמין מסע פנימי ואינטואיטיבי אחר השראה וביטוי ויזואלי
המסע מתחיל ביצירת שלד בסיסי, ואט אט הטיפוס קורם לו עור וגידים..
בתחילה נבחנת ההרמוניה הכללית ובהמשך היצירה מתהדקת
הזהות מתגבשת וגם הדמיון וההרמוניה בין האותיות..
לעיצוב הפרויקט הנחשק - "כיסופים" - הגעתי עמוס בתובנות מפרויקט הסת"ם..
"אך האתגר היה מורכב במיוחד"
מטרתי הייתה להושיב (מלבוש) של תנועה קליגרפית מסורתית
על גבי שלד עכשווי בעל מאפיינים גאומטריים שמשופע בעיקולים מודרניים
ההתנגדות בין הגישות יצרה לי קונפליקט בגיבוש הטיפוס.
פיתחתי את האותיות
כבר בבניית הסקיצה הבסיסית של אותיות כיסופים גיליתי תכונה נהדרת
אך ככל שהתחלתי לבחון ולחקור את הרמוניית השלד, גיליתי שהאתגר היה לא פשוט
משום שבהתנהגות הטיפוגרפית נוצרו המון בעיות והתנגשויות
ניסיתי לעבוד על מקצב והרמוניה
עבדתי על הריווח יצרתי התאמות וויתורים שיפרתי
את האיזונים ופרופורציות. דייקתי ושוב שיניתי
בחנתי הדפסים ורצפים..
שמתי ברקס..
כאן הגעתי לנקודה מתסכלת ביצירה שלו..
הרגשתי שלא הצלחתי לפצח לחלוטין אמירה
טיפוגרפית מובהקת ומגובשת כפי ששאפתי
כך נטשתי את אות כיסופים המיוחדת ב- 2020
כדי לחזור אליה חכם יותר (:
..............................................................................
נטישה וריסטרט..
כשעזבתי את כיסופים התחלתי להתרכז בפרויקט הקלאסי
הווריבלי, ברוך הפיצ'רים - "טאלנט" סיימתי והשקתיו.
ואז הגיע עיצוב פרויקט "תניא" הייחודי שהתפתח מכתב סת"ם
אדמו"ר הזקן (שפותח בפרויקט הסת"ם) ואותו גם הספקתי להשיק
לקראת היארצייט של בעל התניא.. הרחבתי עליו כאן
לאחר מכן לקראת הבחירות, פיתחתי את הגרסא החדשה (2.00)
לפונט הליכוד, שכללה כמה פיצ'רים מרתקים מערכת גופן תלת לשונית
הרחבתי עליו כאן
החזרה הגדולה הגיעה לקראת סוף 2022
במגוון הפרויקטים שפיתחתי לאחרונה צברתי ידע וניסיון
בטכנולוגיה הווריבל (variable)
קצת רקע על גופנים ווריבלים
גופן ווריבלי הוא קובץ גופן בודד שמאכלס
בתוכו מגוון של גופנים ומופעים, מעניק גמישות טיפוגרפית
בפרמטרים שונים: כמו עובי (משקל) רוחב, גובה, הטיה, לכלוך,
מדדים אופטיים, דקורטיביות, ועוד מלאא תכונות כיד היוצר...
איך זה עובד טכנולוגית
ממש בדומה לכלי הבלנד של אילוסטרייטור
מתקיים מעבר הדרגתי בין צורות ווקטורים מתמטיים
בעלי תכונות (עוביים, אורכים, הטיות,) משתנים
המעבר הזה מכונה - אינטרפלציה
הסליידרים מאפשרים למשתמש משחק ושליטה
על הציר ההדרגתי וקביעת העובי, ההטיה בטווח הרצוי וכו..
אותיות העוגן שבינהם יוצרים את המעבר
מכונות מאסטרים (בתכונת משקל: קל מרכז ושחור)
וכל מה שבמרכז אלו "מופעים שאנו קובעים
מבחינת קבצי פונט
מדובר על קובץ פונט בודד שמותקן בדקסטופ בסיומת VF
ומקנה גמישות ושליטה בעיצוב, התאמה אישית טיפוגרפית
ע"י סליידר כל ציר: ניתן לדוג' לקבוע מופעי משקל רצויים
מידת הטיה, רוחב, ותכונות מתקדמות מגוונות
הטכנולוגיה הוריבלית כבשה את ליבי כבר בהטמעתה
בפונט טאלנט, הטמעתי כמובן בפונט כיסופים..
(ועוד כמה בפיתוח)
חלק מהיתרונות של גופנים ווריבליים (A variable font)
- מהירות טעינה באתרים
- חלוקת משקלים מאוזנת ומדויקת
- סדר - קובץ גופן בודד שיכול לכלול עשרות גופנים ומופעים
- תכונות חדשניות וגמישות טיפוגרפית, התאמה אישית
- רספונסיביות - היכולת של ממשקים לבצע התאמות רספונסיביות למדיומים השונים
- חווית משתמש ועיצוב תנועה
כטיפוגרף..
זה מאפשר לי לנהל פרויקט יצירתי באיכות גבוהה,
ובדיוק מקסימלי, וזה גם מאפשר יותר מבחינה טכנית..
לשם העולם הולך..
כיום גופנים ווריבלים נתמכים בממשקים ותוכנות
גרפיות פופולאריות הם זמינים גם בפיגמה
וגם נתמכים בדפדפנים הגדולים..
עיצוב וריבלי הוא הדבר הבא בעיצוב אינטרנט
הוא מאפשר ליצור אנימציות אינטראקטיביות
ולאפשר לממשקים להפעיל אינטרפלציה וליצור
התאמות רספונסיביות למסכים ולגדלי טקסט שונים
אפשר לקרוא על זה כאן
קיימים גופנים וריבלים שמגיעים לעשרות צירים וריבלים
וסליידרים שמאפשרים מופעים בתצורת מרהיבות
לאחר הידע שצברתי חזרתי לאות כיסופים במלוא המרץ
את פרויקט כיסופים עיצבתי מחדש לקראת סוף 2022
כגופן ווריבלי מגובש ומושלם!
בקצרה:
יצרתי 3 מאסטרים שמשמשים כעוגנים
אלו מייצגים את המעבר הוריבלי (אינטרפלציה)
זוכרים? כמו כלי הבלנד באילוסטרייטור
המטרה מוצאת ביטוי בשלד האות
מטרת הפונט שהלכה והתגבשה בבניה המחודשת הייתה ליצור גופן
בעל אופי קליגרפי בחרתי בשלד מלבני בעל תנועת קו עכשווית
כדי לספק מראה אצילי וכריזמטי
המלבוש – התנהגות קליגרפית
כאות אצילה, מרגשת, מלאת תשוקה וכיסופים - כמובן
הטמעתי בשלד תנועת קולמוס מתוחכמת, כיפופים
עגלגלים, קונטרסטיות קליגרפית
ושבירות טבעיות.
שילבתי בנתיב צורות הריבוע העיגול והמשולש
כדי לספק מראה שלד גאומטרי מודרני ועכשיו
וכמובן להעצים את הייחודיות ולהגדיל
את מנעד השימושים שלה.
מוצר מוגמר - אופטיקה, מרכיבים חזרתיים
בתהליך של ניסוי וטעיה התייחסתי
בקפדנות למקצב וחזרתיות של אלמנטים
באות הוטמעו מרכיבים עדינים ודיוקים אופטיים
כדי להקנות לה קריאות רהוטה ונהדרת
לגבש שפה עשירה, מסורתית מחד,
ןמודרנית ואצילית, מאידך
לבסוף התייחסתי לאיזונים, לחיתוכים, טרמינלים (סיומות)
שמעדנים את האוירה ויוצרים קונטרסטיות אופטית
מרתקת באיזון שבין החלל והכתם בקליגרפיה
המרגשת של האות כיסופים!
תודה לאברך בנימין המוכשר @בן של מלך! על העצות והעזרה לכל אורך הדרך!
ועל הרעיון המדהים של תכנות הדולר והסנט, כאשר במשקלים עבים הקו הפנימי נעלם
התבוננו בקסם הזה....
תודה ל- @רעות בן משה המעצבת המוכשרת
שעשתה לפונט כמה פרזנטציות משובחות (:
נ.ב. את שם הפונט הציעה מעצבת במסגרת הצעת שמות תחרותית
אשר תגמלה את מציע השם המובחר בפונט, תודה!
כאן תוכלו להתענג על הפרויקט המלא
תודה, שוקי (: