תכולת הבית יכולה ללמד מיהם בני הבית השוכנים בתוכו. את התכולה אנו רגילים לפזר במקומות שונים- צפונים או גלויים ואפילו תלויים על הקיר. במשפחות ברוכות, נדרשת חשיבה מאומצת יותר, על מנת להשיג מקסימום אחסון בנראות מינימליסטית.


מה הסוד הגדול של יצירת בית מוצלח?

אחרי הרבה שנים של ניסיון בתכנון ועיצוב בתים, התשובה שלי לשאלה זו אולי לא צפויה: המרכיב הכי חשוב בתכנון הבית הוא דווקא יצירת מספיק מקומות אחסון!
כל בית צריך הרבה אחסון, וגם מגוון גדול של צורות אחסון: ארונות בעומקים שונים, מגירות, מדפים פתוחים, מקומות לאחסון חפצים יום-יומיים ומקומות לאחסון חפצים שאינם בשימוש יום-יומי.
אם נדמה לך שכבר ניצלת את כל האפשרויות בבית, ועדיין חסר מקום - הנה כמה טיפים שיעזרו לך. (התמונות המצורפות, כולן כמובן, מתוך פרויקטים שביצע משרדי).


ניצול גובה החדר

תחשבו על זה: בדרך כלל אנחנו מנצלים היטב את רצפת החדר להעמדת רהיטים, ולא מנצלים את מלוא גובהו. הנה דרך יצירתית לעשות זאת – מעל למיטה. הרי כל הגובה שמעל המיטה לא מנוצל כלל!

בחדר ילדים זה, יצקנו תקרת ביניים מבטון ברוחב כששים ס"מ מעל למיטה, ומעליה בנינו ארונות. כך נוצרת נישה נעימה לשינה, שילדים מאוד אוהבים. בחלקה העליון של הנישה, יש הרבה מקום לאחסון.

6[2].jpg

גגון קטן מעל למיטה יוצר מקום לארונות.


בעליית הגג

פעמים רבות, נוצר צמוד לקירות החיצוניים של עליית הגג, שטח שמעליו תקרה נמוכה, שאי אפשר לעמוד מתחתיה. אבל לאחסן מתחתיה אפשר גם אפשר! הרי מי שרוצה לגשת לאחסון עומד כבר מתחת לחלק הגבוה יותר של התקרה. שימו לב למגוון אפשרויות הריהוט שיצרנו בארון אחד: מדפים פתוחים, דלתות, עם מדפים סגורים, מגירות. כך יכול כל חפץ למצוא את מקומו הנכון, וחלל החדר מנוצל היטב.

15[1].jpg

אחסון בחדר ילדים שבעליית הגג


ניצול חלל מתחת למדרגות

החלל שמתחת המדרגות הוא מקום שבדרך כלל רק צובר לכלוך. אפשר גם אחרת. בבית שבתמונה תכננו מתחת למדרגות מקומות אחסון רבים: מגירות גדולות לכלי בית, דלתות לשואב האבק הביתי וארגזים גדולים הנשלפים ממקומם ומשמשים לאיסוף צעצועי הנכדים.

12[1].jpg

מקום אחסון רב מתחת למדרגות.


נישות בולטות מקירות חוץ

נישות הבולטות החוצה מהקיר במידות מסוימות אינן נחשבות לשטח בנוי כשבאים לבקש היתר בניה ברשויות. אם אתם בונים את ביתכם, חשבו על כך מראש ונצלו עובדה זאת כדי ליצור נישה בולטת החוצה ממישור הקיר.

כך תרוויחו עוד עומק לחדר. הוא גדול יותר, וגם יווצרו מקומות אחסון נוספים, כמו כאן בתמונה– מגירות, מדפים ומקום לתכשיטים ולתמונות:

10[1].jpg

נישה בולטת מהקיר החיצוני של הבית.



בוידם

כולנו מכירים אותו, או בשמו השני – אינטרסול. זאת בעצם הנמכת תקרה, בדרך כלל מעל מסדרון, המשמשת לאחסון חפצים שאינם בשימוש יום-יומי ותופסים הרבה נפח, כמו מזוודות או שקי שינה.

הנמכה כזו יכולה לשמש בו-זמנית גם להעברת צנרת מיזוג אוויר, ומה שחשוב להדגיש – היא יכולה גם להיות אלמנט עיצובי בדירה. בתמונה אפשר לראות שהבוידם, ביחד עם העמוד התומך בו והתאורה המיוחדת, מגדירים מבואה המובילה לחדרי השינה בבית. הפרש הגבהים בין התקרה בסלון והתקרה במבואה הנו גם שימושי וגם אסתטי.


תמונה 361_2.jpg

הבוידם יוצר מבואה נעימה לחדרי השינה, ומקנה מקום אחסון.


ספסלי ישיבה

איפה יש הכי הרבה מקום לא מנוצל? נכון, מתחת לריהוט! חשבו על המקום שמתחת לספה או למיטה – כמה נפח לא מנוצל יש שם, שרק צובר אבק ולכלוך....

הנה טיפ: במקום ספה או מיטה, הזמינו אצל נגר ספסל בנוי כמו זה שבתמונה. אפשר ספסל עם מכסה מתרומם, או עם מגירות גדולות – בכל מקרה הוא אלמנט עיצובי יפה, וכבונוס יש בתוכו המון מקום לאחסון חפצים.

3[2].jpg

ספסל פינתי משמש כפינת ישיבה בסלון, וגם כמקום אחסון.


נישות בקירות פנימיים

כשמתכננים בית חדש, או כשבונים מחדש קירות פנים בדירה קיימת, אני ממליצה ליצור מראש נישות לארונות, (כמו הארון בצד שמאל של התמונה). כך יבלע נפח הארון בתוך הקיר ולא יחסום את חלל החדר.

שימו לב: כדי שהארון יהיה מתאים לתליה, הוא צריך להיות בעומק של כ-60 ס"מ. אם רוצים ארון מדפים, שעליהם יהיו מונחים בגדים מקופלים, אפשר להסתפק בכ-45 ס"מ.

871A1598[1].jpg

ארון בתוך נישה בחדר שינה


נישות גבס

כשבונים קיר עם נישות גבס בחדר, רוצים בדרך כלל להשאיר אותן פתוחות, כך שיוכלו לשמש להעמדת ספרים או לחפצי נוי.
יחד עם זאת, את חלקו התחתון של הקיר אפשר לנצל לאחסון, כמו בפינת אוכל זאת.
בנינו את הנישות, כך שחלקן התחתון עמוק יותר מהעליון (כ-45 ס"מ) והוספנו לחלק זה מדפים ודלתות.
כך אפשר לאחסן בחלק התחתון של הקיר כלי הגשה גדולים, כלי פסח וכדומה, בעוד חלקו העליון נשאר פתוח.

9[1].jpg

קיר עם נישות גבס. חלקו התחתון עמוק יותר וסגור בדלתות.



אורלי ערן, אדריכלות ועיצוב פנים www.orlyeran.co.il