המאמר נכתב כהסבר על פונט חדש שיצרתי, שממיר את האקורדים תוך כדי כתיבה לסולם הנוח לכם.
את האמת שרציתי לפתוח על זה אשכול פשוט ותו לא, אלא שכאן הסתבכתי....
לא ידעתי איפה למקם את האשכול...
תחילה עלה בדעתי, ברור! פורום מוזיקה! ודאי שלא אכתוב את זה בקהילת המעמדים...
אלא ש--- איזה מוזיקאי מבין בפונטים? אני מאמין שלרוב האורגניסטים אין בבית תוכנות עיצוב.
ואז חשבתי לעצמי, מה יש פה בעצם, תכנות של פונט, אז זה מתאים ל"קהילת תכנות", לא?
לא! מה הקשר קהילת תכנות, זה תכנות של אופן טייפ לפונט, לא של תוכנות ואתרים, והראיה, נסה לכתוב שורת קוד אחת אפי' פה בפרוג ונראה אותך מסתבך עם כל האפשרויות שיש...
יש פה מישהו שמבין בזה???
טוב, אולי בפמ"ג יהיה ניתן לכתוב, כי שם נמצאים כל (?) מעצבי הפונטים למיניהם, והם כן מבינים בתכנות הזה, אבל---
מי אמר שהם גם מבינים במוזיקה???
מה שבטוח שנתקעתי עם חומר בלי שאוכל לפרסם אותו לאף אחד....
אז החלטתי לקבץ את כל הפורומים הללו למאמר אחד.....
בואו נתחיל?
-פורום מוזיקה
מכירים את זה שיש איזה שיר יפה שבא לכם לנגן, ושמעתם אותו בדרך או משהו כזה, ובסוף כל האקורדים הסתבכו לכם, והכל בגלל המיקום של הסולם???
מצב דומה הוא שכתבתם בע"פ אקורדים לשיר מסוים, על הסולם שנוח לכם (ע"פ רוב Am), ואז אתם מגלים שהשיר הוא על סולם אחר, ואי אפשר לשנות את הטרנספוזיציה???
מצב נוסף קורה כאשר כבר יש לכם מוקלד את כל האקורדים, רק שהם על איזה סולם מוזר (נגיד G#m, כמו בכותרת) ואתם אומרים לעצמכם מי יתן לי אורגן או פסנתר שהקלידים הלבנים יהיו מסודרים לפי הסולם הזה...
זה קורה הרבה כאשר פה בפרוג מבקשים אקורדים לשירים מסויימים, עכשיו מאיפה אני זוכר, אני על מחשב והאורגן מכובה, אז פלוס מינוס אני זוכר את האקורדים בגלל המיקום, אבל לך תכתוב אותם עכשיו על הסולם המקורי, זה מאוד מבלבל.
אתם יכולים להציץ ולראות שרוב השירים כתובים על Am!!!
תווים - אשכול בַּקָשַׁת אקורדים.
מישהו פה מתעניין באקורדים לשירים?
אז ישבתי וחשבתי על פונט חכם, שמכיל בתוכו המרות לכל סוגי האקורדים, דהיינו, אפשר לכתוב את האקורדים על הסולם הבסיסי Am או C מז'ור, ובלחיצת כפתור זה משתנה לסולם הרצוי!
הרעיון הוא דיי גדול ואני חושב שזה יכול לפתור הרבה בעיות.
זה עובד עם תוכנות גרפיות, באפשרויות האופן טייפ יש "סטייליסטיק סט" (Stylistic Set) וככה זה נראה (באינדיזיין):
כן, אולי זה קצת מסובך בעיין, אבל זה ודאי יותר קל.
מי החליט לי להמיר ל-A# או ל-Bb, הרי זה אותו תו?
אז ככה, פשוט שיש הבדל כמו שכל מוזיקאי פשוט יודע, כל סולם צריך להכיל בתוכו את כל התווים, ולכן לפעמים יש עדיפות לזה יותר מאחר, ניסיתי להיכנס לראש של כותב התווים למה הוא כתב ככה ולא ככה ואם למשל הוא כתב B# למרות שיכל לכתוב C אז בהמרה של 2.5 טונים למעלה (הסטייל החמישי) זה יומר ל-E# ולא ל-F.
בטח תגידו, מה הבעיה לייצר כזה, אתה מכין אפשרות המרה (למבינים - Lookup) של חצי טון כלפי מעלה וכשצריך לעלות 2 טונים אתה שם 4 פעמים את זה, קצר וקולע, לא?
לא!
בגלל החישובים של המעבר ל- Eb או #D ודומיהם, קחו למשל את האקורד C, בשינוי חצי טון למעלה הוא C#, וC# בשינוי טון שלם למעלה הוא D#, משא"כ אם מראש הייתי מעלה 1.5 כלפי מעלה הייתי מקבל Eb ולא D#:
עם סטייל של + חצי טון הוא:
ועכשיו הוספתי עוד טון שלם
אבל אם מראש הייתי מכניס רק 1.5
-פורום מעצבים גרפיים לאלה שמבינים בתכנות אופן טייפ
אני רוצה להסביר את הקושי של התכנות של זה, שלחתי את זה לכמה מתכנתים ולאף אחד לא היה כוח לקרוא, ולמי שכן, לא היה פתרון...
קודם כל עשיתי חיפוש והחלפה מסוג 4 (החלף 2 באחד):
ועוד חיפוש והחלפה מסוג 2 (החלף אחד בשתיים):
מה שזה אומר, חפש Ab והחלף ב-A וחפש A# והחלף ב-B, וחפש A והחלף ב-A#.
עד כאן זה פשוט, נכון?
איפה הבעיה מתחילה?
מה הסדר!!
אי אפשר לחפש את שני סגנונות החיפוש בבת אחת כי הם שונים (זה מחליף 1 ב-2 וזה 2 ב-1) והם חייבים להיות אחד אחרי השני, השאלה מי הראשון?
אם החיפוש מסוג 4 תהיה הראשונה ולפני החיפוש מסוג 2, מה שיקרה זה שקודם יחליף את Ab ל-A, ואז שוב יתחלף ל-A#, וכמו כן האות B תתחלף ל-B# מאותו היגיון, והנה תמונה:
ואם קודם יבוא החיפוש מסוג 2 ויחליף ורק אחרי זה חיפוש מסוג 4, מה שיקרה הוא שהאות A (מתוך Ab) תתהפך ל-A#, ואז קיבלנו A#b, רגע זה לא נגמר פה... כי אז בא החיפוש מסוג 4 ומחליף את A# לB, ואז קיבלנו Bb...
וגם פה זה לא נגמר....
יש למישהו פתרון?????
קצת יצירתי...
מי שאין לו תוכנות גרפיות אז פיתחתי 11 פונטים שכל אחד ממיר לסולם אחר, ובלי צורך בהפעלת תכנות של אופן טייפ, הפונט אוטומטית ממיר!