קרדיט: אתר 'קול כבודה' המוביל לאישה החרדית.


בימים‏ אלה ‏‏אנו ‏נמצאים‏ במציאות‏ לא ‏מוכרת‏ בהקשר ‏להתפשטות‏ נגיף הקורונה.‏ אירוע‏ כזה‏ מעורר באופן טבעי ‏הרבה רגשות ותחושות,‏ לעיתים ‏חששות,‏פחד,‏ותחושת ‏פגיעות,‏חוסר ‏ביטחון‏ ודאגה‏ מפני‏ הבאות. אם אנחנו כמבוגרים חווים קושי אישי ואי וודאות , יותר מכך ‏הילדים ‏והמתבגרים‏ חווים ‏את‏ מורכבותה של‏ המציאות ‏ומושפעים מהחוויה‏ ומהמסרים‏ שהם‏ שומעים‏ בסביבתם ‏ובוודאי ‏מהוריהם. בנוסף ‏לכך,‏ילדים ‏ובני‏ נוער מוצפים ‏במידע, שרובו ‏אינו מתווך ואינו‏ מותאם ‏לגילם, דבר‏ המקשה‏ על‏ יכולתם‏ לראות‏ את ‏הדברים ‏בצורה‏ מאוזנת‏ המאפשרת ‏התמודדות‏ יעילה. ‏לאור ‏זאת, הם‏ עלולים ‏לפתח חששות ‏ופחד,‏שעלולים להתגבר וליצור‏ חווית‏ חוסר ‏אונים.‏

מדוע הקורונה מבהילה כל כך?

-אי הנראות של הגורם המאיים. למרות שקבלנו הסבר על דרך הפצתו הוא בלתי נראה ותסמיניו קלים כל כך עד שלא ניתן לדעת האם אנו נשאים שלו.
-בנוסף, ההד התקשורתי העצום שיוצר מתח רב.
-המשגת ההידבקות בקורונה כ'מגיפה' מעלה אסוציאציות היסטוריות עם "מגפות" שחיסלו אוכלוסיות שלמות (למשל באירופה).
-ההסגר והבידוד הבייתי - הם אקט שקשור בשלילת חופש התנועה הבסיסי שיש לנו כבני אדם.
-כמו כן אוזלת יד של המדע למול הנגיף ואי הידיעה מתי ימצא חיסון מעוררים חרדה גדולה.
- וכמובן המשמעות שקורונה יכולה לגרום למוות .

מצורפים טיפים ונקודות חשובות להתמודדות מול ילדים:

1. כדאי לשוחח עם הילדים בצורה גלויה ופתוחה על המצב, הם הרי שומעים בלילי מידע ועדיף שיידעו אותו מכם - דמויות הסמכות ‏באופן רגוע,‏‏ללא‏ פרטים‏ מיותרים‏ ובלי‏"נבואות ‏זעם".‏מומלץ‏ לקיים ‏שיח ‏ישיר,‏המותאם‏ לשלב‏ ההתפתחותי ‏של‏ הילדים ובני‏ הנוער. תיווך‏ המידע ‏‏צריך ‏להיעשות ‏בצורה‏ רגועה‏ ומאוזנת.‏

2. להימנע משיחות "מעל ראשיהם של הילדים" אנו המבוגרים ‏מנהלים לפעמים שיחות על נושאים שקשה לילדים צעירים לשאת אותן. השיחות נעשות מתוך מחשבה ש'הילד לא מבין', אולם חשוב לזכור שגם הבנה חלקית עשויה לגרום לילדים לחשוש עוד יותר ולקבל מסרים מעוותים המפחידים עוד יותר מהמציאות עצמה.

3. להדגיש ולחזק את מה שיכול לסייע לשיפור המצב- כך למשל תפילה וחיזוק משותפים בנושאים מסויימים, יוצרים בכל בית אחדות ונותנים משמעות לימים קשים כאלו. לשים לב שהאופן בו זה נעשה הוא מפחית חרדה ולא מעורר אותה עוד יותר.

4. הסבר על שמירת כללי ההיגיינה - השמירה על ההיגיינה חשובה בפני עצמה בשל הנחיות משרד הבריאות, אך היא גם מייצרת היאחזות קונקרטית החשובה מאוד עבור ילדים ועבורינו בעת מצוקה ומשבר. החיידק הוא אינו נראה מה שמייצר תחושת איום וחוסר אונים ברמה גבוהה יותר, כדי להפחית אותה כדאי להסביר את משמעות ההיגיינה וחשיבותה.

5. נצלו את התקופה לחיזוק קשרים חברתיים בין הילדים ובינכם- יש מגוון דרכים להגברת הלכידות החברתית, אלו בעלי כוח מרפא ותומך.‏ דווקא בעת התפשטות ‏וירוס‏ הקורונה נראה לכאורה כי‏ קיים ‏סיכון ‏להגברת‏ פירוד ‏וניכור,‏עקב ‏החשש‏ מהדבקה.‏ אולם דווקא כעת עשו הכל כדי ליצור אוירת אחדות בדרכים יצירתיות.

.6 חודש אדר עדיין איתנו - נצלו את האוירה הפורימית באמצעות בדיחות, ולקיחת המצב בקלילות (תוך הקפדה על קיום הנחיות משרד הבריאות) צרו הסחות דעת למשחקים יצירה, בישול משותף, וכמובן נקיונות הפסח, שתפו את הילדים וצרו משמעות לשהותם בבית. אלו משמרים את כוחות הנפש ומאפשרים התמודדות יציבה יותר עם המצב.

7. תשומת לב מיוחדת לילדים שקשה להם יותר- שימו לב לילד/ה שהמצב קשה להם במיוחד, נסו לשהות לצידם יותר ובקשו להבין אותם ולשמוע אותם. בעת הצורך אל תהססו לפנות לגורמי מקצוע וקבלו הנחיות מדוייקות להתמודדות עם אותו ילד באופן טלפוני.



בברכת בשורות טובות והסירותי מחלה מקרבך!

ברכי שגב,
פסיכולוגית בהתמחות קלינית ומנהלת תוכן באתר קול כבודה
  • smilie-4881520_1280.png
    smilie-4881520_1280.png
    KB 78.9 · צפיות: 1,640