בס"ד
בין פסיכולוג למאמן



לאחרונה יש הצפה של מודעות שקורצות במיוחד לקורא המובטל, או כפי שמכנים זאת היום - 'נמצא בחל"ת'. הן מציעות לימודי פסיכולוגיה וכל מיני שיטות תרפיה וטיפול, שעמם אין לי שום בעיה כמובן. הבעיה מתחילה כשהמודעה מתארת את משך הקורס - חודשים ספורים ולעיתים אף מספר שבועות בודדים. אדם מוכשר מאוד אולי יוכל ללמוד שיטת טיפול במשך זמן כה קצר, אבל בכך עדיין לא הופכים להיות מטפל מוסמך.

חלק נוסף במודעה שצורם במיוחד הוא התייחסות לתחום הטיפולי כאל אפשרות קלה להשלמת הכנסה ואופציה מדי נוחה להסבת מקצוע. ההתייחסות המזלזלת ללימודי פסיכולוגיה והכשרת מטפלים פשתה כל כך, עד שאחת המודעות הציעה לנשות הייטק מפתחות תוכנה בהכשרתן, להשתלם בקורס מזורז כמטפלות בשיטת CBT מהולה ב NLP. בעוד שהתחום כפי שכבר נסביר, דורש השקעה מירבית ומיקוד אבסולוטי.

דור האינסטנט שלנו מתאפיין לעיתים בקוצר רוח וקשיי ריכוז. אנשים מחפשים פתרונות קלים, תשובות ברורות והכרעות חדות. אין להם זמן להתלבטויות וחיבוטים. גם בתחום הטיפולי, אין לאנשים סבלנות לטיפול נפשי או רגשי ארוך ומייגע. הם מחפשים פסיכותרפיסט או מאמן אישי, 'קואצ'ר' בלועזית. אנשים מיומנים בהנעת תהליכים, שמתבייתים על תסביך ומנסים לפשט אותה. מתמחים בשיטות שעוזרות להתגבר על מחסומים ומסייעות להתמודד מול אתגרים.

"גם אתם יכולים!" כך אומרת שורה מודגשת, במודעה המתנוססת בלוח מול המקווה - העוצרת את העוברים ושבים הסקרנים. "להיגמל מחרדות, כפייתיות, פחדים ותסכולים". "להפסיק לסבול" מבטיחה המודעה "תוך מספר פגישות מועטים".

וכאן טמונה הבעיה. אנשים מבלבלים בין סיבוכים רגילים, יומיומיים, שאכן דורשים רק מענה מקומי ופתרון פרטני - לבין בעיות קיומיות וקשיים מהותיים, המצריכים טיפול שורש, רוחבי ומעמיק.

עיקרו של טיפול נפשי הוא ההקשבה למצוקתו של הסובל. הטיפול נועד לרדת לעומקם של דברים, לצלול לנבכי תודעתו, בין המודע ובין שנמצא בתת התודעה. טיפול צריך לחקור טראומות וצלקות עבר, ליישר הדורים עם זכרונות מעיקים, וכך לרפא ולתת כלים להתמודדות עם אתגרי החיים.

מסיבה זו אין תוחלת בטכנאי מזגנים ואפילו יהיה מאוד מוכשר, שילמד "שיטת טיפול מנוסה ויעילה". למרות שישקיע בצורה אינטנסיבית ויקלוט היטב את הנוסחה, עדיין חסרים לו כוחות ויכולות הכלה. צריך לדעת לאבחן בצורה מיטבית, להבין את הנפש המיוסרת - לזקק רזולוציות של משקעים, חוויות ובעיות, לפני שמציעים כל פתרון או בדל של טיפול.

יהיה זה מצער מאוד, אם אדם הסובל מבעיה כלשהי, ואפילו לא חמורה, יתפתה לאותן מודעות. הוא עלול ליפול בקליניקה של מטפל שאולי מוכשר, אך אין הוא בשל להקשיב. אולי הוא חכם, אבל חסר יכולת להבחין בין קשיים ורגשות שונים.


משך לימודי ההכשרה לפסיכולוג מוכר בישראל הם לפחות חמש שנים, הנחלקות בין שלוש שנים לימודי תואר ראשון, לשנתיים לפחות לימודי תואר שני. בנוסף להן, החפץ לעסוק בתחום מסוים מענפי הפסיכולוגיה – קליני/ רפואי/ תעסוקתי וכיוצא בזה, צריך להשתלם בהתמחות בת שנתיים עד ארבע, עד שיזכה לתואר פסיכולוג מוסמך.

ניתן לשער, שאדם שמשקיע בלימודים קשים במשך שנים כה רבות, הוא בעל רצון עז לעזור לאנשים ולטפל באמת בקשיים. סביר להניח שהוא מגיע ממקום כן, אמפתי מאוד לסבלו של הזולת. אבל מי שלמד במהירות שיטת טיפול רגשי, או הודרך כמאמן אישי, מותר לחשוד בו שהמניע שלו הוא כלכלי או שסתם תקפה אותו רוח ניו אייג'ית והוא רוצה לעסוק במשהו קצת יותר הוליסטי. בהחלט יכול להיות שהוא אינו האדם המתאים לפשפש בקרביים של קשיים וטראומות. אפשר להשתמש בו להנעת תהליכים עסקיים, לפתרון סכסוכי שכנים. אך יהיה זה מסוכן להיעזר בו מעבר לכך.

אף הרמב"ם כתב על דרך תיקונם של הלוקים בחולי הנפשות: "ילכו אצל החכמים שהם רופאי הנפשות". אפשר להתפלסף סביב השאלה מי הם 'חולי הנפשות' אבל ברגע שהוחלט על בעיה מסוימת שהיא דורשת טיפול מקצועי, כדאי שהמטפל יענה להגדרתו של הרמב"ם על מטפלים – "חכמים שהם רופאי הנפשות", כל בעיה והחכם או הרופא המתאים לה.

אכן אין כל ערובה לכך שבוגר האוניברסיטה, הוא כן בעל נפש. בעל כישרון לבחון לבבות ולמשש רגשות, אבל לפחות אני יודע שהוא השקיע כמיטב יכולתו ואת כל מרצו. הוא התמסר לדבר, החליט שזה התחום שבו הוא רוצה להצליח. ואם אכן יש לו הכשרונות והיכולות המתאימים, סמוך ובטוח שהוא יגדל לפסיכולוג מוצלח. אבל זה שלמד NLP פעם בשבוע או ניתח טכניקות CBT דרך מרחב טלפוני, יכול להיות שהוא בעל כשרונות מזהירים ויכולות הבנה מפתיעים, אבל הוא מעולם לא השקיע את כל כולו בתחום, הוא למד את הדברים בנוסף לשגרת חייו הקיימת ממילא.

לא בטוח שהחומר הנלמד באוניברסיטה הוא הגורם לאדם להיות פסיכולוג מדופלם, ייתכן שבבית המדרש סופגים הרבה יותר פרקטיקה וחומרי עזר, הסתכלות נכונה והמון תבונה. אבל תשקיעו בדבר באותה מידת רצינות שהסטודנט משקיע, תלמדו אותם היקפי סמסטרים, ותהיו נכונים במהלך תקופת הלמידה לעסוק רק בכך.

לסיכומו של עניין: אם תרצו לפתור סכסוכי שכנים או שותפים, אוצו למאמן אישי - לכך הוא מתאים. גם כשאתם צריכים ייעוץ והכוונה בכל תחום - גשו ליועצים, קואצ'רים או סתם חברים, העיקר - אנשים חכמים. אבל אם תתקלו בבעיה, קושי רגשי או נפשי, עברתם טראומה, חוויה מאוד מסעירה. שמא אובדן חלילה או פגיעה, פנו בבקשה רק לאנשי מקצוע מוסמכים ובכירים. אנשים שיאזינו לכם ברוב קשב, ובעזרת השם יתאימו טיפול הולם.