מה עושים כשילד "לוקח" כסף בלי רשות?

thief-wears-black-hat-with-stolen-purse-gray_1150-15150.jpg

גב' ר' גילתה פתאום ש100 ₪ שהיו לה בארנק נעלמו. היא לא יצאה מהבית, ובבוקר הכסף עדיין היה בארנק, ולכן ברור היה שמישהו מהבית לקח אותו. לא נעים, אבל החשד נפל פתאום על חזקי ילד בן 10, ילד מתוק, מקסים וגם קצת רכושן, שמאוד אוהב לקנות ב"הכל בשקל" שמתחת לבית.

בצהרים כשחזר חזקי מהחיידר קראה לו גב' ר' לחדר, וניסתה לתשאל אותו.

חזקי הכחיש, מחה וצעק חזק מדי וגב' ר' נסוגה ושתקה. חזקי יצא מהחדר, ולאורך כל היום, עד הלילה, הוא היה עצבני כועס ומתוסכל. גב' ר' הרגישה שהסיטואציה גלשה מעבר לסיפור מקומי. ותהתה האם הייתה אמורה לשתוק מראש ודי.

הרב טאומן, מה יעשה הורה בכזו סיטואציה, עם כל המבוכה וההפתעה?

ראשית כל, חשוב לדעת לא להיבהל. נציין בזהירות כי כמעט אין היום בית שמגדל 5-10 ילדים כ"י ואין ילד אחד או יותר שלוקח ללא רשות. זה נפוץ יותר מפעם כי הפרסום וצורת הצריכה שילדינו מתמודדים מולם גורמים להם לרצות הרבה יותר מפעם. תארו לכם כמה דברים ילד "צריך" אחרי קריאת עיתון פרסומי אחד, ולכן לא צריך להיבהל מתופעה כזו.

בנפרד, נציין, שלכל משפחה התנהלות אחרת בענייני כספים, וכל משפחה הדקויות שלה. מה שחשוב לשים לב שילד יש מה שהוא צריך באמת, שהוא לא מתבייש לבקש או שלא שללנו משהו שנתפס אצלו כצורך גדול וממשי.

לשאלה של גב' ר', מה נכון להגיב מול הילד?

כדאי לחלק את הסיטואציה לשתי אפשרויות: ישנם מקרים בהם קיים ספק שהילד לקח, ויש מקרים שאין ספק.

כשיש ספק האם הילד הוא זה שלקח, אין לחשוד בילד.

החשדות נותנות לגיטימציה למעשים פסולים ומלמדים את הילד מה הוא יכול לעשות.

ולהיפך, אם נותנים אמון מלא בילד, והילד מודע לכך, לדוגמא כשאמא מספרת בטלפון למישהי שנעלם לה היום שטר כסף, וזה מוזר, אבל היא בטוחה במאה אחוז שהילד שלה לא עשה את זה, ולא לקח! כי הוא צדיק וישר - זה בונה את הילד.

גם במקרה שכן הוא זה שלקח?

אפילו הוא זה שלקח, האמון מחזק אותו וגורם לו להבטיח לעצמו שיותר זה לא יקרה והוא לא ייקח שוב אף פעם.

כשרואים שזה לא עוזר, והמקרה חוזר על עצמו, או במקרה שבטוחים שהילד לקח. מה עושים?

גם במקרה שאין ספק אסור לשאול את הילד בצורה ישירה האם הוא לקח את הכסף, כי הוא יכחיש אינסטינקטיבית, ואז יהיה לו יותר קשה להודות ורק יתבצר בעמדה שלו יותר חזק כי הוא לא רוצה להיות גם שקרן וגם גנב.

צריך לקרוא לילד ולספר לו כמשיח לפי תומו שגם אם רואים 100 ₪ בארנק ומאוד רוצה משהו לא לוקחים!

ואם הילד מכחיש?

לא לדבר על המקרה הספציפי, וודאי לא לאמר לו שהוא שקרן!

אלא להתעלם ולאמר לו שוב: אפילו שזה מאוד מפתה לא לוקחים מהארנק של אמא בלי רשות.

ככה הוא גם יודע שאתם יודעים וגם שמרתם על כבודו, ואז לא נכנסים למקום של מירמור וויכוחים.

צריך מאוד להיזהר לא לדבר על גניבה ולא להפוך ילד לגנב הוא עלול לקבע בעצמו תדמית של גנב ולקחת דברים גם בחוץ. אדרבה, להגיד לילד שבבית זה לא גניבה! אלא רק לא ראוי לא הגון אבל לא להוציא את המילה גנב, גניבה...



אפשר פשוט לשתוק, ולהתעלם? כאן האמא הרגישה שהפעולה שנקטה בה רק סיבכה את המצב.

כשמדובר במקרה החוזר על עצמו, או במשהו שברור מעל לכל ספק שהילד עשה בדעה ברורה, לא נכון להעלים עין.

הרבה פעמים הורים מוצאים את עצמים בצומת דרכים, לא יודעים כיצד להגיב ולפעול בשלל סיטואציות יומיומיות המזדמנות ללא התרעה. לא יודעים האם להתעקש או לוותר ולהבליג. לא יודעים האם לשתוק או להתווכח. אצל חלק מההורים גורמים הספקות להיגררות לעימותים מיותרים ואצל חלק מההורים זה מביא למצב של הימנעות בסיטואציות שכן דורשות את תגובתם.

באלו סיטואציות לא נכון להבליג?

כשנתקלים בסיטואציה של ילד מתמרד, למשל, ברור לנו שחוצפה מצד הילד הוא דבר שאסור לנו להסכים עמו. אבל פעמים רבות הורים לא יודעים איך לפעול, ומה להסביר, איך להקנות בנפש הילד את הקניינים אותם אנו רוצים להקנות לו בצורה טובה ויעילה, להועיל ולא לקלקל.

גם כשהילדים מתבגרים, ההתמודדות גוברת: הם מביאים הביתה רעיונות חדשים, ויש להם דעות משל עצמם. כהורים, חשוב לנו שהם עדיין ירגישו אהובים ורצויים, ויחד עם זה חשוב לנו לעמוד על המשמר.

מה יעשה הורה שלא יודע איך לנהוג נכון בסיטואציה מסוימת?

להיות הורה זה מקצוע ושליחות, ויש ללמוד את השליחות הזו. במקרים סבוכים או בסיטואציה של מבוכה אפשר להתייעץ ולשאול רבנים המבינים בתחום, להרים טלפון לפני שהורה קורא לילד לשיחה.

במקרים של יום יום רגיל, כמו לבטים עם נער מתבגר, ילד שמתחיל לענות בחוצפה, או שהורה מרגיש שאין לו מספיק סמכות, יש ספרים ושיעורים רבים, אפשר לשמוע את השיעורים של ארגון "חנוך" או שיעורים דומים, המביאים דוגמאות מהיומיום והרבה כלים להורים לפעול בביטחון.

לקבלת 3 שיעורים חינם במייל לחצו כאן

****

בשבילכם, השארנו את סידרת יסודות החינוך פתוחה ללא עלות גם לשבועות הסגר:

סידרת יסודות החינוך מבית "חנוך" הנמסרת על ידי המחנך הרב טאומן – הסידרה עונה על שאלות יומיומיות, בצורה מובנת וישימה, ומעניקה להורים ידע וכלים פרקטיים ופשוטים ליומיום.



מתוך הסידרה:

♦ מהם שני היסודות הבסיסיים לחינוך, חשיבותם, ואיך בונים אותם? כלים מעשיים.

♦ סמכות ומשמעת – כמה ואיך? מאיזה גיל? ואיך מתקנים אם פיספסנו?

♦ תקשורת עם הילדים, איך יוצרים אותה בצורה שילד ירצה לשתף?

♦ הקשבה, חום ואהבה. מה עושים כשההורה לא פנוי, ובאיזה זמנים זה הכי חשוב?

♦ איך להגיב ומה לעשות כשילד מקשה או מעצבן?

♦ איך נכון להגיב כשילד חושש או פוחד ממשהו?

♦ מה לעשות עם ילד שמגיע להורים בלילה?

♦ איך לפתור את הצורך של ילד המנסה למשוך תשומת לב שלילית?


להרשמה לסדרה החינמית
על המחבר
חנוךְ
אודות הקורסים:

סידרת השיעורים של "חנוך" הנמסרת על ידי הרב ישראל טאומן מכילה את כל מה שהורה צריך לדעת בעת עיסוקו עם יהלומי הנשמות שהופקדו אצלו, עם עמודי התווך של הדור הבא.

הרב טאומן, בדרכו הייחודית, המגובה בהסכמות הרבנים, ומניסיונו רב השנים נותן כלים מעשיים, דרך יסודות החינוך ודרכי הפעולה עם התלמידים והצאצאים, עם הסברים מפורטים, דוגמאות ועצות פרקטיות איך להתמודד עם אתגרי היומיום בפועל.

קורסי "חנוך" פועלים למעלה מעשרה שנים. מאות סדנאות התקיימו בכל רחבי הארץ מחצור הגלילית ורכסים שבצפון, ועד לתפרח ובאר שבע בדרום, דרך כל הריכוזים החרדיים בתווך: ירושלים, בני ברק, מודיעין עילית, ביתר עילית, אלעד, אשדוד, חיפה, אופקים, נתניה, ערד, קרית גת, בית שמש ופתח תקווה.

אלפי בוגרים מרוצים הפכו את חייהם ואת דרך חינוכם ליעילה וטובה עשרת מונים. אין ספור העדויות מספרות על שינויים משמעותיים ועל הצלחות מרשימות בחינוך הבית, איכות החיים ושדרוג בתקשורת הבינאישית.

תגובות

תודה רבה, קראתי רק את הכותרת, רק הערה קטנה- הפריעה לי תמונת השודד המפחידה.
חשוב לזכור שגם אם ילד לוקח כסף בלי רשות, הוא לא נהפך לשודד רעול פנים שדורש כסף או חיים.

ברור שכל המטרה שלהם זה להסביר להורים שילד שלוקח בלי רשות הוא לא גנב !!!!
תקראי את המאמר....
 
ברור שכל המטרה שלהם זה להסביר להורים שילד שלוקח בלי רשות הוא לא גנב !!!!
תקראי את המאמר....
קראתי, וזה מאוד יפה.
מצטרף ג"כ להערה על התמונה, אני חושב שצריך להחליף בתמונה אחרת, כי הילדים שלנו אינם שודדים.
 
תודה רבה, קראתי רק את הכותרת, רק הערה קטנה- הפריעה לי תמונת השודד המפחידה.
חשוב לזכור שגם אם ילד לוקח כסף בלי רשות, הוא לא נהפך לשודד רעול פנים שדורש כסף או חיים.
אוי. זה באמת צורם מאוד לעין אולי תחליפו לתמונה אחרת אפילו סתם כסף מהארנק או יד עם כסף?
 
ציטוט:
צריך לקרוא לילד ולספר לו כמשיח לפי תומו שגם אם רואים 100 ₪ בארנק ומאוד רוצה משהו לא לוקחים!
זהו בעצם אמירה ישירה. לא?
כשאומרים את זה סתם ככה באמצע שום דבר
בלי להסתכל בעיניים של הילד אלא תוך כדי עשיה של משהוא ומיד עוברים נושא
זה משיח לפי תומו
(אפשר גם לא לילד לבדו אלא סתם להגיד את האמירה לכולם)
להיזהר לא לפזול לילד או לתת בו עיניים מאשימות וכו'
 
חשוב לזכור ולהדגיש כי יש ילדים שנסחטים בפועל או בעקיפין על ידי ילדים ( / במקרי קיצון - אנשים) אחרים, וזו הסיבה שהם לוקחים את הכסף.
אם המצב אכן כך, זו סכנה גדולה לילד ועל אף שיש פחות סיכוי שישתף פעולה, הברור צריך להיות מהיר. זו סכנה לנפשו של הילד.
@חנוךְ אולי תתייחס למקרים האלו ג"כ?
 
כשאומרים את זה סתם ככה באמצע שום דבר
בלי להסתכל בעיניים של הילד אלא תוך כדי עשיה של משהוא ומיד עוברים נושא
זה משיח לפי תומו
(אפשר גם לא לילד לבדו אלא סתם להגיד את האמירה לכולם)
להיזהר לא לפזול לילד או לתת בו עיניים מאשימות וכו'
אם אני הייתי הילד בסיפור.. הייתי נפגע עמוקות עוד יותר מאשר בגערה ישירה. לא יודע, אבל כך זה מרגיש לי.

זה כמו שאתה משוחח עם חבר על 'חשוכי בנים' כשלפתע צץ לך החבר המסכן שמצפה לישועה, ואתה מעביר נושא... מוכר?
מה שצריך לעשות זה דוקא לפתוח ולשתף, ולתת הרגשה שהוא אינו חריג, ושיש דרך להתמודד עם זה וכו' וכו'
 
אם אני הייתי הילד בסיפור.. הייתי נפגע עמוקות עוד יותר מאשר בגערה ישירה. לא יודע, אבל כך זה מרגיש לי.

זה כמו שאתה משוחח עם חבר על 'חשוכי בנים' כשלפתע צץ לך החבר המסכן שמצפה לישועה, ואתה מעביר נושא... מוכר?
מה שצריך לעשות זה דוקא לפתוח ולשתף, ולתת הרגשה שהוא אינו חריג, ושיש דרך להתמודד עם זה וכו' וכו'
בהחלט שאצל מבוגר זה שונה מילד,
תלוי גם בגיל הילד.

בגדול ילד בגיל 4-9 החשיבה שונה ופחות מתחכמת או מבינה התחכמויות כאלו, כמובן שצריך לעשות את זה בחכמה.
 
ציטוט:
צריך לקרוא לילד ולספר לו כמשיח לפי תומו שגם אם רואים 100 ₪ בארנק ומאוד רוצה משהו לא לוקחים!
זהו בעצם אמירה ישירה. לא?
כשאומרים את זה סתם ככה באמצע שום דבר
בלי להסתכל בעיניים של הילד אלא תוך כדי עשיה של משהוא ומיד עוברים נושא
זה משיח לפי תומו
(אפשר גם לא לילד לבדו אלא סתם להגיד את האמירה לכולם)
להיזהר לא לפזול לילד או לתת בו עיניים מאשימות וכו'
נראה לי שפתאום להכריז באמצע שום דבר באמצע היום, שאם רואים כסף לא לוקחים, זאת אכן אמירה ישירה מדי גם אם לא פוזלים לילד.
אולי עדיף כשקורה מקרה כזה, לשמור בבטן להזדמנות כמו סעודת שבת וכדומה, ואז לדבר על ענייני ממון וזהירות מגזל והמסתעף, עם קשר לפרשת שבוע או בלי.
במצב הזה גם לא נגיב עם כעס וכו' כי עבר זמן, ואז נוכל לחשוב איך אנחנו רוצים להעביר את המסר בצורה הכי חינוכית והכי לא פוגענית.
 
נראה לי שפתאום להכריז באמצע שום דבר באמצע היום, שאם רואים כסף לא לוקחים, זאת אכן אמירה ישירה מדי גם אם לא פוזלים לילד.
אולי עדיף כשקורה מקרה כזה, לשמור בבטן להזדמנות כמו סעודת שבת וכדומה, ואז לדבר על ענייני ממון וזהירות מגזל והמסתעף, עם קשר לפרשת שבוע או בלי.
במצב הזה גם לא נגיב עם כעס וכו' כי עבר זמן, ואז נוכל לחשוב איך אנחנו רוצים להעביר את המסר בצורה הכי חינוכית והכי לא פוגענית.
רעיון מצויין
 
חשוב לזכור ולהדגיש כי יש ילדים שנסחטים בפועל או בעקיפין על ידי ילדים ( / במקרי קיצון - אנשים) אחרים, וזו הסיבה שהם לוקחים את הכסף.
אם המצב אכן כך, זו סכנה גדולה לילד ועל אף שיש פחות סיכוי שישתף פעולה, הברור צריך להיות מהיר. זו סכנה לנפשו של הילד.
@חנוךְ אולי תתייחס למקרים האלו ג"כ?
המקרים היותר קלאסיים הם צורך ורצון להשתלב בחברה וכדומה..
כדאי לבדוק אולי זאת התשובה לשאלה הזאת:
ומה אם זה חוזר על עצמו שוב?בילד גדול בן 12.5?
 
מאמר מחזק מאוד. רציתי לחזק את זה שבאמת קשר הורים עם ילדים מבוסס על אמון חזק בלי פשרות. גם אם ברור שהילד לקח זה לא יקדם את הילד אם יעמידו אותו מול המציאות הוא הרי ודאי יכחיש זאת...אפשר אולי בדרך עקיפה של סיפור מעולם אחר על ילד אחר לחדד לו את הרגשות של רחמים על מי שנגנב ממנו וכמה צער זה גרם לו וכו'....
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

More from חנוךְ

שתף את המאמר

למעלה