hanukkah-decoration (Medium).jpg

גם אתם לפעמים אוספים צעצועים כמו ילד בן 6,
אבל בלי לשחק בהם לפני כן?


אין לו בעיה שמיעה, הוא שומע מעולה מהחדר השני רשרוש של פתיחת חבילת ביסלי.
אבל כשביקשתם ממנו לאסוף את הקליקס שהוא שיחק בו עד לפני כמה דקות הוא לא שומע.
ביקשתם פעם, ביקשתם פעמיים, ו---אפס. מה עושים? איך משיגים משמעת?

זה קורה במשפחות הכי טובות: ילד שמפתח שמיעה סלקטיבית, דילמות חינוכיות,
מתח קטן או גדול סביב המשמעת, ההתלבטות האם להתעקש או לוותר, מתי להבליג,
ילד שמתעצבן או חסר מנוחה, או ילד שדורש את כל תשומת הלב בזמנים הלא נכונים
השנה האחרונה חידדה את זה אצל כולם:

הילדים מבולבלים משינויים תכופים, המסגרת הלימודית פחות יציבה,
הם נמצאים יותר בבית, וההתמודדות ניכרת יותר וגדולה יותר.
אז מה עושים? ואיך רותמים את הילדים לעזרה בבית?
ומה עושים כשילד לא משתף פעולה או אפילו מתמרד?
ראיון מיוחד לחנוכה עם איש החינוך הרב ישראל טאומן שליט"א, הידוע בהרצאותיו בנושא.

20161031_213246 (Medium).jpg


מה עושים כשביקשנו מהילד להושיט יד לעזרה בבית,
או לא לעשות דבר משסוים, וזה לא קורה?


הרב טאומן:

שאלת מצוינת. קודם כל חשוב לדעת מה לא עושים: לא צועקים, לא מבטיחים הבטחות ולא מפזרים איומים.
כל אחת מהדרכים הללו עשויה להחמיר את המצב ולהחריף אותו.
נתקלים בהורים שחושבים שהם חייבים שהילדים ישמעו בקולם כי אחרת אין לילדים 'סמכות',
ולכן הם צועקים עליהם, גוערים ומטילים פחד אימה עונשים והבטחות.
וכמובן שזה לא עוזר אלא המצב הולך ומחריף.
גם אם צועקים ומאיימים, והילד נכנע –יוצאים נכשלים. ואם לא מצליחים, וודאי וודאי...

סמכות יש ליצור ברוגע ושלווה.

אז איך יוצרים סמכות בשלווה, כשהילד לא מקשיב?

הרב טאומן:

כנקודת פתיחה חשוב לדעת ש'סמכות' אינה קשורה לתוצאה מיידית כרגע.
סמכות זו אמונה פנימית של ההורים. הורים המאמינים שה' נתן להם את הילדים הללו
ולכן הם יכולים ליצור סמכות – יש להם את כל הסיוע משמים לחנך אותם!
ואדרבה, כמה שיש יותר רוגע, שלווה ואמונה בצדקת הדרך
כך ההורים נהיים יותר סמכותיים בעייני הילדים וכשילד צועק – תדבר אליו בשקט,
ואם הוא צועק עוד יותר חזק ממש תלחש אבל בביטחון ובאיטיות.
עיקר הסמכות נמצאת ברוגע שלנו וביכולת שלנו להוביל ולא להיגרר
ואז לאט לאט הילדים מבינים את זה ומתחילים להפנים שיש לשמוע בקול ההורים!

אתם מזכירים אמונה פנימית ואמונה בצדקת הדרך,
בל לפעמים כהורים אנחנו לא יודעים מה באמת נכון לעשות?


הרב טאומן:

נכון. לפעמים הורים לא יודעים כיצד נכון להגיב ולפעול בשלל סיטואציות.
להתעקש או לוותר ולהבליג? לשתוק או להתווכח? איך מטילים משמעת?
איך לגרום לו לילד לעשות מה שאנחנו רוצים, ושיבין שאנחנו בסך הכל רוצים בטובתו?
אנו מתלבטים כיצד לנהוג, או מתמודדים למפרע עם תהיות וספקות האם עשינו נכון.
בשביל זה אפשר וחשוב ללמוד. כשהורה מתייעץ או לומד ויש לו את הידע והכלים,
כל ההורות שלו שונה, הסמכות שלו נהיית חלק ממנו. כשהורה יודע איך לפעול ומה עליו לעשות,
קל לו יותר להשיג משמעת, והוא גם צריך פחות להתאמץ כדי להשיג אותה, ילדים מזהים את זה בעצמם.

לקבלת 3 שיעורים חינם במייל לחצו כאן

מפתיע. תוכלו לשתף אותנו בדוגמאות
לידיעה והבנה של הורה שהשפיע מיידית על הילד?


יש ב"ה אין ספור דוגמאות. לא מזמן השתתף באחד הקורסים
אברך שהילד שלו בגיל 8 הרטיב כל לילה. ההורים הלכו איתו לכמה יועצים
ולא הצליחו לפתור את הבעיה.
הוא סיפר: האמא קמה לבוקר שהיתה נכנסת לחדר ופוגשת את הבגדים הרטובים
הריח הלא נעים וכך היתה מתחילה את היום על צד שמאל ובלי סבלנות גם לילדים האחרים,
זה השפיע על כל האווירה של הבוקר בבית בצורה לא נעימה.
מה שהם עשו זה להגיד לילד שאם זה לא יפסיק הוא יהיה מסכן,
הוא לא יוכל להיות בפנימיה בישיבה, ומה יהיה איתו בהמשך החיים
וכמה זה לא נורמלי לעומת כל הילדים האחרים בגילו.
בקורס האבא למד לקרוא לילד ולאמר לו שזה טבעי ורגיל שילדים מרטיבים וזה יעבור לו.
יש ילדים שזה עובר להם בגיל ,3-4 ויש ילדים שזה עובר להם בגיל ,8-9-10
אבל בטוח זה יפסיק יום אחד, ובישיבה לא תהיה שום בעיה.
לא יאמן אבל לאחר השיחה הזו כמה ימים שהוא היה יבש לגמרי.
הוא הונחה להמשך, שזה עוד יחזור, אבל אסור להיבהל. אם נראה לו שגם זה לא עזר –
לא להתייאש ולא לשקוע בחוסר אמון
לומר לילד ששינויים לא קורים ביום אחד ובעוד חצי שנה או שנה הכל כבר יחלוף בעז"ה,
הוא יהיה יבש לחלוטין וזה לא נורא הוא ייצא מזה
ב"ה לאחר חודשיים היה הילד יבש לגמרי שמח מאושר ומאמין בעצמו!
וזה אחרי טיפולים יקרים אצל כל מגוון אנשי מקצוע שלא הצליחו להועיל.

****

מיוחד לחנוכה:
סידרת יסודות החינוך מבית "חנוך" הנמסרת על ידי המחנך הרב טאומן – פתוחה ל8 ימים ללא עלות.
הסידרה עונה על שאלות יומיומיות, בצורה מובנת וישימה, ומעניקה להורים ידע וכלים פרקטיים ופשוטים ליומיום.

מתוך הסידרה:
♦ מהם שני היסודות הבסיסיים לחינוך, חשיבותם, ואיך בונים אותם? כלים מעשיים.
♦ סמכות ומשמעת – כמה ואיך? מאיזה גיל? ואיך מתקנים אם פיספסנו?
♦ תקשורת עם הילדים, איך יוצרים אותה בצורה שילד ירצה לשתף?
♦ הקשבה, חום ואהבה. מה עושים כשההורה לא פנוי, ובאיזה זמנים זה הכי חשוב?
♦ איך להגיב ומה לעשות כשילד מקשה או מעצבן?
♦ איך נכון להגיב כשילד חושש או פוחד ממשהו?
♦ מה לעשות עם ילד שמגיע להורים בלילה?
♦ איך לפתור את הצורך של ילד המנסה למשוך תשומת לב שלילית?

להרשמה לסדרה החינמית
על המחבר
חנוךְ
אודות הקורסים:

סידרת השיעורים של "חנוך" הנמסרת על ידי הרב ישראל טאומן מכילה את כל מה שהורה צריך לדעת בעת עיסוקו עם יהלומי הנשמות שהופקדו אצלו, עם עמודי התווך של הדור הבא.

הרב טאומן, בדרכו הייחודית, המגובה בהסכמות הרבנים, ומניסיונו רב השנים נותן כלים מעשיים, דרך יסודות החינוך ודרכי הפעולה עם התלמידים והצאצאים, עם הסברים מפורטים, דוגמאות ועצות פרקטיות איך להתמודד עם אתגרי היומיום בפועל.

קורסי "חנוך" פועלים למעלה מעשרה שנים. מאות סדנאות התקיימו בכל רחבי הארץ מחצור הגלילית ורכסים שבצפון, ועד לתפרח ובאר שבע בדרום, דרך כל הריכוזים החרדיים בתווך: ירושלים, בני ברק, מודיעין עילית, ביתר עילית, אלעד, אשדוד, חיפה, אופקים, נתניה, ערד, קרית גת, בית שמש ופתח תקווה.

אלפי בוגרים מרוצים הפכו את חייהם ואת דרך חינוכם ליעילה וטובה עשרת מונים. אין ספור העדויות מספרות על שינויים משמעותיים ועל הצלחות מרשימות בחינוך הבית, איכות החיים ושדרוג בתקשורת הבינאישית.

תגובות

וואי, ממש אהבתי את זה:
הרב טאומן:
כנקודת פתיחה חשוב לדעת ש'סמכות' אינה קשורה לתוצאה מיידית כרגע.
סמכות זו אמונה פנימית של ההורים. הורים המאמינים שה' נתן להם את הילדים הללו
ולכן הם יכולים ליצור סמכות – יש להם את כל הסיוע משמים לחנך אותם!
ואדרבה, כמה שיש יותר רוגע, שלווה ואמונה בצדקת הדרך
כך ההורים נהיים יותר סמכותיים בעייני הילדים וכשילד צועק – תדבר אליו בשקט,
ואם הוא צועק עוד יותר חזק ממש תלחש אבל בביטחון ובאיטיות.
עיקר הסמכות נמצאת ברוגע שלנו וביכולת שלנו להוביל ולא להיגרר
ואז לאט לאט הילדים מבינים את זה ומתחילים להפנים שיש לשמוע בקול ההורים!
 
הוא חוזר על זה הרבה...
באמת עצת זהב.
את הקטע הזה של להנמיך טונים כשילד צועק למדתי גם מהמרפאה בעיסוק של אחד מילדיי. זה עובד יפה, אם מצליחים :)
כי האינסטינקט הוא הפוך: כשמישהו צועק עליך, גם אתה מרים את הקול.
דווקא לכן, אם הולכים נגד האינסטניקט הופכים למנהיגים של הסיטואציה במקום מונהגים.

מה שהכי אהבתי פה מהכל זה שסמכות לא נעוצה בשאלה אם ברגע הזה הילד כן אסף או לא אסף את הצעצועים. זה יוצא מהקטע של מאבק כוח והופך למשהו הרבה יותר בנוי ועמוק.
 
אני מכירו אישית כמנהל תלמוד תורה גדול באחת הערים המרכזיות אני חושב שכל הורה, וחונכים/ות מורים/ות ,חייבים את זה אני ראיתי שהורים ששלתי ללמוד את סדרת שיעורי הרב ר" ישראל טאומן שיחי" ראו תוצאות מדהימות בבית ואנחנו רואים את זה עם הקשר עם המחנכים והת"ת , אשריכם שאתם מזכים את הרבים ותמשיכו להפיץ את שיעוריו אני ממליץ לכל משפחה לעבור את השיעורים הנ"ל
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

More from חנוךְ

שתף את המאמר

למעלה