המאמר הזה נכתב במיוחד לקראת בלאק פריידי מותג שנבנה כולו על ידי ההמונים , הפכה להצלחה בינלאומית בגלל זיהוי נכון של צרכים לקוחות וניצול הזדמנויות , הביא להצלחה ושגשוג ורווחים גדולים לעסקים
יום שישי השחור כפי שנקרא, הוא יום אחרי יום הודיה האמריקנית, שהפך ליום חופש ללא רשמי שנוצל על ידי אנשים לעשות את הקניות הגולות לקראת תקופה של יום אידם למיניהם
הסיבה לכך הוא שעד שנת החמישים יום ההודיה היה תמיד בשבוע חמישי בנובומבר בשנת 1950 פנו קבוצות של בעלי עסקים לנשיא את ארצות הברית עם בקשה להקדים את יום הודיה לסופ"ש הרביעי של נובמבר כדי להתגבר על המיתון שהייתה באותה תקופה והנשיא נענה להם והזיז את יום ההודיה ליום חמישי האחרון בנובמבר
מה שהיה טוב לקבוצות של אנשי עסקים לא מצא חן בעיני המון העם שלא אהבו את הרעיון ויום למחרת ביום שישי אנשים קמו "חולים" והמשיכו את החופש של יום חמישי ולא הגיעו לעבודה ובהמשך זה כבר נקבע ל סופ"ש ארוך של 4 ימים
מה אנשים עושים כשיש להם עוד יום חופש ויש תקופה של חגאות ? יוצאים לקניות ובילוי והופעות ותוצאה מכך נהיה עומס תחבורתי שהמשטרה לא הצליחו להשתלט עליהם ומשם נקבע הכינוי ליום הזה כיום שישי השחור שזה תמיד יום שישי האחרון בנובמבר
במהלך השנים בעלי עסקים זיהו את הפוטנציאל הזה שאנשים מנצלים את יום חופש בלי חגיגה מיוחדת לקניות והתחילו לעשות מבצעים גדולים והנחות משמעותיים ובכך הגדילו את הרווחים והפכו את הכנסות שלהם ממצב אדום למצב שחור של הרבה רווחים
במשך הזמן הם זיהו שלא כולם מספיקים לקנות ביום שישי המציאו את סייבר מאנדי יום שני אחר כך לעוד יום של מבצעים
המהלכים הוכיחו את עצמם שוב ושוב כשהנתונים בכל שנה נקבע שיא חדש של סכום הכולל שאנשים מוציאים ובשנת 2019 נקבע שיא חדש של מחזור בסך 730 מליארד דולר בעסקאות בימים האלה
זה ההיטוריה של יום זה בקצרה ומה שאפשר ללמוד את זה לחשיבה עסקית הוא איך זיהוי נכון של צרכים של לקוחות ופעולות נכונות לניצול הזדמנויות הוא כלי ליצירת הצלחות בעסקים