בעקבות הקורונה ומה שהביאה אתה- הבידוד, סגירת מוסדות הלימודים והשעמום, נוצר צורך דחוף ומידי לדאוג לתעסוקה. משחקי קופסה הם דרך מעולה להפיג את השעמום ועל הדרך לשפר מיומנויות חשיבה. במאמר זה אסקור משחק קופסה שניסיתי בעצמי, אין לי כל רווח כספי מכך ואני נטולת נגיעות בנושא :)

המאה- דרך התבלינים

סוג המשחק: אסטרטגיה

אורך המשחק: 40-60 דקות

מחיר: 200 ש"ח

שחקנים: 2-5

גיל: 8+​

המאה-דרך-התבלינים.jpg


מגב הקופסה: "בעבר הרחוק לפני מאות שנים, סחר התבלינים היה שוק המסחר המרכזי ביותר, החריב ובנה ממלכות, הוביל אנשים לגלות יבשות חדשות וגרם להם להגיע למקומות נידחים על פני כדור הארץ. בתקופה זו ערך התבלינים עלה באופן משמעותי עד כי היה רב יותר מערך הזהב! סחר התבלינים נשא אופי מסתורי ומפתה וסוחרים רבים הצטרפו לשוק זה. הסוחרים היו בודים סיפורי מעשיות מלאי סכנה, על מנת להשיג את התבלינים ולמכור אותם במחירים מופקעים. בשנים מאוחרות יותר, גברה הדרישה לתבלינים עד שהסוחרים ששלטו בשוק זה הפכו לעשירי עולם וזכו לכבוד וגדולה. בתקופה זו, אתה מוצא את עצמך מוביל שיירה דרך ארצות המזרח, בכיוון הים התיכון בחיפוש אחר עושר ומזל. כמוביל השיירה דרכך מתחילה ב"דרך התבלינים".

"דרך התבלינים" הוא אחד מסדרת משחקי "Century" שמבוססים על מאות שונות בהיסטוריה. ככל הידוע לי, הוא היחיד מתוכם שתורגם לעברית עד כה.

תכולת המשחק: 5 כרטיסי שיירה, 36 כרטיסי ניקוד, 43 כרטיסי סוחרים, 10 כרטיסי התחלה, 105 קוביות תבלינים בארבעה צבעים, 4 קעריות תבלינים ו20 מטבעות כסף וזהב.

מטרת המשחק היא לצבור כמה שיותר נקודות בעזרת קניית כרטיסי ניקוד, בכל תור על השחקן לבצע אחד מארבעה מהלכים: לשחק אחד מהקלפים שבידו, לאסוף את קלפיו מהשולחן כדי שיוכל לשחק אותם שוב, לרכוש קלף חדש או לרכוש כרטיס ניקוד- על הרכישות משלמים בתבלינים.

המשחק מסתיים כאשר אחד מהשחקנים רוכש את כרטיס הניקוד החמישי שלו, המנצח הוא בעל הנקודות הרבות ביותר. הניקוד מתחלק כך: כרטיס ניקוד לפי מספר הנקודות המופיע עליו, תבלין שאינו צהוב- נקודה אחת, מטבע זהב- 3 נקודות, מטבע כסף- נקודה אחת.

כרטיסי שיירה.jpg


המשחק דורש תכנון ואסטרטגיה, השחקן צריך להשתמש בתורו בתבונה- בכל תור מותרת פעולה אחת בלבד, לבחור כרטיס ניקוד קל להשגה אך רווחי ולרכוש את כרטיסי הסוחר שיועילו לו בהמשך המשחק.

מבחינה ויזואלית המשחק מעוצב ברמה גבוהה מאד, הקלפים גדולים, הציורים יפים ומושקעים, אבל ה"תבלינים" עצמם מאכזבים לדעתי, האובייקט שסביבו סובב המשחק עשוי מקוביות עץ צבעוניות פשוטות חסרות ייחוד.

המשחק מהנה וכיפי, אבל לטעמי ארוך מידי. על האריזה כתוב שאורכו ארבעים דקות אבל אצלנו כל משחק לקח כשעה- אפשר לקצר על ידי שינוי החוקים לסיום המשחק באיסוף ארבעה קלפי נקודות.

לסיכום- המשחק יפה ומעניין ואורך החיים שלו בסדר כי יש הרבה קלפים וכל משחק הנתונים משתנים. הוא קצת ארוך מידי, מה שאפשר לסדר על ידי שינוי קל של החוקים.

קעריות התבלינים.jpg


ציונים:

אסטרטגיה: 8 מזל: 2 ויזואליות: 8.5