ללדת במעיני הישועה: מתחילות במסלול הנכון

מה ההבדל בין אפס הפרדה וביות מלא? • כיצד תדעי איזה מסלול מתאים לך? • ומה קורה אם את מתחרטת? • ביקשנו מוורד טיטלבוים, אחות אחראית במחלקת היילודים של מעיני הישועה, לעשות לנו סדר


לידה היא אירוע מרגש ובלתי נשכח, שבסופה מגיחים חיים חדשים לעולם ומשנים את החיים הקיימים. על מנת ליצור התחלה נעימה וחיובית בקשר שבין היילוד לאימו, מציע המרכז הרפואי מעיני הישועה אפשרויות שונות הנוגעות לשהיית השניים ביחד בשעות הראשונות לחיי התינוק - החל מרגע הלידה, המשך באשפוז שאחריה ועד השחרור הביתה.

עבור נשים רבות, ההחלטה באיזו מדיניות לבחור לאחר הלידה עלולה להיות מבלבלת ומלאת התלבטויות. על מנת להעניק לכל אחת את הידע הדרוש לה כדי לבחור את המדיניות המתאימה ביותר עבורה ועבור תינוקה, פנינו אל ורד טיטלבוים, אחראית במחלקת היילודים של מעיני הישועה, וביקשנו ממנה שתסביר לנו על האופציות השונות הקיימות במעיני הישועה.

מה האפשרויות העומדות בפני אישה היולדת במעיני הישועה?​

"בעיקרון יש שלוש אפשרויות, או 'מסלולים' כפי שאני מכנה אותם, לאחר הלידה. הראשון הוא המסלול הרגיל, בו התינוק מטופל בתינוקיה בזמן שאימו נחה במחלקת היולדות. התינוקיה פתוחה 24/7, כך שהאם יכולה להחליט מתי להשאיר בה את התינוק ומתי לקחת אותו אליה, למשל כדי להאכיל אותו או להראות אותו למבקרים.

"המסלול השני הוא ביות מלא, בו התינוק והאם מתאחדים במחלקת היולדות, בדרך כלל כמה שעות לאחר הלידה. הדבר אפשרי כאשר האמא כבר התאוששה מהלידה, מרגישה טוב ומתפקדת, והיא מעוניינת שהתינוק יהיה מעכשיו לצידה, ללא הפרדה.

"המסלול השלישי הוא אפס הפרדה, ובו לא מפרידים כלל בין התינוק לאם - הוא מבלה איתה את השעות הראשונות של חייו, ממש מרגע צאתו לאוויר העולם.

"חשוב לדעת כי ישנה בדיקה אחת שלא יכולה להתרחש בחדר ההתאוששות לצידה של האם באף אחד מן המסלולים, והיא בדיקת הרופא הראשונית. זוהי בדיקה שאורכת דקות אחדות בלבד והיא מתבצעת בתינוקיה. הסיבה לכך היא שאנו שמים מעל הכול את בריאות התינוק ולכן מקפידים לשמור על חום גופו במהלך הבדיקה, מה שלא מתאפשר בחדר ההתאוששות בו שוהה האם לאחר הלידה. עם זאת, במקרה והאם בוחרת במסלול של אפס הפרדה, היא יכולה לשלוח את היילוד לבדיקה זו כשהוא מלווה באביו, סבתו או כל אדם אחר שהיא מרגישה בנוח להשאיר את התינוק שלה איתו. במסלול זה חוזר התינוק אל האם מיד לאחר הבדיקה בתינוקיה. יש לציין כי במקרה בו האם מתעקשת ללוות את התינוק בעצמה בבדיקה, אנו מאפשרים לה להגיע לתינוקיה בכיסא גלגלים במידה והיא התאוששה דיה לשם כך."

תוכלי לחדד לנו מה בדיוק ההבדל בין ביות מלא לאפס הפרדה?​

"בביות מלא, האם והתינוק מתאחדים לאחר שכבר עברו מספר שעות מאז הלידה, האם כבר הספיקה להתאושש והתינוק שלה כבר קיבל את החיסונים והמקלחת הראשונה שלו. במקום לעלות לתינוקיה, התינוק מובא אל אימו ומאותו הרגע היא נמצאת איתו עד השחרור הביתה, כאשר היא מתבקשת כמובן להגיע ביחד עם התינוק לביקור רופא כנדרש.

"באפס הפרדה, לעומת זאת, האם והתינוק לא נפרדים כלל מהרגע שהוא נולד ועד השחרור הביתה - מלבד במהלך בדיקת הרופא הראשונית, שכאמור, יכולה להתבצע בליווי כל אדם שהאם תבחר. החיסונים של התינוק מבוצעים ליד האם, והיא נוכחת כמעט בכל הבדיקות. חשוב להדגיש שבמקרה בו האם לא חזקה דיה כדי להסתובב לאחר הלידה, למשל לאחר שלקחה אפידורל, חובה שיהיה לידה מלווה על מנת שלא יווצר מצב בו התינוק שלה צריך עזרה והיא לא יכולה לעזור לו.

"לאחרונה נפתחה אצלנו מחלקת ביות מלא חדשה, מפוארת ומפנקת, שמתאימה בדיוק לנשים המעוניינות במדיניות אפס הפרדה או ביות מלא. היופי של המחלקה הזו הוא שהיא כוללת שישה חדרים גדולים מאוד, שבכל אחד מהם יש עד שתי יולדות בלבד. כך, לכל יולדת יש את הצד המרווח שלה, והיא נהנית מפרטיות ממש כאילו יש לה חדר משלה. הדבר מאפשר לנו גם לתת למלווה - בן זוג, סבתא, אחות או כל אדם שהאמא בוחרת - ללון בחדר ולסייע ליולדת בטיפול בתינוק במהלך שהותה במחלקה. בנוסף, במרכז החדר ישנה שידת החתלה המאפשרת לאימהות לטפל בתינוקות שלהן בצורה הנוחה ביותר. כל יולדת השוהה במחלקת ביות מלא נהנית מאווירה רגועה, יחס אישי וארוחות שף מפנקות.

"גם המחלקות הרגילות שלנו, מחלקת יולדות א' וב', הן חדשות ומשופצות, ומציעות חדרים מעוצבים, תינוקייה צמודה וארוחות שף מפנקות במיוחד, שהופכות את השהייה בהן לחוויה שממש מזכירה חופשה בבית מלון. במחלקות אלו יש שתיים-שלוש יולדות בחדר, כאשר בפועל אנחנו משתדלים לשים רק שתיים למען הנוחות של היולדות אצלנו וכדי לא להעמיס על החדרים. לרוב אנו מכניסים יולדת שלישית לחדר רק כשאין ברירה, למשל בימים בהן יש הרבה יולדות. עם זאת, חשוב לזכור שיש יתרון לכל דבר, ולפעמים דווקא השהות עם יולדות נוספות בחדר מאפשרת לך לשוחח, להקשיב ולשתף את חווית הלידה שלך עם נשים אחרות."

WhatsApp Image 2024-07-16 at 09.20.32 (1).jpeg

איך יולדת יכולה לדעת מה המסלול שהכי מתאים לה?​

"קודם כל, חשוב לדעת שאת תמיד יכולה להתחרט ולשנות את בחירתך, מהסיבה הפשוטה שאף אחת לא יכולה לדעת בוודאות כיצד היא תרגיש לאחר הלידה ומה היא תרצה לעשות כשהרגע האמיתי יגיע. לכן חשוב להגיע עם ראש פתוח, ולדעת שאם המסלול שבחרת לא מסתדר או מתאים לך בסופו של דבר, תמיד אפשר לשנות אותו.

"אני אתן לך דוגמא: יולדת יכולה לומר לנו לאחר הלידה שלא מתאים לה כרגע אפס הפרדה, כי היא מרגישה שהיא זקוקה למנוחה, אבל מבקשת שמחר בבוקר יביאו לה את התינוק כמו בביות מלא, כי היא מאמינה שאז היא כבר תהיה מאוששת מספיק כדי לטפל בו. באותו אופן, יולדת שמנסה מסלול מסוים ורואה שהוא לא מתאים לה יכולה לבקש לשנות אותו. בהקשר זה, חשוב לדעת שבכל המחלקות שלנו - מחלקת יולדות א', מחלקת יולדות ב' וביות מלא - ניתן לעשות גם ביות מלא וגם אפס הפרדה."​