באמצע הדרך בין בית שמש לירושלים סמוך למושב אשתאול, פגשתי סניף של רשת IKEA, מותג בינלאומי חזק ומפורסם שאין מי שלא מכיר שמע עליו.

כדי שתבינו, רשת איקאה שמפרסמת מידי פעם קטלוג מוצרים, מדפיסה אותו ב160 מיליון עותקים! משהו בלתי נתפס... מותג בינלאומי ענקקקקק!

הייתי בטוח שהשם הבומבסטי הזה 'איקאה' בטח יש לו משמעות בומבסטית כמוה בלועזית, אולי זה מבטא עיצוב, עוצמה, מבחר, אופנה או לא יודע מה.

נכנסתי לגוגל טרנסלייט, וניסיתי לתרגם את המילה IKEA מאנגלית לעברית, ממתין לתוצאה... נאדה... אין מילה כזאת באנגלית, אז ניסיתי את מזלי גם בשוודית, אחרי הכל החברה IKEA מקורה בשוודיה, ושוב אותה תוצאה. שום כלום, גורנישט... ניסיתי שפות נוספות, גיליתי שאין תרגום ואין שום משמעות מילולית לשם הזה, כמה מוזר. לא האמנתי.

המשכתי לחקור את מקור השם של הרשת הענקית הזאת, וגיליתי לתדהמתי סיפור מוזר, תקשיבו טוב:

איקאה נוסדה על ידי אינגוואר קמפראד, בהיותו בן שבע עשרה. הוא בחר את שם החברה על פי האותיות הראשונות של: שמו הפרטי, שם משפחתו, שם החווה (אלמְטָריד Elmtaryd) ושם הכפר (אגונאריד Agunnaryd) בהם גדל. סך הכל 4 אותיות - IKEA

הייתי בהלם מוחלט, אז אין לאיקאה שום משמעות מילולית, סתם ג'יבריש?!...

כן כן! פשוט אין מילה כזאת!

נפל לי אסימון ענק! כי כשהייתי ילד חשבתי שהשם של העסק אמור לבטא 'מסר' מסויים, 'משמעות' מסויימת. עד שהבנתי שלא, השם של העסק לא חייב לבטא שום מסר.

האם יש כללים איך לבחור שם נכון לעסק?

נכון, בדרך כלל אנשים יעדיפו שם שיש לו איזשהו משמעות, איזשהו חיבור לעולם הערכים של העסק, החיבור בין שם העסק לאופי של העסק הוא דבר מבורך וכדאי, אבל לא חובה. יש אנשים שמתבלבלים בין שם של העסק לסלוגן של העסק.

Adobe-brand-logo-300x141.png
קחו למשל את השם של ענקית הטכנולוגיה Adobe, החברה ששולטת היום על רוב תוכנות העיצוב ועריכה גרפית. את השם הפופולרי Adobe-אדובי הם בחרו ע"ש נהר קטן שזרם מאחורי הבית שלהם בקליפורניה... אין לשם Adobe שום קשר לתחום הטכנולוגי.

אז מה הם התנאים לבחירת שם נכון עבור העסק? מה הוא כן צריך לבטא?

שם העסק לא חייב לבטא 'מסר', שם העסק כן חייב לבטא 'תחושה', תחושה זאת הרגשה כלשהי שאני מרגיש בצליל או במראה של הלוגו, שמתקשר עם החזון של העסק ועם עולם הערכים של העסק. תחושה שלא תמיד אפשר להסביר אותה במילים, מי שמרגיש מבין...

את התחושה הזאת אני ינסה להעביר ע"י חיבור האותיות למילים, אורך השם, ההגייה, הצליל שנקלט באוזן בעת השמעת השם, ועוד.

סתם לתקוע שם בלי כללים?

לא. ברור שאני יציב לעצמי כמה תנאים בסיסיים בבחירת השם לעסק, שהשם יהיה: רלוונטי לתחום, זכיר וקליט, בלי מוקשים של משמעויות מוטעות, נוגע בקהל יעד ומתאים לעולם המושגים שלו, ואני יבדוק שהשם פנוי ואף אחד לא תפס אותו קודם.

מובן מאליו שאזהר שהשם לא יתנגד בדרך כשלהי עם הערכים של העסק. פשוט בל תשחית... :)

איך מתחילים את התהליך של בחירת שם, איך יוצרים "יש מאין", אולי בפעם אחרת.

==

מקור: https://t-omec.com /