בית כנסת לשימור בנחלאות מ- 1877​

חשבתם פעם מדוע חברות הייטק משקיעות תקציבי עתק בעיצוב חללי העבודה?
מדוע חנויות משקיעות מיליוני שקלים בעיצוב החנות, עוד לפני הוכחת רווחיות?


הסיבה העיקרית לכך היא שכל שקל שמושקע בתכנון ובעיצוב, מייצר חזרה תשואה עצומה.

איך? נסביר:
תכנון נכון של חלל (חלוקה, כיווני שמש, גודל חלל) הוא רק ההתחלה. לאחר מכן צריך לתכנן ריהוט ארגונומי בהתאם לצרכים (ידעתם שיש חברות הייטק איכותיות שמשקיעות כ- 7,000 ש"ח בכסא מחשב?), תאורה נכונה (לא רק 'לבן קר' או 'צהוב חם', יש המון פרמטרים מעבר) שתשפיע על יכולת העובד / לומד / לקוח להישאר במקום ואף לבחור פריט מסוים (שמתם לב שיש תאורה מסוימת לחנות תכשיטים, ובסופר יש תאורה שונה לדגים, בשר, מצרכי מזון, ביגוד ועוד?)

מעבר לנוחיות השימוש, להשפעה על התת מודע בעולם המודרני מוקצים משאבים גדולים.
לכל דבר יש קונוטציות ואסוציאציות שמשפיעות עלינו בתת מודע.

קרה לכם פעם שנכנסתם למקום לימודים, תפילה או כל חלל אחר - והרגשתם שאתם רוצים לצאת משם? או ההפך - וואו, המקום הזה כלכך נעים וטוב, אני יכול להישאר כאן ימים שלמים!

זו העבודה של מתכנן החלל, לחשוב על כל הפרטים הקטנים שמרכיבים את החוויה שאתם נחשפים אליה, ומתאימים אותה לצרכי הלקוח. אצלנו בחברה קוראים לזה "פסיכולוגיה של החלל" או יותר פשוט - "יצירת אטמוספירה מיטבית" הכוללת את כל החושים.


גם לדלפק הכניסה יש השפעה

תחשבו על זה, כדי לעצב חללים בצורה מושלמת צריך לשלב מספר כישרונות:
ידע בחוויית משתמש,
דמיון מפותח וחשיבה מחוץ לקופסה,
ידע טכני מקיף בחומרים ובתוכנות הדמיה ממוחשבות,
ויכולת לארוז את הכל ולהגיש תכנית ישימה וריאלית.

זו השליחות שלנו. לייצר חללים מעוררי השראה, ללמידה ולעבודה.

הלקוחות האיכותיים שלנו מאד מגוונים: ישיבת פורת יוסף, ישיבת הכותל, צה"ל, משרד החינוך, קהילת סאטמר, בתי ספר בארץ ובחו"ל, מדרשת הרובע, מדרשת מוריה, חברות ועוד.
המשותף לכולם - יצירת מרחבים מעוררי השראה.

במכרז של משרד החינוך נתבקשנו לייצר מרחבי למידה שונים שיעודדו אווירת לימוד ייחודית וחווייתית. המטרה העיקרית בפרויקט היא לייצר אווירת למידה בהתאם לנושא הכיתה (נחשו כאן למטה מהו הנושא) ויחד עם זאת להעניק ללומד את מגוון הכלים ללמידה בנוחות: ביחיד, בזוגות ובקבוצה.




הנקודה המהותית שחוזרת על עצמה בכל פרויקט שאנו מעצבים היא לאפשר לכל משתמש מרחב מחיה פרטי.

חווית המשתמש מבחינתנו היא העיקר - אם טוב לו, כולם ירוויחו מכך.

דוגמה טובה לכך היא הפרויקט הבא: 'מדרשת מוריה' המיועדת לתלמידות חו"ל הבאות ללמוד תורה בירושלים לתקופה של שנה לפחות, עברה לקמפוס חדש.

תכנון הקמפוס החל דווקא מהפרט הקטן - המקום האישי לכל תלמידה. יצרנו סקיצה ובה תיארנו את הפינה האישית (מיטה, אחסון המנצל את הגובה, יצירת מחיצה המעניקה תחושת פרטיות ותאורה אישית) לאחר מעשה מצאנו כי זו הייתה סיבה משמעותית עבור התלמידות לבחירת מקום הלימודים, ומיד לאחר סיום הפרויקט קיבלנו פניות ממדרשות אחרות שנעצב גם עבורן את הקמפוס.




בכניסה למדרשה תכננו לובי מרשים עם קיר רקע ובו חיתוך צורני של נופי ירושלים, ולפניו דלפק קבלה בצורה ייחודית, המספרת לכל נכנס - כאן לומדים!

לסיכום:
תכנון ועיצוב זה לא רק ארבע קירות. החוויה שנספק ללקוח בתוך המבנה, היא החלק החשוב ביותר. כמתכננים ומעצבים, אנו חייבים לחשוב הכי רחוק שאפשר, לחלום בענק, ולזכור שאנחנו יוצרים למשתמש את החוויה היומיומית, ולבעלי המקום - את הרווחיות שהיו רוצים. ההצלחה שלנו נמדדת כששניהם מרוצים.

- - - - -
חיזקי בן יהודה
מרצה מבוקש לעיצוב ואדריכלות במכללות
בעלים ומנכ"ל 'chizki חברה לעיצוב ותכנון פנים'
יוצר מרחבי למידה מעוררי השראה.
chizki gif big pratim.gif


בואו לבקר! www.chizki.com