אתם מוזמנים להכיר את רפי גבאי( 39 ) מעצב ומפתח מוצרים, (או במילים פשוטות- מעצב תעשייתי), בוגר ישיבת הקיבוץ הדתי ובוגר שירות כלוחם בחטיבת הנחל.

"תמיד חלמתי להיות מעצב תעשייתי ועם משיכה מיוחדת לעיצוב מכוניות. מצד שני תמיד גם היה לי חשוב לעסוק ביהדותי, בחקירה ובלימוד בדגש על מחשבת ישראל- מהרמב"ם ועד הרבי מפיאזצנא זצ"ל. את השילוב מצאתי בלימוד בשני מסלולים במקביל- עיצוב תעשייתי במכללת הדסה ותואר ראשון בהסטורייה של עם ישראל ופילוסופיה באוניברסיטה הפתוחה.

"בתקופת לימודי ההתנגשות הגדולה ביותר בין אהבותיי הייתה בהחלטה מה יהיה פרויקט הגמר שלי- מוצרים העוסקים בחווית השבת או עיצוב מכונית "ישראלית". למען האמת, עד היום יש בי מעט חרטה שלא בחרתי באופציה השנייה... :) אך הבחירה במוצרים העוסקים בחוויית השבת (על אף שפלטת שבת לא הוצגה בפרויקט זה) היא כנראה הסיבה לכך שיש לי חברה העוסקת בפלטות שבת חדשניות כיום...

עם זאת פלטת שבת מתקפלת הייתה אחת מהסקיצות לפרוייקט הגמר שנדחתה ע"י המנחים בכך שאין בה מספיק "עומק" לפרויקט גמר. הבנתי שזה סקיצה שצריך לשמור לעולם האמיתי וכך עשיתי.

לאחר לימודיו, עבד גבאי בחברות יודאיקה בירושלים כגון 'יוסי סוויד' ו'סטודיו הקרמיקה של דני אזולאי'. לאחר מכן עבד בסטודיו "דעה" העוסק בעיצוב ותכנון מוצרים בתחום הביטחון ואב"כ.

המשיך ללימודי תואר שני בעיצוב תעשייתי בדגש על "ניהול עיצוב" בבצלאל והתחיל לעבוד כמנהל מוצר בחברת מוראל.

חברת מוראל היא חברה ישראלית יצרנית המפתחת ומייצרת רמקולים איכותיים לבית ולרכב.

"עבדתי במוראל כ5 שנים ושם למדתי את כל התהליכים החשובים בעיצוב ובפיתוח מוצרי צריכה, כולל עבודה מול יצרנים בסין, עיצוב אריזות, הכנת הוראות שימוש".

גבאי, פיתח לאחרונה את פלטת השבת 'הוטמט', שהינה פלטה גמישה ובטיחותית ונוחה לשימוש בהכשר מכון צומ"ת ומיוצרת בשני דגמים חדשים ראשוניים.

Rafi Gabbay with HotMats (1).jpg

ההוטמט אומנם משמש בקהילה היהודית את אותה פונקציה שהפלטה המוכרת משמשת אך היא עושה זאת באופן שונה ומאפשרת כמה יכולות שאינן קיימות בפלטה הרגילה.

דגמי הוטמט, מאפשרים רמות חום שונות. כך שניתן להחליט מה רמת החום הרצויה בהתאם לתבשיל ודרישותיו. בנוסף, כמובן שהיתרון הגדול ביותר הוא הקיפול ומשקל המוצר. ההוטמט פותח המון אפשרויות הן באשר לאחסון והן באשר לניוד במהלך חופשה בצימר ובחו"ל.

לקראת הקיץ אנו תמיד חווים עלייה דרמטית בדרישה לאור העובדה שלראשונה אפשר לשים פלטת שבת במזוודה בקלות וליהנות מארוחת שבת חמה בחו"ל.

HM3 b.jpg


פלטה –אייקונית :)

לסדרת הוטמט 2 מוצרים אשר פותחים את הסדרה: דגם לארבע הנקרא 4DISH CLASSIC ודגם לשניים מודלורי 2DISH CONNECT.

דגם הארבע הוא מעוגל בעיצובו ופחות שמרני מבחינת הסגנון. זהו המוצר הראשון שיצא והיה חשוב לגבאי, שהוא ייצור רושם חזק ואייקוני.

"הייתה גם בחירה בצבעים חזקים- ירוק וכחול לחומר הסיליקון וכסוף 'עתידני' עבור משטחי המתכת. המסר היה 'מהפכה' באמצעות עיצוב- זה לא פלטה. זה משהו אחר לגמרי".

למוצר יכולת קיפול ייחודית בזכות השימוש בסיליקון. חומר זה נבחר בזכות יכולתו המצוינת לעמוד בחום גבוה ובסביבה של אוכל בצורה בטוחה. זהו גם חומר "ידידותי" מבחינת התחושה והצבעים ובשימוש עם מוצרים רבים במטבח. במידה רבה הוא הניגוד "המושלם" לפח של פלטת השבת המסורתי.

באשר למשטחי המתכת- בחר גבאי באלומיניום, כי המשקל היה גורם מרכזי בתכנון המוצר. והאמת היא... שהתכנון המקורי כלל פלטה ללא משטחי חימום מתכתיים, אלא מעין יריעת סיליקון גדולה.

אבטיפוס ראשוני- ללא מתכת.jpg


אך לאחר שנעשו אב טיפוסים התברר כי העמידות של גופי חימום גמישים הנדרשים למוצר כזה מוגבלת ולא תעמוד בקיפולים החוזרים ונשנים שהמוצר יידרש להם. כך שבסוף הוחלט על שימוש בגופי חימום קשיחים ודקיקים המצופים אלומיניום לטובת משקל נמוך.

הדגם החדש שיצא לא מזמן הוא דגם ל2 סירים 2DISH CONNECT.

זהו דגם שמכוון לשימוש קצת אחר מדגם לארבע ה"קלאסי". הוא מלבני ויותר "שמרני" בצורה שלו על מנת לתת מענה למשתמשים נוספים כגון חברות קייטרינג ומסעדות המבקשים מוצר חימום קל ונוח, אך מצד שני צריכים מקסימום שטח חימום.

בנוסף- הדבר היפה בדגם זה הוא היכולת "לשרשר" עד כ5 דגמים יחד ובכך לאפשר לעשרה כלים לשבת זה בצד זה על נקודת חשמל אחת.

HotMat kitchen6.jpg
redX3.253 (1).jpg


יתרון זה מאפשר למוצר להיות מודלורי- ובכך להעניק גמישות מירבית למשתמשים בהתאם לצרכיהם.

מצד שני- השילוב של רכיבי חשמל תקניים לטובת השירשור, הכריח שימוש בחלקי פלסטיק קשיח ולא להישאר על טהרת הסיליקון כפי שנעשה בדגם ה4. כך שברמה האישית, דגם הארבע פשוט יעיל יותר מבחינה מבנית ומבחינת משקל, אך פחות גמיש מבחינת האפשרויות שהוא מציע ללקוח.

top op1.jpg
HM3 b.jpg

מי עוד היה מעורב בהחלטה העיצובית של הפלטה?

"עיצוב ההוטמט 4DISH CLASSIC היה תהליך שעיקרו היה בהובלה ועיצוב שלי". מתאר גבאי. "עם זאת, כחלק מהתהליך הזמנתי לאירוע מיוחד את השותפים שהשקיעו בעלות הפיתוח, חברים ומשפחה במגוון גילאים על מנת לשמוע את חוות דעתם על הצורות השונות שמעניינות אותם, הצבעים שמעניינים אותם וכמובן הפונקציות שהם היו רוצים לראות.

"התהליך של העיצוב היה הדרגתי ונמשך קרוב לשנתיים. הוא הלך והשתפר ככל שהזמן עבר. מאב טיפוס לאב טיפוס נעשו שינויים עד לקבלת התוצר הסופי. דגם ה2DISH CONNECT היה תהליך קצר בהרבה. בתהליך זה לקחתי בחשבון לא מעט הערות ששמעתי מלקוחות שרכשו את דגם הclassic. כמו כן התעייצתי עם מעצבים- חברים עימם אני בקשר מלימודי התואר השני בבצלאל".


האם מדובר בחומרים המוכרים, או שכאן יש פיתוח מיוחד?

"מבחינה חומרית חידשנו ב2 מרכיבים עיקריים- האחד הוא השימוש בסיליקון. הסיליקון פופלרי כיום מאוד במוצרי מטבח בגלל עמידותו בחום גבוה וכל הנוגע לבטיחות אוכל. החידוש הגדול הוא בשימוש בסיליקון כחומר "מזווד" למוצר חשמל. זהו שימוש נדיר יותר ומאתגר ואכן פיתוח המוצר ארך זמן רב לאור הצורך למצוא פתרונות לשילוב רכיבי אלקטרוניקה בתוך גוף גמיש ורך ועם זאת לעמוד בדרישות ולקבל תקן בטיחות בינלאומי.

המרכיב הנוסף הוא גופי החימום עצמם. במוצרי ההוטמט, יש שימוש בגופי חימום על בסיס "מיקה". מדובר בפלטות דקיקות מהמינרל מיקה הכרוכות בחוטי להט. פלטות אלה נכנסות לתוך "מעטפת" אלומינום. היתרון הגדול של גופים אלו הוא הגודל והמשקל כמו גם היכולת שלהם לתת חום שווה ומאוזן בכל משטח החימום. כמובן שהשימוש בחומרים הייחודיים כמו הסיליקון והן בגופי החימום הופכים את ייצור ההוטמטים לעסק יקר וכאן כרגע האתגר הגדול ביותר שלנו.

"אנחנו רוצים שכולם יוכלו להנות מיתרונות ההוטמט אך כרגע המחיר שלנו גבוה יחסית לפלטת שבת רגילה לאור עלויות הייצור הגבוהות. אתגר נוסף שאנחנו נדרשים להתמודד עימו זו העובדה שמוצרי חשמל לרוב מיוצרים בכמויות של עשרות אלפים לכל הזמנת ייצור ואצלנו הכמויות מעט קטנות יותר כמוצר נישתי .

"גם לכך כמובן יש השפעה משמעותית על מחיר הייצור. עם זאת - אין מדובר בפלטת שבת רגילה ולקוחות רבים בארץ ובעולם כבר הבינו את היתרונות הגלומים במוצרי הוטמט ולאחר חווית השימוש המשודרגת לה זכו הם מתקשים לחזור לפלטת השבת. אנחנו צופים ומקווים שבשנה הבעל"ט המכירות אף יעלו ולמרכיב זה כמובן יכולה להיות השפעה בטווח הארוך על עלות הייצור".

לאילו אופציות שימוש היא מיועדת והאם יש מגבלות בשימוש בה?

"כמובן שהקהל הטבעי ביותר שלה הם שומרי השבת בארץ ובעולם. יחד עם זאת יחד נבחנת האפשרות לשווקו כמוצר אירוח גם בשווקים שאינם יהודיים בעיקרם. למשל בדרום אפריקה ההוטמט connect ישווק בחודשים הקרובים תחת המותג הבריטי למוצרי חשמל Russel Hobbs.

רבים (ובינהם אני) היו רוצים לראות את המוצר עם אופציה של בישול ממש אך לצערנו עם החומרים הקיימים לא ניתן להפוך את המוצר למוצר בישול מכיוון שמדובר ברמות חום שדורשות חומרים אחרים ומסורבלים בהרבה.

"מאז שההוטמט נמכר אני שומע סיפורים שונים ומהנים על ההוטמט שלי. אם זה בחימום אוכל בשבת לקבוצת תיירים בהרים של נורווגיה, או מטיילים שלקחו אותו לקמפינג בצפון. אך הסיפור המשמעותי ביותר היה כשפגשתי אנשים שהתרגשו לשמוע שפיתחתי את ההוטמט וסיפרו לי על אמם שנמצאת בשנות ה90 לחייה וחיה חיים עצמאיים בדיור מוגן. עבורה, כך הם סיפרו, ההוטמט העניק חופש והזדמנות אמיתית לנהל חיים העצמאיים, לאור העובדה שאת ההוטמט היא יכולה לשלוף מהמגרה בקלות, לפרוס אותה לכבוד שבת ולהחזירה למגרה במוצ"ש ללא שום סיוע.

אב טיפוס ראשוני ללא מתכת- מקופל.jpg


כשאני שומע סיפורים כאלה הבחירה שלי להיות יזם ומעצב מקבלת משמעות חדשה".



http://www.hotmathotplate.com/
  • redX3.253.jpg
    redX3.253.jpg
    KB 123.7 · צפיות: 94
  • HotMat kitchen8.jpg
    HotMat kitchen8.jpg
    3.7 MB · צפיות: 92