היום שבו העבודה נעשית במתח ועם דד ליין שנושף בעורף.
אני אישית לא אוהבת לעבוד בלחץ.
זה פוגע באיכות העבודה, באפשרות לשקול , האם עשיתי את הדבר הנכון במיקס הזה? האם הבס נותן מספיק ?
האם הריוורב רחב כמו שרציתי ? או שאולי בכלל האופי של השיר לא מתאים לו?
ובכלל, החלטות מסוימות צריכות להילקח כבר תוך כדי הקלטה. שיר עדין ונוגע מצריך שירה רכה וקולות רקע עמומים שיתנו אוירה(לדוגמא: נחכה לך של ישי ריבו ונתן גושן...) .
לעומת שיר אחר שבו ארצה שהמקהלה ממש תתערב בשירת הסולו (-ישתבח שמך של יואלי דיקמן , אך גם בשירים שקטים כמו נפשי ).
אבל כפי שאתם יודעים העבודה באולפן כרוכה בלחץ...
יש הופעה , הוצאה של דיסק , בקיצור המילה המלחיצה -דד ליין!!
אז איך מקבלים החלטות נכונות בזמן לחץ?? כשהלקוח/ה נושפים בעורף, כי כל דקה עולה... או כי הזמן שלהם דחוק, והם לא חשבו שלאולפן יש שעון משלו ( כך הילדים שלי החליטו... אחרי שהתייאשו מה"עוד דקה" שלי....) עלי להודות שהניסיון נותן המון.
אבל אם אתם עם ניסיון מועט או בלי בכלל, אל תסתמכו על הרגע האחרון.
תעשו הכנה לפני תחילת ההקלטה , ואני מדברת על הכנה שנעשית לפני הגעת הלקוח/ה.
מה כוללת ההכנה?
הקשבה ללקוח/ה .
למה מיועד השיר? מי ישיר אותו? האם זה שיר שהולך לקליפ? או לשירת במה? מה רצה המחבר להעביר בשיר? (אם שיר יום הולדת נבחר במנגינה עצובה הוא יצא כך...) אל תחששו לייעץ בשלב זה . קרה לי לא פעם שהפקות ואנשים החליפו מנגינות. לוו את הלקוח/ה זה השם שלכם. מצד שני, אל תתעקשו זו גם האומנות שלהם בסופו של דבר. אני נתקלת הרבה בלקוחות מתוסכלים שמספרים לי על אולפן זה או אחר , שלא נתנו להם לבצע את השיר כמו שבחרו. אז נכון , תשלטו בעניינים , אבל תסבירו ותנו אפשרויות נמקו למה כן ולמה לא... הסברה טובה תקח את הלקוח למקום שלכם.
במקצועי אני נפגשת המון עם מלחינים שרוצים לבצע את השיר בכדי למכור אותו, אני מוצאת את עצמי עוזרת להם להרים את הלחן. אל תשארו יבשים. תנו מעצמיכם.
הקשבה לשיר
אל תחכו לרגע האחרון שהלקוח/ה כבר באולפן. ואני לא מדברת על זה שהם ירגישו שגזלתם את זמנם מפני שישבתם והתלבטתם, והאזנתם . אני מדברת על היכולת שלכם לקבל החלטות מושכלות כשמישהו נושף בעורפכם.
הקשיבו לשיר, בידקו היכן נקודת התורפה. (בית מידי נמוך, פזמון מידי גבוה, שיר שעולה לטונים גבוהים ומצריך זהירות בהקלטה כדי לצאת מושלם במיקס).
התאמת זמר לשיר
בשלב זה , אחרי שאני שומעת את השיר, לעיתים אני שמה לב שהזמר/ת שנבחרו לשיר , פחות מתאימים לביצועו.
אם השיר רך ועדין הוא מצריך זמר/ת עם קול רך ומלטף . ואם השיר הוא סוער ומהיר עדיף שלא ישיר אותו משהו עם קול עדין ואותיות רכות .
מילים מתאימות
מכיוון שאין לי הכרות מעמיקה עם כל מי שמגיע לאולפן , אני מבקשת לראות את המילים.
אם יש משהו שלא נראה לי אני מעירה ללקוח שישנה .
כשהמילים לא יושבות טוב על המנגינה , כל עבודה שתעשו לא תוציא את השיר טוב .
ומה עושים כשיש הפתעה??
עם כל ההכנות וההקדמות, הדבר הכי גרוע הוא להינעל על החלטה... פעמים רבות בשטח פתאום נראה שכדאי לעשות משהו אחר. או שעד כמה שהסברתי ללקוח/ה את כוונתי , הם לא הבינו... (תמיד תחזרו פעמיים) והביצוע שהם רוצים שונה . תזרמו , זה השיר שלהם כפי שהזכרתי קודם.
עכשיו לטיפים :
תעשו הכנה מוקדמת , היא תוריד לכם את מפלס הלחץ בשיקול שנעשה תוך כדי הקלטה .
והתוצאה תהיה רוגע ויכולת להתייחס יפה ללקוח/ה וממילא יש פנאי לקבל החלטות נכונות.
מתוך כך, אני יכולה לספר לכם שהתנאי לקביעת הקלטה אצלי הוא שיש שיר ופלייבק , והפלייבק נשלח במייל לפני ההקלטה . (זה נותן לי יכולת לבדוק האם הפלייבק טוב , או שהם הורידו פס קול עם "הפלייבק המלא באתר ....." וחשבו שאני יכולה להוריד את זה ( את אולפן, לא?(
אז אחרי שעשיתם הכל , והתכוננתם כמו שצריך , תצפו להפתעות . כי יהיו
רות וליס - EFFECT
מרצה במגמת סאונד במכללת פרוג.
25 שנה בתחום הנגינה, ההקלטה, הפקות מיקס ומאסטרינג.