לאור יש שני היבטים בתכנון ועיצוב אדריכלי - הראשון הוא פיזי, מקור האור, פיזור נכון וכמות.
השני הוא פסיכולוגי, איך אנשים תופסים את האור ואת החלל.
ההיבטים האלו מתבטאים בשלוש אופנים- פונקציונאלי, אנרגטי, ואומנותי.
כשיודעים איך לשחק עם האור, נפתחים לנו אפשרויות אין סופיות כמעט, של עיצוב. שלא באות על חשבון הפונקציונאליות של התאורה, ושומרות על סביבה ירוקה.
התכנון ייקח בחשבון את כמות האור הנדרשת לכל מטרה: לדאוג שלא יסתנוורו בעקבות האור ושלא ייגרם מאמץ מיותר של העיניים בזמן קריאה או התבוננות, או בזמן מנוחה.
האור הוא חומר מופשט, כאשר מוסיפים או מחסרים ממנו, ממקמים אותו נכון, ומעצבים נכון את מקור האור, מתקבל משחק אינסופי בכל חלל ולכל מטרה.
התאורה משפיעה ומושפעת בכל המערך התכנוני והעיצובי, כמו קירות, אבן, חלוקת חלל, חלוקת הגושים, ריצוף, חומרי חיפוי ועוד.
בבחירת תאורה יש לשים לב להשפעת האור על החומר: האם יש השתקפות לא רצויה, או שהחומר מאט מידי ולא מאיר חזרה כלל? האם התאורה מחמיאה לחלוקת החלל והמבנה?
נשים לב האם המקום צריך להיות מואר ובולט ואולי דווקא חשוך ונסתר?
איזה רגשות אמורים להתעורר ע"י התאורה והאם היא באה רק כדי לתת נוחות לאנשי הבית, לעובדים בעסק או לתת השראה ועיצוב?
היחס לתאורה מתחלק בין אור טבעי, המשתנה לאורך שעות היום ובין חורף לקיץ, לבין אור מלאכותי מסוגים שונים, ומתחלק בין כמות אור טבעי לעומת כמות אור סינתטי שנדרש להוסיף.
היחס לאור טבעי יהיה על ידי תכנון ועיצוב מפתחים בהתאמה למיקום המבנה, מטרה ופונקציות נדרשות.
לדוגמה במוזיאון להנצחת השואה בגרמניה, עשו חלונות צרים ומוארכים להחדרת כמות אור מועטה ולמשחק צללים שילווה את המבקרים במקום, כדי להדגיש את האפלה של התקופה.
בדירה, נשתדל לתכנן את מיקום החדרים בהתאמה למיקום הבית ביחס לשמש, ככה שהחדרים והסלון יוארו באור טבעי בזמן הפעילות שם.
היחס לאור מלאכותי יהיה על ידי תכנון עוצמה, מיקום נקודות האור צורת מקור האור וצבע האור.
באמצעות האור המלאכותי נאיר פונקציות נדרשות בצורה ממוקדת: ניתן לחלל מראה גבוה יותר, מרחף, נפנה את מבט המבקרים למקום הרצוי ונתגבר את התאורה הטבעית ע"פ הנדרש.
תאורה מלאכותית יכולה להפוך לנו את המבנה או אלמנט לאומנות בפני עצמה.
דוגמאות לתארה טבעית והתייחסות אליה כבר בזמן התכנון:
זה אמנם פתרון לנוף, אבל משתמשים בו גם כשרוצים לתת אור לחדרים או הדירות ואין מספיק שטח בכיוון הנכון
אם אין אפשרות לחלונות מהקיר אז נעשה אותם בתקרה, 'סקיי לייט', ואם הקומה מתחת האדמה - ננסה לעשות חצר אנגלית.
כשעושים חצר אנגלית מאוד חשוב לתת את הדעת על המרחב ועל עיצוב שייתן מרחב לדרים למטה.
העיקר להכניס לדירה מקסימום אור ואויר טבעי שהנתונים מאפשרים.
בתכנון נכון אפשר להפוך את האילוצים האלו לפתרונות איכותיים שנותנים מענה 'כמעט' מושלם.
סקיי לייט:
ואם רוצים לתת אוירה באמצעות חלונות? נתחיל לחשבן את הצל שיפול עם האור, ואיך נהפוך את הפתחים לאלמנט עיצובי, במקרה של חלונות קיימים נדאג שהעיצוב יתכתב בהתאם וכל הנתונים בחדר ישלימו אחד את השני.
דוגמאות לאור מלאכותי:
לקיר בעל מראה מרחף, נקיף באמצעות פס לד את קו המתאר של הקיר, ואפשר לשחק בכמות הצלעות המוארות למראה האשליה המשקף את התפיסה הרצויה, ניתן גם לנתק רק חלק מהקיר ולתת אשליה של גובה, או אלמנט בחלל כמו דלפק.