לפני כמה חודשים, במהלך טיול קברי צדיקים בקראקוב, מצא את עצמו מהלך לבדו ברחוב הבילויים המרכזי של העיר בשעת לילה מאוחרת. הוא יוסי, חרדי צנוע מבני ברק, יצא למסע קברות צדיקים, וכיאה למעמד, השתדל לשמור על אנונימיות גמורה. הרי ידוע שהמצב כיום רגיש, האנטישמיות גואה, ובכלל – עדיף לא להתבלט. המוטו האישי של יוסי בביקורים כאלה הוא: "לסיים עם הפרק ולברוח מהאזור."
לשם כך הוא הסתיר את הכיפה בכובע מצחיה, החליף את החליפה בבגדים "סטנדרטיים", ואת פיאותיו הכניס בקפידה מתחת לכובע. הוא השלים את משימת ההסוואה והחל לפסוע ברחובות העיר, לאחר תפילה בקברי צדיקים כמו הרמ"א ועוד צדיקים, ואף התפלל בקברו של יוסל'ה הקמצן הקדוש. כשחזר לכיוון בית המלון, עבר דרך רחוב הבילויים של קראקוב, בין ברים וקולות מוזיקה רועשת מכל עבר.
יוסי, שהשתדל לא לבלוט יתר על המידה, חש די בטוח בעצמו. הוא פסע במהירות, מתכנן כבר את ההגעה למלון, כשלפתע ניגש אליו גבר במראה מקומי ושאל בעברית שבורה: "סליחה, אחי, כבר עשית קידוש לבנה?"
יוסי נעצר. דופק הלב שלו קפץ בכמה פעימות, והוא שאל את עצמו בהלם: "מאיפה הוא ידע?" הרי כל המאמצים שלו נועדו לטשטש את זהותו. אך ברגע קטן הבין – השקית. הוא נשא שקית כחולה עם כיתוב גדול ובולט בעברית: "לקדש שם שמים!" זו הייתה שקית שנשארה אצלו עוד מיום הבחירות בבני ברק, עם הסיסמה שהייתה נפוצה ברחובות העיר. והנה, הכיתוב הברור הזה חשף את כל המאמץ להיטמע בשניות.
הסיפור הזה נורא הצחיק אותי. והפולני היה בכלל יהודי מקומי.
היום נזכרתי בסיפור הזה, כשחשבתי על הפרעות שהתרחשו השבוע באמסטרדם, וחשבתי כמה פעמים בעולם העסקים קורה בדיוק אותו דבר.
ולעולם העסקים: שפת המותג
הסיפור של יוסי, שניסה כל כך לטשטש את זהותו אך נכשל בגלל פרט קטן ששכח, הוא שיעור חשוב לכל עסק – במיוחד בעולם שבו הלקוחות מחפשים אותנטיות. נסיונות להיות כמו המתחרים או להתאים את עצמכם לאופנות זמניות עלולים להרחיק את הקהל שלכם במקום לקרב אותו. למה? כי הקהל מזהה זיוף מקילומטרים.אם אתם מציגים את עצמכם כעסק יציב ומקצועי, ודאו שזה משתקף בכל פרט ופרט– זהו מיתוג אמיתי. זה כולל כל אלמנט חזותי: הכיתוב על השקית, עיצוב החשבוניות שלכם, החתימה במייל, ועד אחרון הפוסטים שלכם ברשתות החברתיות.
עסק אמיתי – כזה שנאמן לייחודיות שלו – מתנהל מתוך ה-DNA שלו. בדיוק כמו השקית של יוסי, גם העסק שלכם ייחשף בסופו של דבר כפי שהוא באמת. לכן, עדיף להתמקד במי שאתם ובמה שמבדל אתכם, ולשקף את זה בכל מכלול הנראות שלכם, ובלי לפספס.
אל תשכחו – "שפת מותג" היא לא רק מילים. היא זהות שמשקפת את הערכים האמיתיים של העסק שלכם, ואותה עליכם להקפיד לשדר באופן עקבי ואותנטי ושלם! כך תמשכו את הקהל שמתאים בדיוק לכם – בדיוק כמו שאתם.