שוק ההגרלות החרדי לא דומה במקצת להגרלות שהתקיימו אי אז בשטייטל בגליציה, הוא גם לא מזכיר בכלל את הגרלת מפעל הפיס של ימינו. מוטי קליין בראיון נטול כפפות על כל מה שקורה מאחורי הקלעים של שוק ההגרלות החרדי.

והזוכה המאושר הוא.... כך נשמעת ההכרזה שמחסירה פעימה מלב השומעים. כך נשמעת בשורה שעשויה לשנות חיים. כך נראית הגרלה! לכל אחד יש את הרגעים המתוקים שלפני הזכייה בהם הוא משתעשע עם המחשבה שאולי הפעם, רק הפעם יהיה הוא, דווקא הוא, הזוכה המאושר, שחלומו יתגשם ויותיר אותו עם המתנה לה השתוקק...

מה אומרת לכם המילה הגרלה? מה הופך את המונח 'הגרלה' למשהו מסתורי ומעורר ריגוש? ואיזו הגרלה תגרום ללב שלכם לנתר ולהתרגש?

שוק ההגרלות החרדי עבר תהפוכות רבות בעשור האחרון. נדמה שאין ארגון שמכבד את עצמו שלא מפיק קמפיין ייחודי, הנושא בחובו פרסים ומתנות לתורמים. בשיחה עם מוטי קליין, מנכ''ל חברת האסטרטגיה קליין הפקות, האוטוריטה של עולם ההגרלות, ביקשנו לפצח את סודו של שוק ההגרלות החרדי ולשמוע מה קורה מאחורי הקלעים. היה מרתק...

כיצד ומתי נולד מיזם ההגרלות במגזר החרדי?

"שוק ההגרלות החרדי הגיע לארצנו לפני למעלה מ30 שנה. 'מפעל חסד' ייבא אותו לראשונה מחו''ל עבורנו, והציע קונספט חדש ומרגש: הגרלה סינית. למה נקרא שמה סינית? אף אחד לא ממש יודע על מה ולמה זכתה סין שייקרא שמה על סוג זה של הגרלה, ייתכן שמכיוון שעל כל מתנה יש מנעד רחב של אנשים שמבקשים לזכות בה, והסינים באים תמיד במאסות. בכל אופן, אי אז, לפני שלושה עשורים היתה הגרלה סינית אחת שעשתה הרבה באזזז והתרגשות בקרב הציבור. לא בכל יום ניתן לראות צבעוני על גבי לבן במה אנו עומדים לזכות, ללטף את התמונה ולהתחיל לדמיין היכן נניח את הרהיט וכיצד ייהנו ילדינו מהמשחק החדיש. אנדים רבים המתינו להגרלה השנתית ואפילו שמו כסף בצד, קודש להגרלה המיוחדת."

היום הכל השתנה. ואת זה לא צריך לגלות לכם. אתם רואים את זה בתיבת הדואר שלכם ואפילו פה בפרוג, האכסניה המכובדת. הגרלה סינית והגרלה בכלל הפכה למתוחכמת, מלאת גימיקים וחידושים. מוטי מנסה להניח את האצבע על הזמן בו התחולל המהפך הגדול.

"השינוי הגדול חל לפני כעשור. ארגונים רבים קלטו שיש פה טרנד חם שעשוי להגדיל את היקף התורמים והתרומות שלהם בצורה אחרת. לא עוד התרמה רגילה, טלמרקטינג מוכר ושוחק או 'משולח' שיתדפק על דלתות נדיבים, הגרלה נוצצת שטומנת בחובה קורטוב של הפתעה, הרבה תקווה והמון ברק בעיניים, תעשה יפה את העבודה. אבל ככל שהתרבו הארגונים, כך היה צורך לחדש, להיות עכשווי, עדכני ומפתיע." הוא מחייך ומרחיב: "היום כבר לא מספיק להבטיח משחקים או שולחן סלוני, רמת המוצרים עלתה. יש רכב, מטבחים, שיפוצים מוצרי יוקרה ומה לא? אל כל אלו נוספו גימיקים מופלאים, והמון אסטרטגיה מאחורי כל קמפיין.

"בעצם," מנסה מוטי לנתח את התהליך, "בעשור האחרון, הגרלה היא לא סיבה מספיק טובה לתרום. היום כל ארגון עורך הגרלה, ואתה צריך להיות זה שימשוך את הלקוחות. מה גם שריבוי ההגרלות יוצר ממוצע נמוך של רווחים ותרומות. אז מה עושים? עולים שלב! ככה נולדו כל אותן חבילות משתלמות של 'קבל כך וכך כרטיסים ושלם כך וכך כסף'. הטלפניות אינן סתם נשים משועממות, מדובר בטלפניות מיומנות ובעלות כושר השפעה. היום גם ניתנת מתנה שווה חינם לכל מי שרוכש חבילה כדאית. שלא לדבר שאי אז, הכל התנהל באופן ידני ומסורבל ולאט לאט נבנו תוכנות מסודרות שיקלטו את הנתונים ויבצעו את גביית אשראי."

ואם חשבתם שזה נגמר פה, טעות בידכם. מוטי ממשיך לתאר את התאוצה שצבר שוק ההגרלות: "הרמה של המתנות טיפסה ועלתה והיום כבר יותר מקובל לערוך הגרלה על דירה. ואם כבר דירה- למה לא דופלקס? ואם דופלקס, אז עד הסוף- עם כל הפינוקים והאקסטרות. גינה, נוף, לוקיישן ועוד..."

רגע, מה קרה לנו? כבר אי אפשר לתרום בלי מתנות נוצצות והבטחות מפנקות?

"הארגונים הרבים שעושים לילות כימים למען תורה, חסד, נזקקים ועוד מטרות נעלות, מוצאים את עצמם לא אחת במצוקה קיומית. הם זקוקים לתרומות שימשיכו את הפעילות הענפה ויתנו להם אורך נשימה. כך הם מצליחים להכניס תורמים חדשים ולעניין שוב תורמים ישנים. כאן יש מוטיב של 'מתן שכרה בצידה'. וכך בדיוק פועל 'מפעל הפיס החרדי', שיש לו מאפיינים מיוחדים משלו." מוטי מבקש להסביר את הרציונל שעומד מאחורי הרעיון: ''אם לדוגמה אבחר לעשות קמפיין התרמות רק על בית חם ועל נפגעי הנפש שנפגעו עוד יותר בגלל הקורונה, הוא בקושי יכסה את ההשקעה. אם אבחר לערוך הגרלה מעניינת בשם מוטי קליין, לא אצליח לכסות את ההוצאות. אבל פה יש שילוב בלעדי של רוחניות וגשמיות, של רצון לתרום לפעילות חסד מכספי מעשר יחד עם הריגוש והסיכוי לזכות. אני תמיד אומר לאסטרטגים שיש צורך להבין שהציבור לא מתחלק בצורה כזו ששבעים אחוז מתוכו מתעניין בהגרלה ושלושים אחוזים מעוניינים נטו בתרומה. לכל אחד יש בתוכו תמהיל שכולל גם את השאיפה העמוקה להיות חלק ממפעל גדול ולסייע בפעילות קודש, וגם את השאיפה הכמוסה לזכות במתנה שווה.

נכון, אנשים אוהבים הגרלות סיניות. אבל עדיין צריך שיהיו דברים שידברו לליבו של התורם הפוטנציאלי. איך ניתן לקלוע לטעמו ולא לגרום לו 'לדלג' על המתנות שאתה מציע לו? או יותר נכון, כיצד אתם בוחרים את המתנות ש'יקנו' אנשים?

"בואו ואגלה לכם סוד." מנמיך מוטי את קולו ומסקרן אותנו, "לא תמיד המתנה היקרה היא זו שמושכת אליה תורמים. אנשים אוהבים מוצרי מותרות." וכאן הוא מדגים לנו את דבריו: "מקרר בשווי 5-6 אלף ש''ח יכניס תרומות שאולי יכסו את עלותו. לעומת זאת, מקפיא שעולה 1000 ש''ח, עשוי להכניס 20 אלף. מכונת כביסה ששווה 4-5 אלף ש''ח, בקושי תכסה את עצמה, אבל מייבש כביסה שעולה 1500 ש''ח, יקפיץ את רף התרומות ויכניס 15 אלף. ונופש? הוא יכניס הרבה מאד...

"מה קורה פה בעצם?" הוא שואל תאורטית ומסביר: "הרבה אנשים לא מפרגנים לעצמם את הפינוקים הללו. המוצרים שהם התותים בשמנת, האקסטרה, מושכים אותם יותר. מקרר הוא מוצר מאסט, ואדם בעל יכולות כלכליות מוגבלות יתאמץ מאד ולא ימנע מעצמו את המוצר הבסיסי הזה, אבל מקפיא הוא בונוס. נופש הוא אחד המוצרים הכי חזקים בהגרלה! כל משפחה חרדית ממוצעת מפנטזת על נופש וחולמת על בין הזמנים משפחתי, מגבש ומפנק ביחד. אממה? לא תמיד העו''ש מאפשר להגשים את החלום הזה. גם אם שומרים כסף בצד עבור הנופש המיוחל, כל הוצמאה בלתי צפויה כמו חור בשן או חונך לילד, גורמת לנו להוציא את הכסף מה'סליק' ולשלם בו את החיים שממשיכים לפעום ומותירים אותנו עם החלום ביד. פה יש הזדמנות פז. כמה עשרות שקלים והמשפחה מסודרת.... וכך נכנסת עוד משפחה על הגרלה לנופש, ומתפללת לזכות ולהגשים סוף סוף את השאיפה הזו.

מוטי מגלה בקיאות מדהימה בנבכי עולם ההגרלות והקמפיינים. ניכר שהוא שוחה היטב בים ההגרלות, והוא שולף ידע שנרכש במשך שנים. "צריך חוש ריח והבנה אבסולוטית במה שמדבר אל הנפשות הפועלות." הוא מציין, וגם אם תעירו אותו בלילה הוא יוכל לספר לכם מה 'קונה' בחורת סמינר ממוצעת. (מצלמת קנון ונגן דווקא מחברת סאנדיסק) ומה מדבר אל ליבו של בחור (ש''ס מהוצאת עוז והדר) הוא חי את השטח ויודע מניסיון עבר עשיר מה עבד ומה לא. "הגרלה פנימית בתוך הסמינרים היא נישה בפני עצמה, ואנחנו עושים זאת פעמים רבות. מוצר ש'הולך' מאד הוא לימודים בחינם. כל נערה הגונה שואפת לשמח את הוריה ולהוריד מעל כתפם את הנטל הזה. גם כרטיס אשראי טעון ב500 ש''ח יכול להכניס אפילו 30 אלף ש''ח, הוא נותן לזוכה חשיבות מיוחדת, יותר מסתם 500 ש''ח מזומן ביד.

"ועוד נתון מדהים: 2000 ש''ח לקנייה ב'אושר עד' מרגשים הרבה יותר מ2000 ש''ח 'קש' ביד. התחושה שאפשר להעמיס כל מה שרוצים- מוסיפה ממד מרגש להגרלה."

אז תכל'ס, השוק לא מיצה את עצמו?

"לא." קובע מוטי אבל מסייג: "יש הרבה הגרלות, ולכן בדיוק נדרשת אסטרטגיה מדויקת לכל קמפיין- מי קהל היעד ומה המטרה. אין דומה קמפיין לארגון בתוך חסידות לארגון ארצי בעל שם. החכמה היא לכוון את הקמפיין למטרות העמותה ולהחליט לאן פניה מועדות. וצריך לשקלל את המכלול: המתנות, הגימיקים, ההפתעות והחידושים."

וכאן מגיע גימיק חדש למדי: הגרלות ביניים. למה הן נועדו?

"מכירים את האופי הישראלי שאומר 'מה שאפשר לדחות למחר נדחה למחרתיים'?גם כאן הוא תקף. לכו לסופר שבועיים לפני פסח, התנועה לא מידי גדולה. אבל יומיים לפני החג תאלצו להמתין בתור רק לעגלה מקרטעת. ככה זה גם בהגרלות סיניות וקמפיינים. לאנשים יש את כל הזמן שבעולם ומנהלי הקמפיין ממתינים לראות אם מסתמנת הצלחה או חלילה לא, ורק ביומיים האחרונים הטלפניות לא עומדות בעומס ויש צורך להזעיק עוד כוח אדם. בדיוק בשביל זה יש את הגרלות הביניים החינמיות שמבטיחות לכל מי שנכנס מספיק מוקדם מתנות שוות ערך. שם יהיו מתנות שמעניינים ילדים, בחורות ונשים.

אתה זה שנמצא שם ברגע האמת, רגע הזכייה. איך זה מתרחש בפועל? ומהי תגובת הזוכים?

"ההגרלה עצמה מופעלת בעזרת תוכנת מחשב ייעודית שעברה אישור של עו''ד ורב. כל המספרים מופיעים על גבי המסך בקטן, באופן בו לא ניתן לזהותם. הרב לוחץ על המקש והמספרים מתחילים להתערבב, לחיצה נוספת עוצרת את הערבוב, לחיצה שלישית מציגה את האדם הזוכה ואת שמו." ואז מגיעה הבשורה. פלוני זכה בדירה ואלמוני במטבח. "ברוב המקרים, כשאנו מתקשרים לבשר על הזכייה, אנשים לא מאמינים ובטוחים שעבדו עליהם וזה עוד פייק זול. הזכיה משנה את חייה של המשפחה כליל. בהגרלה שניהלתי על דירה לפני תקופה לא ארוכה, נציג בבית הכנסת מכר לאדם כרטיס אחד ושכנע אותו לרכוש חבילה של שלושה כרטיסים. התורם לא השתכנע אבל לקחת את מספר הטלפון של הנציג, לאחר שזה 'דחף' לו אותו. יום אחד לפני ההגרלה הוא התקשר וביקש להגדיל את התרומה לחבילה של שלושה כרטיסים. הכרטיס השלישי זכה. היום יש לו דירת פאר אותה הרוויח בזכות אותה החלטה...

לפני זמן רב התקשרנו לאדם שזכה בסכום של 130 אלף ש''ח בהגרלה על חצי קופה, הוא התרגש מאד וסיפר שברגעים אלו ממש הוא עומד מול הכותל המערבי ומתפלל שהשם יושיע אותו מהחובות אליהם נקלע...

"אישה אחרת זכתה במטבח בדיוק בעיצומם של שיפוצים, כשגילו שהתקציב נגמר ואין להם איך להמשיך עם המטבח..."


בימים אלה אתה מנהל את קמפיין בית חם שכולל הגרלה על דופלקס יוקרתי בטבריה ועוד מתנות מפתיעות. מה הופך את ההגרלה העכשווית ל'אם כל ההגרלות'? מה מייחד אותה?

"אוהו. אין ספק שההגרלה הזו שוברת שיאים!" וכל כך למה? "הסיכויים לזכות בדירה הם גבוהים עשרת מונים מסיכויי הזכיה בלוטו. רק בשסיל לשבר את האוזן, בהגרלת לוטו הסיכוי הוא אחד ל16 מיליון. אצלנו הם אחד ל7000 איש בלבד, מה שמעצים את הסיכויים בגדול! אנחנו מגבילים את מספר התורמים מתוך רצון להגדיל את האפשרות לזכות.

"בנוסף, בהגרלה זו, כל אדם שקונה חבילת כרטיסים מקבל מתנה ללא הגרלה! החל משואב אבק חדשני ועד למחשב נייד, נגן או זיכוי על תכשיטים בסך 300 ש''ח. וזה עוד לפני ההטבה הייחודית לגולשי פרוג הכוללת הגרלה על חופשה זוגית במלון כינורות."

אז למה אתם מחכים? בואו להיות חלק משוק ההגרלות החרדי. כי מי יודע? אולי בפעם הזו סיפור ההצלחה יהיה שלכם...
הגרלות.jpg


אז למה אתם מחכים? בואו להיות חלק משוק ההגרלות החרדי. כי מי יודע? אולי בפעם הזו סיפור ההצלחה יהיה שלכם...