תמונת שער הגרלה רנדומלית.jpg

תמונת מקור - Pixabay

אפתח את המאמר במילי דאורייתא:

א. נאמר בתורה הקדושה בציווי לגבי חלוקת הארץ: "לָרַב תַּרְבֶּה נַחֲלָתוֹ וְלַמְעַט תַּמְעִיט נַחֲלָתוֹ אִישׁ לְפִי פְקֻדָיו יֻתַּן נַחֲלָתוֹ.
אַךְ בְּגוֹרָל יֵחָלֵק אֶת הָאָרֶץ לִשְׁמוֹת מַטּוֹת אֲבֹתָם יִנְחָלוּ.
עַל פִּי הַגּוֹרָל תֵּחָלֵק נַחֲלָתוֹ בֵּין רַב לִמְעָט." (ספר במדבר פרק כ"ו. פסוקים נ"ד-נ"ו) ועיין בפירוש רש"י ורמב"ן.

ב. בתלמוד בבלי (מסכת בבא בתרא דף קכ"ב ע"א) הביאה הגמרא ברייתא (כראייה לפשוט את הספק האם ארץ ישראל - "לשבטים איפלוג או לקרקף גברי איפלוג").וזהו לשון הברייתא:
"ולא נתחלקה (ארץ ישראל -בימי יהושע) אלא בגורל, שנאמר אך בגורל.
ולא נתחלקה אלא באורים ותומים, שנאמר על פי הגורל.

הא כיצד?
(אם אורים למה גורל, ואם גורל למה אורים ושמא מכחישין זה את זה-רשב"ם) אלעזר (כהן גדול) מלובש אורים ותומים (הוא כתב שם המפורש שהיה נתון בתוך קפלי החושן -רש"י בחומש שמות כ"ח.ל) ויהושע וכל ישראל עומדים לפניו,
וקלפי של שבטים
(הכוונה לתיבה מעץ שבה 12 פתקים עם שמות השבטים) וקלפי של תחומין (12 פתקים עם חלקי א"י) מונחין לפניו,

(ולפני הגורל, אלעזר) והיה מכוין ברוח הקודש (כלומר שואל את האורים ותומים) ואומר (על פי האורים ותומים) זבולון עולה, תחום עכו עולה עמו.(ובכך מתקררה דעתן של ישראל שרואין שהגורל היה עולה כמו שנתנבא תחלה ויודעים שחלוקה ישרה היא ולא היו מרננים בדבר.-רשב"ם)

טרף (עירבב- הממונה על כך) בקלפי של שבטים, ועלה בידו זבולון. טרף בקלפי של תחומין, ועלה בידו תחום עכו. וחוזר ומכוין ברוח הקדש ואומר נפתלי עולה ותחום גינוסר עולה עמו. טרף בקלפי של שבטים, ועלה בידו נפתלי. טרף בקלפי של תחומין ועלה בידו תחום גינוסר וכן כל שבט ושבט וכו'"

ג.
עוד אמרו בתלמוד בבלי (מסכת בבא בתרא דף ק"ו ע"ב): "תניא ר' יוסי אומר האחין שחלקו(והוא הדין שותפים-רשב"ם. כלומר האחים שהיו שותפים בנכס אביהם שמת, וחילקו בניהם את הנכס לחלקים מסוימים, כדי שיעשו אח"כ גורל ויחלקו את החלקים בניהם) כיון שעלה גורל לאחד מהן קנו כולם(כלומר זה קנה לגמרי בגורל ולא יוכלו לחזור בו, ואם הם שנים זה קנה חלקו שנפל עליו הגורל וגם חבירו קנה, דעל מי יפול גורל שני כי אם על השני. ואם ג' אותו שנפל לו הגורל קנה חלקו, והשנים קנו בין שניהם שני החלקים לחלוק ביניהם כל שעה שירצו אף לחלוק בענין אחר, ואחר כך יפילו גורלות.-רשב"ם)

מאי טעמא? ( במאי קנו הרי לא נפל גורל ולא החזיקו כל אחד בשלו עדיין דאי אחזוק מאי למימרא?-רשב"ם)
אמר ר' אלעזר כתחלת ארץ ישראל, מה תחלה בגורל אף כאן בגורל.
אי מה להלן בקלפי ואורים ותומים, אף כאן בקלפי ואורים ותומים?

אמר רב אשי- בההוא הנאה דקא צייתי להדדי גמרי ומקנו להדדי".

(הרשב"ם מבאר שכיון שהאחים מעוניינים בקנין, לכן אינם רוצים לעכב אותו ומקנים בלב שלם ולכן האח קונה מדין "קנין גורל" שנלמד והתחדש מחלוקת הארץ.
הריטב"א מבאר ומחדש שהנאה זו היא כמו כסף, וממילא האחים קנו מדין "קנין כסף")

ד. בחידושי רבי חיים הלוי (על הרמב"ם הלכות שכנים פ"ב הלכה י"א) הסביר את מסקנת הגמרא,(לאחר שהקדים את דברי בעלי התוספות במסכת בבא קמא פח: ד"ה הכי- שחלוקת ארץ ישראל נעשתה מדין "יש ברירה" כלומר שהוברר למפרע מה היה חלקו של כל אחד) שעל ידי "הגמירות דעת" שלהם נחשב כאילו הוברר לכל אחד חלקו ואין צורך עוד לקניין ורק נצרך "מעשה קנין" לחלוקה עצמה. ומדין חלוקת הארץ נלמד שגורל מועיל לעשות מעשה חלוקה.

ה. נקודה למחשבה- מנהג העולם לומר לפני הגרלה (ובעיקר מרגילים בכך את הילדים הקטנים והפעוטות) לומר "מה/מי שיוצא -אני מרוצה"
אף על פי שלא ידעו ולא יבינו מספיק מאי קא אמרי.
ובאמת זהו יסוד גדול בדיני קניינים.
מהסוגיא הנ"ל אנו למדים כמה כוח ותוקף הלכתי יש "לגמירות הדעת" שנעשית על ידי שמתרצים זה לזה לקבל עליהם את החלטת ההגרלה וכדברי רב אשי.

ו. על התורה הקדושה נאמר (איוב י"א. ט) "אֲרֻכָּה מֵאֶרֶץ מִדָּהּ וּרְחָבָה מִנִּי יָם".
בסוגיות התלמודיות הנ"ל כדרכה של תורה, ישנם פירושים רבים ואריכות בדברי הראשונים והאחרונים. ואני הקטן ליקטתי כמה "גַּרְגְּרִים בְּרֹאשׁ אָמִיר"(מלשון הפסוק בישעיהו י"ז. ו) רק כדי לבאר בקיצור נמרץ את פשט הסוגיא.


ז. בתוקף ענין הגורל כתב בשו"ת גאוני קדמאי (סימן ס) וזה לשונו: "ואין רשות לאדם מישראל לעבור על הגורל, שאין הגורל אלא מפי שמים שנאמר - על פי הגורל תחלק הארץ וכו'.
והעובר על הגורל כעובר על עשרת הדיברות". עד כאן.

כעת, בואו נראה איך כל הנ"ל קשור לאקסל/שיטס ולעולמן של הפונקציות…

הרבה פעמים אנו חפצים לערוך הגרלה בין משתתפים,
מספר הזוכים יכול להיות 1 ועד כמה זוכים (מקום ראשון, מקום שני, מקום שלישי וכו').
כאשר שמות המשתתפים כתובים על פתקים, אז כמובן שניתן לערוך הגרלה בקלפי כזה ואחר .דהיינו שכל שם כתוב בפתק מסוים > מערבבים את הפתקים ושולפים פתק אחד או יותר (כפי מספר הזוכים).

כיום, ישנם אתרים רבים חינמיים, (וכן תוכנות /אפליקציות) שבהם ניתן לערוך הגרלה באופן דיגיטלי עם תוצאות רנדומליות לחלוטין.

אבל…היום נגלה איך ניתן לבצע את התהליך גם בעזרת האקסל/שיטס.

אחרי שתלמדו על התהליך תראו כמה זה פשוט וקל…

על פונקציית randbetween שמעתם כבר?

ובכן. פונקציה זו היא "ממשפחת" הפונקציות הרנדומליות. (אקראיות)
מהותה/תפקידה של פונקציה זו היא - להחזיר מספר שלם באופן אקראי לחלוטין.

לפונקציה זו קיימים 2 ארגומנטים:

הארגומנט הראשון: bottom (בגוגל שיטס low ) -כלומר הנמוך ביותר.
בארגומנט זה כותבים את המספר הנמוך ביותר מטווח המספרים שאנו רוצים החזר ממנו.

הארגומנט השני: top (בגוגל שיטס high ) כלומר הגבוה ביותר.
בארגומנט זה כותבים את המספר הגבוה ביותר מטווח המספרים שאנו רוצים החזר ממנו.

הפונקציה הזו "מבינה" במספרים בלבד, וליתר דיוק במספרים שלמים בלבד.(ללא נקודה עשרונית)

כעת אני רוצה שתראו את צילום מסך הבא (מתוך הגיליון המצורף בלינק להלן).

זוכה אחד (1).png


אסביר:
בעמודה B יש לכתוב באופן ידני (או לחילופין לבצע העתק- הדבק מרשימה קיימת) את שמות כל המשתתפים בהגרלה.

בתא D1 יבחר זוכה אחד בלבד(להלן תראו את השיטה שמדובר במספר זוכים) באופן רנדומלי לחלוטין מתוך הרשימה בעמודה B.
הטכניקה זמינה ועובדת מצוין הן באקסל והן בשיטס.

וואו. נפלא…אבל רגע איך זה עובד בדיוק? ואיך קורה הקסם הזה?

מצורף לכם מבנה הפונקציות בתא D1:

קוד:
=INDEX($B$1:$B$1000,RANDBETWEEN(1,COUNTA(B1:B1000)))

אסביר שלב אחרי שלב:

בארגומנט הראשון של פונקציית index הוזן מערך התאים ממנו יש "לשלוף" ערך מסוים שכתוב במספר שורה כך וכך.
כאן- הוזן טווח של עמודה B.

נתקדם שלב…
מי "יגלה בסוד" לפונקציית index איזה מספר שורה יש לשלוף ולהחזיר לפנינו את הערך שכתוב בה?
התשובה היא -פונקציית randbetween.

בארגומנט הראשון הוזן מספר 1. זהו המספר הנמוך ביותר שהפונקציה מחזירה.
(מבחינת פונקציית index המשמעות לכך היא- שורה מספר 1 במערך)

בארגומנט השני קיימת פונקציית counta שסופרת באופן נפלא ודינמי כמה תאים מלאים בערך מסוים (ואינם ריקים).
המספר שהתקבל מפונקציית counta הוא המספר הגבוה ביותר.
(מבחינת פונקציית index המשמעות לכך היא - שורה מספר 12 למשל בדוגמה הנ"ל)

אחדד כאן נקודה נפלאה.
כפי שהזכרתי לעיל פונקציית randbetween "מבינה" במספרים בלבד.
ובאמת.הפונקציה מחזירה מספר בלבד.
נכון שלפנינו מתקבלת תוצאה עם ערך טקסט של שם הזוכה. אבל…זה בזכות פונקציית index
הפונקציה מקבלת מספר נקוב (מתוך בחירה רנדומלית) של השורה במערך. ואת הערך בתא זה היא מחזירה לפנינו כטקסט של שם הזוכה.


איזה מהלך נפלא וגאוני, וואו…תהנו מהלוגיקה שטמונה כאן!

נקודה כללית וחשובה שיש לזכור כאן:
הפונקציה מרעננת נתונים בכל פעם שמתבצע שינוי בחוברת העבודה/ הגיליון.
וכן בכל פעם שסוגרים ופותחים מחדש את חוברת העבודה.
(באקסל, רענון שכזה קורה גם כאשר מקישים על מקש F9. תנסו ותראו… )
בכל פעם תתקבל תוצאה אחרת .שימו לב לכך!

ולכן: אם ערכתם הגרלה ויש לפניכם זוכה, תבצעו מיידית העתקה לתא D1 ותדביקו בתא נפרד "כערכים בלבד".

הדבקה זו אינה דינמית, ולכן ישמרו הערכים ללא שינוי.

לעיתים, אנו נרצה שיהיו מספר של זוכים בהגרלה (ולא רק זוכה יחיד).
למרבה ההפתעה, גם זה ניתן לביצוע הן באקסל והן בגוגל שיטס.

הפתרון לכך באקסל:

מספר זוכים אקסל (1).png


ההוראות לכך מצורפות בצילום מסך הנ"ל מתוך הגיליון המצורף להלן.
בגיליון שיטס מתקבלת שגיאת name בתא E1.
אם תרצו לבצע זאת באקסל דווקא, הורידו את קובץ שיטס למחשב > העתיקו את הקוד להלן והדביקו בתא E1.

קוד:
=INDEX(SORTBY(B1:B12, RANDARRAY(ROWS(B1:B12))), SEQUENCE(D1))

הפתרון לכך בגוגל שיטס:

מספר זוכים שיטס (1).png


כנ"ל, ההוראות לכך מצורפות בצילום מסך הנ"ל מתוך הגיליון המצורף להלן.
שמות הזוכים מופיעים בעמודה F.
עמודות C-D ניתנות להסתרה. החשבון שם הוא "פנימי" לצורך אוסף הפונקציות בתא F1.

קוד:
=ArrayFormula(VLOOKUP(QUERY(UNIQUE(RANDBETWEEN(ROW(INDIRECT("A1:A"&COUNTA(B:B)*10))^0,COUNTA(B:B))),D1),{ROW(INDIRECT("A1:A"&COUNTA(B:B))),FILTER(B:B,B:B<>"")},2,0))

הפעם, דילגתי על ההסבר הארוך אודות "כל הטוב" בפונקציות הנ"ל, הן באקסל והן בשיטס.
זה מורכב מידי במסגרת מאמר זה…
ראו זאת "כשיעורי בית" עבורכם…

זהו. עד כאן לחשבונות באקסל /שיטס.
מקווה שנהניתם מהיופי, הפשטות בביצוע והחכמה הנפלאה הטמונה כאן…

אחתום בממתק מוסרי-תורני:

לעיתים, נדמה לאדם כי הזכייה בהגרלה רנדומלית תלויה באקראיות וביד המקרה חלילה, וכך יכול האדם להיות עצוב (באסה בלע"ז) אם לא זכה בהגרלה שכזו.

אך. כיהודים מאמינים בה' ובהשגחתו הפרטית - יש לנו לשנן שוב ושוב, כי הכל בהשגחה פרטית, מדויקת ומכוונת, כדברי הרמב"ן ז"ל הידועים (ספר שמות י"ג. ט"ז) "שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו - עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים, אין בהם טבע ומנהגו של עולם…"


צא ולמד מדברי קודשו של האור החיים הקדוש על ההגרלה (הידועה ביותר בתורה שבכתב)שנערכה על שני שעירי יום הכיפורים שאמרו על כך בתלמוד בבלי (מסכת יומא דף מ ע"ב) "ועשהו חטאת, הגורל עושהו חטאת, ואין השם עושהו חטאת"

וכך לשונו של האור החיים הקדוש בפירושו על התורה (ויקרא ט"ז.ז)"וטעם שצוה ה' עשות ככה ולא אמר שיקחו שעיר מהשוק וישלחוהו לעזאזל אחר שהתודה עליו, הוא לצד כי מן הנמנע שיתקבצו כל הטומאות שעשו ישראל במעשיהם הרעים ויבואו על ראש השעיר, כי אם בהביאו השעיר לפני ה'.
ואחר שהובא לפני ה'-מאז מוכח כי הוא זה השעיר שישא כל התיעוב וילך לו אל ארץ גזרה,

לזה צוה להגריל, והוא הבוחר יבחר את השעיר אשר יבחר בתבונתו יתברך בבעלי חיים, ומה גם למה שאמרו המקובלים כי כמה נפשות וניצוצות בבעלי חיים בלתי מדבר ומי ידע בלתי יתברך שמו. גם יש סוד בגורל, והבן". עד כאן דברות קודשו.

והוא הבוחר יבחר את השעיר אשר יבחר בתבונתו יתברך בבעלי חיים…

הקב"ה יבחר את השעיר לה' ולהבדיל את השעיר לעזאזל…


אין כאן אקראיות!

אין כאן קפריזיות!

אין כאן יד הטבע חלילה!


הכל בגזירת עליון…והוא הבוחר - יבחר את השעיר…!

המלבי"ם- בפירושו על ספר משלי (פרק ט"ז פסוק ל"ג) ביאר זאת במפורש וז"ל:
"בחיק יוטל את הגורל ומה' כל משפטו, יש דברים שנראה שנתונים תחת המקרה והם מושגחים מה', ובמקום שתופסק כח הבחירה וההשתדלות האנושי תופיע עין ההשגחה, כמו בדבר המסופק בין אנשים ויפילו גורל לדעת ע"י הגורל אל מי מגיע החלק שנדונים עליו, הגם שהגורל הוטל בחיק- צפון מעין אדם ונתון אל המקרה, בכל זאת תופיע עליו עין השגחת ה', והמשפט שיוציא הגורל אינו מקרה רק הוא מה'. כמו בחילוק הארץ וכדומה שהיה הגורל בהשגחת ה'"

"והמשפט" שיוציא הגורל אינו מקרה רק "הוא מה'"...אכן!!!

"בַּחֵיק יוּטַל אֶת הַגּוֹרָל- וּמֵה' כָּל מִשְׁפָּטוֹ"

לינק לגיליון שיטס הכולל הגרלה עם זוכה אחד/מספר זוכים באקסל/שיטס - מצורף כאן.