התפטרות עקב הרעת תנאים

החוק מתיר לעובד להתפטר ממקום עבודות בדין מפוטר עקב הרעת תנאים.
הרעת תנאים הינה שינוי תנאי העבודה באופן חד צדדי כגון:
שינוי שעות העבודה, שינוי תנאי העבודה, שינוי תפקיד בעבודה, הפחתה בשכר וכד'.
בהתאם לסעיף 11(א) לחוק פיצויי הפיטורין, עובד אשר התפטר בשל הרעה בתנאי העבודה, ההתפטרות היא בדין פיטורין ולכן הוא זכאי לפיצוי פיטורין.
כמובן שהעובד צריך לעבוד מינימום שנה אצל המעסיק וכן מחובתו של העובד לתת הודעה מוקדמת דהיינו לשגר למעסיק מכתב התראה בגין הרעה והודעה כי יאלץ להתפטר במידה והמצב לא יתוקן. ברור הדבר שאם המעסיק ישיב המצב לקדמותו טרום הרעת התנאים העובד לא יוכל להתפטר בדין מפוטר.
הצבת מצלמות בסביבת העבודה של העובד האם מהווה עילה לפיטורים?
נושא זה נדון בין היתר בפס"ד בו תבעה עובדת מעסיק לאחר שהוצבו מצלמות אבטחה בסביבת המשרד ובין היתר במקום המצלם את חדרה שעד כה טרם הצבת המצלמה היווה מקום פרטי.
בית הדין לעבודה פסק כי הצבת מצלמות במקום העבודה הוכרה על ידי הרשות להגנת הפרטיות כמעשה היוצר "שינוי מהותי ומשמעותי באופן בו מפקח הארגון על עבודת המועסקים אצלו". על אף צורכו של ארגון לפקח על מקום העבודה, עצם הצבת המצלמות מביאה לכך שהפרטיות תיפגע. גם אם הצבת המצלמות אינה עולה כדי התעמרות, וגם לא הייתה כוונה לפקח באופן נקודתי דווקא על העובדת הספציפית, עדיין מדובר בפגיעה שיש להכיר בה כעילה להתפטרות בדין מפוטר.
בקשה מעובד לעבוד מהבית מבלי שמסופק לו עבודה האם מהווה עילה לפיטורים?
נושא זה נדון בפס"ד בו דובר בעובדת שעבדה 6 שנים במקום עבודה וילדה, לאחר הלידה המעסיק בקש ממנה לעבוד מהבית ולא לשוב למקום עבודתה הרגיל ואף לא סיפק לה עבודה.
בית הדין לעבודה קבע כי המעסיק לא גיבש מתכונת עבודה חדשה, אלא למראית עין בלבד, ולמעשה ניסה, בדרכים עקלקלות, להימנע מלהחזיר אותה לעבודה ולשלם לה שכר, תוך שהוא "משאיר אותה באויר" ועל כן עובדת זו זכאית להתפטר בדין מפוטרת.
קיצוץ שעות נוספות האם מהווה עילה לפיטורים?
בפס"ד נוסף טען עובד להרעת תנאים עקב ביטול 60 שעות נוספות שנתיות שניתנו לו במשך שנים בתגובה המעסיק טען שקיצוץ השעות נעשה במסגרת התייעלות כלכלית.
לאחר שהמעסיק לא הצליח להוכיח את "תוכנית ההתייעלות" בית הדין לעבודה פסק לטובת העובד ואף אוסיף "ההתנהלות האמורה חמורה במיוחד שעה שמדובר במועצה מקומית אשר חלים עליה ביתר שאת כללי המשפט הציבורי ובהתאם לכך, אין היא יכולה להתעלם מן הדין הנוהג ולנהוג בעובדים כפיון על לוח שחמט".
מראי המעסיק הפתרון האולטימטיבי למצבים אלו הוא סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים אשר קובע כי ההפרשות החודשיות שמעסיק מפריש לקופת פיצויים או לקופת תגמולים הן במקום פיצויי הפיטורים וכי המעסיק פטור מהשלמת פיצויים בגין תוספות שכר במהלך תקופת העבודה.
בנוסף כל מעסיק צריך לדעת שלא ניתן לבצע הרעת תנאי עבודה לעובד ללא קבלת הסכמתו.
כלומר, גם אם רוצים להוריד לעובד במשמרות, או לקצץ לו סמכויות (גם אם להקל עליו), יש לקבל את הסכמת העובד עדיף בכתב.
הנושא של קבלת אישור מהעובד לגבי שינויים בתנאי העבודה שבהם הורגל, הוא עניין מורכב כשלעצמו. חשוב לבצע את הפעולה בתום לב ולא לייצר מצב בו העובד מרגיש שדוחקים בו לחתום על חוזה חדש. הפעלת לחץ לא סביר על העובד, יכול להסתיים בתביעה שבה בית הדין לענייני עבודה עשוי לפסוק על המעסיק לשלם פיצוי גדול לעובד, שכן מדובר בניצול לרעה של כוח בנושא של הרעת תנאי עבודה לעובד.
לכן כל שינוי בתנאי העבודה צריך להיעשות בצורה מכבדת וזהירה, עם ייעוץ משפטי נקודתי, וכמובן בתום לב מצד המעסיק.
לסיכום אציין כי הרעת תנאי עבודה היא רעה חולה בשוק התעסוקה והיא מתרחשת לא מעט, הן במכוון והן בתום לב.
לא הרבה מעסיקים ערים לנושא, ונקלעים לבעיות משפטיות מול עובדים ממורמרים.

אציין כי דיני העבודה אינם חופפים בהכרח עם דיני התורה ועל כן מי שחפצה נפשו שלא להנות מגזל יברר טרום התביעה האם היא עומדת גם בכללי ההלכה.



אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, הכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב . בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.
על המחבר
אביגיל עו"ד יועצת מס
הכותבת עורכת דין ויועצת מס בעלת תואר ראשון בחשבונאות ומערכות מידע ובעלת תואר ראשון במשפטים עוסקת בדיני החוזים, מקרקעין (חוזי מכר ורכש), מיסוי מקרקעין, תאגידים (הקמה ופירוק), מכתבי התראה, תצהירים, דיני עבודה, החזרי מס וגילוי מרצון.

אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, הכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב . בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.

בברכה,
אביגיל כלאב עורכת דין ויועצת מס
0555-695-260

תגובות

אין עדיין תגובות על התוכן

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק פח

א שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי קֹרַח לַמְנַצֵּחַ עַל מָחֲלַת לְעַנּוֹת מַשְׂכִּיל לְהֵימָן הָאֶזְרָחִי:ב יְהוָה אֱלֹהֵי יְשׁוּעָתִי יוֹם צָעַקְתִּי בַלַּיְלָה נֶגְדֶּךָ:ג תָּבוֹא לְפָנֶיךָ תְּפִלָּתִי הַטֵּה אָזְנְךָ לְרִנָּתִי:ד כִּי שָׂבְעָה בְרָעוֹת נַפְשִׁי וְחַיַּי לִשְׁאוֹל הִגִּיעוּ:ה נֶחְשַׁבְתִּי עִם יוֹרְדֵי בוֹר הָיִיתִי כְּגֶבֶר אֵין אֱיָל:ו בַּמֵּתִים חָפְשִׁי כְּמוֹ חֲלָלִים שֹׁכְבֵי קֶבֶר אֲשֶׁר לֹא זְכַרְתָּם עוֹד וְהֵמָּה מִיָּדְךָ נִגְזָרוּ:ז שַׁתַּנִי בְּבוֹר תַּחְתִּיּוֹת בְּמַחֲשַׁכִּים בִּמְצֹלוֹת:ח עָלַי סָמְכָה חֲמָתֶךָ וְכָל מִשְׁבָּרֶיךָ עִנִּיתָ סֶּלָה:ט הִרְחַקְתָּ מְיֻדָּעַי מִמֶּנִּי שַׁתַּנִי תוֹעֵבוֹת לָמוֹ כָּלֻא וְלֹא אֵצֵא:י עֵינִי דָאֲבָה מִנִּי עֹנִי קְרָאתִיךָ יְהוָה בְּכָל יוֹם שִׁטַּחְתִּי אֵלֶיךָ כַפָּי:יא הֲלַמֵּתִים תַּעֲשֶׂה פֶּלֶא אִם רְפָאִים יָקוּמוּ יוֹדוּךָ סֶּלָה:יב הַיְסֻפַּר בַּקֶּבֶר חַסְדֶּךָ אֱמוּנָתְךָ בָּאֲבַדּוֹן:יג הֲיִוָּדַע בַּחֹשֶׁךְ פִּלְאֶךָ וְצִדְקָתְךָ בְּאֶרֶץ נְשִׁיָּה:יד וַאֲנִי אֵלֶיךָ יְהוָה שִׁוַּעְתִּי וּבַבֹּקֶר תְּפִלָּתִי תְקַדְּמֶךָּ:טו לָמָה יְהוָה תִּזְנַח נַפְשִׁי תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי:טז עָנִי אֲנִי וְגוֵֹעַ מִנֹּעַר נָשָׂאתִי אֵמֶיךָ אָפוּנָה:יז עָלַי עָבְרוּ חֲרוֹנֶיךָ בִּעוּתֶיךָ צִמְּתוּתֻנִי:יח סַבּוּנִי כַמַּיִם כָּל הַיּוֹם הִקִּיפוּ עָלַי יָחַד:יט הִרְחַקְתָּ מִמֶּנִּי אֹהֵב וָרֵעַ מְיֻדָּעַי מַחְשָׁךְ:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

גורל • אתגר 103

לוח מודעות

More from אביגיל עו"ד יועצת מס

שתף את המאמר

למעלה