"וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו ועשה לו כתונת פסים".
יסוד שביסוד, מידתו של יוסף, הוא זמן לדבר על אחד הדברים הבסיסיים בעיצוב: קווים.

הקו, או הפס, הוא יחידת היסוד של המעצב. אפשר לקחת אותו ממקום למקום, לעגל, להאריך או לקצר, לחבר קווים זה לזה ולקבל איור בעל משמעות.

הקו יכול לחבר בין אלמנטים, או דווקא לחלק את הדף לשניים. על יחידה צבאית שאחראית על הביטחון בגזרה שלה, נאמר שהיא תופסת קו. ויש גם קו יורים, מפות טופוגרפיות ותרשימים - הכל על בסיס קווים.
IMG-20240602-WA0111.jpg


עוף החול
הרבה פעמים בצבא פונים אל מה שעד כה לא הצלחנו להשיג באמצעים המוכרים. בחיל האוויר יקראו לזה טכנולוגיה, ובחיל היבשה - פנטזיה. מה יותר טוב מלהביא יצור מיתולוגי, שיכול לעשות מה שאף אחד אחר לא מסוגל, כדי לעזור לך בקרב?

כך בחילות היבשה ישנן יחידות שבסמל שלהן מופיע חד קרן, פגסוס (סוס מעופף), או בעלי חיים מסתוריים אחרים.

בתחילת המלחמה נולדה בחיל השריון יחידת עוף החול: לאחר שטנקי מרכבה 3 כמעט נמכרו לחו"ל, קמה יחידת מילואים חדשה על בסיס הטנקים הישנים.
עוף החול הוא חיה ממיתולוגיות רבות, אבל מוזכר גם אצלנו- במדרש רבה מוזכר עוף ששמו "חול", כזה שלא אכל מעץ הדעת, ועל כן לא נענש במוות כמו שאר החיות.

40.jpg

תיבת נוח
אמנם בצה"ל השם 'תיבת נח' שמור למבצע תפיסתה של הקארין A, אוניית הנשק הגדולה שתוכננה להעביר עשרות טונות תחמושת לרשות הפלסטינית לפני כ-20 השנה, אבל אפשר להגיד שהיא גם ממצה את הסמלים של הרבה יחידות בצה"ל: חיות.

מאיפה יש חיות בצה"ל?
- בגלל שהיחידה רוצה להידמות לחיה כלשהיא- נחש, ברדלס
- בגלל שהיחידה משתמששת בחיה כלשהי (כלב)
- בגלל שהיחידה נמצאת בשטח של חיה שמזוהה עם השבט שגר באותו אזור.
וגם סתם כי זה מגניב (חכו למוצ"ש!)

גם עסקים וארגונים נוספים משתמשים בחיות (האריה של עיריית ירושלים...), ומשפחות אצולה.

אז איזה חיה אתם?
(הספירה החל מצאת הכוכבים 20:08~)
תמונה של WhatsApp‏ 2024-05-30 בשעה 21.21.24_e336dce5.jpg



האריה והחתול

האריה הוא החתול ההיסטורי החזק של ארץ ישראל. שמשון הגיבור ששיסע את האריה מכנה אותו "עז", ודוד מתאים להילחם בגלית כי הוא כבר הכה אריה והציל את הצאן. האריה הוא גם סמל לממלכת יהודה - "גור אריה יהודה", ומכאן סמל העיר ירושלים וסמל פיקוד מרכז.
בעברית יש לאריה יש שישה שמות (לפחות), לכן לצד "אריות הירדן" נמצא את הגדודים "כפיר" ו"לביאי הבקעה". יש מספיק אריות לכולם.

לצד האריות, חיו בארץ ישראל חתולים גדולים נוספים. על שם הנמרים, שהאחרונים שבהם נכחדו בכלל לא מזמן, יש גדוד בתותחנים; גדוד ברדלס אחראי על הגנה בגבול מצרים; ואת הפנתר (שהוא הסוג המשותף של המינים אריה, נמר, יגואר וטיגריס) תמצאו בגדוד שתפקידו לסכל הברחות בחטיבת אפרים.
וכמובן, יש את קרקל - חתול החולות, שעל שמו יש גדוד שגם כן פועל בגבול מצרים.

וכן, יש גם חתול. הסמל של יחידת החילוץ 669 הוא חתול עם עיניים ירוקות הפועל בלילה.
38.jpg


חיות הטבע בסמלי צה"ל

יש מחקר על כך שילדים, וגם קופים שגדלו בשבי, שלא נחשפו לנחשים, מזהים טוב יותר נחש מאשר אלמנטים אחרים בתמונה. למה? הנחש מעורר בנו רגש. עוד מחטא האדם הראשון, הנחש מפחיד את האדם - "הוא ישופך ראש ואתה תשופנו עקב".

גם הרעין שנוזל קטן בשן נסתרת של הנחש, מסוגל להפיל חיות גדולות ממנו, הוא מפחיד. בפרט שהנחש רוחש מתחת לרגליים שלנו, ועלול לנצל את יתרון ההפתעה שלו. גם צבא רוצה להתנהל כמו נחש: כח קטן עם נשק קטלני שבא בשקט ומכניע דברים גדולים - "הנושך עקבי סוס ויפול רוכבו אחור". אולי בשל כך הנחש נפוץ בסמלים בצה"ל. לצנחנים, נחש מעופף, לחיל רפואה - נחש הרפואה, שהוא סמל לרפואה עוד מימי משה רבנו ונחש הנחושת.
תמונה של WhatsApp‏ 2024-05-29 בשעה 20.00.31_5f745208.jpg


הלוגו של 36

בסמל של עוצבת 'געש' יש את כל מה שצריך לוגו צבאי: חיתוך דומה לזה של תג יחידה; חרב, כנפיים, רמיזה לדגל, וכלי לחימה חזק ומשמעותי.

הלוגואים הצבאיים דומים זה לזה בדרכם שלהם, למרות שיש בצה"ל מי שארחאי "לסדר" אותם, בפועל - יוזמות מהשטח יותר חזקות מהשלטון בנושא הזה ויש שימוש רחב בסמלים לא רשמיים.

לוגואים טובים (ה-7 של חטיבה 7, העץ של גולני) מזוהים לאורך שנים, ותורמים לגאוות יחידה, ולוגואים גרועים נשארים שם פשוט כי לרוב, ובכן, זה לא מעניין אף אחד

36.jpg

החצאית של 35

לחטיבה שלושים וחמש, חטיבת הצנחנים, יש כמה מאפייני לבוש ייחודיים. הם מתאימים את הצבעים של הכומתה והנעליים וגם לובשים ירכית - טוניקה. בניגוד לחולצת המדים הרגילה, את הירכית לא מכניסים לתוך המכנסיים אלא חוגרים את החגורה מעליה, בנוסף על חגורת המכנסיים.

למה? ובכן, מסורת. הירכית הייתה נהוגה במספר צבאות בעולם במאות השנים האחרונות, ולצנחנים של צה"ל היא הגיעה כהעתקה מהצבא הבריטי.

35.jpg