1601323463005.png

סוכהמנטור | ברכת החג של ר' חיים בניסטי

עיצוב הסוכה
השנה אנחנו לא צריכים להרשים אף אחד. השנה הסוכה מתקיימת במסגרת משפחתית מצומצמת, אבל אנחנו עושים את המצוות בשביל ה' ולא בשביל האורחים שלנו. לכן, גם השנה נשקיע בסוכה יפה.

כמו בעיצוב גרפי 'רגיל' - נתחיל באילוצים שלנו. אם האילוצים הרגילים הם תקציב וגודל נייר, בסוכה - יש את הלכות סוכה וכמות המרשרשים בכיסנו (או המספרים בחשבון הבנק). לכן, נתחיל בלהגדיר מה אנחנו לא יכולים לעשות השנה. ברגע שמוגדרים האילוצים, קל מאוד להתיישר לפיהם.

אם בכל שנה בפינת דוכני שוק ארבעת המינים יכולנו למצוא קישוטים לסוכה, הרי שהיום ימצא אותם רק מי שיסתכן לצאת לסופרמרקט גדול בריכוז דתי-חרדי, שמוכר גם את הדברים הללו, או מי שמוכרים אותם בשכונתו בטמבוריה. לכן, השנה יהיה מאוד קשה לשנות את הבדים בסוכה (אלא אם הזמנתם באינטרנט, שזה מה שאנחנו עשינו השנה), וגם דברים נוספים. אז קודם כל, תרשמו את מה אי אפשר לשנות.

למשל - שנה שעברה קנינו סכך חדש ולא נחליף אותו; אין אפשרות לשנות את הרצפה כי אין אפשרות להשיג שטיחים; אין אפשרות לשנות את הקירות כי… וכו'. אבל יש דברים שכן אפשר להשיג באמצעות קבוצת הווטסאפ השכונתית (למי שיש), הטמבוריה שכאמור פתוחה גם בסגר או במחסן הבניין, שכן הרבה אנשים לא יקימו סוכה רחבה השנה ויסכימו לתת לכם בחפץ לב.

אם יש אילוצים אחרים (זמן, מקום, בידוד...) - גם אותם כדאי לקחת בחשבון, ולחשוב איך אפשר להתאים את מה שאפשר לשנות למה שאי אפשר לשנות. כמו כן - כמובן יש את הלכות סוכה. למשל, לא ניתן לעשות גג לסוכה מכל חומר. עם זאת, ניתן לשלוט בכל הגוונים שבין הירוק לחום-בז'-קיינעס בסכך, וכדאי לשים לב לזה.

אז מכאן: אם אין לנו יותר מדי אילוצים, נלך לאתר הצבעים של אדובי, וביקשנו ממנו - מה הצבעים של סוכות?

אז חיפשנו תחת הלשונית Explore את המילה סוכה, ומצאנו את ה-צבעים של סוכות:
https://color.adobe.com/search?q=sukka

אם יש לנו אילוצים, כדאי מאוד ללחוץ על CREATE, ולהזין את צבעי האילוצים ולראות מה הוא מציע להוסיף או לשנות, למשל: צבע אפור של אספלט בחניה עליה הסוכה מוקמת; אבני "אקרשטיין" ורודות או בד מזעזע לסוכה שקיבלתם מהחם והחמות או כל דבר אחר שמשפיע על צבע הסוכה. ברגע שהתוכנה תדע מה הצבעים שלכם, היא תעזור לכם להשלים את הצבעים האחרים.

1601316598704.png

הצעת אדובי לסוכה על אספלט: ירוק כהה, סכך קיינעס בהיר.

ונחזור ל-Explore:
השילוב הנפוץ ביותר, הוא כמובן גווני חום עם ירוק. זה גם צבעם של ארבעת המינים שלנו (עם הקוישלך), וזה גם שילוב די טבעי. ואז, ננסה להתאים את כל מה שיש לנו:

כסאות - כסאות כתר פשוטים, נשתדל להשיג בלבן (ולא בשחור, כחול כהה או ירוק, שאף הם צבעים נפוצים). את המפה ננסה לעשות בצבע הקרוב ללבן אך אינו לבן (תכלת? אפור?) על מנת לא להעמיס על עיצוב הסוכה. אפשר גם להזמין כיסוי לכסאות כמו באולמות אירועים מאחת מחברות הסוכות (כמדומני עולה כ-25 שקלים לכיסא, ואפשר לכבס בסוף החג), ככה שאפשר להפוך גם כסאות מ-10 סטים שונים ככה שיראו דומים אחד לשני, וליצור אחידות בכסאות.



אם החלטתם על מפה כהה (שחורה למשל), אז לפעמים כסאות לבנים יזיקו לזה (בפרט אם הם מלוכלכים). בכלל, לבן מלוכלך בפלסטיק זה לרוב לא יפה, וזה בעקרון הצבע הרשמי של הפלסטיקים (שניה לפני שהם מגיעים למצב "צבע אחיד בלתי מוגדר").

רצפה - דשא סינטטי מסוג זול כלשהו. שימו לב שדשא סינטטי בשמש צובר המון חום, וכדאי לשים אותו רק בתוך הסוכה ולא מחוץ לה.

סכך - לא מאוד משנה, כל גוון של ירוק וחום הולך עם לבן וירוק.

שולחן מעץ, הוא ישתלב יפה עם מפה שקופה (אפשר ללכת לטמבוריה ולקנות צבע עץ ולצבוע עם הילדים -בכל זאת זה שולחן לסוכה), ואם הוא מחומר אחר -כדאי לכסות אותו. תמיד הטקסטיל הוא החבר הטוב ביותר של החסכנים על מנת להלביש את הבית מחדש. שימו לב לתאימות שולחן-מפה-כסאות כי תמיד רואים אותם ביחד.

את הקישוטים - לא בולטים מדי, ואם כן - אז בצבעים הללו או תואמים להם. אפשר קישוטים חסידיים בבז' ובורדו (אולי גם בז' וכחול), וכמוהם סדר אושפיזין, והיו עיניך וכו'. תאורה לבנה נראה לי תראה יותר יפה מתאורה צהובה, אבל נשאיר את זה למומחים לעיצוב פנים.

שימו לב: מאוד קשה בסוכה לשמור על עיצוב אחיד. בניגוד לבית שהתקציב לרוב מאפשר להשקיע בו יותר (שכן השימוש בו הוא 50 ומשהו שבועות בשנה, והשימוש בסוכה - הוא מצווה של שבוע בשנה), כדאי מאוד להחליט לפי הרהיטים העיקריים של הסוכה: האם היא מודרנית או כפרית? חמה וביתית או נופש קייצי? ולפי זה לתכנן את הסוכה.
Untitled-1.jpg

הסוכה של משפחת דיקמן: סוכה בירוק-בז'-חום | צילום: נחום דיקמן

למשל, אם הסוכה שלכם מושקעת מלוחות עץ (כמקובל במקומות הקרים…) כמו בית ונמצאת בחצר של בית קרקע אפשר לשים לה גם וילונות, שולחן כבד מהסלון, והמהדרים אפילו שמים מזגן. לעומת זאת, אם אתם בדירה שכורה והשאירו לכם פינה קטנה בחניון הבניין להקמת סוכת נחלים פשוטה - עדיף לקחת את הסוכה למקום הפרקטי והפשוט, ולנסות למצוא כסאות מטבח ממתכת לבנה שישתלבו בסוכה וכד', הכל לפי האילוצים.

קישוטים כדי שהסוכה לא תיראה עם קישוטים לא קשורים, כדאי לחלק אותם לפי נושאים או לפי צבעים - דמיינו שאתם מסדרים תערוכה. בתערוכה יש מרווחים גדולים בין הקישוטים, אלא אם היצירות קשורות זו לזו. אפשר ללמד את הילדים ליצור קישוטים לפי הצבעים שהחלטנו עליהם, ככה שבסוכה יחזרו הצבעים שבסכך וברצפה גם על הקירות הלבנים. אישית, אני אינני אוהב קישוטים קנויים, וכיוון שכאן אתר למעצבים - אני ממליץ לכל אחד להשקיע במשהו שלו לסוכה. זה גם ההזדמנות ללמד את הילדים שרוצים בכך קצת מהתוכונות של העיצוב ולתת להם להתנסות בזמן המסך שלהם. עדיף שילמדו פוטשופ/אינדזיין מאשר שיראו סרטים (חינוכיים ככל שיהיו) אבל פסיביים.

לבוד. עדיף לבוד בירוק או לבן (אם כי גם שחור זה טוב). לבוד באדום או בצעים אחרים יוסיף לכם צבע לסוכה שלא בטוח שייפה אותה, ודי זול לקנות חוט של כמה מטרים (או עשרות מטרים, לסוכה גדולה). אם הלבוד בצבע הדפנות זה מוריד עומס מצבעי הסוכה.
1601316849764.png

מזגן חלון פשוט בסוכה של הוריי | צילום: משה למפרט


קירור, חימום

שימו לב שסוכה בקרבת עצים תהיה נעימה יותר מסוכה בקרבת אספלט או צבעים כהים אחרים. השמש מחממת אלמנטים כהים יותר ממה שהיא מחממת בהירים, וסביבת הסוכה משפיעה על הטמפרטורה בה.

אם יש לכם מזגן חלון ישן, זה הזמן להסב אותו לסוכות. אצל הוריי בבית מזה מספר שנים יש מזגן חלון שמקרר את הסוכה. גם אם היעילות שלו היא לא הכי גבוהה בעולם, הוא מאפשר להצטנן כמה דקות למולו ולחזור לאכול / לדבר / לשיר / לעסוק בתורה עם המשפחה. מזגן יד שניה עולה כמה מאות שקלים, ומוסיף המון לסוכה. צריכת החשמל שלו גבוהה יחסית, אבל בשביל כמה שעות בשנה הוא לא יקר ומועיל מאוד. (אגב, המזגון יכול לשמש גם כמזגן חירום עד שיבוא טכנאי לתקן את המזגן בבית, בעת מעבר דירה וכד' - מזגן חלון לא דורש התקנה בכלל. רק להיות תקין).

לרוב, השכנים מאפשרים לחתוך ענף או שניים של עץ שיטיל צל על הסוכה אבל חורג לתוך שטח הסוכה, ותמיד נשים יכולות לשבת מתחת לאזור הענף אם הוא לא פוסל את הסוכה (בכל שאלה, כמובן, יש להתייעץ עם מורה הוראה וכו').

אם אין לכם מזגן, מאוורר זה לא יקר. כיוון שחום עולה למעלה, מאוורר יעבוד טוב בין אם הוא יהיה על מקל ובין אם הוא יהיה על דפנות הסוכה. דפנות מבד, להבדיל מדפנות מחומרים כמו ניילון ויוטה, יהיו נעימות יותר ויעבירו את הרוח טוב יותר (גם אם הדפנות זזות, אין זה משנה כל עוד יש לבוד כהלכה). מאורר עולה היום כ-90 שקלים, ואפשר להזמין אותו במשלוח הביתה. גם הוא משפיע לטובה על נוי סוכה ועל הזמן שבו נקיים את המצווה לשהות בסוכה.

1601323264417.png

סוכת שמים מתוך 'משנאות' מסכת סוכה: בד תכלת וחלונות גדולים עם נוף לשמים | איור: חננאל תורגמן


שינה בסוכה

שינה בסוכה, מיטות בסוכה - מניסיון, אחד הדברים שעושים טוב זה להפריד את החלל שבו אוכלים מהחלל שבו ישנים. לא נעים להיכנס לסוכה ששימשה לשינה (בפרט לא שינת גברים…), ולכן חשוב מאוד שיהיה לנו איך לכסות יפה את החלק שבו ישנים, או לכל הפחות איך לקפל את המיטות בצורה נאה. אם הסוכה היא במרפסת סוכה שיוצאת מחדר כלשהו בבית, כדאי מאוד לסדר את כל הדרך מהמטבח ואליה, ולשמור עליו פנוי (כמו כן, לדאוג לסדר את החדר עצמו ממנו יוצאים למרפסת סוכה). זה גם מבטיח נחת וגם מבטיח לא לדרוך על צעצוע כשיש לכם סיר חם ביד….


עשה סוכתך קבע
סטנדר, ארון יכול מאוד להועיל למי שרגיל ללמוד איתו, בפרט בחברותא, ולהפוך את הסוכה למקום תורה. גם ספריה קטנה / ארון מטבח ישן שנסגר מפני חתולים וכד' (גם אותו - כדאי לכסות בבד אם הוא לא משתלב עם עיצוב הסוכה) יכול להועיל מאוד להפוך את הסוכה לבית, וגם אפשר לשים בו כלים בשביל לא לסחוב אותם כל היום מהסוכה הביתה ובחזרה, וכמובן שקיות זבל כדי שיהיה קל לקפל בסוף הארוחה לפח (שימו לב שהמנהג הוא לא לאחסן את הזבל עצמו בסוכה כמובן).

מים - מי שהסוכה לא ליד ביתו, אפשר לחבר לסיר ברז (או לקנות פח פלסטיק ייעודי כמו במוסדות, יש במספר גדלים ובטוח שניתן להזמין) - הרבה יותר נוח ליטול ידיים ולשטוף אותן.
השנה כדאי להוסיף גם סבון ואלכוג'ל. גם מיחם של שבת שעבר את זמנו הטוב יכול לשמש לצרכי שטיפת ידיים.


כריכה סוכה - עם רקע.jpg

עוד סוכה מ'משנאות' - תכלת, בז' וירוק. קישוטים בעיקר בורוד. | איור: חננאל תורגמן




חג שמח!