מרגישים את משק כנפי ההיסטוריה?

מיום ליום מתברר שבחירות עשרים עשרים וארבע בארה"ב שוברות שיאים בקצב מוגבר.




בשבוע שעבר עלה הנשיא ביידן על במה, יומיים לאחר שהודיע בציוץ סתמי בטוויטר שימי הזוהר ( :unsure: ) חלפו, וארה"ב לא תזכה יותר לפקחותו וניסיונו של הפוליטיקאי הוותיק ביותר בוושינגטון הלא הוא מר ג'ו ביידן המכונה סליפי ג'ו, והודיע ש... הוא פורש..


האמת שהיו שצפו את הפרישה והיו שלא, אני לא חשבתי שהוא יפרוש, כי המצב של הקמפיין הדמוקרטי בשלב זה היה נראה כ"כ גרוע שאין סיכוי גדול להשתקם ממנו.


המפלגה הדמוקרטית לקחה את ההימור, כנראה שכבר לא היה מה להפסיד, וקיבלה את קאמלה האריס סגנית הנשיא כמועמדת המוסכמת לנשיאות מטעמה.

החמור הבועט - סמלה של המפלגה הדמוקרטית
1722361915773.png


האריס אשה שחורה (חצי ג'ימייקנית - חצי הודית), לא נתנה ברירה לממסד הדמוקרטי שמקדש את הפרוגרס, תיקון עוולות היסטורי ואפליה מתקנת אלא לתמוך בה, האריס היא המועמדת הכי גרועה שהייתה לדמוקרטים מיד אחרי הנשיא המכהן, היא פוליטיקאי שנוי במחלוקת, ולא אהוד במיוחד בקרב הקהילות השחורות.


במאמר הבא נברר מי היא קאמלה האריס, מי הסגן המיועד, מה נקודות החוזק שלה וכמובן החולשה ואיך קמפיין טראמפ מתכוון להתמודד עם השינוי המפתיע.








קצת ביוגרפיה:


נפתח בקאמלה האריס, ילידת 1964 בת לאמא הודית ולאב ג'ימיקני. האריס למדה משפטים ובשנת 1990 התחילה לעבוד במשרד הפרקליט של סן - פרסינסקו בקליפורניה, בשנת 2003 התמודדה בבחירות למשרת הפרקליט של סן - פרסינסקו מול התובע המכהן וניצחה, בשנת 2010 החליפה את התובע הכללי של קליפורניה ג'רי בראון שנבחר למושל קליפורניה, וב-2014 נבחרה מחדש.


בשנת 2016 התמודדה האריס בבחירות המקדימות למשרת הסנאטור של קליפורניה, שתי המתמודדים המנצחים עלו לבחירות הכלליות, שבהן ניצחה האריס ונבחרה לסנאטור של קליפורניה, בשנת 2019 הודיעה האריס על כוונתה להתמודד בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית למועמד לנשיאות, בתחילה הסקרים האירו לה פנים עם 17% תמיכה, בהמשך התמיכה נשחקה והגיע לאחוזים בודדים עד לפרישתה מהמרוץ.


ב-11 באוגוסט 2020 הודיע ג'ו ביידן המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית על בחירתו בהאריס כסגניתו, הבחירה הגיעה אחרי הפצרות ובקשות רבות של מחוקקים ותורמים בכירים שישלב אשה שחורה בקמפיין.


האריס נשואה ליהודי בשם דגלאס אמהוף רח"ל, דבר שלא מאד סייע ליחסה לישראל. (אולי למזוזה של הבית הלבן עיי"ש).



יתרונות:


האריס מביאה עימה מספר יתרונות למרוץ.


א. מועמד. המפלגה הדמוקרטית קיבלה מועמד לבחירות לנשיאות, לאחר חודשים שבהם טענו שיש להם מועמד אך בפועל היה מדובר בברווז צולע הרחוק מהכינוי מועמד לנשיאות ארה"ב.


ב. מומנטום והתלהבות. חברי המפלגה שהבינו את המצב לא היו בקטע לבחירות בלשון המעטה, הפעילים לא פעלו, התורמים לא תרמו וחברי קונגרס התרחקו מהזיהוי עם ביידן כמו מאש, במפלגה הדמוקרטית חששו שביידן בראש המפלגה בבחירות יגרור את כל המפלגה יחד עימו, וכך יאבדו בפער גדול את בית הנבחרים ואת הסנאט (לכאורה בכל מקרה יאבדו את שניהם אך בפער קטן).

לאחר פרישת ביידן והתמיכה הרחבה בהאריס, ההתלהבות חזרה למפלגה, קמפיין האריס קיבל כמעט 200,000,000$ בשבוע מתורמים, ורובם תורמים קטנים דבר שנותן אינדיקציה על רמת ההתלהבות.


ג. אשה. האריס כאשה תדבר לנשים בארה"ב שמצביעות בשיעור גבוה יותר מגברים, במיוחד שנושא 'זכויות' עוברים ונשים עומד על סדר היום. להאריס יהיה את הגב לתקוף את טראמפ ואת סגנו ואנס בפרט על תמיכתם בביטול הלכת רוו נגד וויד שפוגעת דה פקטו בנשים רבות ברחבי ארה"ב.


ד. שחורה. אמנם היא לא שחורה אמיתית אלא רק צבעונית. אבל עדיין זה לא הטבע אלא הצבע ;) והשחורים אמורים להרגיש קשורים יותר למועמדות שלה, במיוחד לאחר הביצועים הגרועים של ביידן בקרב האוכלוסיה השחורה, סקר שבדק את כוונות ההצבעה שלהם מצא כי 24% מהקהילה האפרו- אמריקאית תצביע לטראמפ, לעומת 8% בלבד בבחירות 2020.

אמנם סקר טרי שבדק את כוונות ההצבעה בקהילה השחורה לא מצא שינוי רציני לאחר ההכרזה על מועמדות האריס, ע"פ הסקר 21% מהקהילה יצביעו לטראמפ, שינוי של 3% בלבד בתוך טווח טעות הדגימה.


ה. מיעוטים. במפלגה הדמוקרטית מקווים שהאריס תוכל לקרב למפלגה מיעוטים שהתרחקו מהמפלגה בשמונה השנים האחרונות כמו היספאנים בכלל וקובאנים בפרט. אמנם כל זה נותר בגדר רצון, כרגע לא נראה שינוי משמעותי ביחסם של האוכלוסיות הללו למפלגה הדמוקרטית.


ו. הסגן. לאחר שהאריס התמנתה למועמד לנשיאות ניתן להביא סגן נשיא ממדינה מתנדנדת, ולא כמו המצב העכשוי שביידן הגיע מדלוואר הדמוקרטית, והאריס מקליפורניה העוד יותר דמוקרטית.




עם זאת האריס מגיעה עם נדוניה הכוללת מספר חסרונות משמעותיים:


א. הגירה & כלכלה. האריס הייתה הממונה מטעם ממשל ביידן על נושא הגבולות הפרוצים, ומופנות אליה האשמות כבדות בנושא, בכל פעם שמישהו בארה"ב נפגע ממהגר בלתי חוקי, הרפובליקנים ממהרים לתקוף אותה בחריפות על אוזלת ידה. רק אתמול מהגר מונצאולה ירה והרג שוטר בטקסס, כמובן שהרפובליקנים החל מחברי הסנאט המקומיים עד לבכירי הסנאטורים בוושינגטון מיהרו לתקוף אותה על הגבולות הפרוצים.

טענה זו פוגעת בה קשות, ההגירה היא אחת הסוגיות הבוערות בארה"ב, דמוקרטים רבים זועמים על ההתנהלות הנוראית בנושא ההגירה, רבים מהאמריקאים מרגישים שהמהגרים לוקחים להם את הערים ואת מקומות העבודה, במיוחד אוכלוסיות פריפריה שהביאו לטראמפ את הניצחון ב-2016 המתגוררות באזורים קריטיים לניצחון.

קמפיין טראמפ כמובן לא טומן את ידו בצלחת ומאשים את האריס בסבל שעוברים האנשים הללו בפריפריות של פנסילבניה, מישיגן, וויסקונסין, מינסוטה ואוהיו. ובפרברי הערים באריזונה נבאדה וטקסס. אפשר לראות ע"פ הסקרים שבאריזונה ונבאדה הדמוקרטים נפגעו קשות מההגירה ומדינות הללו כבר מוגדרות כרפובליקניות רזות, ולא כמתנדנדות כבתחילת המרוץ.


ב. פרוגרס. האריס מצטיירת כנציגת הפרוגרס בארה"ב, היא תומכת בנתינת שירותי בריאות בחינם למהגרים לא חוקיים, ובנתינת זכות הצבעה לאוכלוסיות הללו. הדבר מרחיק ממנה מצביעים עצמאיים רבים שמסתייגים מכך.

כמו"כ היא נוהגת לומר בכל עת מצוא משפט דמוגגי חסר הבנה שמזכיר את יאיר לפיד, 'מה שיהיה טוב יותר, לא יהיה בהשפעת מה שהיה', הבנתם? גם הבוחר הממוצע לא.


ג. תובעת כללית. האריס בכהונתה כתובעת כללית בקליפורניה הייתה ידועה ביחסה הנוקשה לפשיעה, דבר שבימים כתיקונם אמור היה להיות מעלה כרגע הוא חיסרון בשבילה, האוכלוסיות שתומכות בנוקשות כלפי פושעים תומכות ממילא בטראמפ, ודווקא האוכלוסיה השחורה התומכת הטבעית של המפלגה הדמוקרטית נפגעה ממנה קשות בהיותה תובעת כללית.


ד. הצחוק. כמה שזה מוזר להאריס יש צחוק מוזר ביותר, דבר שגורם לה להיראות ילדותית, קצת מוזרה ומפחידה. ב2024 לנראות יש חשיבות רבה במיוחד בבחירות צמודות, אין בה משהו חיצוני שמושך אנשים אלא להיפך.




קמפיין טראמפ&וואנס:


הקמפיין ינסה להתמקד בהגירה ובכלכלה בכל הכוח. אך עדיין המועמדות החדשה הינה מכה חזקה מאד לקמפיין, כבר שנתיים יושבים טובי המוחות על שיוף מסרים מול ביידן, והנה צריך מתחילה בהתראת זמן קצרה לשלוף מסרים וסיסמאות ולהעבירם לכל חבר קונגרס זוטר, שישאג אותם תחת כל עץ רענן.


מצד שני קמפיין טראמפ נהנה עד עכשיו מאירועים חינמיים שהעלו אותם בסקרים כגון עימות כושל או התנקשות. בחודש יוני קמפיין טראמפ השקיע בפרסום רק 10 מיליון דולר, כשהדמוקרטים שפכו לפח 50 מיליון דולר על מועמדות ביידן.


כמו"כ יש הטוענים שאם עד עכשיו הייתה שאננות מסויימת במחנה הרפובליקני, כעת יוכלו להניע את כל המצביעים לפעולה.




סגנים:

בורסת השמות של המועמדים לסגנות לא נחה לרגע, נביא כאן את הבולטים שבהם.

ג'וש שפירו -מושל פנסילבניה.
1722504077859.png



  • ג'וש שפירו - מושל פנסילבניה בן 51, יהודי תומך ישראל. מושל של מדינה קריטית לניצחון דמוקרטי, ע"פ אתרי ההימורים שפירו זוכה לסיכוי הגדול ביותר לזכות במשרה. לדעתי האישית הוא המועמד המוביל משום שפנסילבניה הביאה את הביצועים הגרועים ביותר לדמוקרטים בסקרים מבין שלושת המתנדנדות בחגורת החלודה - פנסילבניה, מישיגן וויסקונסין.

אמנם יש לו חיסרון משמעותי - היותו יהודי. משום שהאריס כבר ממלאת את משבצת המיעוטים, להביא גם נשיא וגם סגן נשיא ממיעוטים לא יהיה השילוב החכם והמנצח ביותר.​



  • גרטשן ויטמר - מושלת מישיגן בת 53, מתנגדת טראמפ מפורסמת שאף נבחרה להשיב על נאום מצב האומה של טראמפ בקונגרס בשנת 2020. המעלה שלה כמובן שהיא מושלת מדינה מתנדנדת. החסרון הוא שהאריס כבר מייצגת את הנשים ולהעמיד עוד אשה בכרטיס יהיה פספוס לאוכלוסיה אחרת שיכולה לקבל ייצוג.


  • אנדי באשיר - מושל קנטאקי בן 47, באשיר ניצח בשנת 2019 במדינה רפובליקנית מובהקת, בה דונלד טראמפ ניצח בפער של 26% בבחירות 2020. היתרון בבחירה בו קשור יותר לבחירות המקומיות בקנטאקי, באשיר יפנה את מקומו בקנטאקי לסגנית המושל שגם היא דמוקרטית ובכך היא תגיע לבחירות הבלתי אפשריות כמושלת מכהנת מה שייתן לה סיכוי גבוה יותר בבחירות 2026.
החיסרון כמובן הוא שהסיכוי שלו להביא את המדינה האדומה הזו לצד הדמוקרטי נמוך עד בלתי אפשרי.​
מארק קלי - סנאטור מטעם אריזונה
1722504094682.png
  • מארק קלי - הסנאטור הזוטר של אריזונה בן 60, קלי טייס קרב לשעבר ואסטרונאוט יכול לדבר לציבור מצביעי מרכז מבוגרים, קלי ניצח בבחירות מיוחדות באריזונה לאחר מותו של הסנאטור הוותיק ג'ון מקיין. אשתו חברת הקונגרס היהודיה גבי גיפורדס נורתה ונפצעה באורח קשה ע"י מתנקש בשנת 2011 בעיר טוסון.
היתרון שקלי יביא למרוץ הוא כמובן מדינתו - אריזונה שבתחילת המרוץ הייתה מתנדנדת וכעת כבר נוטה לרפובליקנים, בחירה בקלי תטרוף את הקלפים מחדש. מצד שני לפנות מושב בסנאט במדינה שאינה דמוקרטית בהכרח יכול להוביל להפסד מושב קריטי בסנאט בשנת 2026 (עד אז המושלת הדמוקרטית תבחר סנאטור שימלא את מקומו).​
  • ג'יי רוברטס פריצקר - מושל אילינוי בן 59, מיליארדר שמכהן משנת 2019 כמושל אילינוי. היתרון שפריצקר מציע הוא עושרו והתדמית הכלכלית המצליחה שלו, דבר שלטענת מקורביו יכול לתת קונטרה לטראמפ. אמנם החיסרון המשמעותי שלו שהוא מגיע ממדינה כחולה מובהקת כנראה ימנע ממנו לקבל את המשרה הנחשקת.


  • פיט בוטיטג' - מזכיר התחבורה של ארה"ב בן 42, לפני כן כיהן כראש עיריית סאות' בנד - אינדאנה, בוטיטג' זכה במקום הראשון באיווה בפריימריז הדמוקרטי לנשיאות בשנת 2019 ובמקום שני בניו המפשייר (המדינות הראשונות של הפריימריז), בהמשך כשביידן התחזק הוא פרש מהמרוץ ותמך בו. בוטיטג' תומך בישראל ואף התעמת עם הסנאטור ברני סנדרס כשתקף את ישראל במסגרת העימות של המתמודדים בפריימריז הדמוקרטי.
בוטיטג' לכאורה לא יקבל את המינוי הנחשק על אף שגורמים פרוגרסיביים במפלגה דוחקים בהאריס לקחת אותו כסגן בגלל אורח חייו ה'ליברלי'.​




לסיכום: מועמדות האריס פתחה את המרוץ מחדש, לשמחת הדמוקרטים, לתוגת הרפובליקנים ולהנאת כל מי שפוליטיקה בוערת בעצמותיו.






למאמר הקודם<<<
















תמונת שער - קמפיין האריס לנשיאות

1722504108778.png





מקורות: wikipedia, vote270, realclearpolling.com
Previous article in the series 'בחירות ארה"ב 2024': הבחירות לנשיאות ארה"ב #04 - 🔫 התנקשות!
  • 1722361242038.png
    1722361242038.png
    KB 217.6 · צפיות: 46
  • 1722361343053.png
    1722361343053.png
    KB 121.1 · צפיות: 46