בשבת האחרונה 13 ביולי בשעה 18:11 הבחירות לנשיאות 2024 קיבלו תפנית מפתיעה, בחור צעיר בשם מת'יו קרוקס טיפס על גג סמוך לעצרת של טראמפ בבאטלר - פנסילבניה, התמקם וירה בשידור חי 8 כדורים לכיוונו של הנשיא לשעבר.


טראמפ שהבין בשבריר שניה את המתרחש, נשכב מיד על הבמה כשמגוננים עליו ארבעה מאבטחים של השירות החשאי, צלפי השירות מחסלים את היורה תוך שניות, המאבטחים מקימים את טראמפ ומוציאים אותו במהירות מחוץ לאזור הסכנה, לא לפני שטראמפ דורש את נעליו חזרה.


לאחר מעשה טראמפ טען כי הוא ניסה לשכנע את המאבטחים שיתנו לו להשלים את הנאום, אך כמתבקש הם סירבו בנחרצות.


1721049644532.png


כשהנשיא לשעבר מתרומם מהבמה מוקף במאבטחים, באינסטיקנט של רגע הוא מבין את עוצמת הרגעים, ומקדיש שתי שניות למען הקמפיין, הוא מניף את ידו באגרוף תוך כדי שצועק 'הילחמו' 'הילחמו' כשהקהל מחרה ומחזיק אחריו 'united states', וכך יוצר את התמונה האגדית שתלווה אותו לאורך כל החודשים הקרובים במרוץ אל הבית הלבן.


ימים יגידו האם זהו האירוע שהכריע את הבחירות, סביר יותר לומר שאם תהיה חומה אדומה משמעותית בבחירות הקרובות עם ניצחון לא משוער של יותר מ-312 אלקטורים, ינקבו באירוע הזה כאירוע המכונן של הבחירות.


בנוף הפוליטי המורכב של ארה"ב, ארבעה נשיאים נרצחו בהתנקשויות כשהמפורסם שבהם הוא משחרר העבדים הנשיא ה-16 אברהם לינקולין, הנשיא ה-20 ג'יימס גרפילד, הנשיא ה-25 ויליאם מקינלי, והנשיא ה-35 ג'ון קנדי.


טראמפ שוכב על הבמה מיד לאחר הירי

עוד שבעה נשיאים מכהנים חוו נסיונות התנקשות וניצלו בנס, האחרון שבהם הוא הירי על רונלד רייגן בשנת 1981, ולפניו זכו בכבוד המפוקפק פורד, טרומן ושתי הרוזוולטים. גם ג'קסון ניצל מנסיון התנקשות לאחר שהאקדחים של המתנקש נתקעו, ובוש האב ספג רימון במרחק 100 מ' ממנו במהלך ביקורו ביפן.



דעת הקהל:


דעת הקהל בארה"ב רואה בהתנקשות בנשיא או במועמד לנשיאות פגיעה בסמל שלטון אמריקאי, טראמפ שדרג את הרגע באומנות, והציג נשיא פטריוט וחזק הממשיך הלאה בכל הכוח, כאשר רגע אחרי נסיון ההתנקשות הוא עולה על הבמה ומעודד את הקהל להילחם למענו ולמען אמריקה.

1721049750037.png


בפשטות ההתנקשות אמורה להיטיב עם הקמפיין שלו. טראמפ שרץ על הטיייטל של הנרדף, של נציגו של אותו האיש ימ"ש שג"כ היה נרדף (לטענתם), מקבל חיזוק עצום, ומעלה את רמות התלהבות לשיאים חדשים, ההתנקשות תגרום להרבה יותר נוצרים מבייס העמוק לצאת ולהצביע.


כרגע רבים שחשבו לצאת להצביע בלי לומר זאת בפומבי או להשתתף באופן אקטיבי במרוץ, יוצאים ומפרסמים שהגיע הזמן לעשות מעשה ולהגן על הדמוקרטיה האמריקאית.


כמו"כ לאחר ההתנקשות יהיה קשה לדמוקרטים להמשיך לתקוף את טראמפ בחריפות כמו שנהגו לעשות קודם לכן, מחשש שיצטיירו כתומכים במתנקש, וכמעודדים מעשי אלימות דומים.


עוד בעיה קשה לקמפיין הדמוקרטי, הדמוקרטים השקיעו עשרות מיליוני דולרים בקניית שלטי חוצות ותשדירים המעבירים את המסר שטראמפ הוא סכנה לדמוקרטיה, כעת טראמפ נראה בעיני אמריקאים רבים גם שאינם נמנים על תומכיו, כסמל הדמוקרטיה האמריקאית שמישהו ניסה לחסל, ולא די בכך אף מאשימים בלי מילים את הדמוקרטים בניסיון להשפיע על תוצאות הבחירות בצורה אלימה ולא דמוקרטית.

עם זאת יש חשש במחנה הרפובליקני שאוירת האופוריה תוביל לשאננות, ומשתדלים להזכיר שהבחירות עדיין לא היו ואם לא ייצאו להצביע, יש סיכוי שג'ו ביידן יקח את הבחירות.


תקשורת:


התקשורת הממסדית בארה"ב מגוייסת מרגעי הירי הראשונים להבהיר שאין להאשים את כל הדמוקרטים בביצוע המעשה, בכירים דמוקרטיים
הזהירו כי "כל ניסיון להפיץ אשמה לניסיון ההתנקשות הוא מעשה שמעבר לבוז – מעשה מרושע, נבזי, מטופש", נקל לשער את תגובתם לו המקרה היה הפוך ואיש ימין קיצוני היה יורה על הנשיא ביידן.


כמו"כ ניסו לטעון שהיורה חבר במפלגה הרפובליקנית, טענה נכונה עובדתית אבל לא נכונה לגופו של עניין, בארה"ב מצביע דמוקרטי שמתגורר במעוז כפרי המזוהה עם הרפובליקנים אין לו כמעט השפעה על זהות נציגי המחוז בגלל שיטת ההצבעה הייצוגית, הדבר היחיד שנותר לו לעשות הוא להתפקד למפלגה היריבה ולדאוג שיבחר מועמד כמה שפחות רע בבחירות המקדימות, וכן להפך רפובליקנים רבים שמתגוררים בערים הגדולות הכחולות נרשמים במפלגה הדמוקרטית ובכך משפיעים על זהות הנציג הנבחר בפריימריז הדמוקרטי.


מה שכן הוכח בנוגע ליורה, שהוא תרם לארגון המזוהה עם מטרות דמוקרטיות סכום כסף ביום ההשבעה של ביידן כנשיא.



משפיעינים:


1721049997690.png
מאז ההתנקשות אנשי תקשורת ומפורסמים מביעים תמיכה בטראמפ, המפורסם שבהם הוא אילון מאסק בעל הרשת החברתית 'X' ('טוויטר' לשעבר) שאמנם הביע תמיכה כבר מספר שעות לפני האירוע, אך מאז ההתנקשות תוקף את הדמוקרטים בחריפות, וכן מקדם את הביקורת על השירות החשאי שלטענתו ולטענת רבים אחרים התרשל בהגנה על הנשיא לשעבר טראמפ.



ביל אקמן, לורה לומר, קייטלין בנט, קנדיס אוונס, קונור מקגרגור הם חלק מהידוענים שהודיע על תמיכה בטראמפ או שהודיעו שישתתפו באופן אקטיבי במרוץ.


אילון מאסק משתף את תמונת הקמפיין



סקרים ותחזיות:

ע"פ אתר ההימורים Polymarket התחזית נעה לצד הרפובליקני בכל הגזרות, גם בנשיאות עובר דרך הסנאט וכלה בבית הנבחרים, להלן מאזן הכוחות: נשיאות: רפובליקנים 73% (+46) דמוקרטים 27%. הסנאט: רפובליקנים 79% (+58) דמוקרטים 21%. בית: רפובליקנים 56% (+12) דמוקרטים 44.

1721049457218.png



מהסקר שערכו NBC טראמפ מתחזק בקולות הכלליים ל-45% (+2) מול 43% של ביידן, אם סוקרים את כל המועמדים טראמפ מתחזק ל-40% (+3) וביידן מאחוריו עם 37%.


ע"פ המודל של נייט סילבר הסיכוי של ביידן לנצח באלקטורים במקרה שטראמפ משיג יתרון של 2-3% בקולות הכלליים הוא אפסי עד לא קיים.



הטווח הארוך:



אין ספק שבימים הקרובים התמיכה בטראמפ רק תלך ותגבר, אך בעוד שבוע או שבועיים ההתלהבות תשכח וחובת ההוכחה תהיה על אנשי הקמפיין של טראמפ להשאיר את המומנטום החיובי באויר.


בהנחה שאיננו יודעים מה היקף הנזק שנגרם לטראמפ, ובשיקלול גילו המבוגר, ייתכן והפגיעה תדרוש ממנו לנוח יותר, ולצאת פחות לעצרות ענק שהוא מכנס כמעט כל יום ברחבי ארה"ב.


כמו"כ היו בהיסטוריה מועמדים לנשיאות כמו ג'ארלד פורד שחוה שתי התנקשויות בשנת 1975 ובכל אופן לא נבחר, לעומת רייגן שזכה לקפיצה בסקרים בעקבות ההתנקשות בשנת 1981, מה שבטוח שהתנקשות אינה טיסה ישירה לבית הלבן.



הדבר היחיד שעליו אפשר לומר שהאירוע השפיע, אלו המהלכים המגעים והמאמצים מצד בכירים דמוקרטיים להחליף את ביידן, בשלושים ושש השעות האחרונות לא היה זמן להתעסק עם החלפתו וכך יהיה לכאורה גם בימים הקרובים, הדמוקרטים מאבדים זמן יקר, ושעון החול הולך ומתקתק עד ל-19 באוגוסט זמן כינוסה של הוועידה הדמוקרטית בשיקאגו.




למאמר הקודם<<<


למאמר הבא>>>





1721040887181.png
תמונת שער




מקורות: maariv.co.il, mida.org.il, elections2024, wikipedia
Next article in the series 'בחירות ארה"ב 2024': הבחירות לנשיאות ארה"ב #05 - האריס 🙋🏿‍♀️
Previous article in the series 'בחירות ארה"ב 2024': הבחירות לנשיאות ארה"ב #03 - העימות הראשון והיום שאחרי
  • 1721049962317.png
    1721049962317.png
    KB 510.3 · צפיות: 100